• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

nieuwe cillinder alu of gietijzer?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
empowered
Tomosforummer
Berichten: 184
Lid geworden op: 06 jun 2013 23:51
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 25 aug 2013 09:32

Ik ga een nieuwe cillinder kopen :) Ik wil graag elke dag 50km rijden met de tomos. Ik las op internet dat gietijzeren cillinders langer meegaan dan alluminium/nicasil cillinders.

Wat is nou het verschil tussen airsal en dmp?

Wat raden jullie mij aan? Ben trouwens zeer te vreden met de airsal 50cc
Omhoog


Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 25 aug 2013 09:59

Aluminium en gietijzer hebben allebei hun voor- en nadelen. Dus in die keuze zou ik wachten op iemand die daar wat meer over weet.

Verschil tussen Airsal en DMP 50cc is dat de Airsal een snelle 50 is en de DMP vaak nog langzamer dan een standaard 50cc gietijzer is. Ook zijn Airsal cilinders over het algemeen beter afgewerkt dan DMP`s. Ik raad je ten allen tijde Airsal aan en geen DMP omdat je voor wat euro`s meer een beter afgewerkte cilinder hebt.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Dusvin
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 feb 2013 20:48
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 25 aug 2013 17:53

Gietijzer is nou eenmaal harder als aluminium, dus de slijtage ligt ook hoger. Maar aluminium is wel een stuk lichter en scheelt dus ook een klein deel in het verbruik. Prijzen schelen niet heel veel van elkaar, dmp heeft een goedkope gietijzeren, maar Airsal wordt over het algemeen beter bevonden dan Dmp, Dmp is niet slecht, maar de kwaliteit van Airsal is gewoon beter, het ligt maar net aan wat jij hebt te besteden.

Waarom wil je eigenlijk een nieuwe cilinder? als je al een airsal 50cc hebt?

Eigenlijk zegt de persoon hierboven het al, dus dubbelpost
Laatst gewijzigd door Dusvin op 25 aug 2013 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 aug 2013 18:22

Gietijzer is helemaal niet harder, alleen de aluminium cilinder heeft een harde laag genaamd Nikasyl. Gietijzer heeft van oorsprong zelf deze laag door en door.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

dingiedong
Tomosforummer
Berichten: 148
Lid geworden op: 28 aug 2012 09:42
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 25 aug 2013 19:41

Alu of gietijzer? ... op een tomosje maakt het in mijn ogen niet veel uit..

belangrijkste voordeel van alu is de warmteafvoer die beter is dan bij gietijzer.Voor geringe vermogens en lage toerentallen zoals bij onze tomosjes kijkt dat allemaal niet zo nauw. Gietijzer is slijtvast en goedkoop.

belangrijker is goed smeren en goed afstellen...en pas op met die HD koppen...Ik hou de compressie zelf het liefst wat lager en monteer een goede expansiepijp...je krukas zal je daar ook dankbaar voor zijn...de bromkop van tomos is niets mis mee.

DMP gietijzer is best een leuke cilinder maar heeft wat extra aandacht nodig voor je hem monteert.
Zo uit de doos zal ie niet zo heel goed presteren...bij mij zaten er gietfouten in de spoelpoorten waardoor de ene poort veel kleiner was dan de andere.De poorten waren net scheermessen zo scherp.

Ik heb mijn cilinder alleen afgewerkt (bevels aangebracht en de spoelpoorten gelijk gemaakt) .
Na deze ingrepen presteert deze cilinder merkbaar beter dan de originele.Vooral op top is er meer koppel waardoor je snelheid veel minder inzakt bij berg op of tegenwind.Ik heb deze cilinder gekocht toen mijn originele cilinder versleten was na 20000km.

Mijn DMP heeft er nu 10000km op zitten en mijn blok nu 30000 km..ik schat dat de cilinder zo nog 10000km mee kan.
monteer wel een bromzuiger als je extra power wil! standaard zit er vaak een snorzuigertje bij!

Mijn bromfiets haalt 60 echte kilometers per uur.

Wat is er mis met jou airsal?
Omhoog

empowered
Tomosforummer
Berichten: 184
Lid geworden op: 06 jun 2013 23:51
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 25 aug 2013 20:14

die is stuk maar ik neem wel weer een airsal
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 26 aug 2013 21:32

en let erop dat een aluminium cilinder zachter is aan de buitenkant, de nicasyl laag en de wand van de gietijzeren zijn eigelijk wel gelijk.
maar omdat aluminium zachter is kan je met het te hard vast trekken van de cilinder de cilinder verpesten.
waardoor als je een vast loper krijgt of warm loper jij precies die plekken ziet van jou tap-eindes
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

empowered
Tomosforummer
Berichten: 184
Lid geworden op: 06 jun 2013 23:51
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 27 aug 2013 18:29

Oke dus ik moet de airsal niet te strak aandraaien? Hoeveel km gaat een airsal mee en zou ik bv ook 200km non-stop kunnen rijden?
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 27 aug 2013 18:59

Airsal is aardig slijtvast als jij er goed mee omgaat gaan die krengen heel lang mee. 200KM non stop moet geen ook probleem zijn als je gewoon goed smeert en ook af en toe gewoon even rustig rijdt. Al zou ik zelf niet 200KM op een tomosje kunnen zitten :lol:
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 28 aug 2013 09:30

Als je brommer zoveel mogelijk als standaard eruit wil laten zien en niet echt wilt opvoeren zou ik voor een DMP gaan. Ik had voor mijn snor een Airsal 50cc gekocht en vond dit eerlijk gezegd niet fijn rijden met de rest van mijn redelijk standaard setup. Heb er nu weer een originele gietijzeren op geplaatst en hij rijdt weer fijner.
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 30 aug 2013 13:44

en de airsal 50 snel cilinders zijn eigelijk nog vrij tam. mijne ligt nu op me werk en daar gaat binnenkort toch ff een frees in :P
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.