• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Vreemde stotter

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26

Berichtdoor FlyLight » 20 jun 2012 22:59

Hallo allemaal,

Mijn tomos heeft de volgende setup:
-Bullet uitlaat
-Snorkop
-50cc gietijzer DMP
-14/9 carb
-recht spruitstuk
-electonische 4 spoels ontsteking.
-Sproeier 56

De brommer mist power en stottert, dit deed hij ook met sproeier 51. Hij wou niet harder dan 30.
Ik reed zonder luchtfilter, aangezien met een rechtspruitstuk het erop plaatsten van het luchtfilter erg vervelend is zonder elke keer het blok los te halen.

Afin, het hoort afgesteld te kunnen worden zonder luchtfilter. Echter nu het gekke. Ik zit nu met sproeier 56, het spul stottert en loopt niet harder dan 30. Ik hield voor test doeleinde mijn vinger tijdens het rijden is dichtbij/voor de luchtinlaat. De tomos stopte even met stotteren, en maakte wat vaart. Als ik op dit moment volgas blijf houden en mijn vinger voor de inlaat weg haal blijft de tomos door trekken tot 50/60.

Mijn conclusie zal dus zijn, een grote sproeier(meer bezine) of de luchtfilter plaatsen(Minder lucht). Echter merkte ik op dat mijn vinger aardig veel bezine mengsel terug kreeg uit de inlaat, en ook mijn vliegwiel zat onder bezine mist(reed zonder ontstekingscarter).

Duiden deze symptomen ergens anders op? Of mag ik het echt zoeken achter carb/afstelling?

Alle input is welkom.

Met vriendelijke groet,
Flylight
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog


Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Alex.. » 21 jun 2012 11:30

afstellen zonder luchfilter is ondoenlijk (behalve als je echt een beest setup heb en dan een kelk gebruikt) omdat je nooit een goede airflow kan krijgen
dus luchtfilter erop en afstellen
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 21 jun 2012 17:36

Vliegwiel zit onder benzine? Dan ik de krukaskeerring lek. Vervangen dus (beide kanten). Daarna kun je als het goed is weer je oude sproeier terug zetten. Nu heb je valse lucht en dat compenseer je door een grotere sproeier te monteren.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26

Berichtdoor FlyLight » 22 jun 2012 11:07

De keering aan de vliegwielzijde is recent vervangen. De bezine was ook eerder een fijne mist van bezine over het vliegwiel. Het kan echter ook spetters van de ketting zijn want ik reed zonder carter. Kortom om het uit te sluiten zal ik het vliegwiel is goed droog maken. Het carter terug bevestigingen en dan weer gaan rijden. Zou de keering aan de versnellingsbakzijde kunnen lekken en mijn brommer laten stotteren zonder dat hierbij witte rook uit de uitlaat komt? En heeft een lekkend voortandwielkeering effect op het presteren van de motor? Nee toch?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 22 jun 2012 13:00

Nee, en nee.

Als de keerring aan de versnellingsbakzijde lekt zie je echt witte rook. Tenzij de bak leeg is, maar dat kun je controleren dmv het controlegat aan de zijkant van het deksel.
Voortandwielkeerring kan nooit invloed hebben op motorische prestaties.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag

Berichtdoor Ping » 22 jun 2012 13:33

Als hij beter loopt wanneer je de luchttoevoer zegmaar halveert ,
dan klopt de mengverhouding van lucht en benzine niet.
een 56 sproeier is dan te groot.

Maar je zegt dat hij ook slecht liep en stotterde met de 51.die er in hoort.
Dan zou ik de 51 terug plaatsen en eerst kijken waarom die daar slecht op loopt.
Ik vermoed valse lucht, vaak is dit al de aansluiting van de carb op de spruitstuk.
Dit kan je ook met een zaklamp controleren.

Waar de bevestigingsschroef van de carb zit, is er namelijk een spleet die netaan over de uiteinde van de
spruitstuk valt. Stevig aandraaien is ook noodzakelijk.
Je kan de schroef beter vervangen voor een inbus.
Met andere woorden , je moet de carb ver genoeg over de spruitstuk heenduwen om deze spleet te dichten.
Daarbij moet hier ook een deugdelijk rubber manchet en een plastic vulbus zitten.

Nog een tip :
De plastic vulbus heeft een opstaande rand , deze rust bij de carb ook op een opstaande rand.
haal bij de carb deze opstaande rand weg.
Zo zakt de plastic vulbus dieper in de carb , en komt net voorbij de spleet.

Op de foto zie je een B ... steek daar een schroevendraaier tussen om de bus er makkelijk uit en in te krijgen.
sha-carb.2jpg.jpg
sha-carb.jpg
sha-carb.jpg (19.96 KiB) 12000 keer bekeken

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26

Berichtdoor FlyLight » 29 jun 2012 11:32

Morge weer een goede dag om eraan te werken, bedankt voor de tips.
De stotter is overigens over het hele toeren gebied, behalve dan, zoals gezegd: Als ik mijn vinger even voor de luchtinlaat beweeg, gaat de stotter weg, blijf ik dan vol gas geven klimt hij goed door naar zijn top.

Het zal dus echt een valse lucht probleem zijn? (Electrisch lijkt mij niet aangezien hij dus goed door loopt daar top)

Alvast bedankt!
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 29 jun 2012 17:04

Iets te kleine sproeier, voor zover dat al eens is gezegd.

Als je de luchtinlaat even met de vinger wat kleiner maakt krijgt de motor dus een ander mengsel binnen waardoor deze beter reageert. Toch een kwestie van afstellen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26

Berichtdoor FlyLight » 30 jun 2012 16:05

De tip van de carb heb ik meegenomen, hij lijkt nu beter stationair te houden. Kan ook placebo zijn. Sproeier 51 weer terug geplaatst met mijn setup en stottert nog steeds, met en zonder luchtfilter. Vreemd dat de sproeier nog hoger dan 56 zou moeten met deze setup. Ik nam altijd als basis stotter is lager in sproeier en smoren zodra volgas is hoger. Daarbij ook rekening houdend met de bougiekleur en algemene klank van de motor. De deotest wijst mij weinig uit. Stationair loopt hij netjes.

Ideeen?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26

Berichtdoor FlyLight » 30 jun 2012 20:22

Net even sproeier 60 getest daarmee liep hij erg netjes stationair en leek ook beter te lopen(door te trekken) volgens mij mag ik dus concluderen met mijn 50cc dmp gietijzer, 14/9 carb, bullet uitlaat mijn sproeier dermate hoog moet dat ik ergens las heb van valse lucht..

Of heeft iemand andere ideeen?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen

Berichtdoor Thrackan » 30 jun 2012 21:33

Waar heb je getest op valse lucht? En heb je er al een luchtfilter op gezet?
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 01 jul 2012 06:57

Net even sproeier 60 getest daarmee liep hij erg netjes stationair en leek ook beter te lopen(door te trekken) volgens mij mag ik dus concluderen met mijn 50cc dmp gietijzer, 14/9 carb, bullet uitlaat mijn sproeier dermate hoog moet dat ik ergens las heb van valse lucht..

Of heeft iemand andere ideeen?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Met een 14/9 carburateur een sproeier 60 monteren is zeker een geval van valse lucht. Ik kan je alleen niet vertellen waar deze precies zit. Aangezien de deotest niets heeft opgelevert zou ik het gaan zoeken in een krukaskeerring die versleten/ kapot is. Die achter de ontsteking levert niet zozeer het bekende witte walmen op zoals die aan de versnellingsbakzijde, maar kan wel degelijk een oorzaak zijn.

Verder is het bekend dat wanneer je zonder luchtfilter/ geruisdemper rijdt, de airflow aardig verstoord kan raken en daarmee ook bovengenoemde klachten kan veroorzaken.

Check ook eens de gaatjes in de venturie van de carburateur. Met name de bovenste kan verstopt zitten waardoor de motor op top te weinig brandstof kan krijgen bij vol gas.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26

Berichtdoor FlyLight » 01 jul 2012 17:24

Valse lucht is idd bijna zeker. Met luchtfilter heb ik ook gereden en daar was hij ook totaal niet mee af te stellen.
Om het een en andere uit te sluiten heb ik besloten om een nieuwe 14/12 carb aan te schaffen, alle pakkingen te vervangen, beide krukaskeeringen vervangen(nogmaals), en zal ik niet vergeten om het membraan zorgvuldig te controleren.
Ontsteking is in orde en uitlaat zit ook niet dichtgekoold en de cilinder is gloednieuw en correct gemonteerd het lijkt me dus echt valse lucht (Mischien toch een pakking ergens dubbelgevouwen, wie zal het weten..)

Mocht hij het hierna nog doen wat zou dan de conclusie zijn.
Hierbij gaan we ervan uit dat cilinder,carb,pakkingen,ontsteking,bougie en keeringen zijn vervangen. Mij rest dan controleren van membraan, cilinderkop.. Mis ik verder nog iets wat ik zou kunnen controleren wat gerelateerd zal zijn aan de symptomen.

In ieder geval al hartstikke bedankt voor alle hulp tot nu toe, met een aantal extra meelezers helpt het je toch om niks over het hoofd te zien.
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag

Berichtdoor Ping » 01 jul 2012 18:38

Heb je eigenlijk de bougie kabel gecontroleerd?
Sommige bougie kappen hebben een schroef binnenin zitten die wel eens los kan gaan zitten.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26

Berichtdoor FlyLight » 01 jul 2012 19:21

De bougiekabel is gecontroleerd, en leek op het oog prima. Vonk bij de bougie is ook op het oog prima. Eigenlijk sluit ik de kabel uit omdat hij met een vinger voor de luchtinlaat wel door trekt en dan ook netjes klinkt (Lijkt dus niet electrisch).

Maar bedankt voor de tip, en mocht het dadelijk nog niet werken zal ik daar nog eens beter naar kijken!
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14

Berichtdoor 15melvin15 » 01 jul 2012 22:43

Als hij met een vinger in de luchtinlaat wel goed doet kun je echt bijna zeker zeggen dat het valse lucht is of een te kleine sproeier, dus denk dat je door moet blijven zoeken tot je iets weet.
krukaskeerring is niet uit te sluiten met een deo test.
Omhoog

Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26

Berichtdoor FlyLight » 05 jul 2012 08:22

Ik heb er een nieuwe 14/12 dellortho onder geplaatst met de standaard sproeier 57 die erin zat. Dit zorgt koud nog steeds voor een enorme stotter, die houdt aan tot een aantal rondjes door de straat. Nadat de brommer warm is trekt hij goed weg maar stottert nog steeds tot de 30. Na de 30 wordt het stotteren minder en vanaf 40 km/h is de stotter weg en trekt hij goed door naar top.

Waarschijnlijk is het nu afstelling die mij rest, maar ik vind het vreemd dat hij koud enorm stottert(daarbij niet harder wil dan 30km/h) en warm stottert tot 40 km/h en daarna zonder stotter door trekt naar top.

Iemand tips?

Alvast bedankt!
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag

Berichtdoor Ping » 05 jul 2012 11:59

deo test?
kleur vd bougie?

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26

Berichtdoor FlyLight » 05 jul 2012 15:33

Toen ik net voor de carb wissel een deotest deed gaf hij niks vreemd aan (Veranderde niet in toeren).
Is valse lucht mogelijk dan? Ik bedoel daarmee, zal je valse lucht niet ook merken boven 40+ km/h.
Nu is het zo dat ie tot 30 km/h stottert daarna minder begint te stotteren en bij 40+ is de stotter weg.

Kleur van de bougie heb ik nog niet gekeken, liet hem gisteren eerst afkoelen en moest toen ergens naar toe dus niet meer naar om gekeken.

Echter vind ik valse lucht inderdaad wel een goede gok want als hij koud is, stottert hij enorm en komt hij niet boven de 30 uit. Pas als hij warm is en alles uitzet, trekt hij door naar de 40 met stotter en gaat daarna stotter-loos verder naar stop.

Als iemand nog ideeën heeft graag! Ik ga maar uit voorzorg alle pakkingen en keeringen vervangen ze liggen immers al te wachten in een doosje.
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen

Berichtdoor Thrackan » 05 jul 2012 15:52

Wat voor stotter is het? Een constante st-t-t-t-t-t-totter? Of het soort waarbij je je gas niet open kan draaien zonder dat ie uitvalt?

Geval 1 klinkt als een klein beetje teveel lucht, geval 2 als véél teveel lucht.

57 is lichtjes aan de kleine kant voor een 14/12 met een bromkop, maar ik weet niet of dit met een snorkop verschil maakt.

En staat je ontsteking op snor- of bromstand?
Wat heb je er aan uitlaat onder hangen trouwens?
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.