• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

carburateur

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
beeoowpee
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer beeoowpee
Website
  • Citeer

Berichtdoor beeoowpee » 24 mar 2011 15:44

ik wil mijn carburateur vervangen
ik heb een carburateur van een a55 brom. standaard sproeier er in.
die wil ik er dus afhalen en op mijn snor tomos standaard zetten.. waar nu ook standaard sproeier in zit.
kan dit zonder sproeier te veranderen.. er moet inprincipe nu ook een maatje groter sproeier in.. maar ik dacht als ik dan toch van carb. wissel hoeft dat dus niet..?
of wel?
nog een korte vraag. kan een a55 bromkop op een a35 cilinder? zonder problemen en zonder afstellen?
sorry als dit onderwerp verkeerd staat.

mvg
bob
juiste sproeier? chek het! viewtopic.php?f=54&t=15645&p=254869#p254869

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 25 mar 2011 08:18

De carburateur van een A55 heeft een ander spruitstuk dan van een A35. Daar zal je iets op moeten verzinnen.
De carb van een A35 gaat over het spruitstuk, en van een A55 gaat in een rubber spruitstuk.
En je moet elke carburateur afstellen, dus ook uitzoeken welke sproeier je moet hebben. De bromkop van een A55 past niet zomaar op een A35, de gaten hebben wel dezelfde afstand, maar zijn smaller. Die zijn gemaakt voor M6 ipv M7.
(ik had een A35 cilinder met 14/12, en ik heb nu een A55 cilinder erop gezet, een A55 blok is hetzelfde als A52, met het verschil dat de tapeinden in het carter ook M7 zijn, maar de rest waar de cilinder op komt is M6/6mm.)

Edit: mijn oude setup kan je hieronder vinden, daar haalde ik net 60km/h mee op gps, met wind mee net 64km/h. Mijn bougie werd lichtbruin met sproeier 62.
Nieuwe setup
A55 cilinder, cilindergaten voor tapeind uitgeboord naar 7mm
17,5mm PHVA ED carburateur met handchoke, sproeier 58
Zelfgemaakte luchtfilter omdat de originele van een A35 niet past en ik nog geen A55 luchtfilter heb, een scooter powerfilter past daarintegen wel, maar zuipt.
Tecnigas Next R voor A55 (deze past niet goed, maar daar heeft iedereen met een A55 last van)
Met deze setup haal ik minimaal 60+ mee, op vlakke weg rond de 62/65, brug af zelfs 67 op gps)
En nu met sproeier 58 is mijn bougie zelfs donkerbruin. ;)
Ik rij dus over het algemeen 5 km/h harder, trek veeeeel sneller op, en heb 4 maten kleinere sproeier. :koning:
Ik moest er wel mijn benzineaansluiting voor veranderen, omdat ie anders in de weg zit voor het spruitstuk, maar dat was het waard. :P

Edit2: De rechterkap past niet meer met de andere carb. Ook met een originele A55 carb gaat je rechterkap niet passen, omdat bij een A55 carb (een PHVA) de aansluiting van de gaskabel hoger zit, en bij een streetmate, revival ts etc zit de carb niet onder een kapje, maar ervoor. Ook je originele gaskabel past niet, omdat de binnenkabel bij een PHVA carb langer moet zijn. Ik heb een stukje buitenmantel van de gaskabel weggehaald om m passend te krijgen. (wat een gedoe, met de binnenkabel er nog in, en eruit halen gaat niet vanwege de tonnetjes, een gaskabel voor streetmate halen is beter) Hiermee wil ik zeggen dat er best veel voor aangepast moet worden.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 25 mar 2011 09:22

Om het even simpel te zeggen, om een A55 carb op een A35 te zetten heb je dus een verloopstuk nodig op je spruitstuk, een andere gaskabel, en je moet m ook afstellen, en bij een phva kan je, en moet je meer afstellen dan een 14/12 SHA. Ook je originele luchtilter past niet omdat de aansluiting kleiner is, dus zal je een A55 luchtfilter moeten nemen.
Je rechterkap zal misschien ook niet meer passen.
Als je een A55 bromkop op een A35 (A5 cilinder) wilt zetten, moet je de gaten dus uitboren. Er zit amper verschil in de koppen, dus dat heeft weinig nut. Een puch HD kop is veel beter en makkelijker op een A35. Ook heb je een ander bougie nodig. Een A35 heeft een bougie met korte schacht, een A55 een lange schacht.
Als ik klaar ben met mijn aanpassingen, zal ik wel een stukje schrijven in straat-tomossen, met daarin de verschillen tussen de huidige blokken, want het originele A35 blok, waar eigenlijk iedereen nog over praat als ze het over Standard/Quadro hebben, wordt nu al 8 jaar niet meer gemaakt.

beeoowpee
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer beeoowpee
Website
  • Citeer

Berichtdoor beeoowpee » 25 mar 2011 20:58

het voordeel is dat ik een compleet blok heb liggen van een a55 dat niet loopt, dus kan alles zo over zetten.
heb luchtfilter, spruitstuk, carburateur, cilinder alles er op en er aan ook de bougie. kan ik het spruitstuk van de a55 er niet op zetten?
als het allemaal te veel moeite is om die dingen passend te maken koop ik wel een bromkop van een a35.
ik heb nog zon ouderwets blok dat klopt. er is tegenwoordig al een nieuwere. ik heb nog wel z'n ouderwetse. ( lekker makkelijk want er zijn lekker veel onderdelen voor :D)

edit: bedankt voor jullie reacties iig!

pijlsnellepeter
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor pijlsnellepeter » 25 mar 2011 21:05

als je dat a55 blok straks te koop hebt , dan hoor ik het graag !
funtastic/oranje - snor
quadro/chroom - snor
standaard/army met aanhager - snor
custum/chroom (zie avatar) - brom
maxi/chroom moet ik nog ff in elkaar zetten - brom

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 26 mar 2011 03:45

Als je het alles van het A55 blok over wilt zetten, dan moet je wel je benzinekraan verplaatsen of verhogen zoals ik gedaan heb. Die zit namelijk in de weg voor het spruitstuk. De A55 cilinder heeft tapeind 6 nodig, of je moet de gaten uitboren. Er zijn tapeinden te koop voor Streetmate op scootbike.nl, Die hebben M7 voor in het carter, en M6 voor de cilinder, dan kan je m er zonder veel problemen op je eigen blok zetten. Je hebt ook een uitlaat voor A55 nodig. Ik geef 1 waarschuwing, de Tecnigas Next R (chroom) voor A55 past niet goed. Dit heb ik ook al aan Tecnigas doorgegeven, maar nog geen reactie op gehad. Andere A55 uitlaten passen wel. Als je ook de luchtfilter etc. heb van de A55, is het beste om alles over te zetten, of niet aan beginnen als je niet teveel werk wilt hebben. Ook je rechterkap past niet meer en dat zal je moeten aanpassen. Ik hheb een 90 graden bocht voor de gaskabel aansluiting op de carb besteld, en ik zal wel laten weten of die wel onder de kap past. Of je kan er streetmate/revival/funsport kappen op zetten.

beeoowpee
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer beeoowpee
Website
  • Citeer

Berichtdoor beeoowpee » 28 mar 2011 21:15

het a55 blok is te koop, je mag m der alleen zelf onder uit kome hale:P:p
ik denk dat ik dan beter gewoon kan gaan voor een nieuwe ( 2ehandse) bromkop

verder een ander ding, op top houdt hij heel erg in.. kan dit komen door de snorstand van de ontsteking of is dit de carburateur sproeier.... de bougie is koffie-met-melk bruin

bedankt voor alle informatie in ieder gevak!!!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen