• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos S25/2, opknapper te koop!

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
106 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende
Donkat5
Tomosforummer

Berichtdoor Donkat5 » 29 jul 2011 22:34

Dag medeforummers,

Naast vele andere problemen die ik al met mijn Tomos heb gehad, die op dit moment allemaal min of meer verholpen zijn, (het blijft een beetje een oldtimer, onderdelen kunnen tot 10 jaar oud zijn) blijkt na wat onderzoeken van het ding steeds meer niet standaard te zijn, ik ben nogal brommer-leek dus vandaar dat ik dit niet eerder heb gezien, maar:

Na een beetje speculeren over eventuele onderdelen als ik oneindig geld zou hebben (doet iedereen wel eens :p) dacht ik aan 14/12 en Swallow Roadstar banden, een bromkop en achtertandwiel 28.Nu blijkt dus opeens het ding al een 14/12 te hebben, evenals een bromkop en een Swallow Roadstar achterband! (voorband pauper) Het achtertandwiel heb ik zelf even veranderd van 31 naar 28, daar heb ik nogal problemen mee gehad, maar dat is nu grotendeels verholpen (Moet alleen nog even een nieuwe ketting op, deze loopt een beetje scheef, wat het geheel nogal belemmerd) Het eerste kwartier dacht ik, mooi, perfect, wat een goede deal heb ik dan gesloten. Toen dacht ik even wat meer na. Op dit moment aan jullie lezers even een vraag, hoe hard zou dit beestje moeten lopen denk je, als je ook denkt aan de snelheidstabel van het forum, bromkop, 14/12, ATW 26-28, vrij nieuwe Bullet?

50? (Helemaal volgens de tabel), 45? (het is niet allemaal even nieuw, dus je kunt geen perfecte score verwachtend)

Juist, en hoe hard rijdt hij? Hij redt de 40 niet eens, hij reed met achtertandwiel 31 nog harder, zoals al gezegd, de ketting loopt hoogstwaarschijnlijk aan dus dat remt het misschien enigszins, maar dit is toch niet zoals het zou moeten zijn...

Stationair loopt prima, compressie is sinds ik hem kreeg eindelijk weer goed (garage heeft alle cilinder pakkingen vervangen, cilinderkop perfect aangedraaid, uitlaat vertoont nou geen onverbrande benzine meer, maar meer een soort roet-uitslag, dus een goede verbranding, neem ik aan?) Qua optrekken, dat is niet meer wat het geweest is, hij trekt 1 seconde lekker, dan een beetje schudden en moeizaam schakelen (ligt denk ik aan de ketting) en dan een vrij lekkere boost van 10 tot aan de...35? Het enige vervelende is dat ik de sproeiermaat niet weet (is enorm lastig checken met carb onder frame) maar ik betwijfel of dat het grote probleem is, als ik de problemen zo op een rijtje zet, wat zou de sproeier ongeveer moeten zijn?

Kortom, wat zou het probleem kunnen zijn en welke sproeier zou bij deze setup het idee zijn?

Ik hoop dat ik zo ongeveer genoeg uitgelegd heb, altijd lastig met een heel eigendomsverhaal wat dan in een paar regeltjes moet :p Alvast bedankt voor jullie toekomstige reacties iig! (ps, fotootje voor het idee)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Donkat5 op 05 mar 2012 10:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Dood ga je toch, geniet van je leven, mensen!

Alex..
Diehard

Berichtdoor Alex.. » 29 jul 2011 22:40

dus nieuwe uitlaat zonder sproeieraanpassingen?

lijkt me dat ie dus te arm loopt, grotere sproeier is dat dan.

Donkat5
Tomosforummer

Berichtdoor Donkat5 » 29 jul 2011 22:45

Hij is minimaal 3e-hands, toen ik hem kreeg had hij een oude Bullet, die heb ik laatst met de vorige eigenaar (die deed er helemaal niks mee qua onderhoud...zucht) vervangen voor een nieuwe, ik acht de kans dat de sproeier daardoor te klein is dus klein. het is dus GEEN nieuwe soort uitlaat zonder sproeieraanpassingen, maar goede eerste suggestie! BTW kunnen mijn problemen wel echt door een te kleine sproeier komen? Welke maat is standaard voor zo'n setup? Iemand?

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor TheStealthSpy » 29 jul 2011 22:46

Monteer als eerste een nieuwe ketting, want de ketting moet goed zijn en netjes over de tandwielen lopen.
Ververs de blokolie ook eens, dat kan nooit kwaad.

Bekijk de kleur van de bougie eens als je een stukje volgas gereden hebt.
Bruin is goed.
Zwart is sproeier kleiner.
Wit is sproeier groter.

Probeer sproeier 58 eens.

ps. Je voorwiel zit verkeerd om gemonteerd.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser

Donkat5
Tomosforummer

Berichtdoor Donkat5 » 29 jul 2011 22:55

Bedankt, weer een perfect en snelle opmerking! Ik heb hem pas net terug van de garage (voor het repareren van de tandwielen en ketting, was nogal gezeik mee) waarbij ik dus ook het volgende te horen kreeg: 1 HAHAHAHA, kijk je voorwiel zit verkeerd om (klopt dus, een van de weinige dingen die ik zelf wel makkelijk kan, dus doe ik binnenkort) en 2 Ja, de ketting is een beetje scheef, maar die trekt zichzelf wel recht, en anders werd het zo duur (mm, binnenkort zelf dus nieuwe ketting proberen, heb ook laatst zelf kettingpons gekocht, dus moet lukken) en meteen na dat garage-bezoek heb ik.....rara :p mijn blokolie vervangen uit mezelf, die overigens nogal bruin was (niet oranje-rood-achtig zoals ik erin gooide)

Kortom, super bedankt voor de snelle reactie, ketting ga ik echt snel een nieuwe halen (je hoort hem zelfs af en toe ratelen) en ik ga toch op de een of andere manier mijn sproeier proberen te bereiken, die rond de 58 hoort te zitten...

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor TheStealthSpy » 29 jul 2011 23:02

Haal je bougie is uit je cilinder en aan de kleur kan je ook ongeveer zien of de sproeier groter/kleiner moet zijn. Zie mijn vorige reactie.
Ik hoop wel dat je er atf-olie in heb gedaan en geen verkeerde olie, want dat is slecht voor je blok.
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

RIP Jan de Lasser

Donkat5
Tomosforummer

Berichtdoor Donkat5 » 29 jul 2011 23:05

Over de bougie..Dat snap ik, ga ik morgen ook ff proberen, olie was uit een geel flesje, voor Puch Maxi en volgens mij ook gewoon Tomos, gewoon via internet besteld onder de naam van Tomos-blokolie of iets dergelijks, er stond iets van versnellingsbakolie op ofzo? gewoon ATF neem ik aan dus... Ik heb trouwens het hele flesje van 250 ml erin gedaan? Hield hem recht, kwam nog steeds niks uit dat gat lopen, dus dan zal het wel goed zijn? Alvast super bedankt!

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor TheStealthSpy » 29 jul 2011 23:10

Over de bougie..Dat snap ik, ga ik morgen ook ff proberen, olie was uit een geel flesje, voor Puch Maxi en volgens mij ook gewoon Tomos, gewoon via internet besteld onder de naam van Tomos-blokolie of iets dergelijks, er stond iets van versnellingsbakolie op ofzo? gewoon ATF neem ik aan dus... Ik heb trouwens het hele flesje van 250 ml erin gedaan? Hield hem recht, kwam nog steeds niks uit dat gat lopen, dus dan zal het wel goed zijn? Alvast super bedankt!
Er moet eigenlijk minder olie in, de olie die je gebruikt hebt was trouwens wel goed. De olie die er teveel inzit kan je eruit laten lopen door de brommer goed recht neer te zetten. (dus niet op de zijstandaard.) En de schroef die in de rechtercarterkap zit los te draaien en de overtollige olie eruit te laten lopen. Als er geen olie meer uitkomt dan zit er precies genoeg in.
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

RIP Jan de Lasser

Donkat5
Tomosforummer

Berichtdoor Donkat5 » 29 jul 2011 23:15

Ok, mooi, goede olie, maar zoals ik al zei, ik had hem recht staan (handmatig gebalanceerd, zelfs nog beetje op en neer bewogen), en er kwam totaal niks uit, terwijl ik toch echt 250 ml erin heb gegoten (moet ongeveer 225 perfect zijn, heb ik al gelezen, ik ben anoniem forumverslaafd :p) en ik heb echt precies de WIKI gevolgd qua schroeven en shit, geloof me...

ps; heb alleen zijstandaard, dus anders dan handmatig balanceren mag je me even uitleggen :p toch bedankt!

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor TheStealthSpy » 29 jul 2011 23:19

Ok, mooi, goede olie, maar zoals ik al zei, ik had hem recht staan (handmatig gebalanceerd, zelfs nog beetje op en neer bewogen), en er kwam totaal niks uit, terwijl ik toch echt 250 ml erin heb gegoten (moet ongeveer 225 perfect zijn, heb ik al gelezen, ik ben anoniem forumverslaafd :p) en ik heb echt precies de WIKI gevolgd qua schroeven en shit, geloof me...

ps; heb alleen zijstandaard, dus anders dan handmatig balanceren mag je me even uitleggen :p toch bedankt!
Alle olie moet ook eerst naar beneden zakken en dat gebeurt pas helemaal als het blokje warm is geweest. Of als je een tijdje gewacht hebt.
En je kunt de brommer toch ook gewoon tegen de muur aanzetten zodat deze recht staat. :lol:
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

RIP Jan de Lasser

Donkat5
Tomosforummer

Berichtdoor Donkat5 » 29 jul 2011 23:27

Like your beuning-style HAHA maar ok, zal morgen als ik terugkom van het werk eens even de bougie bekijken en meteen die paar overtollige ml blokolie eruit laten komen dan... Niet al te schadelijk neem ik aan, zal ook wel geen echte zaken oplossen, die paar ml...Maar super bedankt!

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor TheStealthSpy » 29 jul 2011 23:35

Like your beuning-style HAHA maar ok, zal morgen als ik terugkom van het werk eens even de bougie bekijken en meteen die paar overtollige ml blokolie eruit laten komen dan... Niet al te schadelijk neem ik aan, zal ook wel geen echte zaken oplossen, die paar ml...Maar super bedankt!
Nou, zo erg beun is het niet. Op dit forum wordt nog veel erger gebeund hoor. :mrgreen:
Die overtollige blokolie kan wel voor vervelend/slecht overschakelen zorgen en daar had je last van vertelde je.
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

RIP Jan de Lasser

Donkat5
Tomosforummer

Berichtdoor Donkat5 » 29 jul 2011 23:43

Ok, bedankt voor de reacties! Oja, ik heb de gele Beunerr Tomos ook gevolgd ja, met zijn Scooby-Doo voorlampkap enzo :p Hopelijk is dat schakelen dan wat beter... Maargoed, dat komt zondag dan wel, bedankt!

Donkat5
Tomosforummer

Berichtdoor Donkat5 » 31 jul 2011 18:46

Heb wat van die blokolie afgetapt, het schakelen gaat idd wat beter, bougie is idd op het puntje onder dat staafje (wat volgens mij de plek is om te bekijken) nogal licht, niet echt wit, maar meer pure melk dan koffie met melk :p Over die voorvelg, hij zit idd omgekeerd, maar ik gok dat de hele voorvork omgekeerd zit gemonteerd, aangezien het allemaal gewoon wel rijdt zoals het zou moeten (alleen een beetje te langzaam dus) en het remdeel moet hangen aan een soort blokje dat aan een van de 2 voorvorkdelen vastzit, maar dat zit dus aan de kant van de ketting, ik kan dus NIET de velg omdraaien, maar dat boeit me niet echt, dus...

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor TheStealthSpy » 31 jul 2011 18:58

Ik denk dat je sproeier wat groter moet, omdat deze niet bruin genoeg is. Denk aan 2 of 4 maatjes groter.
Verder zou ik een keer die hele voorvork omdraaien, samen met het wiel, want het geeft wel een echte beun-uitstraling!
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

RIP Jan de Lasser

drestar
Hopeloos verslaafd

Berichtdoor drestar » 31 jul 2011 19:36

haha apart,dan hebben ze de pootjes er verkeerd om in gezet :mrgreen:
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..

Donkat5
Tomosforummer

Berichtdoor Donkat5 » 31 jul 2011 20:12

Sproeier wat omhoog snap ik, ga ik proberen als een Tomos-beun-maat terug van vakantie is (moet rond de 58 zitten)

Die voorvork... boeit me echt vrij weinig, aan de velgen zul je het niet heel snel zien en ik merk er zelf sowieso niet zoveel van, hem omdraaien kan ik zelf niet, ben ik dus ook niet van plan, kun je niet met me eens zijn, maar een beetje beunstijl is wel grappig, toch :p

Even een vraagje, zouden 300 mm Chrome achterveren en een Chrome voorspatbord op mijn Tomos vet staan? Ik wilde hem oorspronkelijk weer gewoon helemaal standaard maken met standaard-snel uitlaat en alles, maar aangezien het motorisch gewoon geen toppertje is en wss nooit zal worden, is het idee om een oldtimer te creeëren omhoog gekomen! Veren zijn al jaren afgeragd, wil wat makkelijker iemand achterop kunnen nemen, dus 300 mm, voorspatbord heb ik dat oranje geval afgesloopt maar zitten nu 2 halflosse schroefjes op waarbij daar nog wel eens vuil op de bovenkant komt...

Verder is het dan dus een zwart-wit-chrome thema, zwart frame, wit velgen en stuur en chrome uitlaat, achtervering, voorspatbord en voetplaatjes! (zitten er al op, echt vet)

drestar
Hopeloos verslaafd

Berichtdoor drestar » 31 jul 2011 20:50

hogere vering en chrome spatborden staat zeker wel vet, gewoon proberen als je het mooi vindt

Donkat5
Tomosforummer

Berichtdoor Donkat5 » 31 jul 2011 20:55

Ja, ik wil eigenlijk vooral NIET veel afstand tussen achterband en spatbord, maar met een beetje rondkijken elders op het forum bleek dat 300 mm niet echt lelijk staat qua hoogte, maar toch een stuk beter is met 2 personen erop, klopt dat?

drestar
Hopeloos verslaafd

Berichtdoor drestar » 31 jul 2011 21:16

ja en 320mm staat ook niet lelijk, als je echt zwaar wilt gaan kun je nog beter 320 pakken, ori is het 280 dus reken maar uit,

Gesloten
  • Afdrukweergave
106 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende

Terug naar “Afstellen”

Ga naar