• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Youngst'r snor niet harder dan 15 km/u OPGELOST!

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Jeroenst'r
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 okt 2017 19:45
Locatie: Gelderland Midden
  • Citeer

Berichtdoor Jeroenst'r » 16 okt 2017 20:02

Hoi allemaal! Ik ben Jeroen uit Ede. Bouwjaar 1979. Getrouwd en vader van een dochter van 5.

Mijn laatste ervaring met een 'gemotoriseerde fiets' was een stoere Peugeot Buxy bromscooter toen ik 17 was.
Dat is alweer even geleden. Ik moet dus een hoop ophalen. Ik heb inmiddels wel wat verstand van autotechniek gekregen en ik ben erg handig, dus dat scheelt al een heleboel.

Even braaf het template gebruikt. Uitgebreide info volgt daarna.

Welke model tomos heb je? Youngst'r
uit welk jaar komt de tomos? 2009
Is het een snor of een brommer? snor
wanneer ontstond het probleem? reeds aanwezig

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? nee, hij is helemaal origineel

Wat is het probleem? gaat niet harder dan 15 km/u


Omdat ik mijn auto verkoop heb ik vandaag een leuke Tomos Youngst'r uit 2009 met slechts 3.100 km op de teller gekocht bij een particulier. Letterlijk van een oud vrouwtje geweest! Hij is gekocht en onderhouden bij Fred Motoren in Rotterdam, maar heeft ongeveer een jaar nagenoeg stil gestaan. Hij ziet er op wat roestige moeren en hier en daar een plekje nog erg netjes uit! Het is de 'Magic Blue' uitvoering die je niet veel ziet.

Afbeelding

Hij startte meteen, loopt stationair ok maar slaat op den duur wel af. Geen lekkages te bekennen en ook geen noemenswaardig vet blok o.i.d. Een nadeel is dat hij vanmiddag niet harder liep dan 15 km/u. Hij zou 30 moeten kunnen. De kentekenplaat rammelt als een gek als hij 15 km/u gaat, dus hij houdt duidelijk in.
Volgens de verkopende partij moet ik er een tijdje op rijden en dan komt dat weer goed.

Omdat de prijs erg goed was, de snor erg netjes en ik er alle vertrouwen in heb dat het goed komt heb ik hem toch maar meegenomen.

Ik wil niet op de feiten vooruit lopen, maar kan het zijn dat ik hem 'los' moet rijden?

Hebben jullie advies voor me waar ik op moet letten? Hij gaat binnenkort sowieso even naar een specialist voor een beurt.

De komende dagen ga ik hem netjes maken. Vooral de uitlaat moet even aangepakt worden en de roestige moeren wil ik netjes maken of vervangen. Met het wegnemen van roestige onderdelen gaat het uiterlijk in grote sprongen vooruit, dat is hier uiteraard niets nieuws. ;)
Laatst gewijzigd door Jeroenst'r op 18 okt 2017 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Youngst'R A35 snor (2009) - DMP HD cilinderkop - ATW 28 - Techno Bullet uitlaat
Omhoog


Gebruikersavatar
Jeroenst'r
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 okt 2017 19:45
Locatie: Gelderland Midden
  • Citeer

Berichtdoor Jeroenst'r » 17 okt 2017 00:33

Goedemorgen,

Ik heb de Younst'r vanavond grondig schoongemaakt en een rondje gereden door mijn woonplaats. Meteen wat tankstations langs gegaan om te zien waar ze brommix verkopen. Gelukkig in de buurt. Het was niet alleen daarom een nuttig ritje, want de Tomos loopt mooi 25 / 30 km/u. Hij heeft wel wat moeite met de overbrenging / 2e versnelling. Alsof hij twijfelt. Ik weeg ca. 110 kg. Dat kan ook meespelen. Hij slaat nu ook niet meer af. Wat me wel opvalt is dat de verlichting nogal afhankelijk is van het toerental van het motortje. Is dat normaal? Ik heb nooit een normale brommer gehad, dus wat dat betreft ben ik een noob.

Ik denk dat ik hier een hele goede koop aan heb gedaan! :)
Youngst'R A35 snor (2009) - DMP HD cilinderkop - ATW 28 - Techno Bullet uitlaat
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 okt 2017 22:26

Als de Tomos al een tijdje stil heeft gestaan kan door veroudering van de benzine genoemde problemen ontstaan dat hij niet harder wil. Blijkbaar was je daar al achter na een tankbeurt.

Mbt tot het overschakelen, dat kan liggen aan je gewicht. Je kan ook de overschakeling forceren door op het moment dat de motor "twijfelt" even iets minder gas te geven. Heb je het idee dat de motor veel kracht verliest? Soms kan dat een indicatie zijn dat de krukaskeerring(en) uitgedroogd zijn. Mede door het langere stilstaan.

Vwb het licht, dit kan een issue zijn met de spanningsregelaar of spoelen. Normaal moet de verlichting gewoon branden en niet zoals bij een fiets hoe harder je gaat des te meer licht (dynamo). Misschien is het een kwestie van de contacten nalopen op corrosie. Ook kan het nuttig zijn de uitgangsspanning te meten van de verlichtingsdraad uit het blok. Bij stationair zou dit al ruim 12 volt moeten zijn, als je gas geeft loopt dit op naar 13-14 volt. Je spanningsregelaar moet dit netjes aftoppen. Het kan overigens wel zo zijn dat het licht wat dimt als je stationair draait en bij gasgeven of hoger toerental het licht iets feller gaat branden, maar niet zoals ik eerder beschreef als bij een fiets.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Jeroenst'r
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 okt 2017 19:45
Locatie: Gelderland Midden
  • Citeer

Berichtdoor Jeroenst'r » 17 okt 2017 22:46

Bedankt voor je uitgebreide reactie shadowranger!

Ik heb gisteravond niet getankt hoor, dus de snor liep op oude brandstof nog redelijk. Inmiddels wel getankt. Teveel. De benzine liep uit de ontluchter. Beginnersfout! Opgelost. ;)

Ik zal de elektra eens nalopen. Tijdens het rijden is er niets aan de hand. Alleen bij het stoplicht e.d.

Vanavond de voetsteunen in de laagste stand gezet, rammelende kentekenplaat vastgezet, stuur aangepast, wat optisch gedoe en het belangrijkste: ketting op spanning gezet en ingevet. Die hing bijna op het frame. Nu ca. 1,5 cm speling zoals aangeraden wordt aldus het internet. Brommer sleutelen is trouwens een verademing ten opzichte van een auto!

Ik vond nog een hele simpele oorzaak voor het inhouden van de Tomos; bandenspanning. Die leek laag. Helaas begaf het ventiel van het voorwiel het tijdens het oppompen. Uitgedroogd! Nog tevergeefs geprobeerd om de lege band op te schuiven om bij het ventiel te komen. Wiel eruit dus. Dat viel me reuze mee! Het viel me wel op dat het wiel niet makkelijk vrij draait, maar enigszins wordt afgeremd door de remblokken. Ik zal de remzuiger even aanpakken en kijken of dat helpt.

Morgen wiel even afgeven bij de lokale specialist. Hopelijk kan ik er op wachten. Dan kan ik morgenavond vertellen of de bandenspanning, de nieuwe brandstof en misschien ook de ketting spannen en smeren hebben geholpen.

Het viel me ook op dat deze Youngst'r een 26 tanden tandwiel heeft achter. Is dat normaal? Hoort dat bij deze kleinere wielmaat? Ik dacht dat het meer dan 30 (33?) was origineel. Dat kan ook invloed hebben op het optrekken.

Tot de volgende en excuses voor de niet geheel on-topic inhoud. Ik ben nogal enthousiast merk ik.

P.S. Zo stond hij er in de vooravond bij. Inmiddels zonder voorwiel dus. :)

Afbeelding

Afbeelding

(Ik weet nog niet of ik de koffer laat zitten. Handig, maar erg opzichtig. Kinderzitje zou leuker zijn voor mijn dochter. "Mag ik mee op jouw motor papa"? is al voorbij gekomen namelijk.")
Youngst'R A35 snor (2009) - DMP HD cilinderkop - ATW 28 - Techno Bullet uitlaat
Omhoog

Gebruikersavatar
Jeroenst'r
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 okt 2017 19:45
Locatie: Gelderland Midden
  • Citeer

Berichtdoor Jeroenst'r » 18 okt 2017 22:44

Goedenavond,

Het ventiel van het voorwiel is vandaag vervangen. Ik kon erop wachten. Wiel erin gezet, nog wat andere dingetjes gedaan en op naar de lokale BP met goede luchtpomp. Ik kreeg de achterband gisteravond niet opgepompt bij een ander tankstation met oude luchtpomp. Maar dat lag niet aan de luchtpomp. Ventiel verstopt! Ik zag mezelf al met het achterwiel naar de specialist gaan.

Maar...met pennetje ventiel ingedrukt wat remmenreiniger in ventiel gespoten. Nog steeds geen succes.
Naar huis gereden en andere dingen gaan doen. Ineens: IDEE! Fietspomp gepakt (ook geschikt voor dit soort ventielen) en gewoon kort en hard lucht in het ventiel geduwd. En ineens ging er lucht in! (Er zat nog geen bar lucht in.) Opgelost!

Blij als een kind op de snor gesprongen voor een testrit. Als alles meezit rijdt hij 35! Meestal 30. Geen gedoe meer met de overbrenging. Hij loopt gewoon heel mooi. Hij giert alleen als een gek, maar dat is een Tomos kenmerk las ik al.

'Probleem' met verlichting nog niet opgelost. Ik heb gemerkt dat het licht flink dimt als ik de linker remhendel gebruik.
Maar dat is iets voor een ander topic als ik er niet uit kom.
Youngst'R A35 snor (2009) - DMP HD cilinderkop - ATW 28 - Techno Bullet uitlaat
Omhoog

dotSpace
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2017 11:46
  • Citeer

Berichtdoor dotSpace » 30 nov 2017 15:51


Het viel me ook op dat deze Youngst'r een 26 tanden tandwiel heeft achter. Is dat normaal? Hoort dat bij deze kleinere wielmaat? Ik dacht dat het meer dan 30 (33?) was origineel. Dat kan ook invloed hebben op het optrekken.
Hier ben ik eigenlijk ook benieuwd naar. Mijn Youngster Snor heeft namelijk een 20 tands achtertandwiel en rijdt gemiddeld 30 tot 35, trekt niet heel langzaam op, maar ook niet erg snel. Ben zelf van plan hem te vervangen naar 26 of 28, maar twijfel nog aangezien hij blijkbaar redelijk goed is afgesteld op 20 tands. Standaard zou 31 zijn.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 12 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.