• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos stotterd & houdt in op top.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
57 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
018Mitch
Tomosforummer
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 mar 2011 21:02
Locatie: IJmuiden
  • Citeer

Berichtdoor 018Mitch » 19 mar 2011 19:50

Hallo iedereen,

Het is wel duidelijk dat ik nieuw ben op dit forum :P
Ik heb op dit forum en op internet gezocht naar een oplossing voor mijn probleem, helaas heb ik die niet gevonden :(
Daarom start ik dit onderwerp toch maar..

Het gaat om het volgende:

Ik heb een snor Tomos A3 uit 2004. Standaard uitlaat, standaard carb. (14/9), spruitstuk is nog begrenst voor zo ver ik weet.
In het begin trekt hij goed op, maar als hij op zijn top komt.. dan gaat hij stotteren en voel ik hem continu inhouden en optrekken.
Mijn carb. heb ik al schoongemaakt en me vlotternaald (met dat rooie puntje) van me heb ik vervangen.
Er zit een sproeier 50 in, mijn bougie was koffiebruin met die 50 erin.
Maar toch had ik het gevoel dat hij te klein was vanwege dat gestotter, dus wilde ik een 52 halen. In de winkel werd mij 54 aangeraden, dus heb ze allebei maar genomen.
Met deze 2 sproeiers werd het gestotter alleen maar erger en was hij niet vooruit te branden :( + mijn bougie was zwart..

Ik heb echt geen idee meer wat het kan zijn..
Zou het aan mijn bougiedop of kabel kunnen liggen ? Aan mijn ontsteking ?
Of (had ik gehoord) omdat hij nog begrenst is in het spruitstuk ? Maar dat zou toch niet logisch zijn aangezien ik nog een 14/9 carb. heb :o

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)

Alvast bedankt!
Omhoog


Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 20 mar 2011 00:13

std zit er een 49 in je 14/9 carb, en je hebt er een 50 in, en met een 52 word het stotteren alleen maar erger zeg je, probeer dan eens een 49 of 48 sproeier, en kijk eens wat ie dan doet,
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog

018Mitch
Tomosforummer
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 mar 2011 21:02
Locatie: IJmuiden
  • Citeer

Berichtdoor 018Mitch » 20 mar 2011 17:20

Ah dankje! Ik zal dinsdag dan die sproeiers halen :)
zo jammer dat de fietsenmakers op maandag dicht zijn...

hoop dat het probleem dan is opgelost :) ik laat het nog weten!
Omhoog

018Mitch
Tomosforummer
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 mar 2011 21:02
Locatie: IJmuiden
  • Citeer

Berichtdoor 018Mitch » 21 mar 2011 20:11

Ik heb mijn blok er vandaag onder vandaan gehaald :)
De begrenzing in het spruitstuk heb ik eruit gehaald, vrijdag hopelijk een 14/12 carburateur (a)

Dan zou ook dat probleem met het gestotter en inhouden opgelost moeten zijn toch ?
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 21 mar 2011 20:16

ik hoop van wel, you will see, :wink:
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 21 mar 2011 21:34

Ik heb mijn blok er vandaag onder vandaan gehaald :)
De begrenzing in het spruitstuk heb ik eruit gehaald, vrijdag hopelijk een 14/12 carburateur (a)

Dan zou ook dat probleem met het gestotter en inhouden opgelost moeten zijn toch ?

evt als dat niet zo is , kan je proberen om je a- tandwiel te verkleinen en ketting in te korten,
bij mij ging hij daardoor op zijn top netter lopen .
Nadeel is dan wel dat je trekkracht vanuit stilstand inlevert.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

018Mitch
Tomosforummer
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 mar 2011 21:02
Locatie: IJmuiden
  • Citeer

Berichtdoor 018Mitch » 23 mar 2011 19:07

@ Drestar: ik heb er een 48 sproeier in gedaan & het inhouden werd wel minder maar was er nog wel :o

@ Ping: vandaag heb ik een ander achter tandwiel erop gezet.
Mijn huidige setup: standaard blok, geen bromkop ofzo.
spruitstuk ontgrenst
tandwielverhouding = 26/24
14/9 carburateur (binnenkort hopelijk 14/12)

zou dat een beetje gaan ? of moet ik echt een bromkop erop zetten ?
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 23 mar 2011 21:17

is toch de verhouding lucht/benzine hoor,
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 23 mar 2011 21:25

@ Drestar: ik heb er een 48 sproeier in gedaan & het inhouden werd wel minder maar was er nog wel :o

@ Ping: vandaag heb ik een ander achter tandwiel erop gezet.
Mijn huidige setup: standaard blok, geen bromkop ofzo.
spruitstuk ontgrenst
tandwielverhouding = 26/24
14/9 carburateur (binnenkort hopelijk 14/12)

zou dat een beetje gaan ? of moet ik echt een bromkop erop zetten ?

26/24 ? .. ik denk dat je dan moet gaan steppen om op gang te komen , ofnie ?
ik heb nadat ik naar 28 ging er een bromkop op gezet en hij trok ineens als een beest en top merkte ik ook verschil ,
alleen op top liep die nog niet lekker , toen heb mijn sproeiers vervangen van 54 naar 56 en werd al beter , maar ik
moet toch naar 58 of 60.

Ik feite ben ik gewoon van een snor een brom aan het maken , met een beetje gedremel erbij
en is mijn top momenteel ff boven de 50.
Met standaard uitlaat die een snelle bocht heeft .

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

018Mitch
Tomosforummer
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 mar 2011 21:02
Locatie: IJmuiden
  • Citeer

Berichtdoor 018Mitch » 23 mar 2011 21:44

Shitt, dus toch te klein :( wat voor tandwiel kan ik dan het beste gebruiken ?
En als ik er een bromkop op moet zetten, hoe moet ik me onsteking in godsnaam op bromstand zetten ? (a)

Wat een gedoe zeg om hem wat harder te laten lopen :P
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 23 mar 2011 23:33

Shitt, dus toch te klein :( wat voor tandwiel kan ik dan het beste gebruiken ?
En als ik er een bromkop op moet zetten, hoe moet ik me onsteking in godsnaam op bromstand zetten ? (a)

Wat een gedoe zeg om hem wat harder te laten lopen :P
Ik had mijn bromkop voor een tientje ... met dremel schoongeborsteld en daarna even over een gespannen waterproof heengehaald ( in 8tjes gedraaid over de waterproof )

zonder pakking er op en met momentsleuteltje aangehaald.

Op bromstand zetten is vaker beschreven dus dat kan ook geen probleem zijn .


Ik rij nu met tandwiel 28 , maar de kans dat ik toch een 26 ga nemen zit er in.


Waarom heb ik voor een bromkop gekozen ? Simpel omdat ik met een kleinere tandwiel ook vlot op wil trekken
zonder getunede uitlaat. Ik wil hem Standaard Looks houden.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

018Mitch
Tomosforummer
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 mar 2011 21:02
Locatie: IJmuiden
  • Citeer

Berichtdoor 018Mitch » 24 mar 2011 08:18

Ja dat wil ik dus ook! Alleen heb ik nog nooit aan brommers gesleuteld ofzo, dus ik heb geen idee wat ik allemaal moet veranderen :p
Maar ik kan dus het beste een 28 nemen ? En is die bromkop dan echt nodig ?
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 24 mar 2011 10:56

Ja dat wil ik dus ook! Alleen heb ik nog nooit aan brommers gesleuteld ofzo, dus ik heb geen idee wat ik allemaal moet veranderen :p
Maar ik kan dus het beste een 28 nemen ? En is die bromkop dan echt nodig ?
niks moet ... het is net wat je ervan verwacht ,
ik begon met een standaard snor , met opgeboorde 14/9 en 54 sproeier ,
onbegrensd spruitstuk die ik uitgedremeld heb bij de snelle membraam.( heeft daar nu geen ronde opening meer ).

ging ik een nieuwe set tandwielen en ketting halen , kreeg ik een 33 mee ... ik had er verder niet bij nagedacht.
trok lekker weg , maar top was ff onder 40.

toen een 28 gaan halen top was stukken beter liep ook rustiger , maar optrekken om te janken.

bromkop gehaald en gedaan , YEAH ...dat was wat ik nodig had !

Trekken als een beest lekkere top , alleen op top moest ik gas terug nemen om lekker te laten lopen.
Sproeier 54 naar 56 omgewisseld en hoppa liep alweer een stuk beter.
Maar zou nog beter kunnen ... alsof hij aangeeft , ik kan beter maar dan moet je me wel meer geven.
Je raadt het al dus , heb nu een 14/12 carb waar er een nog grotere sproeier ingaat.
Nu is het een kwestie van fijn afstemmen zoals kijken tot hoever ik kan gaan met sproeiers .
Ik heb wel een hogere hittegraad bougie erin.
En alles met standaard uitlaat met snelle bocht
Top ligt nu (nog ) ff boven de 50 ... kan snelheid niet exact meten ( nog )


Geloof me of niet
Alle kennis om mijn Tomos te verbeteren heb ik HIER in een paar weken opgedaan en in praktijk uitgevoerd.
Wat ik vertel of adviseer heb ik dus uit eigen ervaring meegemaakt..
Behalve het sleutelen zelf , want dat doe ik al van kleins af aan.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 24 mar 2011 12:04

Ik had ook helemaal geen kaas gegeten van tomosjes, en ook hier binnen een paar weken veel info opgedaan door veel topics mee te lezen. Wat ik aan kan raden bij snor, als je geen andere cilinderset met kop neemt, is een bromzuiger+bromkop/HD kop, en ontsteking op bromstand zetten als dat kan. En een goede uitlaat scheelt veel.
Dan kan je nog een 12mm spruitstuk met 14/12 carburateur nemen, of als je wat meer kracht onderin wilt, een 15mm spruit met 15/15 carburateur nemen. Wel goed aftellen met de juiste sproeier. Aan de hand van je aanpassingen motorisch, kan je de tandwielverhouding aanpassen tot je de afstelling hebt die jij fijn vind.
Omhoog

018Mitch
Tomosforummer
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 mar 2011 21:02
Locatie: IJmuiden
  • Citeer

Berichtdoor 018Mitch » 24 mar 2011 16:35

Me tomos loopt perfect! :D
Nadat ik die 24 atw gemonteerd had, wilde ik me ketting er weer op doen na het inkorten..
maar die was zeg maar best verrot :P dus ook gelijk nieuwe ketting :)

Ik zat ook te twijfelen of ik nou wel een snorkop erop heb :P
dus effe gekeken en ja hoor...er zat al een bromkop op!

De snelheid vind ik perfect, maar moet ik alsnog me 14/9 carb vervangen door een 14/12 of kan het geen kwaad ?
Het gestotter en inhouden is nu weg duss (a)
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 24 mar 2011 17:06

als jij happy bent moet je er niks meer aan doen.
Alleen maar van genieten :mrgreen:
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 24 mar 2011 17:25

Me tomos loopt perfect! :D
Nadat ik die 24 atw gemonteerd had, wilde ik me ketting er weer op doen na het inkorten..
maar die was zeg maar best verrot :P dus ook gelijk nieuwe ketting :)

Ik zat ook te twijfelen of ik nou wel een snorkop erop heb :P
dus effe gekeken en ja hoor...er zat al een bromkop op!

De snelheid vind ik perfect, maar moet ik alsnog me 14/9 carb vervangen door een 14/12 of kan het geen kwaad ?
Het gestotter en inhouden is nu weg duss (a)

Als hij lekker loopt op zijn top ...volgas blijven rijden dus ..
Dan is die in principe goed .
Voor de goede orde wel even warm rijden en de kleur van je bougie checken .
Dat zal bepalend zijn wat wijsheid / nodig is .

In mijn geval heb ik gas over , maar dan gaat hij zich rotter gedragen .
Ik vermoed dat hij wel wilt maar te weinig krijgt.
Vanavond weet ik meer 8)

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

018Mitch
Tomosforummer
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 mar 2011 21:02
Locatie: IJmuiden
  • Citeer

Berichtdoor 018Mitch » 24 mar 2011 18:19

Bedankt voor jullie hulp! Ik zal me bougie nog checken, verder kan hier een slotje op :)
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 24 mar 2011 18:23

Bedankt voor jullie hulp! Ik zal me bougie nog checken, verder kan hier een slotje op :)

Graag gedaan , daar is een forum voor toch :wink:

Hoe zit het met foto 's ? altijd leuk 8)

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

018Mitch
Tomosforummer
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 mar 2011 21:02
Locatie: IJmuiden
  • Citeer

Berichtdoor 018Mitch » 24 mar 2011 18:32

Oh die zal ik dan nog even maken ;) worden alleen geen foto's meer dat hij uit elkaar ligt ofzo hoor :$
Moet ik ook effe kijken hoe ik dat post maar ach xD

Probeer ze zo snel mogelijk erop te zetten :)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
57 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.