Berichtdoor TheStealthSpy » 18 jul 2014 00:30
Bij een sterk vervuilde bougie is de kans op viertakten groter dan bij een schone bougie, maar voor het grootste gedeelte wordt viertakten 'bereikt' bij een te rijk mengsel.
Hittegraad is de hoeveelheid warmte die je bougie afvoert naar je kop:
Hogere hittegraad voert meer warmte af naar de kop (veel keramiek in de bougie).
Lagere hittegraad voert minder warmte af naar de kop (weinig keramiek in de bougie).
Een bougie heeft een zelfreinigingtemperatuur, waarbij de bougie zichzelf reinigt. Als de bougie deze temperatuur niet haalt dan zal de bougie zo erg vervuilen dat deze na verloop van tijd niet meer vonkt. Als een bougie een te hoge hittegraad heeft, dan kan deze zichzelf niet reinigen. Bij een te lage hittegraad kan de bougie te heet worden en kan deze zelfs smelten.
Daarom is het belangrijk dat je de goeie warmtegraad hebt.
Snelle setups produceren meer warmte, dus moet er een bougie in met hogere hittegraad om deze warmte af te kunnen voeren. Een snor setup produceert minder warmte, deze heeft dus een lagere hittegraad nodig.
Welke hittegraad heb ik dan nodig? Deze informatie is gelukkig al reeds bekend. Dit staat ook in de handleiding van je Tomos/ Airsal cilinder.
Snor = hittegraad 5/6.
Brom = hittegraad 6.
50cc Airsal = hittegraad 7.
65cc Airsal = hittegraad 7. (bij een zeer snelle 65cc, kan een hittegraad 8 ook).
Hier wil ik nog aan toevoegen dan de hittegraden van verschillende merken nog weleens door elkaar heen lopen.
Een NKG B6HS staat dan bijv gelijk aan een Bosch W7AC. Dit kan voor verwarring zorgen.
Ik vind een Champion L86C het beste lopen op een standaard brom.
Laatst gewijzigd door
TheStealthSpy op 18 jul 2014 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.
Snelheid: 51 KM/H (GPS)
RIP Jan de Lasser