Pagina 1 van 1

uitlaat netjes houden

Geplaatst: 18 feb 2006 13:51
door TQ Rider
weet iemand hoe je je uitlaat netjes moet houden bijvoorbeeld de technigas next dat hij neit gaat roesten ik ahd iets gehoord van olie en dan inbakken hoe doe je dat dan alvast bedankt mvg Ard

Geplaatst: 18 feb 2006 13:56
door Terror-dodO
Hitte bestendinge lak erover ?

Geplaatst: 18 feb 2006 16:20
door TQ Rider
blijft hij dan eeuwig mooi of niet gaat ie al na 1 week roesten?

Geplaatst: 18 feb 2006 16:46
door PraatPaal
blijft hij dan eeuwig mooi of niet gaat ie al na 1 week roesten?
blijft (bij goed onderhouden) heeeeeell lang mooi

Geplaatst: 18 feb 2006 17:40
door Terror-dodO
Ligt eraan hou je hem onderhoud. ALs je hem een beetje bij houd blijft die lang goed. Zodra je ziet dat die btj gaat roesten nog x spuiten.

Geplaatst: 18 feb 2006 19:39
door TQ Rider
ik had van iemand gehoord dat je het met olie moet in smeren en dan rijden zodat al de olie verdampt en ook der inbakt en dan af laten koelen en dan weer opnieuw doen en dit een stuk of 3 á 4 keer doen helpt dit ook ?

Geplaatst: 18 feb 2006 19:40
door Tossie
Dit kan ook ja.

Dat is vooral als je de uitlaat opnieuw mooi wilt hebben.
Doot de olie krijgt hij een goudbruin laagje en zie je de lasnaden weer mooi.
Blanke lak er dan nog overheen is natuurlijk nog beter :D

Geplaatst: 19 feb 2006 02:34
door freak
een uitlaat word niet overal even heet tijdens het rijden.
dat bruine laagje wat je op gelaste uitlaten ziet is een lak laagje,deze lak verbrand meestal alleen in de uitlaat bocht.
spook verhalen over olie op uitlaten smeren is een fabel omdat ijzer geen olie opneemt.
olie koekt er op vast,das alles.
zou je ijzer roodgloeiend warm stoken en dan met olie insmeren word het zwart,dat noemen ze dan smeed ijzer.

Geplaatst: 19 feb 2006 11:59
door PraatPaal
een uitlaat word niet overal even heet tijdens het rijden.
dat bruine laagje wat je op gelaste uitlaten ziet is een lak laagje,deze lak verbrand meestal alleen in de uitlaat bocht.
spook verhalen over olie op uitlaten smeren is een fabel omdat ijzer geen olie opneemt.
olie koekt er op vast,das alles.
zou je ijzer roodgloeiend warm stoken en dan met olie insmeren word het zwart,dat noemen ze dan smeed ijzer.
het is niet helemaal een spookverhaal freak, waar het over gaat in jouw verhaal, insmeren met olie is waars een geval van de klok horen luiden...

ik dat tossie het er hier over heeft, maar jij verteld het nu onvolledig.

het is olie in de lasnaden laten branden, wat ze doen is met een soort verfbrander een oliefilmpje oid aanbrengen op de ruwwe randjes van de lassen, hierdoor krijg je niet alleen mooie verkleuring van de hitte, het beschermt ook je lassen tegen aanslag. dit helpt verder niet op de hele uitlaat oid, want zoals freak zegt, metaal neemt de olie niet op, het verdeelt alleen de warmte (dat is ook de rede waarom boren in metaal makkelijker gaat met een beetje olie op het boortje)

zo ver voor olie inbranden.

oplossing is gewoon (blanke) hittebestendige lak, en als het een zwarte uitlaat is kan je ook kachelverf gebruiken (iets minder mooi resultaat als spuiten uiteraard.)

Geplaatst: 20 feb 2006 14:24
door the_tomos
oplossing is:

Anti-roest tip:

Als je net een nieuwe uitlaat hebt gemonteerd wil je hem graag zo houden. Maar als je om je heen kijkt en andere scoots ziet met roodverroeste pijpen eronder dan springen je de tranen in de ogen toch? Ik doe al jaren een nieuwe uitlaat met een doek met een beetje motorolie erop over de uitlaat uitsmeren en lekker inpoetsen. Daarna de scoot starten. Rookt wel even als de ziekte maar de olie trekt in de hete uitlaat. Herhaal dit enkele malen gedurende de eerste week en je uitlaat blijft een stuk mooier.

suc6

Geplaatst: 20 feb 2006 15:34
door PraatPaal
dat zijn dus ze indianenverhalen, dat werkt alleen op de lassen van een uitlaat.

Geplaatst: 20 feb 2006 15:36
door the_tomos
haha ik doe dit al bij elk uitlaatje zo al een lange tijd en nooit geen enkel velkje roest zelfs niet bij de uitlaat bocht :!: :!:

Geplaatst: 20 feb 2006 16:46
door poekelen
het is geen indiaan verhaal.

de olie gaat wel dergelijk in porien zitten van het stuk ijzer wat je hebt ingesmeerd
doordat de porieen dicht zijn kan er geen zuurstof meer bij, en zo weer je wel dergelijk roest...

Geplaatst: 20 feb 2006 16:51
door PraatPaal
olie beschermt alleen op een helemaal kale uitlaat, niet als je een uitlaat koopt zomaar

want als je bv. een yas C16 koopt hoef je die niet in te olieeen, deze is al behandelt in de fabriek dmv blanke lak, is dat al gebeurt dan komt er dus echt geen olie meer in je metaal alleen nog in de lasssen

Geplaatst: 20 feb 2006 20:46
door Boytjuh
ik had van iemand gehoord dat je het met olie moet in smeren en dan rijden zodat al de olie verdampt en ook der inbakt en dan af laten koelen en dan weer opnieuw doen en dit een stuk of 3 á 4 keer doen helpt dit ook ?
Die olie brand erin.. en slaat bruin uit.. sommige vinden het mooi.. een bruin getinte uitlaat.. maar ik vind het niks :)

Geplaatst: 20 feb 2006 21:23
door the_tomos
een c-16 moet ook gelakt worden maar pas na 500km omdat hij ingereden moet worden.
op me scooter zit er ook eentje

Geplaatst: 20 feb 2006 21:49
door PraatPaal
der zit er ook een op me oma, die is bruin omdat ie uit der anus komt nou goed

damn the_tomos blaat niet zo, een uitlaat inrijden, ga jij asjeblieft indianen pesten.

Geplaatst: 20 feb 2006 22:05
door TQ Rider
oke gooi de rmaar een slot op ik weet genoeg haha ik spuit er wel gewoon blanke lak over en anders met olie in smeren maar je want het werd een beetje heet gesprek "to hot to handel" ofzoiets :P

gooi er maar een slotje op
:D

Geplaatst: 21 feb 2006 13:46
door PraatPaal
^ /close