• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Luxe loopt maar 20

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
Daiov97
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Daiov97 » 09 mar 2019 09:42

Goedemorgen,

Tijdje terug een Tomos Luxe snor die niet liep overgenomen. Stond al erg lang stil maar wilde wel kijken of ik hem aan de praat zou kunnen krijgen. Bouwjaar 2009, dus met pickup unit en standaard een uitlaat zonder s-bocht.

Nu is dat aan de praat krijgen gelukt met dingen als nieuwe brandstof, olie, schoonmaken carburateur, etc. Op dat gebied heeft die mij dus verrast, aangezien het nu echt één keer trappen is en hij loopt. Nu is het geval dat hij op de teller precies 25 loopt (wat dus in de praktijk 20/22 km/h is). Zou graag zien dat hij rond de 35 op de teller gaat lopen. Tomos is volledig standaard, afgezien van de uitlaat. De nieuwe uitlaat heb ik gekregen, dus weet ik niet precies welke het is. Op basis van de foto's lijkt het op een standaard snel uitlaat.

Heb veel topics en wiki's gelezen, maar daardoor zie ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer in wat ik nou moet doen. Het liefst ben ik niet al te veel geld kwijt en aangezien er ongeveer 10 km/h bij op moet, denk ik ook niet dat het nodig is. Wat zijn de goedkoopste opties om hem iets harder te laten lopen? Ik dacht zelf aan onderstaande, maar betwijfel of dat gaat werken:

- Afstellen ontsteking (geprobeerd, maar kwam er achter dat in nieuwe Tomos pickup unit in zit)
- Andere sproeier (bougie is deels goudbruin maar ook deels zwart)
- Slangetje uit luchtfilter
- Kleiner tandwiel achter

Krakbak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Krakbak » 09 mar 2019 12:04

Wat voor tandwiel verhouding heb je momenteel? Want als je een kleiner achtertandwiel gaat monteren kan het ook zijn dat hij niet meer vooruit te branden is.

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 10 mar 2019 16:17

Elke setup heeft in principe een ideale sproeiermaat. Je gaat normaliter niet een andere sproeier erin zetten om meer vermogen te krijgen maar als je bijvoorbeeld andere grotere uitlaat, carburateur of cylinder monteert hoort daar ook een andere sproeier bij.

Sowieso even je spruitstuk ontgrenzen.

Ontsteking is heel belangrijk, dus zorg dat je dat goed doet. Zelf heb ik geen ervaring met pick up maar daar zijn vast tutorials voor op internet. Ik wil de ontsteking ook wel met je ruilen tegen een 2 of 4 spoel ontsteking.

Je kunt ook zelf je mengsmering maken door 98 of 102 te gebruiken ipv 95 (wederom zelf geen ervaring mee maar mijn pa zegt dat dat prima kan). Een hoger RON getal betekent ook meer vermogen. Zelf zit ik de laatste tijd daarnaast ook te denken om vloeibare nitro in kleine hoeveelheden aan mijn benzine toe te voegen maar dat is eigenlijk wel af te raden. Mijn blok is toch al kapotgaar dus voor mij maakt het niet meer heel veel uit als die helemaal naar de klote gaat.

Misschien ook even je uitlaat checken en eventueel ontkolen, zelf heb ik daar de ruimte/zin niet voor dus ik koop dan meestal gewoon een nieuwe.

Deo testje kun je ook doen, dan kun je zien of en waar die valse lucht trekt. Als de rook uit je uitlaat wit is dan heb je meen ik de keerring aan de carter kant kapot. Lekke kop- of uitlaatpakking hoor je direct, voetpakking is lastiger heb ik onlangs geleerd.

Is je membraan nog wel heel, dit kun je meteen checken als je je spruitstuk loshaalt voor het ontgrenzen? Is je zuiger misschien verkeerd om gemonteerd (bougie eruit draaien en met lampje op je telefoon in de cylinder kijken of het pijltje op je zuiger naar de uitlaat wijst)? Dit laatste heeft mij eens 3 dagen bezig gehouden. Bij jou zit die waarschijnlijk goed anders zou die heel moeilijk/niet starten maar als je toch bezig bent kun je allicht even checken.

Al het bovenstaande kun je overigens googlen hoe het moet enzo, anders gewoon hier vragen.
Pretty Girls in your city

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 mar 2019 12:51

@ Anti: Hoger RON getal heeft te maken met de weerstand tegen pingelen (=onregelmatige/ spontane verbranding door koolafzetting), niet meer vermogen. De tegenwoordige Euro 95 heeft 5% bio-ethanol bijgemengd, waarschijnlijk vinden oudere motoren dit niet zou fijn om op te rijden. Dan kun je idd overwegen naar de Super 98 over te stappen (ook 5% bio-ethanol bijgemengd, maar aanzienlijk betere prestatie).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 11 mar 2019 13:34

@ Anti: Hoger RON getal heeft te maken met de weerstand tegen pingelen (=onregelmatige/ spontane verbranding door koolafzetting), niet meer vermogen. De tegenwoordige Euro 95 heeft 5% bio-ethanol bijgemengd, waarschijnlijk vinden oudere motoren dit niet zou fijn om op te rijden. Dan kun je idd overwegen naar de Super 98 over te stappen (ook 5% bio-ethanol bijgemengd, maar aanzienlijk betere prestatie).
Aha!

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 14 mar 2019 21:22

Overigens is er ook nog een verschil tussen brom- en snor zuigers. Snor zuigers zijn symmetrisch en brom zuigers hebben aan een kant twee sleuven. Die sleuven zijn er geloof ik zodat er meer gasmengsel in je verbrandingskamer komt. Je kunt dus ook overwegen om zo'n zuiger te kopen en te installeren. Ook even nieuwe pakkingen meebestellen voor cilinder. Kost ongeveer 20 euro in totaal schat ik.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen