• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Grote carburateur A55

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Japie
Tomosforummer
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:22
  • Citeer

Berichtdoor Japie » 04 mei 2016 21:18

Goedenavond,

Onder mijn Streetmate zit een standaard 14 millimeter Dellorto PHVA carburateur, in een 15 mm spruitstuk welke niet begrenst is o.i.d.

Nu lees ik veelal dat een grotere carburateur meer trekkracht en iets meer snelheid oplevert, iets wat mij wel goed in de oren klinkt :P De PHVA carburateur is ook te krijgen in 17,5 millimeter, is dit niet enigszins overkill voor een standaard 50cc cilinder? Wat is ongeveer het meest geschikte, of is de 14 millimeter die er nu op zit al het beste?

Een ander spruitstuk maken is geen enkel probleem, groter dan 15 mm zijn ze voor de A55 namelijk niet te vinden.... :|

Graag hoor ik van jullie,
Japie
Omhoog


kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 05 mei 2016 13:06

17,5 is denk ik redelijk overkill ja
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Japie
Tomosforummer
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:22
  • Citeer

Berichtdoor Japie » 07 mei 2016 20:12

Maar wat gebeurt er dan als ik vragen mag? verzuipt de motor gewoon, of loopt hij wel beter maar kun je niet het "beste" uit die carburateur halen?
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 07 mei 2016 20:52

Als ie beter loopt dan komt dat doordat de afstelling beter is. Zie je blok als een fietspomp met de gaatjes waar de lucht ingaat als de carburateur. Er is maar 1 reden om die gaatjes groter te maken en dat is als je zo snel pompt dat de lucht er niet snel genoeg meer doorheen kan. Nu doet een carburateur ook nog iets, benzine vernevelen en dat zal ie waarschijnlijk minder effectief doen als ie 'te groot' is.

Hoe e.e.a. in de praktijk uitvalt is altijd een beetje de vraag maar als je meer vermogen wilt zijn er andere en betere plekken te bedenken.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Japie
Tomosforummer
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:22
  • Citeer

Berichtdoor Japie » 07 mei 2016 22:12

Dat dacht ik al...

En het monteren van een "standaard" Tomos carburateur (voor de cilinders met membraan) op mijn A55 cilinder m.b.v. een ander spruitstuk, is dat mogelijk? of kan dat niet door een andere werking?

Zoek namelijk een manier om mijn A55 iets meer pit te geven, maar wil niet aan de 65cc, dikke uitlaten of het frezen in mijn cilinder..... (lekker eigenwijs weer, ik weet het)
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 08 mei 2016 10:15

Mogelijk is alles, of het er beter op wordt is maar de vraag. Heb je hem al optimaal afgesteld? Bij de pvha carbs kun je flink meer doen als met de sha.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Japie
Tomosforummer
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:22
  • Citeer

Berichtdoor Japie » 07 jan 2017 20:24

Goedenavond,

Behoorlijk late reactie, maar ben een tijdje er niet mee bezig geweest. Ik heb (naar aanleiding van alle uitleg op internet e.d.) hem behoorlijk mooi kunnen afstellen. Koffiebruine bougie, super stationair lopen, lekker optrekken & rijden, etc.

Maar wil proberen er nog wat meer power uit te halen, zonder dikke uitlaten onder mijn Streetmate te moeten gaan hangen of 65cc te moeten monteren. En met de ontsteking van een A55 blok valt ook niks te spelen helaas.....
De standaard carburateurs van Tomos zijn rond en kan men simpelweg opboren. Iemand kennis van wat er gebeurt als ik mijn (ovale) carburateur netjes uit ga frezen? Exact werken en geen "beunhaaswerk" spreken we dan wel over, metaalbewerking is mij goed bekend.

Hoor graag van jullie,
Japie
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.