• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Nieuw probleem tomos A3

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Markos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Markos » 20 apr 2006 19:12

Heeeeyy Allemaal,

Ik heb sinds kort een Tomos A3 die ik helemaal aan het opknappen ben. :D Ik heb inmiddels een proma uitlaat erop zitten, en ik heb vandaag ook een 70 sproeier gekocht en een powerfilter voor een tomos! Nu had ik met die laatste 2 dingen alleen wat problemen..

Het schroefdraad van de sproeier is gewoon veel dikker, de diameter van de schroef is veel groter als die van de poort in de carburateur waar hij ingedraaid moet worden! Nu zit er nog een oude 50 in, maar vanwege de aanschaf van een powerfilter en een nieuwe uitlaat wilde ik ook een grotere sproeier erin doen zodat hij ff wat harder gaat 8) . Maar hij past dus niet..

Ook met het powerfilter wat problemen.. :? Hij past gewoon perfect op m'n carburateur, dat is het niet. Maar hij zit dan recht onder m'n frame :? .. en dat past dus nooit! Recht boven het blok, en onder het frame dus even voor de duidelijkheid, en daar past mijn nieuwe Power 1 filter niet tussen. Bij verschillende tomossen heb ik het powerfilter aan de zijkant zien zitten, maar ik snap echt niet hoe, want bij mij zit hij hoe ik hem ook aansluit op m'n carburateur recht onder m'n frame, en niet ernaast!

Ik hoop dat jullie weten met welke probleempjes ik te maken heb, en dat jullie me kunnen helpen :)

Bedankttt, Mark.
Laatst gewijzigd door Markos op 21 apr 2006 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

freaky_Tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 20 apr 2006 19:15

verkeerde type sproeier terug gaan ermee.

voor de powerfilter heb ik een hele mooie oplossing gezien:
viewtopic.php?t=691&start=0
kreidler powur in et schuurtje

Markos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Markos » 20 apr 2006 19:19

verkeerde type sproeier terug gaan ermee.

voor de powerfilter heb ik een hele mooie oplossing gezien:
viewtopic.php?t=691&start=0
Heeeey freaky_Tomos !

Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal je link even bekijken.. Lekker amateuristisch dan.. :? Je wil dus zeggen dat hij gewoon een hele verkeerde sproeier meegegeven heeft, die niet voor een tomos is? Ik zal morgen dan wel even teruggaan..!

Mark

freaky_Tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 20 apr 2006 19:21

sorry ik ben vergeten te zeggen dat je onderaan de eerste rij foto's op de eerste pagina moet kijken, daar zie je een blauwe tomos staan.
tomos4 had eerst betere foto's van ze powerfilter.

Tossie
Pro Forummer
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 20 apr 2006 19:22

Waarschijnlijk hebben ze je de Dellie grote sproeier meegegeven.
Vergelijk deze dan eens met degene die je er nu inheb?

Markos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Markos » 20 apr 2006 19:25

Waarschijnlijk hebben ze je de Dellie grote sproeier meegegeven.
Vergelijk deze dan eens met degene die je er nu inheb?
Dat heb ik gedaan ja. En die 70 is uiteraard groter, maar dus ook in diameter van het schroefdraad is hij veel groter (dikker) en krijg ik hem nooit in de carburateur geschroefd! Hij is gewoon te dik.. Maar oke, als ze dus die grote dellie meegegeven hebben.. er is dus ook een kleinere, die wel zou moeten passen? Ik ga zowieso morgen wel even terug dus ;) Bedankt voor je reactie.

Mark

Markos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Markos » 20 apr 2006 19:27

Btw, ik bekijk die link enzo, en nu nog eens nu je zei op de 1e pagina helemaal onderin.. Maar ik zie echt geen foto's of oplossingen hoe hij het heeft aangepakt met z'n powerfilter hoor :) ? Weetje zeker dat het de goede link is? of je kun me anders ff helpen zoeken :P want ik zie 't echt niet!

Mark

Tossie
Pro Forummer
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 20 apr 2006 19:29

De diameter van een 50 of 70 of 90 moet hetzelfde zijn...
Je kan trouwens met het blote oog zo niet zien of het gaatje erin groter is.

Ik zal ook eens kijken voor je voor die filter.

freaky_Tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 20 apr 2006 19:31

heb jij de volledige foto in beeld of alleen de achterkant van de tomos zoals ik nu ook ineens heb :?

Markos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Markos » 20 apr 2006 19:32

heb jij de volledige foto in beeld of alleen de achterkant van de tomos zoals ik nu ook ineens heb :?
Haha :D Alleen die achterkanten dus idd :P wacht ik weet wel hoe ik ze helemaal kan zien, ik zal nog is ff proberen.

@Tossie: Dat zou ik ook wel denken idd! Bedankt voor je hulp.

Mark

tomos16
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomos16 » 20 apr 2006 19:32

ik zag het eerst ook niet
hij staat helemaal onderaan met die grote uitlaat,,
als het halve plaatje maar ziet,, moet je,, rechtermuisknop-> Afbeelding opslaan als-> buruablad(of wat je zelf wilt)
dan moet je hem openen en dan zie je hem wel helemaal
Tomos Quadro E-Start (brom)
Cilinder: 65cc eurokit/Airsal
cilinder kop: standaard brom
Uitlaat: technigas next terugloper met bidalot c-20 demper
Carb: 15/15
atw: 22
sproeier: 68
Top: 80 autoteller
Neon: Ja! blauw onder me blok

tomos is geverkoopt!!
Angerfist will survive!!!
HARDCORE WILL NEVER DIE!!!

Tossie
Pro Forummer
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 20 apr 2006 19:33

Afbeelding

even erop klikken voor de vergroting !

Markos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Markos » 20 apr 2006 19:34

Haha, oftewel, deze link:

http://i17.photobucket.com/albums/b88/T ... C00144.jpg

Is idd netjes gedaan! Maar hoe precies? Heeft hij gewoon ertussen een slang zitten ofzo dat hij het verlengd? Ik kan uit de foto niet precies afleiden hoe hij het aangepakt heeft.. het ziet er wel netjes uit iig!

freaky_Tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 20 apr 2006 20:15

ik heb de foto gezien hoe hij het egt heeft gedaan:

eerst heeft tie met een cirkelboor een gat in zijn frame gezaagt, toen netjes afgewert dus scherpe randen eraf.
toen het aanzuigfilter van de powerfilter op ze carb gedaan en toen een s bocht in gemaakt van een rubber of ijzer. daarop ze carb met een aanzuigverlengstuk, dit laatste kun je wel een beetje zien op de foto.

Markos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Markos » 20 apr 2006 23:14

Bedankt voor je uitleg! Zo ver wilde ik alleen niet gaan denk ik.. Ik ben iig weer een stuk wijzer geworden 8) :) Morgen ga ik even terug met die sproeier, en wel de goede halen.

Ook is me nog iets opgevallen. Bij een powerfilter, exact dezelfde als de mijne van een vriend van me, zit een heel ander verloop stuk als bij de mijne! ik heb nu een powerfilter bestaande uit het filter, die ronde kop, en een rubbertje eronder meer niet, bij hem, en hij heeft zeker weten dezelfde, zit er een soort slang, met een bocht naar rechts vanaf z´n powerfilter waardoor je powerfilter rechts buiten je brommer steekt, en hij dus wel op je carb. past! Ik heb heel die bocht niet, en ik heb die wel vaker gezien bij powerfilters..! Weer zoiets vaags :? :roll:

Ga ik dus morgen ook maar ff terug mee naar de dealer en vragen hoe dat zit, want we hebben beide ´t zelfde powerfilter bij dezelfde dealer gekocht. Bedankt iig allemaal. Reacties zijn nog altijd welkom.

Mark

Markos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Markos » 21 apr 2006 22:25

Hmmm.

Vandaag sproeiers omgeruild voor de goede. En meteen in me carburateur gedaan natuurlijk. Nou ik denk met m´n nieuwe proma uitlaat gaat dat wel lekker rijden..! Niet dus! :? Hij trok ineens echt ongelooflijk langzaam om, kwam niet eens meer in z´n 2e versnelling, en ging uiteindelijk 25/30 km-u. Dat ging hij per 3 soorten sproeiers: 70, 62, 54. Uiteindelijk maar weer de 50 sproeier teruggedaan die er al in zat, en gelukkig reed de brommer weer als de oude.. Maarja!

Ook heb ik te horen gekregen dat op de tomos die ik heb (A3) dat hier nóóit een powerfilter op kan :? .. van een scooterdealer. Hij zou te oud zijn, want ik heb nog dat model waar de kleine cilinder, dat kleine blok nog op zit. Is dat waar, en kan je ook via een rubbere omleiding bijv. ook geen powerfilter erop zetten?

En hoe kan 't dat m'n brommer zo ongelooflijk bagger ging rijden na grotere sproeier :? ? Ik wil er graag beetje race brommer van maken, dus wat zijn de opties bij mij brommer als ik hem ong. 60-70 wil laten lopen. lekker snel wil laten optrekken, maar geen 70cc eronder gooi? 50 kan heel misschien nog al het niet op een andere manier kan...

Bedankt alvast voor de reacties.

Mark

Markos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Markos » 21 apr 2006 23:05

Ik weet dat ik geen reclame mag maken, maar ik neem even een voorbeeld. Zou ik bijv. dit complete blok + cilinder kunnen kopen? http://koopjes.marktplaats.nl/motoren_e ... 3D%3D&df=1

Ik heb dus het oude model Tomos, A3, met klein 25cc cilinder. Ik weet niet of die 50 cc met dat blok past, en als het past of ik dan ook een nieuwe carburateur moet kopen of dat die er ook gewoon op past...?

Hheheh, hoop vragen heb ik! :? :shock: Ik hoop dat jullie ze zo goed mogelijk kunnen beantwoorden, alvast bedankt. :D

Mark.

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 21 apr 2006 23:15

ja kan je wel doen.

maar er bestaan geen 25cc cillinders. het is gewoon een 50cc cillinder
als je dit lok koopt schiet je er niks mee op als ik het goed begrijp (ook een ei cillinder)

en je had een te grote sproeier gebrobeert. 70/ 64 is veeelste groot voor een standaard setup. ik zou er een 52 sproeier in doen :)

als je 60/70 wilt rijden kan je mischien een kleiner achter tandwiel proberen maar dan trek je tomos minder hard.

power filter wilt wel, dat zijn zeg maar van die zwarte kapjes ik zal binnenkort wel een fototje ervan maken!
maar welk merk carbrateur heb je dan?

Markos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Markos » 22 apr 2006 08:59

Jah kleiner tandwiel zou kunnen ja, maar ik wil graag dat hij ook nog wel even lekker optrekt dus dat ga ik niet doen. Wat ik even niet begrjip is dat je zegt dat er geen 25cc's bestaan?? Wat bedoel je precies?

Ik heb iig nog de oude carburateur van tomos, niet de Dell'orto maar van Encarwi. Die sproeiers waren dus idd veelste groot, whahaha lekker slim van me maarjaa :? Nu zit de standaard 50 erop en gelukkig loopt ie weer goed. Ik dacht dat ik bijv. een 54 sproeier wel nodig zou hebben met die nieuwe Proma uitlaat. Maar zelfs dat was dus al veelste veel.

Wat bedoel je met powerfilter wilt wel poekelen? Het is in principe wel mogelijk op zo'n oud model tomos een powerfilter te zetten? :) Zo ja, alvast bedankt voor de foto's dan ;) Het powerfilter heb ik dus al en die past ook op me carb., alleen dan past hij dus niet meer onder m'n frame.. Een omleiding is de enige oplossing dan denk ik?

Bedankt hé 8) :)

Mark

Tossie
Pro Forummer
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 22 apr 2006 19:30

25cc bestaat idd niet (voor Tomos)

de eicilinder is ook gewoon 50cc, alleen de koelvinnen zijn kleiner waardoor de cilinder kleiner lijkt. Inhoud is hetzelfde.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen