• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

verschil in krukassen

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
dirk13131313
Tomosforummer
Berichten: 93
Lid geworden op: 28 mei 2010 16:17
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 12 okt 2017 15:24

Hallo allemaal,

Kom er maar niet aan toe om eens een goede update te maken maar dat zal ik binnenkort wel even doen.
Ben een hoop verder met de Tomos maar helaas heb ik een krukas gesloopt doordat ik mijn vliegwiel los op de krukas had gezet en dat een week later vergeten was om aan te draaien. o|O

Resultaat:

Afbeelding

maar nu de vraag waarover ik geen antwoord kan vinden, ik heben A52 carter met volle krukas. nou had ik een donor a55 met een krukas welke niet vol was (zie foto)

Nu heb ik deze gewoon in mijn blokje gezet en merk ik eigenlijk geen verschil. Is hier meer bekend over?

Afbeelding

Ik weet dat krukassen opgevult worden etc. maar volgens mij helpt dat niet zozeer bij meer carterdruk maar geeft dat eerder minder cartervolume. (vaak ruim voldoende zeker op een tomos dus kan je dat missen.)
Garage het rotte plekje : :lol:
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 okt 2017 10:55

Ik meen mij de herinneren dat de linker versie voor de mebraanversie was. Door de "hap" in de krukwangen kreeg je meer onderdruk voor het aanzuigen van mengsel en daardoor betere prestaties. De rechter is voor de A55 motoren (zgn. Powerblok). Deze hebben geen membraan en zit er ook geen hap in de krukwangen.

Als jij de rechter in een A52 blok hebt kan het zijn dat, in voorloop op de A55 blokken, jij een overgangsversie hebt. Als je qua prestatie geen verschil merkt is het aan jou om te kiezen welke krukas je monteert.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 18 okt 2017 08:29

Sorry Shadow maar dat is precies verkeerd om. Die met hap er uit geeft juist minder onderdruk logischerwijs.

Geen idee van het hoe en waarom, ouwe vooraad of met reden?

Er is voor beide wat te zeggen, je zou kunnen denken dat de vergrote spoelers in A55 blokken maakte dat een volle kruk dat compenseerde.

Er is iets voor te zeggen dat juist de membraan versie baat heeft bij een niet volle kruk (zie mijn ervaringen, mogelijkerwijs) maar dat is een beetje gokken, meer onderdruk geeft ook meer overdruk en zonder membraan geeft dat meer terugslag door de carb maar dat is weer afhankelijk van de inlaattiming...

Ik ga weer ff een tijdje wat anders doen ;)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

dirk13131313
Tomosforummer
Berichten: 93
Lid geworden op: 28 mei 2010 16:17
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 19 okt 2017 23:18

Bedankt voor de informatie!

Dus het doet wat met je caterdruk en zou het zo kunnen zijn dat die hap helpt bij het instromen van het mengsel vanaf het membraan door de zuiger in (rond?) BDP. Dat lijkt mij opzich vrij logisch.

Overigens het A55 blok was er een met kleine spoelers maar wel meer vlees naast het carter dan normaal.

Gr.
Garage het rotte plekje : :lol:
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 20 okt 2017 21:02

Toch nog ff op ingaan.

A55 blok met kleine spoelers, da's wel heel vreemd? (kan niet kloppen)

Het is verleidelijk om bij elk onderdeel te bedenken welke invloed het heeft maar dat is niet echt goed mogelijk omdat alles invloed heeft op alles.

Ja, een volle kruk geeft meer carterduk, of dat verbetering betekend is niet goed te zeggen omdat dat van vele andere factoren afhankelijk is.

Ontwerp je een nieuw blok neem je een volle kruk een regel je de druk met de ruimte er boven maar dat is een ander verhaal.

Maar mbt. wat jij zegt, je merkt geen verschil terwijl dat er wel is, of zou moeten zijn. Niet zo heel gek, zeg dat het 5 % scheeld, beter of slechter (wat al best veel is) en je hebt een tomos die 2 pk maakt dan tja.... merk je het niet.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

dirk13131313
Tomosforummer
Berichten: 93
Lid geworden op: 28 mei 2010 16:17
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 24 okt 2017 21:15

Dank voor je antwoord ief, ik zal het als ik thuis ben nog eens nakijken misschien heb ik het verkeerd gezien, dat zal ik dit weekend laten weten.

De rede waarom ik dat dacht was vooral dat het mengsel vanuit het membraan het carter ingaat en daarbij veel meer ruimte heeft om vrij het carter in te stromen dan bij een dichte krukas. En dat die dichte dan wordt gebruikt op een cilinder zonder membraan (nieuwe type?)

Ik had er net een 65cc op gezet toen ik de krukas heb vervangen dus kan best zijn dat ik daardoor het verschil niet heb gemerkt omdat hij ook nog niet helemaal lekker was afgesteld en ik daar nog mee bezig was.

Heb trouwens ook geen idee of de blokjes 'origineel' waren of niet.

Gr,
Garage het rotte plekje : :lol:
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.