• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos. Start niet meer

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
Gertjan300
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 nov 2016 13:31
Locatie: Molenend
  • Citeer

Berichtdoor Gertjan300 » 13 dec 2016 20:49

Hallo.

Welke model tomos heb je? A35 4 Liter Tomos
uit welk jaar komt de tomos ? -
Is het een snor of een brommer? Brommer.
wanneer ontstond het probleem? Na dat ik naar het zuiger heb gekeken

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Tandwielen/Ketting Vernieuwd. Achterwiel Lagers. {Dit heeft er niet mee te maken maar zet het erbij als het bijvoorbeeld handig is ofzo.

Wat is het probleem?

Mijn probleem is. Ik heb vorig weekend mijn tomos best ver uit elkaar gehad. Ik moest even naar het zuiger kijken of de zuigerveren tot hun end toe waren. Dat bleek dus niet zo te zijn. Dus dan heb je ongeveer een idee hoe ver ik mijn tomos uit elkaar heb gehad. Toen heb ik alles er weer opgezet zo als het hoorde. Alle pakkingen zijn goed verder geen een bout of iets overgehouden. Alles is goed en hij vonkt gewoon. Kickstart gaat gewoon soepel maar lijkt wel een Heel klein beetje makkelijker te gaan. Ik ben wel zo hard aan het kicken geweest dat het licht gewoon constant aan stond {Ik weet dat je beter zonder licht aan kan kicken en dat heb ik ook geprobeerd} Ik weet niet of het licht er iets mee te maken heeft maar dan heb je ongeveer een idee hoe hard ik aan het kicken ben geweest. Ik zou het echt niet meer weten en zou graag een paar met net wat meer ervaring vragen. Daarom vraag ik het hier.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?

Groeten
Gertjan de Vries
viagra gГ©nГ©rique sans ordonnance au maroc www.viagrasansordonnancefr.com
Omhoog


ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 13 dec 2016 21:10

Ehm, mooi verhaal maar wat is je vraag/ probleem nu precies, dat de kickstarter iets makkelijker gaat?

Oh wacht, hij start niet meer :)

Zal er toch wel iets niet goed zitten. Oude pakkingen gebruikt?

duidelijk geval van 'if it ain't broke, don't fix it' ;)

Wat betreft de veren, goede kans dat je hem niet zo in elkaar hebt gezet als dat ie uit elkaar kwam, alles was mooi ingelopen, nu niet meer, dat en/ of een lek ergens.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gertjan300
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 nov 2016 13:31
Locatie: Molenend
  • Citeer

Berichtdoor Gertjan300 » 13 dec 2016 21:56

Ik weet niet of je hier wat mee kan?
Een klein filmpje hoe het ongeveer hoort als je hem wilt kicken
Het gaat om het geluid

https://youtu.be/-7nqVXR-D68
viagra gГ©nГ©rique sans ordonnance au maroc www.viagrasansordonnancefr.com
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 13 dec 2016 22:24

Niet echt, lol.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 14 dec 2016 09:27

Wat Ief zegt, heb je overal wel nieuwe pakkingen gebruikt?
Licht kicken....heb je de cilinderkop wel kruislings vastgedraaid? Zuigerveertje niet gebroken bij het in elkaar zetten.
Bougie vonkt zeg je, wordt die ook nat na een aantal keer kicken?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 dec 2016 17:32

Klinkt niet echt alsof de kickstart de krukas meetrekt. Ik hoor geen compressieslagen. Misschien dat dit niet duidelijk is door het filmpje. Merk je zelf wel dat de zuiger op en neer gaat in de cilinder?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 16 dec 2016 12:36

als de krukas niet draait kan er ook geen vonk ontstaan, (er staat dat ie wel vonkt, zelfs het licht doet het) dus dat kan het niet zijn.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 dec 2016 12:57

Dan nog, hoor ik de compressieslagen niet. Kan dus zijn dat de krukaskeerring(en) eruit lig(t)/-(en) en daardoor geen druk in het carter wordt opgebouwd om het mengsel in de cilinder te krijgen. Kan ie wel vonken, maar geen brandbaar mengsel = niet lopen. Kan ook te maken hebben met oude pakkingresten die niet zijn weggehaald en daardoor valse lucht optreed. Helaas komt TS hier niet op terug als dit al eerder is aangegeven.

Vraag is dus, komt er mengsel bij de bougie?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 16 dec 2016 22:27

Sorry Shadow, ik moet het toch weer zeggen maar eerst even zien of ik je goed begrijp.

Volgens mij hoor ik jou steeds zeggen dat er een direkt verband is tussen de compressie die je voelt en evt. lekke keeringen en dat is onzin. (op z'n minst in waar we het over hebben, stationair draaien/ aankicken)

Aangenomen dat ik je goed begrijp, al zou je een gat van 1mm2 boren in je carter, de zuiger komt naar beneden en maakt een gat vrij van 12 mm2, waar zou de druk makkelijker heen willen?

Maar duidelijker, al zou je helemal geen carter hebben, zou er dan geen druk ontstaan wanneer de uitlaatpoort sluit en de zuiger een ruimte van zeg 30 cc naar 6 cc comprimeerd?

Point being, in dat laatste zit de compressie die je voeld, niet of er ergens een miniscuul lekje zit in een keering, die helpt je mengselverhouding wel om zeep maar dat heeft niets met je compressie te maken...
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 dec 2016 16:51

Ik spreek uit ervaring. Als je de compressie niet hoort of voelt in je kickstart, ligt er een keerring uit. Iedere keer is dit bij mij het geval geweest. Wanneer de zuiger omhoog gaat trekt deze theoretisch een vacuüm waardoor er mengsel uit de carburateur in de spoelruimte (bij de krukaswangen) komt. Dit mengsel bevind dan zich onder de zuiger. Wanneer de zuiger vervolgens omlaag komt wordt aan de onderzijde de ruimte kleiner (wordt dus ook een beetje gecomprimeerd). Door het membraan (of bij typen zonder membraan wordt de inlaatpoort gesloten door de zuiger) kan het mengsel niet meer terug richting carburateur. De enige weg is via de spoelpoorten naar de bovenkant van de zuiger (ik ga uit van het 1-richting principe bij een 2-takt) waar de laatste verbrandingsgassen van de arbeidsslag via de uitlaatpoort verdwijnen en door het omlaag gaan van de zuiger ruimte (lees onderdruk tov carter) komt voor vers mengsel.

Wanneer er sprake is van lekke keerringen kun je geen vacuüm creëren onder de zuiger met de opgaande slag (want deel komt langs de keerringen binnen), en dus ook geen "compressie" tijdens de spoelslag zoals ik het noem (want deel "blaast" er weer uit. Ergo, je motor krijgt geen/ te weinig brandbaar mengsel om te kunnen draaien. Meestal merk je het niet zo in het begin dat ze lekken, maar naarmate de tijd verstrijkt lopen de prestaties terug, start de motor steeds moeilijker totdat het lek zodanig is (en ik praat niet over een gaatje van 1 mm) dat de motor er gewoon mee stopt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 17 dec 2016 20:20

Ik ben het met alles eens wat je schrijft alleen het stukje van de compressie wil er niet in :)
Helemaal niet dat je geen (of heeel weinig van mijn part) compressie meer voelt, dat kan gewoon niet.

Kan er nog over soebatten hoeveel vierkante mm lekkage nodig is om dit effect te laten bestaan, ik vermoed dat 1 mm2 al een heel groot gat is, neem een lekke voet of membraan pakking maar als voorbeeld, denk dat dat bij een keering niet veel anders zal zijn.

Maar eigenlijk is het heel simpel te testen lijkt me, compressie meten met en zonder membraan.

Maar dan zeg jij waarschijnlijk dat je dan de compressie in het carter niet meet en dat is ook zo maar ik weet vrij zeker dat de drukverschillen in het carter minimaal zijn (mede de reden dat de spoeling zo makkelijk verstoord wordt vanwege een lek, helemaal tijdens starten) in vergelijking met wat er gebeurd na sluiten uitlaatpoort.

Als ik m'n bougie verwijder en kickstart voel ik echt nagenoeg niets aan (carter)compressie (?)

Ergo, ik moet is kijken wat voor verschil ik merk als ik het membraan verwijder :) Ik zet m'n geld op weinig tot niets maar wie weet, zit wel vaker ergens naast.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 dec 2016 10:03

Pas wanneer je zuiger in de opgaande slag de spoelpoorten sluit krijg je nog een beetje compressie (mits je bougie er nog in zit), dat klopt. Er vanuit gaande dat de zuigerveren in orde zijn, Maar dat is te weinig en voel je wel degelijk het verschil tussen een motor waarvan de keerringen/ membraan nog wel in orde is en waarvan niet. In het slechtste geval kun je de kickstart met de hand bedienen, waar normaal welk wat kracht voor nodig is. Hoe dan ook, TS heeft een probleem, alleen wat zal hij/ zij zelf moeten uitzoeken. Wij kunnen op afstand niet zien/ voelen/ ruiken wat er nu precies aan mankeert en wacht daarom de bevindingen af.

End of discussion, now back on topic please
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 20 dec 2016 16:11

Dan nog, hoor ik de compressieslagen niet. Kan dus zijn dat de krukaskeerring(en) eruit lig(t)/-(en) en daardoor geen druk in het carter wordt opgebouwd om het mengsel in de cilinder te krijgen. Kan ie wel vonken, maar geen brandbaar mengsel = niet lopen. Kan ook te maken hebben met oude pakkingresten die niet zijn weggehaald en daardoor valse lucht optreed. Helaas komt TS hier niet op terug als dit al eerder is aangegeven.

Vraag is dus, komt er mengsel bij de bougie?
Dus als jij er over begint is het ontopic en als ik daar vraagtekens bij zet dan is het off-topic.

Tja, ook een manier :x
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 dec 2016 06:27

Doe dat dan per pm.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.