• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos ratelt bij optreken

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
Buddy
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Buddy » 02 jul 2015 23:48

Welke Tomos model heb je? a35 classic met maar 947 km stand !
Wat is het bouwjaar? 1996
Sinds wanneer speelt dit probleem? Het probleem speelt zich sinds kort na de rdw keuring voor brom kenteken had een verzekering plaatje
Wat is het probleem? dat de tomos ratelt bij op treken in zijn 1 en soms ook op top doet en soms ratelt bij gas los soms wel en niet deze 3 dingen plus als ik achteruit loopt draaien de trapers naar voren soms niet en als ik voet tegen houd als hij draaid blokeerd de tomos
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nieuwe vtw atw en ketting

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 jul 2015 07:09

Gezien je beschrijving van meedraaiende trappers en blokkeren als je ze tegenhoudt, ga ik denken aan de kickstartmof die niet vrij komt door een verbogen, gebroken of niet goed in de uitsparing gemonteerde kickstartremveer (omegaveer) in de versnellingsbak.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Buddy
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Buddy » 03 jul 2015 15:32

Gezien je beschrijving van meedraaiende trappers en blokkeren als je ze tegenhoudt, ga ik denken aan de kickstartmof die niet vrij komt door een verbogen, gebroken of niet goed in de uitsparing gemonteerde kickstartremveer (omegaveer) in de versnellingsbak.
nou soms zegt hij klak en dan draai die niet mee en kan ik hem ook makelijker naar achter duwen lijk me meer vraagteken veertje vervangen gaat morgen eens kijken weet jij ook waar ik zion specaile tool kan krijgen voor tomos kopeling dat ik hem in die gaatjes kan duwen en makelijker eruit kan krijgen zuigerstop vind ik te risicovol :S

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 jul 2015 17:23

Zuigerstop is meest gangbaar in de reparatiewereld. Je moet hem alleen wel op de juiste manier gebruiken en geen geweld toepassen.

Vraagtekenveertje is voor de soepele overgang tussen de versnellingen, de remveer voor de kickstart.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Buddy
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Buddy » 04 jul 2015 22:40

Zuigerstop is meest gangbaar in de reparatiewereld. Je moet hem alleen wel op de juiste manier gebruiken en geen geweld toepassen.

Vraagtekenveertje is voor de soepele overgang tussen de versnellingen, de remveer voor de kickstart.
ik heb blok open gemaakt vraagteken veertje zat er nog in kopeling was intakt en de kickstaart veer voor trapers zat er ook goed in en ook nieuwe atw en vtw en ketting en nog steeds ratelt ik met optreken in 1ste versneling soms wel soms niet :S
wat is dit dan ?

Buddy
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Buddy » 06 jul 2015 12:23

Ik vond een video op youtube met zelfde geluid
hij maak dit geluid soms bij op treken in zijn 1 soms doet hij het wel en soms niet
https://youtu.be/UotlqFYo7ok?t=29s als niet werk de deel link bij de video dan bij 0:29 hoor ej dat getik

Buddy
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Buddy » 08 jul 2015 14:11

niemand idee wat het zou zijn ?

Buddy
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Buddy » 08 jul 2015 14:18

ik zag deze http://www.tomosforum.nl/forum/viewtopi ... 52&t=15764
allen mij vraagteken veer zit er nog in kan vraagtekenveer ook slap worden ?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 jul 2015 05:56

Het kan op verschillende zaken duiden: Lagers speling/ defect, kickstartremveer op de schuifmof loopt tegen vertanding van kleine kettingwiel inde bak aan door verkeerde montage/ breuk. Vraagtekenveertje zou kunnen al heb ik deze ervaring er niet mee daar deze alleen zijn werkt doet tijdens het overschakelen en niet met optrekken. Gezien het feit dat je het hoort bij optrekken denk ik aan een te grote speling van het grote tandwiel van de 1e versnelling tov de as. Als deze teveel kantelt kan deze tegen het koppelingshuis lopen en het geluid veroorzaken. Controleer dit eens.

Je kan dit op een beun manier proberen te ondervangen door een stukje latoenkoper om de as te doen op de plek waar het 1e versnellingstandwiel om draait en zo de speling te verkleinen. Let op dat het tandwiel nog wel kan draaien!! Als daarmee het geluid weg is kun je dit zo laten of een andere tandwiel kopen.

Controleer ook de lagers op speling, want door de krachten die vrijkomen bij het optrekken (meer als in de 2e versnelling) kunnen schijnbaar goede lagers toch geluid voortbrengen als ze versleten zijn.

Buddy
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Buddy » 12 jul 2015 23:21

Het kan op verschillende zaken duiden: Lagers speling/ defect, kickstartremveer op de schuifmof loopt tegen vertanding van kleine kettingwiel inde bak aan door verkeerde montage/ breuk. Vraagtekenveertje zou kunnen al heb ik deze ervaring er niet mee daar deze alleen zijn werkt doet tijdens het overschakelen en niet met optrekken. Gezien het feit dat je het hoort bij optrekken denk ik aan een te grote speling van het grote tandwiel van de 1e versnelling tov de as. Als deze teveel kantelt kan deze tegen het koppelingshuis lopen en het geluid veroorzaken. Controleer dit eens.

Je kan dit op een beun manier proberen te ondervangen door een stukje latoenkoper om de as te doen op de plek waar het 1e versnellingstandwiel om draait en zo de speling te verkleinen. Let op dat het tandwiel nog wel kan draaien!! Als daarmee het geluid weg is kun je dit zo laten of een andere tandwiel kopen.

Controleer ook de lagers op speling, want door de krachten die vrijkomen bij het optrekken (meer als in de 2e versnelling) kunnen schijnbaar goede lagers toch geluid voortbrengen als ze versleten zijn.
ik maakte open allees zier er nieuw uit bromer heb maar 978 km gelopen ik merkte wel dat mide lager bij de carterkant niet makelijk kan draaien het draaid wel maar niet losjes allee vulringen die er horen ziten erin.
het is soms wel en soms niet dat geluid hoop niet dat het schadelijk is

Buddy
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Buddy » 13 jul 2015 00:50

bij de tandwielen zit een vulring tussen niet een extra shim ik las dat somigen bloken niet een shim extra hebben en somigen wel met twee verschilende maten somigen 0.20mm en 0.50 hebben

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 jul 2015 23:40

Klopt, de ringen worden gebruikt om zijdelingse speling binnen de toleranties te brengen a.g.v. machinale bewerkingen. Daarom hebben sommige blokken meer of minder ringen dan andere. Niet alle onderdelen zijn helaas hetzelfde qua maatvoering wanneer ze samengebouwd worden.

Vwb je opmerking over het lager in het deksel, dat hoort soepel te draaien. Wanneer dit niet het geval is moet deze worden vervangen.

Buddy
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Buddy » 18 jul 2015 23:05

Klopt, de ringen worden gebruikt om zijdelingse speling binnen de toleranties te brengen a.g.v. machinale bewerkingen. Daarom hebben sommige blokken meer of minder ringen dan andere. Niet alle onderdelen zijn helaas hetzelfde qua maatvoering wanneer ze samengebouwd worden.

Vwb je opmerking over het lager in het deksel, dat hoort soepel te draaien. Wanneer dit niet het geval is moet deze worden vervangen.
Ik heb ook ondekt dat als ik uit rolt en dan remt dat hij zachtjes grrr doen op hogere toeren zoiets van grr stilte grrr stilte en toeren lager is dan hoor je niet meer kan idd zijn dat er teveel spelling in mide ass is dat hij idd aanloopt tegen kopeling huis ik heb ziten kijken op internet waar kan ik een shim krijgen van 0.2mm ? om te kijken als het weg gaat dat geluid ook dat getikt soms met optreken in zijn 1 wat soms wel en soms niet is

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers