• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

schakelen.

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
emmerick
Vastgeroeste forummer
Berichten: 914
Lid geworden op: 06 dec 2009 13:46
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 30 mei 2010 18:17

hallo iedereen,

ik heb vrij weinig kennis op het gebied van onsteking / koppeling bij tomos, maar ik zou willen weten of het eigenlijk mogenlijk is om een tomos later te laten overschakelen? dus bijv bij 40 km ipv 18. Dat zou een stuk fijner rijden, mijn top ligt rond de 80 dus vandaar. moet ik dan mijn ontsteking afstellen ?

alvast bedankt voor de reacties.

ps: en dan nog een klein vraagje erbij omdat er in het kleine vragen topic overheen wordt gevraagd: waar moet je vloeibare pakking spuiten als je keering bij je voortandwiel niet goed afsluit? tussen het vulbusje en het tandwiel ? of tussen de keering en het vulbusje? want hij blijft lekken :( (versleten as? )
Omhoog


Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 30 mei 2010 18:31

Niks met je ontsteking. Je moet de veer van je 2e koppeling dan 2-3cm inkorten. Dan schakelt hij later over.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Koeieneus
Diehard
Berichten: 1173
Lid geworden op: 11 aug 2009 17:21
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:
Contacteer Koeieneus
ICQ
  • Citeer

Berichtdoor Koeieneus » 30 mei 2010 18:54

Niks met je ontsteking. Je moet de veer van je 2e koppeling dan 2-3cm inkorten. Dan schakelt hij later over.
Maar dan slijt hij wel eerder.
- Eracaps.nl

- Tomos a3 (verkocht)

- Skyteam PBR

- Tomos-onderdelen (nieuw)
Omhoog

emmerick
Vastgeroeste forummer
Berichten: 914
Lid geworden op: 06 dec 2009 13:46
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 30 mei 2010 19:03

hoeveel eerder? en hoeveel veren zitten er in een koppeling? want als ik dan toch bezig ben met inkorten wil ik uiteraard wel gelijk alles tunen met die veren, wat kan ik met de andere veren verbeteren?

edit: ik heb de faq al gelezen en het is al duidelijk , bedankt :) kan iemand nog wel even antwoord geven op de bovenstaande extra vraag die ik stelde?
Omhoog

RedBull
Vaste forummer
Berichten: 207
Lid geworden op: 26 feb 2008 11:57
  • Citeer

Berichtdoor RedBull » 30 mei 2010 20:05

Als je je koppelingsveer inkort, dan word het aangrijpingspunt van je koppelingssegmenten later.
Dus je trekt bij hogere toeren weg, en je schakelt bij hogere toeren.
Je eerste koppeling zorgt voor het optrekken, je 2e koppeling voor het schakelen.
Omhoog

emmerick
Vastgeroeste forummer
Berichten: 914
Lid geworden op: 06 dec 2009 13:46
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 30 mei 2010 21:18

dat is dan dus best wel effectief? :) ik las in de handleiding dat je een zuigerstop moet gebruiken maar ik las op andere sites dat je daarmee wil een boel kunt mollen (met een zuigerstop) is dit waar?
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 30 mei 2010 21:20

Als jouw zuiger rot is wel ja.
Trekveertjes werken nog fijner dan een koppelingsveer.
Omhoog

emmerick
Vastgeroeste forummer
Berichten: 914
Lid geworden op: 06 dec 2009 13:46
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 30 mei 2010 21:25

hoe bedoel je dat precies?
'Trekveertjes werken nog fijner dan een koppelingsveer.'
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 30 mei 2010 21:26

Kun je beter afstellen
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 30 mei 2010 21:31

Njah, je weet beter welke je moet hebben. Bijvoorbeeld, je gaat geen malossi zwarte trekveertjes in een standaard tomos stoppen. Omega goud of zilver kan dan wel weer.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.