• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Hapert de heletijd, zwarte prut in cilinderkop.

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Tomoshoofd
Vaste forummer
Berichten: 318
Lid geworden op: 15 jul 2008 13:08
Locatie: Friesland

Berichtdoor Tomoshoofd » 28 mei 2010 21:47

Hallo,

Ik heb de laatste tijd veel problemen met mijn Polini, maar we komen steeds verder :mrgreen:
Hij start nu wel alleen, je hoort hem erg stotteren al bij het begin al je gas geeft. (hij komt niet in zn toeren)

Setup:

65cc Polini
50cc Puchkop
15mm carb @sproeier 60
Zelfmade uitlaat en spruitstuk.

Hij stottert dus heel erg, maar als ik mijn cilinderkop eraf haal dan zie ik allemaal zwarte prut in de cilinderkop en de bougie is ook nat.
Maar sproeier 60 op 65cc polini?

Dat is tog veelste weinig?
Het heeft hetzelfde effect trouwens met sproeier 70.

Zou het toch aan de ontsteking liggen?
Dat hij niet goed ontsteekt?
Weer terug van weg geweest
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 29 mei 2010 10:41

Heb je al eens een lang stuk volgas gereden? Als je je motor alleen stationair laat staan draaien komt de motor niet op temperatuur en krijg je idd die klacht wat je beschrijft.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Tomoshoofd
Vaste forummer
Berichten: 318
Lid geworden op: 15 jul 2008 13:08
Locatie: Friesland

Berichtdoor Tomoshoofd » 29 mei 2010 13:17

hen wel 2km gereden zo,
Hij bleef echt; vroem, vroem doen
in plaats van vrooooeeemmmm.
Ontsteking heb ik al op meerde tijden gezet hielp niks.
Contactpunten 0,35mm helpt ook niets.

Trouwens ik heb sproeier 70 erin gedaan want met 60 starte hij vandaag niet eens.


Als ik dan volgas rij, geef ik gas los dan moet ik mn vinger voor het luchtinlaat houden zodat hij aanblijft.
Maar als ik nu naar de bougie kijkt is die droog, lichtbruin.

Zou hij daarom haperen door te kleine sproeier?
Laatst gewijzigd door Tomoshoofd op 29 mei 2010 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Weer terug van weg geweest
Omhoog

tomostefan
Diehard
Berichten: 1513
Lid geworden op: 06 sep 2009 21:34
Locatie: Bij moeke.

Berichtdoor tomostefan » 29 mei 2010 13:18

Puntenontsteking is ook niet ideaal met zon setup
Tomos
Zundapp
say "i" spell "map" then say "ness"
Omhoog

Gebruikersavatar
Tomoshoofd
Vaste forummer
Berichten: 318
Lid geworden op: 15 jul 2008 13:08
Locatie: Friesland

Berichtdoor Tomoshoofd » 29 mei 2010 13:20

Waarom niet
Weer terug van weg geweest
Omhoog

Gebruikersavatar
cross-tomos
Vaste forummer
Berichten: 391
Lid geworden op: 15 nov 2007 16:16
Locatie: Hoogwoud (NH)
Contacteer:
Contacteer cross-tomos
Website

Berichtdoor cross-tomos » 29 mei 2010 20:48

heb je de zuiger wel goed om. (pijl op de zuiger naar beneden wijzend)
FC VOLENDAM
me brommer zie je op: viewtopic.php?f=9&t=10848
Omhoog

Gebruikersavatar
Tomoshoofd
Vaste forummer
Berichten: 318
Lid geworden op: 15 jul 2008 13:08
Locatie: Friesland

Berichtdoor Tomoshoofd » 29 mei 2010 21:00

Dat klopt wel,
Ik zie soms ook vonkjes tussen mn contactpuntjes
Weer terug van weg geweest
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 30 mei 2010 11:02

Licht vonken tussen de punten is niet het probleem, als dat erger wordt moet je eens kijken naar de condensator. Punten branden naar verloop van tijd toch wel in waardoor de kracht eruit gaat.

Als je last hebt van haperingen, kan het goed zijn dat je ontsteking het niet kan bijhouden. Dit zie je terug doordat je bougie/ kop van de cilinder nat is en zwart door een onvolledige verbranding. Dit heeft dus niets te maken met de sproeiermaat.

Check op alle aansluitingen of de verbinding (binnen het ontsteekcircuit) goed contact maken. Vergeet hierbij ook de bougiedop/ -kabel ook niet.
....Als ik dan volgas rij, geef ik gas los dan moet ik mn vinger voor het luchtinlaat houden zodat hij aanblijft....
Rij je zonder luchtfilter of zo? Dan is het ook niet zo vreemd dat je bougie zo licht van kleur blijft.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Paffer94
Vaste forummer
Berichten: 399
Lid geworden op: 04 mar 2010 16:58
Locatie: Den Haag

Berichtdoor Paffer94 » 30 mei 2010 11:12

En 50cc kop op een 65cc is toch ook niet ideaal?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Tomoshoofd
Vaste forummer
Berichten: 318
Lid geworden op: 15 jul 2008 13:08
Locatie: Friesland

Berichtdoor Tomoshoofd » 30 mei 2010 11:27

Ik had op de Polini setup idd geen luchtfilter.
Nu heb ik hem helemaal standaard gemaakt. (want hier moet hij wel op kunnen rijden)
Eicilinder +kop
Std Encarwicarb.
Knalpijp (dit omdat ik geen std pijp meer heb)

Hij hapert ook bij deze setup.
Ik heb een andere ontsteking geprobeerd maar dat hielp ook niks.
Op de bougie zit zwarte roet lijkt het wel.
Dus de verbranding is nog steeds niet goed.
Hij vonkt goed,
anders bougie's geprobeerd.

Dus ik denk dat het aan de bougiedop of massa van de bobine ligt.

Zo'n bougiedop heb ik, dit zijn kutdingen want je krijgt de bougie er soms niet in en als je hem er in hebt zit er wat speling op. (speling bedoel ik op de bougie en bougiedop, maar deze dop werkte anders ook altijd...)

Afbeelding

Ik denk dat het ook aan de massa van de bobine kan liggen want die zit hierop vast. (wel kaalgeschuurt)
tomso frame.png
Gewoon vast aan zo'n steun van een kapje dus.
Wat denken jullie?
Te weinig massa?
Weer terug van weg geweest
Omhoog

Gebruikersavatar
Tomoshoofd
Vaste forummer
Berichten: 318
Lid geworden op: 15 jul 2008 13:08
Locatie: Friesland

Berichtdoor Tomoshoofd » 31 mei 2010 20:10

Ik heb in het Kleine vragen topic gevraagt of een cdi ook op contaktpunt kan.
1 zei van niet.

Nou ik zo'n ijzeren bobine geprobeert...
Hij rijd weer!! :mrgreen:
Nu morgen Polini erop.

Bedankt mensen :)
Weer terug van weg geweest
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 01 jun 2010 20:08

CDI is van elektronische ontsteking, dus als jij punten hebt moet je idd de ijzeren bobine hebben. Maar goed ik begrijp dat het probleem is opgelost.

Close.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.