• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

uitlaat netjes houden

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
TQ Rider
Vastgeroeste forummer
Berichten: 829
Lid geworden op: 04 nov 2005 14:10

Berichtdoor TQ Rider » 18 feb 2006 13:51

weet iemand hoe je je uitlaat netjes moet houden bijvoorbeeld de technigas next dat hij neit gaat roesten ik ahd iets gehoord van olie en dan inbakken hoe doe je dat dan alvast bedankt mvg Ard
Omhoog


Gebruikersavatar
Terror-dodO
Vaste forummer
Berichten: 222
Lid geworden op: 21 aug 2005 22:16
Locatie: Oosterhout (Noord-Brabant)

Berichtdoor Terror-dodO » 18 feb 2006 13:56

Hitte bestendinge lak erover ?
Omhoog

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
Berichten: 829
Lid geworden op: 04 nov 2005 14:10

Berichtdoor TQ Rider » 18 feb 2006 16:20

blijft hij dan eeuwig mooi of niet gaat ie al na 1 week roesten?
Omhoog

PraatPaal

Berichtdoor PraatPaal » 18 feb 2006 16:46

blijft hij dan eeuwig mooi of niet gaat ie al na 1 week roesten?
blijft (bij goed onderhouden) heeeeeell lang mooi
Omhoog

Gebruikersavatar
Terror-dodO
Vaste forummer
Berichten: 222
Lid geworden op: 21 aug 2005 22:16
Locatie: Oosterhout (Noord-Brabant)

Berichtdoor Terror-dodO » 18 feb 2006 17:40

Ligt eraan hou je hem onderhoud. ALs je hem een beetje bij houd blijft die lang goed. Zodra je ziet dat die btj gaat roesten nog x spuiten.
Omhoog

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
Berichten: 829
Lid geworden op: 04 nov 2005 14:10

Berichtdoor TQ Rider » 18 feb 2006 19:39

ik had van iemand gehoord dat je het met olie moet in smeren en dan rijden zodat al de olie verdampt en ook der inbakt en dan af laten koelen en dan weer opnieuw doen en dit een stuk of 3 á 4 keer doen helpt dit ook ?
Omhoog

Gebruikersavatar
Tossie
Pro Forummer
Berichten: 1938
Lid geworden op: 21 mei 2005 15:43
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Tossie » 18 feb 2006 19:40

Dit kan ook ja.

Dat is vooral als je de uitlaat opnieuw mooi wilt hebben.
Doot de olie krijgt hij een goudbruin laagje en zie je de lasnaden weer mooi.
Blanke lak er dan nog overheen is natuurlijk nog beter :D
Omhoog

Gebruikersavatar
freak
Vastgeroeste forummer
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 dec 2005 08:00

Berichtdoor freak » 19 feb 2006 02:34

een uitlaat word niet overal even heet tijdens het rijden.
dat bruine laagje wat je op gelaste uitlaten ziet is een lak laagje,deze lak verbrand meestal alleen in de uitlaat bocht.
spook verhalen over olie op uitlaten smeren is een fabel omdat ijzer geen olie opneemt.
olie koekt er op vast,das alles.
zou je ijzer roodgloeiend warm stoken en dan met olie insmeren word het zwart,dat noemen ze dan smeed ijzer.
Omhoog

PraatPaal

Berichtdoor PraatPaal » 19 feb 2006 11:59

een uitlaat word niet overal even heet tijdens het rijden.
dat bruine laagje wat je op gelaste uitlaten ziet is een lak laagje,deze lak verbrand meestal alleen in de uitlaat bocht.
spook verhalen over olie op uitlaten smeren is een fabel omdat ijzer geen olie opneemt.
olie koekt er op vast,das alles.
zou je ijzer roodgloeiend warm stoken en dan met olie insmeren word het zwart,dat noemen ze dan smeed ijzer.
het is niet helemaal een spookverhaal freak, waar het over gaat in jouw verhaal, insmeren met olie is waars een geval van de klok horen luiden...

ik dat tossie het er hier over heeft, maar jij verteld het nu onvolledig.

het is olie in de lasnaden laten branden, wat ze doen is met een soort verfbrander een oliefilmpje oid aanbrengen op de ruwwe randjes van de lassen, hierdoor krijg je niet alleen mooie verkleuring van de hitte, het beschermt ook je lassen tegen aanslag. dit helpt verder niet op de hele uitlaat oid, want zoals freak zegt, metaal neemt de olie niet op, het verdeelt alleen de warmte (dat is ook de rede waarom boren in metaal makkelijker gaat met een beetje olie op het boortje)

zo ver voor olie inbranden.

oplossing is gewoon (blanke) hittebestendige lak, en als het een zwarte uitlaat is kan je ook kachelverf gebruiken (iets minder mooi resultaat als spuiten uiteraard.)
Omhoog

Gebruikersavatar
the_tomos
Vaste forummer
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 feb 2006 14:31
Locatie: numansdorp

Berichtdoor the_tomos » 20 feb 2006 14:24

oplossing is:

Anti-roest tip:

Als je net een nieuwe uitlaat hebt gemonteerd wil je hem graag zo houden. Maar als je om je heen kijkt en andere scoots ziet met roodverroeste pijpen eronder dan springen je de tranen in de ogen toch? Ik doe al jaren een nieuwe uitlaat met een doek met een beetje motorolie erop over de uitlaat uitsmeren en lekker inpoetsen. Daarna de scoot starten. Rookt wel even als de ziekte maar de olie trekt in de hete uitlaat. Herhaal dit enkele malen gedurende de eerste week en je uitlaat blijft een stuk mooier.

suc6
setup tomos:70cc eurokit word 70cc parmakit,20mm dellorto spaco,21mm gelast spruitstuk,hpi 2005,22-28vert, top racing krukas, proma gp uitlaat word omgelaste ab op maat, top?? nu 85
Omhoog

PraatPaal

Berichtdoor PraatPaal » 20 feb 2006 15:34

dat zijn dus ze indianenverhalen, dat werkt alleen op de lassen van een uitlaat.
Omhoog

Gebruikersavatar
the_tomos
Vaste forummer
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 feb 2006 14:31
Locatie: numansdorp

Berichtdoor the_tomos » 20 feb 2006 15:36

haha ik doe dit al bij elk uitlaatje zo al een lange tijd en nooit geen enkel velkje roest zelfs niet bij de uitlaat bocht :!: :!:
setup tomos:70cc eurokit word 70cc parmakit,20mm dellorto spaco,21mm gelast spruitstuk,hpi 2005,22-28vert, top racing krukas, proma gp uitlaat word omgelaste ab op maat, top?? nu 85
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website

Berichtdoor poekelen » 20 feb 2006 16:46

het is geen indiaan verhaal.

de olie gaat wel dergelijk in porien zitten van het stuk ijzer wat je hebt ingesmeerd
doordat de porieen dicht zijn kan er geen zuurstof meer bij, en zo weer je wel dergelijk roest...
Omhoog

PraatPaal

Berichtdoor PraatPaal » 20 feb 2006 16:51

olie beschermt alleen op een helemaal kale uitlaat, niet als je een uitlaat koopt zomaar

want als je bv. een yas C16 koopt hoef je die niet in te olieeen, deze is al behandelt in de fabriek dmv blanke lak, is dat al gebeurt dan komt er dus echt geen olie meer in je metaal alleen nog in de lasssen
Omhoog

Gebruikersavatar
Boytjuh
Vaste forummer
Berichten: 284
Lid geworden op: 28 dec 2005 20:56
Locatie: Haarlem
Contacteer:
Contacteer Boytjuh
Website

Berichtdoor Boytjuh » 20 feb 2006 20:46

ik had van iemand gehoord dat je het met olie moet in smeren en dan rijden zodat al de olie verdampt en ook der inbakt en dan af laten koelen en dan weer opnieuw doen en dit een stuk of 3 á 4 keer doen helpt dit ook ?
Die olie brand erin.. en slaat bruin uit.. sommige vinden het mooi.. een bruin getinte uitlaat.. maar ik vind het niks :)
Omhoog

Gebruikersavatar
the_tomos
Vaste forummer
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 feb 2006 14:31
Locatie: numansdorp

Berichtdoor the_tomos » 20 feb 2006 21:23

een c-16 moet ook gelakt worden maar pas na 500km omdat hij ingereden moet worden.
op me scooter zit er ook eentje
setup tomos:70cc eurokit word 70cc parmakit,20mm dellorto spaco,21mm gelast spruitstuk,hpi 2005,22-28vert, top racing krukas, proma gp uitlaat word omgelaste ab op maat, top?? nu 85
Omhoog

PraatPaal

Berichtdoor PraatPaal » 20 feb 2006 21:49

der zit er ook een op me oma, die is bruin omdat ie uit der anus komt nou goed

damn the_tomos blaat niet zo, een uitlaat inrijden, ga jij asjeblieft indianen pesten.
Omhoog

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
Berichten: 829
Lid geworden op: 04 nov 2005 14:10

Berichtdoor TQ Rider » 20 feb 2006 22:05

oke gooi de rmaar een slot op ik weet genoeg haha ik spuit er wel gewoon blanke lak over en anders met olie in smeren maar je want het werd een beetje heet gesprek "to hot to handel" ofzoiets :P

gooi er maar een slotje op
:D
Omhoog

PraatPaal

Berichtdoor PraatPaal » 21 feb 2006 13:46

^ /close
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Archief”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.