• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tandwielverhouding + Vraagjes

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
StafkeH1993
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor StafkeH1993 » 17 feb 2013 13:22

Welke Tomos model heb je? Revival TS
Wat is het bouwjaar? 2012
Sinds wanneer speelt dit probleem? Vandaag
Wat is het probleem? Snelheid
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee

Hey!

ik ben compleet nieuw met brommers maar rij toch wel al twee jaar met een Revival. Rijdt geweldig als je het mij vraagt. Ik had nu wel enkele vraagjes:

Ik keek onlangs in de snelheidstabel en zag daar een snelheid van 45km/u (standaard dus) en 55km/u. Is het niet mogelijk om hem tussen de 50 en 55 te laten rijden? Dan is hij nog altijd legaal :)

Als dit zou lukken, zou het mogelijk zijn met enkel mijn achtertandwiel te veranderen? Alles is standaard voor de moment. Of moet er dan ook geklooit worden met de sproeier en de uitlaat.

Ik weet nu wel niet of de brommer begrenst wordt. Als ik een brug af rij sputtert hij een beetje en houdt hij hem in.. Is dit een begrenzing of ligt dit aan de tandwielverhouding/uitlaat?

Graag zou ik even weten welke aanpassingen ik zou moeten doen om een snelheid van tussen de 50 en 55 te kunnen halen.

Onlangs heb ik het linker carter stuk van gehaald om te kijken welk voortandwiel ik had, een 26 dus. Maar ik kreeg het carter stuk er niet helemaal af omdat er een verdeelstukje met twee doorzichtige buisjes in zat gevuld met olie. Is dit voor de sproeier of waar is dit onderdeel voor nodig?

(Zag net dat er ook een onderdeel opvoeren is dus ik dacht laat ik daar maar posten, maar daar kon ik precies geen berichten plaatsen..)

Alvast bedankt!

Brian
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Brian » 17 feb 2013 14:23

Als je alleen je achterste tandwiel veranderd zou hij net iets sneller moeten gaan in zijn topsnelheid maar trekt hij iets langzamer op, als je een app op je telefoon download kun je je snelheid iets nauwkeuriger bijhouden, mijn revival geeft standaard 5km langzamer aan dan dat werkelijk gaat. (hou er wel rekening mee dat je altijd allebei de tandwielen en ketting als set moet vervangen ivm met slijtage)

Die doorzichtige buisjes gaan naar het verchroomde kapje op je cartercap daar zit je mengsmeringspompje.

ik een brug af rij sputtert hij een beetje en houdt hij hem in, dit heb ik ook ik kan je in ieder geval vertellen dat het niet aan je carburateur licht want ik heb er een 18 mm op gezet en heb er ook last van.

Ik hoop de je er iets aan hebt,

Veel knutselplezier :P ,

Brian

StafkeH1993
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor StafkeH1993 » 17 feb 2013 16:34

Bedankt Brian!

Als ik mijn tandwielen verander moet ik dan geen nieuwe sproeier zetten?
Ik zag dat de S-bocht van de uitlaat bij een revival ook nogal dun is. Als je er een bredere bocht op zet. Krijg je dan ook een beter resultaat? :)

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 17 feb 2013 18:32

Inhouden betekend of een te grote sproeier of je moet de ontsteking op bromstand zetten.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

Brian
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Brian » 18 feb 2013 07:04

Je brommer gaat niet meer brandstof verbruiken als je je tandwielen aanpast dus het lijkt mij niet dat er een grotere sproeier op hoeft, als je tandwielen gaat kopen bij een scooterzaak/fietaenmaker kun je dit altijd nog even naavragen.

Die s bocht lijkt mij net zo veel uit te maken, ik heb een snor revival en met een bijhoorde snoruitlaat haal ik 45km/uur

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 18 feb 2013 13:55

Bromuitlaat gaat hij wel harder mee dan met snor uitlaat en de uitlaatpoort koolt minder snel dicht, maar die trekt geloof ik weer minder maar dat weet ik niet zeker. Andere tandwielen hoef je inderdaad geen andere sproeier te plaatsen.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

StafkeH1993
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor StafkeH1993 » 18 feb 2013 18:17

Zo ver dat ik weet zit er toch al een bromuitlaat op, ik heb hem toch als bromversie ;)
Heb nu echter wel een klein probleem ontdekt. Toen ik die carterplaat er af had gehaald heb ik dus ook mijn kickstartpin eruit moeten halen en dat blokje er achter. Mijn kickstart veert nu wel terug, maar hij blijft niet op de juiste positie staan. Je kan hem zonder probleem naar links duwen. Maar als je hem aan kickt zwiert hij wel terug op positie. Heb al wat rond gezocht hier op het forum en google, maar daar vind in enkel topics met het probleem dat de veer niet goed zit. Heb dat nog eens nagekeken maar ik heb hem toch acher dat ding dat uitsteekt bevestigt aan de carter. Hij zit ook goed vast. Graag zou ik het zelf even proberen oplossen want dan weet ik meteen de oplossing voor de volgende keer ;) Moet binnenkort toch naar de brommerboer.

En enig idee hoeveel zo een set tandwielen kosten? Ik zou dan een 26 en een 24 pakken. Ketting moest ik ook vervangen?
Zou het kwaad kunnen als ik eerst een paar dagen rondrij met een ATW dat ik apart ergens vandaan haal gewoon om even te testen?

Zo ver allemaal bedankt voor de nuttige en bruikbare antwoorden!

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 18 feb 2013 20:41

Een uitlaat met s-bocht is een snor uitlaat.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

StafkeH1993
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor StafkeH1993 » 18 feb 2013 21:28

Ow, ik zie het nu. Komt echt wel dom over nu :| Een halve S-bocht zal het zijn dan. Standaard uitlaat van een Tomos brommer dus. Alles is trouwens standaard.

Maar goed, dus enkel met het vervangen van mijn tandwielen zou het genoeg moeten zijn om een snelheid rond de 50 - 55 te kunnen behalen? Kan ik ondertussen al de nodige onderdelen bij elkaar beginnen halen en dan wachten tot de garantie er af is ;)

Brian
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Brian » 18 feb 2013 21:51

Over de prijzen van tandwielen en ketting kan het geen kwaad zelf even iets op te zoeken via internetshops :P
Ik zal je wel vertellen dat het ongeveer op 30 euro uitkomt afhankelijke van wat of waar je het koopt (zelf ook pas geleden gekocht).

Weet je zeker dat je je kickstart-pin goed hebt vastgezet? Als het goed is valt de pen die je kickstart bij elkaar houd aan de onderkant tegen een rubber aan, daardoor kan hij niet verder naar links toe.

Als je de pin weer vastzet moet je dit van onder naar boven gedaan hebben.

Afbeelding

Ik hoop de je er iets aan hebt :)
Laatst gewijzigd door Brian op 18 feb 2013 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 18 feb 2013 22:01

Ja ik vrees dat je die pen er verkeerd op zijn kop in hebt.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

StafkeH1993
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor StafkeH1993 » 19 feb 2013 09:47

De kickstart pen heb ik op de juiste manier terug geplaatst. Nogal wat moeite voor moeten doen :p maar het zou wel kunnen dat ik dat rubbertje ben vergeten plaatsen. Zal vanaaf eventjes naar kijken en als het kan een foto trekken.

Bedankt om die foto te uploaden!

Om de prijs gaat het me niet hoor, had al vooraf eens opgezocht en kwam op iets van rond de 20/25 euro uit. Ik vroeg me gewoon af of het vervangen van mijn tandwielen genoeg was. Of er geen begrenzing op zit ofzo.

Brian
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Brian » 19 feb 2013 16:10

Graag gedaan, we wachten fototje af ;)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

StafkeH1993
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor StafkeH1993 » 19 feb 2013 17:45

Foto is dus blijkbaar niet nodig :p Ziet er precies hetzelfde uit als bij jouw foto. Ik denk dat de veer harder moet worden aangespannen. Maar ik ga binnenkort toch even langs bij de brommerboer dan is dat meteen opgelost.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers