Pagina 1 van 3

Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 19 apr 2015 00:58
door Roelzter
Beste mensen,



Ik heb een Tomos A35 limited edition "Disco" gekocht om in augustus een groepsrit (Carbagerun) naar Oslo in Noorwegen op te maken (1300 km).
Een leuk ding omdat hij helemaal origineel is, goed start, niet veel rookt en alles werkt.
Minpunten zijn roest (voor en achterspatbord en achterbrug), langzaam koppelen en ontkoppelen, extra geratel, en langzaam overschakelen.
2015-04-18 18.43.14.jpg
2015-04-18 18.43.32.jpg
2015-04-18 18.43.42.jpg
2015-04-18 18.44.07.jpg
Ik dacht dus:
Techno 28 mm sigaar uitlaat (met of zonder demper),
Delorto 15/15 met powerfilter (sproeier 60?),
Groter achtertandwiel (hoeveel tandjes?) voor voldoende trekkracht in het bergachtige landschap daar.
Hij rijd ongeveer 45-50, ik wil 60-65 rijden, denken jullie dat dit een goeie setup is voor de lange afstand?
Dit had ik namelijk vroeger (zie foto) op mijn cross Tomos maar ik weet de details niet meer precies.
tomos gek.jpg
tomos gek.jpg (57.09 KiB) 17983 keer bekeken
Verder wou ik het blok openmaken om wat van de problemen te verhelpen, dus: koppelingen checken en misschien vervangen, (krukas)speling checken.
Kunnen jullie mij vertellen waar ik daarbij extra op moet letten, bijvoorbeeld bij hoeveel km (deze heeft 8000 km gelopen) gaan de verschillende lagers ongeveer kapot?

Bovendien is hij slecht onderhouden en zal ik hem dus helemaal uit elkaar halen voor onderhoud en de nodige accesoires monteren.
Misschien kunnen jullie je kennis met me delen, ik kan eventueel wat fotos maken voor de liefhebber

Hartelijk dank!



Roel

Re: Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 20 apr 2015 10:23
door Gerard.
Dat word een flinke reis. :D

Kameraad van mij rijd met een puch, heeft daar 72cc onder gelegd omdat het in de bergen nogal eens zwaar was voor de standaard setup.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 21 apr 2015 20:29
door Jespertje
72cc van een puch is een aardige klus en kost wat en denk niet dat dat de bedoeling is bij een carbagerun

15mm carb op standaard cil vind ik zelf een beetje overkill als je er een airsal 65 erop is het wel noodzakelijk, beste wat je kan doen is

14/12 Carb (Als het een brom uitvoering is heb je deze al)
TWV 26/24
Techno uitlaat
50cc HD kop
Bak Olie verwisselen en waarschijnlijk ligt je vraagteken veertje los om deze te vervangen heb je een zuigerstop of een lucht sleutel nodig omdat je koppeling eraf moet

+/- 60 - 70 euro aan kosten en je brommer blijft betrouwbaar :mrgreen:

Re: Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 22 apr 2015 12:57
door Roelzter
Dank je!

Een hogedrukkop klinkt wat minder omslachtig dan het monteren van een dikkere cylinder + krukas en alle benodigdheden.
Verder vroeg ik me af, welke Techno uitlaat bedoel je?
Ik dacht zelf aan de 28mm sigaar (die valt niet zo op) maar ze maken nog een heleboel andere modellen..

Op zon lange rit, wat zal er het eerst kapot gaan?
Met andere woorden: wat moet ik allemaal checken?
Ik dacht aan de grote lagers in het blok en de koppeling (ik zal ook het ? veertje bekijken, dank je!) zijn er nog andere dingen die snel kapot gaan?

Als jullie nog meer ideeen hebben hoor ik het graag! :) :)

Re: Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 24 apr 2015 11:22
door Gerard.
72cc van een puch is een aardige klus en kost wat en denk niet dat dat de bedoeling is bij een carbagerun
Hij rijd zelf een puch, geen tomos.
Wat ik begrepen heb is dat er veel aangepast spul rijdt omdat ze anders de bergen niet in kunnen komen? :)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 24 apr 2015 11:38
door Jurre255
Dan koop je toch een blok met trappers :)

Re: Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 24 apr 2015 19:14
door Jolt
als je zo'n rit wil maken en je blok ook gaat open trekken zou ik gelijk in ieder geval je krukaslagers gelijk ook vervangen.

Re: Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 24 apr 2015 19:55
door Jespertje
Dank je!

Een hogedrukkop klinkt wat minder omslachtig dan het monteren van een dikkere cylinder + krukas en alle benodigdheden.
Verder vroeg ik me af, welke Techno uitlaat bedoel je?
Ik dacht zelf aan de 28mm sigaar (die valt niet zo op) maar ze maken nog een heleboel andere modellen..

Op zon lange rit, wat zal er het eerst kapot gaan?
Met andere woorden: wat moet ik allemaal checken?
Ik dacht aan de grote lagers in het blok en de koppeling (ik zal ook het ? veertje bekijken, dank je!) zijn er nog andere dingen die snel kapot gaan?

Als jullie nog meer ideeen hebben hoor ik het graag! :) :)
HD Kop is 4 m7's en je bougie los draaien, HD kop erop met nieuwe koppaking en weer vast zetten, voor de bergen had ik toch echt een krul gekozen aangezien deze de meeste trekkracht van alle geeft. Verder gaat er kwa lagers niet snel iets kapot behalve je krukaslagers als ze nog origineel zijn :)

Re: Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 26 apr 2015 22:02
door Roelzter
Duidelijk, ik zal in elk geval mijn krukaslagers vervangen, dat is al een ding minder dat kapot kan gaan! :)

Die hoge druk kop moet daarna helemaal geen moeite meer zijn..
Moet ik bij het bestellen van een nieuwe koppakking nog letten op het snor- of bromfiets model?

Verder neem ik aan dat je met "krul" de techno circuit uitlaat bedoelt?
Ziet eruit als een ding dat veel herrie maakt, zal ik misschien ook de originele uitlaat meenemen en de krul monteren zodra ik een beetje uit bewoond gebied ben :P

Bedankt!

Re: Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 28 apr 2015 20:00
door Jolt
krul maakt niet super veel herrie, wel meer als standaard. maar is bij mijn ervaringen stiller dan mijn proma (bitturbo, tecno bullet)

Re: Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 02 mei 2015 10:49
door Roelzter
Hier de eerste update!



Overal roest dus op zoek naar een roestvrije achterbrug (zwart of metalic paars) en voor- en achterspatbord (wit of metalic paars).
Bij deze, als iemand dat heeft liggen dan hoor ik het graag.
Misschien zelfs gedeeltelijk het frame / uitlaatsteun roestvrij maken en spuiten, veel moeite maar roest is k*t.. :(
2015-05-01 15.56.24 ii.jpg
2015-05-01 15.56.36 II.jpg
1: Blok open gehaald, ziet er allemaal niet slecht uit maar er is wel onderhoud nodig.
Gelukkig was de vraagtekenveer nog heel en is er niet meer schade!
Het kurk van de koppeling hing uit het koppelingshuis en moet dus wel vervangen worden.
2015-05-01 16.22.21 ii.jpg
2: De middelste lager in het koppelingsdeksel loopt aan / ratelt, geen speling maar wel vervangen.
Weten jullie hoe ik de lager eruit krijg?
2015-05-01 16.45.32 ii.jpg
3: Als ik de krukas op en neer beweeg dan voel ik een klein beetje speling, het blok gaat dus zeker open..
Weten jullie welke maat vliegwieltrekker ik nodig heb?
2015-05-01 15.56.55 ii.jpg
In de volgende update:
- vliegwiel eraf
- kop / cilinder eraf en kijken naar de staat van zuigerveren, zuiger en cilinderwand
- big / smal end speling checken
- blok eruit en uit elkaar



Dank voor de reacties!

Re: Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 02 mei 2015 17:42
door Bobbert
Ik heb een zwart achterspatbord voor je liggen. De binnenkant is wit en heeft een heel klein beetje vliegroest. Hij is niet rot, de roest is echt alleen oppervlakkig en de zwarte lak is is goede staat. Ik heb foto's voor je dus als je mij even je e-mail stuurt via PB dan stuur ik ze naar je op

Re: Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 03 mei 2015 23:14
door Jolt
je voortandwiel is ook aan vervanging toe

Re: Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 03 mei 2015 23:16
door Roelzter
Dank je Jolt!
Ik ga later de tandwielen en de ketting vernieuwen, eerst het motorblok en het frame :)

@ Robbert:
PB verstuurd!

Weet iemand hoe ik die lagers uit het koppelingsdeksel krijg? :)

Re: Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 03 mei 2015 23:29
door Jolt
proberen het deksel te verwarmen met een föhn (niet zo een die je moeder of zus gebruikt na het douchen) maar zo'n verfbrander, en dan hopen dat het lager er uit valt of proberen er uit te wippen met schroevendraaier

Re: Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 04 mei 2015 01:02
door shadowranger
Ik dacht dat C. van Klaveren er een mooie how to van had geschreven met foto's. Helaas zijn de foto's in het artikel komen te vervallen.

Het ging geloof ik mbv keilbouten in het gat van de binnenring van het lager klemmen en dan aan de andere kant en een soort trekker construktie over de rand van het deksel.

Re: Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 04 mei 2015 12:18
door Roelzter
Dank!

Ik ga zeker op zoek naar een voldoende grote keilbout om daarmee het lager uit het deksel te trekken..
De foto's staan dan wel niet meer in de post van C. van Klaveren maar ik heb al wel een idee wat te maken.

De vliegwiel en lagertrekker zijn besteld dus er komt snel een volgende update! :)

Re: Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 06 mei 2015 14:59
door racing10
Heel leuk dat je aan die run meedoet in Oslo. Succes met opknappen en veel plezier.

Re: Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 11 mei 2015 15:58
door Jespertje
Je kan ook altijd even snel langs een autogarage lopen of zij de lagers eruit willen halen voor je. Wij doen dit vaak genoeg als er mensen komen met een brommerblok :P

Roest kan je eraf halen met een flex met staalborstel, heb dit ook zo gedaan, daarna in de primer en kleur zetten

Re: Rit op de Tomos naar Noorwegen

Geplaatst: 11 mei 2015 16:33
door shadowranger
Ik zat je foto's nog te bekijken, maar volgens mij mis je een vierkante spanningsregelaar (stekkers los aan de rechterzijde thv de achterbrug)? En aan het vliegwiel te zien zit er helemaal geen verlichting op, want dit is geen originele ontsteking.