• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Welke hittegraad voor bougie / gappen?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Denn
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 04 dec 2011 15:01
  • Citeer

Berichtdoor Denn » 08 mar 2014 00:04

Welke hittegraad bougie gebruiken jullie bij een normale Tomos die +/- 35 km/u rijd?
6 of 7?

En is het raadzaam de bougies te gappen, of hoeft daar niets aan te gebeuren?
Omhoog


Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 08 mar 2014 01:00

NGK B6HS. Prima bougietje.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

dingiedong
Tomosforummer
Berichten: 148
Lid geworden op: 28 aug 2012 09:42
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 08 mar 2014 10:28

idd B6HS..

ik draai ze er altijd zo uit het doosje in dus op 0,5mm...nooit wat van gemerkt.
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 11 mar 2014 17:08

Bougies moet je gewoon van af blijven, zeker bij een vrij standaard tomosje. :oops:
Omhoog

Gebruikersavatar
Denn
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 04 dec 2011 15:01
  • Citeer

Berichtdoor Denn » 11 mar 2014 20:56

Okee duidelijk.

Ik vroeg dit omdat wij het bij de auto's namelijk altijd nameten en gappen.
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 18 mar 2014 23:28

Welke hittegraad bougie gebruiken jullie bij een normale Tomos die +/- 35 km/u rijd?
6 of 7?

En is het raadzaam de bougies te gappen, of hoeft daar niets aan te gebeuren?
Gappen?
Wat bedoel je daarmee want zover ik weet betekent dat altijd nog stelen :mrgreen:
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 mar 2014 12:55

Gappen = uit het engels van Gap ("ghep") en dat betekent zoiets als de tussenruimte tussen de electroden. Naar mijn idee is dat voor Tomos en alle bromfietsen 0.5 mm oftewel een duimnagel dikte.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 19 mar 2014 17:56

Danku, weer wat geleerd :)

Gap = Elektrodes afstand dus. :P

Tomos 4L : 0.5 mm
Tomos A3 : 0.5 mm
Tomos AT50 ,BT50 ,ATX50 en NTX50 :0.5mm
Tomos A35 : 0.8 mm
Tomos Revival (Membraan gestuurd) : 0.8 mm
Tomos Streetmate A52/A55 : 0.8-1.0 mm

Verschillende vertalingen van Elektrodes afstand:

Engels:
Electrodes gap of Electrode clearance

Sloveens(denk ik :lol: ):
Razdalja elektrod

Bron: werkplaathandleidingen van hier: http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Cat ... dleidingen :mrgreen:
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
leerling1
Vaste forummer
Berichten: 337
Lid geworden op: 07 jul 2007 13:20
Locatie: zutphen
Contacteer:
Contacteer leerling1
Website
  • Citeer

Berichtdoor leerling1 » 25 mei 2014 16:30

De genoemde ngk b6hs is idd een goede bougie voor je tomos, maar je hebt een snor die richting 40 gaat. Zou ik er een b7hs in doen, en de afstand hoef je niks aan te doen, en anders meet je het voor de zekerheid op 0.5

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Denn
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 04 dec 2011 15:01
  • Citeer

Berichtdoor Denn » 06 jul 2014 22:00

Ik rijd nu met een B6HS bougie.
Tomos met basis upgrades, loopt tegen de 40 km/u.

Is het verstandig over te stappen op een B7HS bougie?
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 06 jul 2014 22:40

Nee juist niet. Blijf lekker bij een B6HS.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

Gebruikersavatar
Denn
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 04 dec 2011 15:01
  • Citeer

Berichtdoor Denn » 17 jul 2014 22:13

Ik hoor nu 2 verschillende verhalen natuurlijk.

Het 'viertakten', heeft een bougie hier ook nog invloed op?

En kan het kwaad om een B7HS te gaan rijden ipv een B6HS? Wat zijn de voor- en nadelen ervan?
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 18 jul 2014 00:30

Bij een sterk vervuilde bougie is de kans op viertakten groter dan bij een schone bougie, maar voor het grootste gedeelte wordt viertakten 'bereikt' bij een te rijk mengsel.

Hittegraad is de hoeveelheid warmte die je bougie afvoert naar je kop:

Hogere hittegraad voert meer warmte af naar de kop (veel keramiek in de bougie).
Lagere hittegraad voert minder warmte af naar de kop (weinig keramiek in de bougie).

Een bougie heeft een zelfreinigingtemperatuur, waarbij de bougie zichzelf reinigt. Als de bougie deze temperatuur niet haalt dan zal de bougie zo erg vervuilen dat deze na verloop van tijd niet meer vonkt. Als een bougie een te hoge hittegraad heeft, dan kan deze zichzelf niet reinigen. Bij een te lage hittegraad kan de bougie te heet worden en kan deze zelfs smelten.

Daarom is het belangrijk dat je de goeie warmtegraad hebt.

Snelle setups produceren meer warmte, dus moet er een bougie in met hogere hittegraad om deze warmte af te kunnen voeren. Een snor setup produceert minder warmte, deze heeft dus een lagere hittegraad nodig.

Welke hittegraad heb ik dan nodig? Deze informatie is gelukkig al reeds bekend. Dit staat ook in de handleiding van je Tomos/ Airsal cilinder.
Snor = hittegraad 5/6.
Brom = hittegraad 6.
50cc Airsal = hittegraad 7.
65cc Airsal = hittegraad 7. (bij een zeer snelle 65cc, kan een hittegraad 8 ook).

Hier wil ik nog aan toevoegen dan de hittegraden van verschillende merken nog weleens door elkaar heen lopen.
Een NKG B6HS staat dan bijv gelijk aan een Bosch W7AC. Dit kan voor verwarring zorgen.

Ik vind een Champion L86C het beste lopen op een standaard brom.
Laatst gewijzigd door TheStealthSpy op 18 jul 2014 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 18 jul 2014 00:40

eDIT: thestealthspy was me voor.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.