• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Afstellen 14/12

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
42 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 31 jan 2016 13:41

Ik had een vraagje wat betreft het upgraden van een 14/9 naar een 14/12 carburateur en hoeveel sproeier maten ik ongeveer omhoog moet.(als dat al moet)

Mijn setup nu:
14/9 carb
std snel uitlaat
ontgrensd luchtfilter
en sproeier 54

Ik ga dus upgraden naar een 14/12 carb om wat harder op te trekken. Ik ga wel een luchtfilterelement plaatsen in het filterhuis om het geluid hopelijk wat te dempen.

Dus wat denken jullie qua nieuwe sproeier maat?
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog


ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 31 jan 2016 15:52

Als je er nu helemaal geen element in heb zitten kon 54 nog wel es goed uitpakken. Misschien 55.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 31 jan 2016 16:22

Trekt hij dan wel alsnog harder met de 14/12 ook al zit er dezelfde sproeier in?
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 31 jan 2016 17:00

Weet niet of dat zo veel uit gaat maken, mogelijk gaat ie wel wat harder, groter tandwiel achter en je trekt sneller op met behoud van snelheid maar da's echt een kwestie van proberen. (beroerder zal het er niet van worden iig)

Sproeier: Een 9mm zal in verhouding meer benzine omhoog halen uit dezelfde sproeier, + dat je nu geen luchtfilter matje hebt en dan wel.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 31 jan 2016 17:08

Achtertandwiel vergroten is geloof ik niet echt een optie. Zit nu al een 33 op geloof ik.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 31 jan 2016 18:01

Kleiner voortandwiel dan... als die er zijn, wel toch? (en als dat gaat kwa speling met achterbrug trouwens, ook ff op letten) Misschien heel niet nodig joh.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 31 jan 2016 18:20

Eerlijk gezegd nog nooit naar gekeken. Hopelijk heb ik morgen even tijd. Ben alleen bang dat hij dan overtoeren gaat maken omdat er al zo'n groot achtertandwiel op zit..
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 31 jan 2016 20:04

Andere optie zou kunnen zijn.... geen zwarte bos of snel maar brom imi, trekt ie beter en als het je dan weer te langzaam gaat heb je iig ruimte om te spelen met je achtertandwiel.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 31 jan 2016 21:25

En als ik nou de dunne bocht versie neem(25km/u) zou hij daar beter door trekken? Dan kan ik die nemen en dan wellicht het achtertandwiel verkleinen
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 31 jan 2016 21:38

Dat was wat ik zei, de brom imi heeft een iets dunnere bocht en vooral langer, dus minder toeren en koppel op lager toerental dus beter optrekken, weet niet of je die ook bedoeld, een echte snor is wel erg geknepen nl.

Als je avontuurlijk wilt doen, zag deze ook nog, op het oog een leuke optrek uitlaat al ken ik de maten niet, lijkt langer als bijvoorbeeld een bullet, zeker de eerste conus dus denk dat dat wel goed zit. En zwart :) En ook wel betaalbaar.

http://www.opvoeren.nl/fuego-cross-uitl ... er-zundapp

Afbeelding

Bocht van je oude snel er aan of misschien nog beter van een ori imi en dan ff bekijken wat de mooiste lengte is. (da's vrij eenvoudig te doen/ berekenen)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 01 feb 2016 18:36

Wat is dan precies de brom imitatie uitlaat? Ik kan alleen een snor versie vinden en de 26mm versie
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 01 feb 2016 19:13

Ben uitgegaan van het uitlaat overzicht topic, daar noemen ze hem 'standaard' en geven ze aan dat er ook nog een snor versie is.

edit: Is idd vrij verwarrend maar ik denk dat ik em heb, wel vrij prijzig, heb je 2 andere leuke uitlaatjes voor zowat. Heb ze even uit de schuur gehaald, de 'snel' knikt iets eerder in de bocht en ronder, daar zou je het aan kunnen zien. Denk als je dan ook nog zoekt op 22 mm dat je wel goed zit.

http://www.scootbike.nl/webshop?page=sh ... ry_id=2182

Misschien beter even van mp halen om te kijken of je het wat vind trouwens. Hoewel ik je mp huiver een beetje begin te begrijpen, nooit problemen mee gehad maar met dat tomos spul is er elke keer wel wat, wat een volk (nofi)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 01 feb 2016 19:48

Als ik overigens hier kijk lijkt het er op dat de bos wel beter optrekt dan de brom: http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Uitlaat_kiezen
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 01 feb 2016 20:04

Ja, en de proma gp weer beter, ik merk het niet. Ik meet ze gewoon op, voor zover ik ze heb en dan moet de theorie het me maar vertellen, tot nog toe klopt die over het algemeen redelijk. Hoe langer en/ of dunner de bocht hoe laagtoeriger. Even kort door de ehm...bocht :)

Hoe lang de bos zijn bocht is weet ik niet, wel dat ie een grote diameter heeft en zo stil vond ik em ook niet (onder een 65 cc dan), meen dat dat ook een ding is.

Ik krijg morgen als het goed is 2 uitlaatjes binnen, net ff stoerder als de standaard x modellen en hopelijk stiller als die ik nu heb met ook nog een beetje leuk werken maar dat merk ik dan wel. Waren ook nog eens goedkoop (nieuw). Enkelt chroom...

Ik meet ze morgen even op en dan zal ik je de verschillen laten zien 'theoretisch'
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 01 feb 2016 21:45

Geluid uit de uitlaat maakt me niks uit. Zou het juist wel mooi vinden als er een beetje een zwaar geluid uit komt. Er komt alleen een behoorlijk geluid uit de motor wat ik niet mooi/hinderlijk vind.

En welke uitlaten krijg je morgen binnen dan?

Ook heb ik helaas nog nergens kunnen vinden hoeveel mm de snor variant is: http://tomos-parts.nl/standard/motordel ... hroom.html
(die nu dus met rechte bocht is)
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 01 feb 2016 22:20

Die is wel erg dun, dat zou ik niet doen. (kan je wel zien, ze hebben een stukje zeg 22mm inwendig gebruikt en daar gaat het volgende stukje in, zeg 1,5 mm wanddikte is 19 mm dia, give or take)

Ik ben net nog weer even aan het meten geslagen, 3 van die standaard model uitlaten, 2 imi en 1 snel, er is er geen een gelijk :) Maar globaal hebben de imi's net geen 21mm dia en de snel net geen 22 (lastig meten, zijn niet rond)

Met zo'n bos kan je vast wel wat pielen maar dan heb je vaak las en paswerk nodig > lastig, andere, langere bocht er aan en je past hem aan je wensen aan. Maar misschien scheeld het maar een paar km/pu, waar hebben we het over, alleen dat optrek verhaal.... kost 2dehands allemaal nix dus je kan van alles proberen.

en pm.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 01 feb 2016 23:46

Ok, hier het verschil tussen snel en brom imi, niet meer als een indicatie want een model die vast niet helemaal klopt maar wel kan weerdgeven wat welke uitlaat waar doet.

En voor de grap even een 9mm er bij gedaan om het verschil te zien met een 12, (potentieel!!!), zoals ik al zei, beroerder zal het er niet van worden ;)
brueno.jpg
brueno.jpg (46.11 KiB) 12090 keer bekeken
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 01 feb 2016 23:55

Hmmmm, interessante cijfers. beroerder gaat het er zeker niet van worden.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 02 feb 2016 00:31

Jij hebt wel een brom zuiger?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 02 feb 2016 10:03

Nope...
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
42 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.