• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Iemand wel eens redelijke originele tos op de dyno gehad?

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 08 dec 2015 16:03

Was nieuwschierig hoe de curve er uitziet en waar het opgegeven vermogen gemeten is, aan de kruk, het tand- of achterwiel?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog


ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 12 dec 2015 07:26

hoi

ik heb laatst wel mijn opgevoerde tomos a35 op de tovami testbank gehad

setup toen :

airsal 65cc ongetuned
70cc dmp kop
15/15 carb
twin air filter
bullet uitlaat
originele ontsteking
voor tandwiel 26
achter tandwiel 22

scoorde toen 75km/h en 5.1pk bij 50km/h

de grafiek ben ik helaas kwijt geraakt

bij mensel meting was het advies om een iets grotere sproeier te monteren
ik ben toen van sproeier 78 naar sproeier 82 gegaan

tijdens rijden vrijwel geen verschil te merken kwa prestaties alleen trok hij iets sneller in zijn eerste versnelling
maar niet veel sneller

k hoop dat je er wat aan hebt

het is geen originele setup maar het heeft naar mijn mening ook niet veel zin om met een originele setup op de dyno te gaan

gr ruud
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 12 dec 2015 10:40

Hoi Ruud, jammer dat de uitdraai weg is. 5 pk bij 50 km/pu is dus daar max vermogen en dat zou... 4500 toeren zijn ongeveer?

Tnx iig, Kan ik ook wel wat mee.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 12 dec 2015 15:15

Hoi

Het toerental van het max vermogen weet ik helaas niet uit mijn hoofd
Ik denk dat het vermogen op het achterwiel gemeten is maar 100% weet ik het niet

Mijn aerox scoorde op dezelfde testbank iig 13.4pk en 122kmh echte kms

Gr ruud
Omhoog

Gebruikersavatar
Buddy
Tomosforummer
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 apr 2011 19:51
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Buddy » 21 dec 2015 17:42

ik was op een brommer meet ik heb standaard brom alleen speedy ingekorte demper en gemode lucht filter toen met sproeier 58 toen had ik 2.5 pk
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 21 dec 2015 20:55

Als je daar de uitdraai nog van hebt zou super zijn maar ik vrees van niet?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 01 jan 2016 16:24

hoi ief

ik heb idd de uitdraai meegekregen van de dealer
echter ben ik de nieuwe uitdraai alweer verloren tussen alle papieren

ik ben net wel aan het zoeken geweest en ik heb de oude uitdraai wel gevonden

op de nieuwe uitdraai was het eigenlijk 1 rechte lijn naar z'n top toe kwa trekkracht
op de oude uitdraai golft hij meer

bij deze

gr ruud

Afbeelding
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 01 jan 2016 17:42

Hoi Ruud, super, zal er thuis ff goed naar kijken en er een koppelgrafiek uit destileren. bedankt!

Edit: Dat kon hier ook prima :) Max koppel op zo'n 7000 toeren (lag wel ff hoger als dat ik dacht dus allemaal)

Als je het nog terug kan halen met deze setup. Wanneer begon je te merken dat ie bijvoorbeeld een aardig tegenwindje niet meer trok? Als is dat misschien wat moeilijk, bij 8000 toeren had je 4,2 n/m en bij 8300 nog maar 2,9 dus ik neem aan dat het daartussen zal hebben gelegen. (probeer in te schatten hoeveel koppel je nodig hebt bij welke snelheid zodat de boel niet inkakt bij tegenwind)

Bevalt die techno CC een beetje, op papier is het een vrij maffe uitlaat.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 01 jan 2016 20:11

van tegenwind heb je met een 65cc niet veel last
alleen onderin in de eerste versnelling is het iets minder power
maar hij blijft gewoon klimmen naar zijn top

in de grafiek heb ik de volgende setup

airsal 65cc ongetuned
dmp 70cc kop
dellorto 15/15 carb
gaas filter
techno bullet
tandwiel verhouding 26/22

de techno cc bevalt goed
maar verschil is lastig te bepalen wegens dat inmiddels mijn cilinder getuned is en ik er een binnenrotor op heb zitten

let wel in de grafiek zit onderstaande er niet op
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 01 jan 2016 20:29

Ja, setup had ik al uit je andere topic, tnx. Hij valt idd behoorlijk snel af dus zal ie tegen wind in redelijk stabiel zijn, weet ik iig waar ik voor moet gaan ongeveer, wil zoiets proberen te behalen maar dan met een originele cilinder maar daar gaat nog wel ff wat tijd overheen denk, eerst alles is rustig opmeten en uitdenken, als het al mogelijk is maar dat lijkt me wel, zullen het wel zien, wil ook een aangepaste originele uitlaat gebruiken, dat helpt mogelijk ook niet maar ideeen zijn er al zat :) Die hpi zal er ook wel aardig aan bijgedragen hebben dat het verloop wat netter word en die ga ik ook niet gebruiken maar we'll see. Ik neem aan dat ie met deze curve al prima rijdtbaar was dus mooi houvast.

Nogmaals bedankt, geeft me een goed beeld dit.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 02 jan 2016 06:44

door de hpi rijd hij veel vloeiender
hij trekt sowieso veel harder op met name vanaf de 30km/h

maar ik voel hem ook niet meer overschakelen
hij gaat nu in 1 keer door naar zn top

ik ben geen fan van originele cilinders maar goed

maar waarom geen 65cc met een techno cc en 15/15
leuke setup

en dit icm tandwiel verhouding 26/26

hij loopt dan gewoon op 60km/h uit zijn vertanding
hij kan dan gewoon niet harder

je hebt dan ook geen gedoe met de politie maar wel lekker power erin

en kost ook niet gek veel

voor 144 euro ben je dan klaar met 15mm spruitstuk erbij
via tomoshop

ik denk dat ook al ga je tunen dat je niet veel uit een originele cilinder zal halen
vergeet niet dat een tomos geen scooter of schakelbrommer is he

zo hebben van zichzelf al niet zo veel power dus je moet veel doen om er pit uit te halen

ik hoor het wel

gr ruud
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 02 jan 2016 06:47

ik ga vandaag mijn tomos naar mannien tweewielers brengen
ik zal vragen of ze de laatste grafiek opnieuw uit willen draaien

dan heb je een beeld van hoe hij nu is

gr ruud
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 02 jan 2016 11:41

Top, hoop dat ze je start/ uitval probleempje kunnen fixen. Voor wat betreft waarom lopen te klooien met origineel ipv zoals jij zegt. Dat is de hobby :) Verdiep me al best lang in 2-takt tunen maar eigenlijk vooral theoretisch en wil nu is zien of ik iets kan bereiken met die kennis. Door mezelf een aantal restricties op te leggen wordt het net wat leuker. Voor het geld hoef je het idd niet op die manier te doen. Origineel spul kost dan wel net nix maar boren, honen, lassen etc. kan ik zelf niet dus daar gaan wel wat kosten in zitten.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 05 jan 2016 15:31

Vriendelijk mailtje van tomos.nl, opgegeven vermogen is gemeten aan het achterwiel.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 05 jan 2016 23:46

Ruud, ik ga bijna denken dat je een leven hebt ;)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 09 jan 2016 06:46

hoi ief

ik vergeet iedere keer dat ik bij mannien kom de graffiek te vragen
sorry hiervoor

en jah ik heb inderdaad een leven

werken en koken en mijn huishouden doen ook mee he
mijn tomos is inmiddels terug en tot nu toe doet hij het wel een stuk beter dan voorheen

dus das wel positief iig

gr ruud
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 09 jan 2016 10:56

En wat moesten ze er nu aan doen dan, ontsteking verzetten of meer?

Ik had nog een vraagje, heb jij het idee dat de opgegeven snelheden overeenkomen met de werkelijkheid? (gechecked met GPS bijvoorbeeld?)

Ps: Mijn eerdere uitspraak over de techno circuit was gebaseerd op de, ik vermoed, puch uitvoering. Nu zag ik laatst een foto van een tomos uitvoering en die is heel anders en naar mijn bescheiden mening, een stuk beter (kloppender)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 09 jan 2016 20:13

het slecht starten kwam oa door de kill switch dop die niet goed werkte
de afstelling is verbeterd
hoe en wat hebben ze niet gezegt
en stationair hebben ze bijgesteld

ook hebben ze de koppelings veren nog verder ingekort

ik weet niet exact wat ze hebben gedaan aan de tomos maar voor nu lijkt het wel wat beter te zijn
moet nog verder gaan testen

de testbank snelheid klopt iig exact met mijn fiets teller
verder heb ik nooit met gps getest
maar exacter dan testbank kan het echt niet hoor

gr ruud
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.