• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos blijft pingelen

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
42 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
mikeo92
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mikeo92 » 02 apr 2014 09:49

Goedendag iedereen,

Ik heb een heel leuk tomosje uit 1998 (snor). Ik heb vorig jaar een HD kop gemonteerd, maar pingelde altijd als een idioot.
Nu heb ik gisteravond de onsteking op bromstand gezet en loopt nu wel iets beter maar pingelt nog wel. Brandstof meng ik zelf 1:50. bougie zag er wel donker uit, zal t morgen nog even controleren. moet er een kleinere sproeier in?
Fiat Punto 85 16v RIP na te hoge kosten
Tomos A35 1998

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 02 apr 2014 10:58

Doet hij het ook obder het rijden? Zo ja dan kunnen je zuigerveren wel eens op zijn. Als het alleen bij stationair is denk ik eerder aan een koppelingsratel.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

mikeo92
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mikeo92 » 02 apr 2014 13:19

Hij pingelt alleen tijdens het rijden en dan met volgas en ik weet zeker dat het geen ratel is want hij houdt een beetje in als hij pingelt, wat ook vrij logisch is
Tomos A35 1998

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 05 apr 2014 11:56

zo te horen zit je op het randje van een te hoge compressie...

blijft de motor ook doorlopen/nadieselen als je het contact afzet?

zoja dan kan je compressie te hoog zijn...eventueel met een compressiemeter nameten.....als je boven de 11:1 komt zou ik toch gaan oppassen als je op euro95 wilt blijven rijden....

plaats dan een koppakking van een puch maxi tussen kop en cilinder en probeer het nog eens.

mikeo92
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mikeo92 » 06 apr 2014 22:57

wat is het verschil tussen een tomospakking en een puch maxi pakking? en als ik contact uitzet dan slaat hij ook meteen af. vrijdag had ik op weg naar school minder last van en had ook t idee dat hij harder liep, op de terugweg was het weer terug.
Maar hoezo op het randje van een te hoge compressie? Ik heb gewoon een 50cc HD kop gemonteerd en verder niks bijzonders mee gedaan.
Tomos A35 1998

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 07 apr 2014 08:24

als je op topsnelheid rijd rij je volgas...bij volgas is je compressie het hoogst...daarom doe je een compressietest ook altijd met het gas volledig open.

daarom kan je motor stationeer nog goed lopen en volgas gaan pingelen of detoneren (klinkt als een nagelend kloppend geluid net als een diesel)

nog een oorzaak kan een net iets te arm mengsel zijn dus eventueel sproeier een maatje groter

Waarom een puch maxi koppakking? die zijn dunner en van aluminium..

mikeo92
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mikeo92 » 07 apr 2014 09:36

Je hoeft mij niet uit te leggen wat pingelen is, ik heb namelijk 2 jaar een zeevaartopleiding gedaan en doe nu werktuigbouwkunde, dus ik heb wel wat verstand van motoren.

En de logica achter de puch maxi pakking snap ik niet, want ik heb er een tomospakking tussen zitten en nu zeg je dat ik een dunnere pakking moet plaatsen, betekend dit niet dat mijn compressie nog hoger wordt? een te arm mengsel denk ik niet want de tip van mijn uitlaat is altijd erg vet, dus ik dacht eerder aan te rijk.
Tomos A35 1998

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 07 apr 2014 09:40

lange tenen zeg.....

probeer alleen maar te helpen meer niet...
je hebt niet verteld dat er een koppakking tussen zat vriend....

succes er verder mee....

(20 jaar ervaring in reparatie en onderhoud van motoren en bromfietsen)

mikeo92
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mikeo92 » 07 apr 2014 09:55

Ho rustig maar,

Zo bedoel ik het helemaal niet. Ik vind het alleen niet logisch dat iemand geen koppakking zou gebruiken.
had vd week gekeken naar de sproeier dit is 48.

sorry dat ik misschien geirriteerd overkwam, dit was mijn bedoeling niet
Tomos A35 1998

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 07 apr 2014 10:15

Dan mag je mijn reactie ook vergeten.

Als je in het werkplaatshandboek en in de onderdelencatalogus kijkt wordt er bij de snoruitvoering een 1mm dikke alu koppakking gebruikt.

Bij de 45km/h uitvoering van het A5 en de A52 motor geen koppakking..Een HD kop past zonder koppakking op een standaard A5 en ook op een imitatie gietijzeren cilinder van DMP zonder dat je zuiger tegen de kop komt...Je compressie is dan wel erg hoog.

Zelf gebruik ik het liefst de standaard 45km/h kop zonder koppakking.

Alleen bij de oude A3 zit er officieel een koppakking tussen..vandaar dat ik de suggestie gaf van de Puch maxi koppakking die maar 0,25 of 035mm dik is.

Ik zou de sproeier een maatje groter proberen als je zeker weet dat je compressie niet te hoog is...

mikeo92
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mikeo92 » 07 apr 2014 10:23

Ik denk eigelijk wel dat de compressie te hoog is, anders zou hij niet gaan pingelen op de top, toch? en ik heb inderdaad die koppakking van 1mm er tussen zitten. Mijn tomos A35 is een oudje uit 98. ik wil misschien nog de cilinder vervangen voor een alu cilinder, maar eerst sparen voor een nieuwe auto, want die ik had moest weg omdat het te duur werd. Nog een verklaarbare reden voor die vette uitlaattip?
Tomos A35 1998

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 07 apr 2014 10:43

Auto is een dure hobby...daarom rij ik weer op de brommer.Alleen is een auto vooral met een gezin wel erg handig.

Een net iets te arm mengsel kan ook gaan pingelen op volgas terwijl je compressie normaal is...Ik heb dat vaker gezien vooral bij motoren die hoge toerentallen draaien.
De motor lijkt normaal te lopen en starten ect...op het moment dat je in de hoogste versnelling rijdt en de motor op volle toeren begint te komen gaat ie alsnog pingelen...leuk als je dan net op de autobaan zit ;)

sproeier een maatje groter proberen...vaak is het probleem weg. werkt dat niet compressie verlagen

Een vette uitlaat hoeft niet altijd te betekenen dat je mengel te rijk is..dit is condensatie van de tweetaktolie uit de uitlaatgassen en is vrij normaal.Zeker bij de standaard snel is olie uit de demper normaal
Bij uitlaten die flink heet worden zie je het veel minder.

bij een standaard cilinder staat er Tomos A5 in geslagen op de bovenste koelvin

mikeo92
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mikeo92 » 07 apr 2014 13:18

Dan koop ik gewoon een setje sproeiers. Ja t was een leuke auto, kwam van de avondschool en trapte door mn koppeling heen. dus via via een adres gevonden en die wou eerst even voorkeuren, koppeling en de bodem zou gerepareerd worden. Bleek uiteindelijk het stuurhuis lek te zijn...kosten 700 euro...voor mij geen fiat meer, wel jammer het was mn eerste. Bovendien is een auto wel handig als ik met mn meissie op stap wil, zaterdag naar de efteling, dus pa zn bak maar lenen
Tomos A35 1998

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 07 apr 2014 14:04

Altijd zonde als zon wagen teveel geld gaat kosten...Ik heb zelf 2 Uno's gehad..kostten me toen ook teveel om ze rijdend te houden. heb 8 jaar met een Astra rond gereden en heb nu een Renault..Onderhoud is niet goedkoop...zolang ik zaken af kan zonder brug probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen.

Je hebt een 48 sproeier? daaruit maak ik op dat je met een 9mm carburateur rijdt...

is die rubber slurf ook uit je luchtfilter? zoja dan zou ik eens 52 proberen..er van uit gaande dat je een 9mm carburateur hebt.

Ik heb een hele serie sproeiers gekocht.....van 49 tot 66 en een paar oneven maten...ideaal!

mikeo92
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mikeo92 » 07 apr 2014 19:00

Waar kan ik de 9 mm carb aan herkennen? Volgende auto wordt wat kleiner, waarschijnlijk een Nissan micra 1.0 uit 2000. Kijken of ik er een turboset voor kan vinden haha. En die slurf is er uit. Ik vind mijn tomos wel bijzonder, hij is in 2009 geïmporteerd

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 07 apr 2014 19:39

aan de kant waar de choke zit staat dellorto sha 9/14 of 12/14 of wat voor een er ook onder zit.
een 9/14 is 9mm een 12/14 is 12 mm ect ect.

maar 48 met een omgrensd filter is wel klein.

de mijne komt oorspronkelijk uit jou woonplaats en rijdt nu rond in Twente een 2009 Quadro 45km/h is nog als nieuw...net 4000 kilometers gereden.

Een Micra is een leuke auto...heb er een gehad voor een paar maanden...met een schuifdakje..Was een fijn autootje

mikeo92
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mikeo92 » 07 apr 2014 19:51

Jammer genoeg was de brommerzaak hier dicht...anders had ik nu wel ff getest enzo.

Ik weet niet veel van de historie van deze tomos, behalve dan dat hij van mijn oma is geweest.

Wil van de zomer all lagers gaan vervangen en de tomos opnieuw spuiten, rood, zoals hij al is :)

Ik wil er ook nog voor de lol een NGK iridium bougie erin doen :p

Die punto van mij had een schuifdak, wat ga ik die missen zeg.
Tomos A35 1998

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 07 apr 2014 20:18

Waarom een BGK Iridium als een normale gewoon prima voldoet? Beetje zinloos en geldverspilling als je het mij vraagt.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

mikeo92
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mikeo92 » 07 apr 2014 20:23

Het edelmetaal iridium is een van de hardste metalen ter wereld. Het smelt pas vanaf 2450 °C en is heel resistent tegen vonkerosie. Door dit metaal te gebruiken wordt de levensduur van deze bougies in vergelijking met standaard bougies verdubbeld.

Door dit edelmetaal kan de middenelektrode bovendien met een dikte van 0,6 mm, dus wezenlijk dunner uitgevoerd worden. Deze maatregel zorgt voor een duidelijke vermindering van de noodzakelijke ontstekingsspanning en draagt er toe bij dat de uitbreiding van het vlamfront in de verbrandingsruimte verbeterd wordt.

Het zelfreinigend effect bij iridium bougies
Onafhankelijk van de bedrijfstemperatuur vinden er in de ringopening tussen de middenelektrode en de isolator elektrische ontladingen plaats. Ze verwijderen eventueel aanwezige roetpartikels en garanderen daardoor dat de ontstekingsspanning niet afgeleid wordt.

Bron:http://www.ngk.de/nl/producten-technolo ... albougies/

en ik ben gewoon benieuwd wat het doet(vonken neem ik aan) en of ik ze voor mijn toekomstige auto ook zou kopen. met experimenteren is niks mis
Tomos A35 1998

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 07 apr 2014 21:01

iridiums zijn mooi daar waar je niet eenvoudig een bougie kunt wisselen zoals bij mijn motor waar de tank erboven ze gaan heel lang mee naar het schijnt.

ik zou van dat geld een set sproeiers kopen valt meer winst mee te halen :mrgreen:

helemaal vergeten trouwens Wat voor uitlaatje zit er onder de brommer?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
42 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki