• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Na vervangen voetpakking problemen

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Bobbert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Bobbert » 29 mei 2014 15:42

Hallo allemaal,

Ik heb hier een Tomos uit 2007 die als klacht had dat hij lekte. Ik heb dus van de week al de koppelingsdekselpakking vervangen maar hij bleef lekken. Vandaag dus maar het hele blok uit de brommer gehaald, op de werkbank gelegd en begonnen met het vliegwiel eraf te halen. Dit bleek niet het probleem en bij nader onderzoek bleek de voetpakking niet aanwezig te zijn. Ik heb toen dus een voetpakking geplaatst en alles weer dichtgemaakt zoals ik het aangetroffen had. Toen ik de brommer starte liep hij vrij mooi. Het probleem was dat ik wanneer ik gas gaf de toeren wel stegen maar de brommer niet in beweging kwam. Ik heb toen de brommer uitgezet en toen ik hem weer wilde aankicken blokkeerde de kickstart.
Daarna probeerde ik hem nogmaals te kicken en toen starte de brommer en kwam hij ook in beweging als je gas gaf.

Na een rondje gereden te hebben heb ik nogmaals geprobeerd hem te starten. Nu was er weer het probleem dat hij niet vooruit kwam.

Nu komt het echte probleem. Ik heb de brommer toen weer uitgezet en weer gestart maar zodra hij aansloeg sloeg de kickstart vast in de vertanding en sloeg mijn ontstekingskap stuk.
Ik heb vervolgens het blok weer uit de brommer gehaald en opgemaakt aan de koppelingskant. Dit zijn de foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Bij de rode pijlen kun je zien dat er 1 van de tanden is afgebroken. Ook lijkt dat tandwiel op een bepaald punt aan te lopen tegen de koppeling. Kan iemand mij vertellen wat hier fout is gegaan en hoe ik het moet repareren? Een andere koppeling heb ik nog wel liggen (compleet met tandwielen) maar lost dat het probleem op?

m.v.g.

Bob
m.v.g. Bob

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 mei 2014 21:19

Als het deksel van het carter af is hangt de as tegen het koppelingshuis aan. Dat is normaal als je dat zo ziet. De as wordt in het deksel ook gelagerd en op afstand gehouden door shims (ringen). Dat het tandje is afgebroken komt eerder doordat er losse (gebroken) onderdelen in het carter zwerven (denk aan het vraagtekenveertje). Gezien de klachten die jij hebt vermoed ik een gebroken/ verbogen/ verkeerd gemonteerde kickstartremveer, die achter het kettingwiel in de bak zit.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Bobbert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Bobbert » 08 jun 2014 23:19

Vraagtekenveer lijkt oke en de koppeling heb ik vervangen. Kickte de brommer aan en het was starten en lopen zoals het hoort. Bij gas geven viel hij uit maar dat is logisch. Toen weer gestart maar nu weer geen overbrenging op het achterwiel om de 1 of andere reden. Heb een filmpje gemaakt.

https://www.dropbox.com/s/f5q4o6e4vg70t ... 215157.mp4
m.v.g. Bob

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 jun 2014 11:26

Ik kan het niet goed horen, maar loopt de motor nou in je filmpje of niet? Ik kan die ratel ook niet thuisbrengen als je vooruitloopt, maar dat er iets niet goed zit mag wel duidelijk zijn.

Btw, dat vraagtekenveertje, hoe zit dat gemonteerd? Met de klok mee of tegen de klok in? En heb je de rembeugel van de kickstart ook goed in de uitsparing gedaan nadat je de bak open hebt gehad?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Bobbert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Bobbert » 10 jun 2014 22:19

Nee de motor loopt daar niet. Er zit iets niet goed maar wat? volgens mij zit alles zoals het hoort. Ik heb op de rembeugel gelet en dit zit volgens mij allemaal goed. Vraagtekenveertje zou ik moeten controleren. Vrijdag haal ik het blok weer uit mekaar dan laat ik het weten
m.v.g. Bob

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen