• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Rit op de Tomos naar Noorwegen

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
54 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Roelzter
Tomosforummer
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 apr 2015 17:57
  • Citeer

Berichtdoor Roelzter » 19 apr 2015 00:58

Beste mensen,



Ik heb een Tomos A35 limited edition "Disco" gekocht om in augustus een groepsrit (Carbagerun) naar Oslo in Noorwegen op te maken (1300 km).
Een leuk ding omdat hij helemaal origineel is, goed start, niet veel rookt en alles werkt.
Minpunten zijn roest (voor en achterspatbord en achterbrug), langzaam koppelen en ontkoppelen, extra geratel, en langzaam overschakelen.
2015-04-18 18.43.14.jpg
2015-04-18 18.43.32.jpg
2015-04-18 18.43.42.jpg
2015-04-18 18.44.07.jpg
Ik dacht dus:
Techno 28 mm sigaar uitlaat (met of zonder demper),
Delorto 15/15 met powerfilter (sproeier 60?),
Groter achtertandwiel (hoeveel tandjes?) voor voldoende trekkracht in het bergachtige landschap daar.
Hij rijd ongeveer 45-50, ik wil 60-65 rijden, denken jullie dat dit een goeie setup is voor de lange afstand?
Dit had ik namelijk vroeger (zie foto) op mijn cross Tomos maar ik weet de details niet meer precies.
tomos gek.jpg
tomos gek.jpg (57.09 KiB) 17981 keer bekeken
Verder wou ik het blok openmaken om wat van de problemen te verhelpen, dus: koppelingen checken en misschien vervangen, (krukas)speling checken.
Kunnen jullie mij vertellen waar ik daarbij extra op moet letten, bijvoorbeeld bij hoeveel km (deze heeft 8000 km gelopen) gaan de verschillende lagers ongeveer kapot?

Bovendien is hij slecht onderhouden en zal ik hem dus helemaal uit elkaar halen voor onderhoud en de nodige accesoires monteren.
Misschien kunnen jullie je kennis met me delen, ik kan eventueel wat fotos maken voor de liefhebber

Hartelijk dank!



Roel
Laatst gewijzigd door Roelzter op 02 nov 2015 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 20 apr 2015 10:23

Dat word een flinke reis. :D

Kameraad van mij rijd met een puch, heeft daar 72cc onder gelegd omdat het in de bergen nogal eens zwaar was voor de standaard setup.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Jespertje
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:09
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 21 apr 2015 20:29

72cc van een puch is een aardige klus en kost wat en denk niet dat dat de bedoeling is bij een carbagerun

15mm carb op standaard cil vind ik zelf een beetje overkill als je er een airsal 65 erop is het wel noodzakelijk, beste wat je kan doen is

14/12 Carb (Als het een brom uitvoering is heb je deze al)
TWV 26/24
Techno uitlaat
50cc HD kop
Bak Olie verwisselen en waarschijnlijk ligt je vraagteken veertje los om deze te vervangen heb je een zuigerstop of een lucht sleutel nodig omdat je koppeling eraf moet

+/- 60 - 70 euro aan kosten en je brommer blijft betrouwbaar :mrgreen:
Tomos 65cc Airsal - VERKOCHT
Derbi 74cc Italkit
Tomos 50cc STD

Grunninger broezerss
Omhoog

Roelzter
Tomosforummer
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 apr 2015 17:57
  • Citeer

Berichtdoor Roelzter » 22 apr 2015 12:57

Dank je!

Een hogedrukkop klinkt wat minder omslachtig dan het monteren van een dikkere cylinder + krukas en alle benodigdheden.
Verder vroeg ik me af, welke Techno uitlaat bedoel je?
Ik dacht zelf aan de 28mm sigaar (die valt niet zo op) maar ze maken nog een heleboel andere modellen..

Op zon lange rit, wat zal er het eerst kapot gaan?
Met andere woorden: wat moet ik allemaal checken?
Ik dacht aan de grote lagers in het blok en de koppeling (ik zal ook het ? veertje bekijken, dank je!) zijn er nog andere dingen die snel kapot gaan?

Als jullie nog meer ideeen hebben hoor ik het graag! :) :)
Omhoog

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 24 apr 2015 11:22

72cc van een puch is een aardige klus en kost wat en denk niet dat dat de bedoeling is bij een carbagerun
Hij rijd zelf een puch, geen tomos.
Wat ik begrepen heb is dat er veel aangepast spul rijdt omdat ze anders de bergen niet in kunnen komen? :)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Jurre255
Moderator
Moderator
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 sep 2013 12:37
Locatie: Saasveld
  • Citeer

Berichtdoor Jurre255 » 24 apr 2015 11:38

Dan koop je toch een blok met trappers :)
Tomos A35
65cc
HD- KOP
Technigas chrome uitlaat.
15\15 Dellortho SHA

Voor vragen, stuur gerust een PB.
Omhoog

Gebruikersavatar
Jolt
Vaste forummer
Berichten: 379
Lid geworden op: 11 mei 2010 12:07
Locatie: Nijemirdum
  • Citeer

Berichtdoor Jolt » 24 apr 2015 19:14

als je zo'n rit wil maken en je blok ook gaat open trekken zou ik gelijk in ieder geval je krukaslagers gelijk ook vervangen.
Tomos A35 (verkocht)
Yamaha YZ 85 (verkocht)
Derbi senda Xtreme (verkocht)
Tomos A35
VW Polo 6n 1.4 8 klepper
Omhoog

Gebruikersavatar
Jespertje
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:09
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 24 apr 2015 19:55

Dank je!

Een hogedrukkop klinkt wat minder omslachtig dan het monteren van een dikkere cylinder + krukas en alle benodigdheden.
Verder vroeg ik me af, welke Techno uitlaat bedoel je?
Ik dacht zelf aan de 28mm sigaar (die valt niet zo op) maar ze maken nog een heleboel andere modellen..

Op zon lange rit, wat zal er het eerst kapot gaan?
Met andere woorden: wat moet ik allemaal checken?
Ik dacht aan de grote lagers in het blok en de koppeling (ik zal ook het ? veertje bekijken, dank je!) zijn er nog andere dingen die snel kapot gaan?

Als jullie nog meer ideeen hebben hoor ik het graag! :) :)
HD Kop is 4 m7's en je bougie los draaien, HD kop erop met nieuwe koppaking en weer vast zetten, voor de bergen had ik toch echt een krul gekozen aangezien deze de meeste trekkracht van alle geeft. Verder gaat er kwa lagers niet snel iets kapot behalve je krukaslagers als ze nog origineel zijn :)
Tomos 65cc Airsal - VERKOCHT
Derbi 74cc Italkit
Tomos 50cc STD

Grunninger broezerss
Omhoog

Roelzter
Tomosforummer
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 apr 2015 17:57
  • Citeer

Berichtdoor Roelzter » 26 apr 2015 22:02

Duidelijk, ik zal in elk geval mijn krukaslagers vervangen, dat is al een ding minder dat kapot kan gaan! :)

Die hoge druk kop moet daarna helemaal geen moeite meer zijn..
Moet ik bij het bestellen van een nieuwe koppakking nog letten op het snor- of bromfiets model?

Verder neem ik aan dat je met "krul" de techno circuit uitlaat bedoelt?
Ziet eruit als een ding dat veel herrie maakt, zal ik misschien ook de originele uitlaat meenemen en de krul monteren zodra ik een beetje uit bewoond gebied ben :P

Bedankt!
Omhoog

Gebruikersavatar
Jolt
Vaste forummer
Berichten: 379
Lid geworden op: 11 mei 2010 12:07
Locatie: Nijemirdum
  • Citeer

Berichtdoor Jolt » 28 apr 2015 20:00

krul maakt niet super veel herrie, wel meer als standaard. maar is bij mijn ervaringen stiller dan mijn proma (bitturbo, tecno bullet)
Tomos A35 (verkocht)
Yamaha YZ 85 (verkocht)
Derbi senda Xtreme (verkocht)
Tomos A35
VW Polo 6n 1.4 8 klepper
Omhoog

Roelzter
Tomosforummer
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 apr 2015 17:57
  • Citeer

Berichtdoor Roelzter » 02 mei 2015 10:49

Hier de eerste update!



Overal roest dus op zoek naar een roestvrije achterbrug (zwart of metalic paars) en voor- en achterspatbord (wit of metalic paars).
Bij deze, als iemand dat heeft liggen dan hoor ik het graag.
Misschien zelfs gedeeltelijk het frame / uitlaatsteun roestvrij maken en spuiten, veel moeite maar roest is k*t.. :(
2015-05-01 15.56.24 ii.jpg
2015-05-01 15.56.36 II.jpg
1: Blok open gehaald, ziet er allemaal niet slecht uit maar er is wel onderhoud nodig.
Gelukkig was de vraagtekenveer nog heel en is er niet meer schade!
Het kurk van de koppeling hing uit het koppelingshuis en moet dus wel vervangen worden.
2015-05-01 16.22.21 ii.jpg
2: De middelste lager in het koppelingsdeksel loopt aan / ratelt, geen speling maar wel vervangen.
Weten jullie hoe ik de lager eruit krijg?
2015-05-01 16.45.32 ii.jpg
3: Als ik de krukas op en neer beweeg dan voel ik een klein beetje speling, het blok gaat dus zeker open..
Weten jullie welke maat vliegwieltrekker ik nodig heb?
2015-05-01 15.56.55 ii.jpg
In de volgende update:
- vliegwiel eraf
- kop / cilinder eraf en kijken naar de staat van zuigerveren, zuiger en cilinderwand
- big / smal end speling checken
- blok eruit en uit elkaar



Dank voor de reacties!
Omhoog

Bobbert
Tomosforummer
Berichten: 84
Lid geworden op: 07 apr 2013 23:15
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor Bobbert » 02 mei 2015 17:42

Ik heb een zwart achterspatbord voor je liggen. De binnenkant is wit en heeft een heel klein beetje vliegroest. Hij is niet rot, de roest is echt alleen oppervlakkig en de zwarte lak is is goede staat. Ik heb foto's voor je dus als je mij even je e-mail stuurt via PB dan stuur ik ze naar je op
m.v.g. Bob
Omhoog

Gebruikersavatar
Jolt
Vaste forummer
Berichten: 379
Lid geworden op: 11 mei 2010 12:07
Locatie: Nijemirdum
  • Citeer

Berichtdoor Jolt » 03 mei 2015 23:14

je voortandwiel is ook aan vervanging toe
Tomos A35 (verkocht)
Yamaha YZ 85 (verkocht)
Derbi senda Xtreme (verkocht)
Tomos A35
VW Polo 6n 1.4 8 klepper
Omhoog

Roelzter
Tomosforummer
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 apr 2015 17:57
  • Citeer

Berichtdoor Roelzter » 03 mei 2015 23:16

Dank je Jolt!
Ik ga later de tandwielen en de ketting vernieuwen, eerst het motorblok en het frame :)

@ Robbert:
PB verstuurd!

Weet iemand hoe ik die lagers uit het koppelingsdeksel krijg? :)
Omhoog

Gebruikersavatar
Jolt
Vaste forummer
Berichten: 379
Lid geworden op: 11 mei 2010 12:07
Locatie: Nijemirdum
  • Citeer

Berichtdoor Jolt » 03 mei 2015 23:29

proberen het deksel te verwarmen met een föhn (niet zo een die je moeder of zus gebruikt na het douchen) maar zo'n verfbrander, en dan hopen dat het lager er uit valt of proberen er uit te wippen met schroevendraaier
Tomos A35 (verkocht)
Yamaha YZ 85 (verkocht)
Derbi senda Xtreme (verkocht)
Tomos A35
VW Polo 6n 1.4 8 klepper
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 mei 2015 01:02

Ik dacht dat C. van Klaveren er een mooie how to van had geschreven met foto's. Helaas zijn de foto's in het artikel komen te vervallen.

Het ging geloof ik mbv keilbouten in het gat van de binnenring van het lager klemmen en dan aan de andere kant en een soort trekker construktie over de rand van het deksel.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Roelzter
Tomosforummer
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 apr 2015 17:57
  • Citeer

Berichtdoor Roelzter » 04 mei 2015 12:18

Dank!

Ik ga zeker op zoek naar een voldoende grote keilbout om daarmee het lager uit het deksel te trekken..
De foto's staan dan wel niet meer in de post van C. van Klaveren maar ik heb al wel een idee wat te maken.

De vliegwiel en lagertrekker zijn besteld dus er komt snel een volgende update! :)
Omhoog

Gebruikersavatar
racing10
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 apr 2015 16:55
  • Citeer

Berichtdoor racing10 » 06 mei 2015 14:59

Heel leuk dat je aan die run meedoet in Oslo. Succes met opknappen en veel plezier.
Omhoog

Gebruikersavatar
Jespertje
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:09
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 11 mei 2015 15:58

Je kan ook altijd even snel langs een autogarage lopen of zij de lagers eruit willen halen voor je. Wij doen dit vaak genoeg als er mensen komen met een brommerblok :P

Roest kan je eraf halen met een flex met staalborstel, heb dit ook zo gedaan, daarna in de primer en kleur zetten
Tomos 65cc Airsal - VERKOCHT
Derbi 74cc Italkit
Tomos 50cc STD

Grunninger broezerss
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 mei 2015 16:33

Ik zat je foto's nog te bekijken, maar volgens mij mis je een vierkante spanningsregelaar (stekkers los aan de rechterzijde thv de achterbrug)? En aan het vliegwiel te zien zit er helemaal geen verlichting op, want dit is geen originele ontsteking.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
54 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.