Hallo allemaal ik ben nogal nieuw hier zo dus laat ik maar gelijk met de ophaalbrug in huis vallen :
Ik heb een week geleden een Tomos met kick start gekocht
A35-HDA staat op het frame plaatje, maar ik kan dit type/model niet meer vinden op de tomos.nl pagina. Op het oude verzekering papiertje staat dat het de Tomos luxe zou zijn??
ik denk van niet.... maar goed wie het weet mag het zeggen (zelfde spoilertje als deze Taxxity maar geen richting aanwijzers of is het soms een Quadro type ?), en waar staat HDA voor?
http://www.tomos.nl/pages/model/taxxity/17)
Ook wil ik graag het bouwjaar/maand weten van dit dingetje waar kan ik dat vinden? , heb gezocht maar niets gevonden.
Voor de rest heb ik er de ballen verstand van, maar vragen over de snorfiets probeer is zo goed mogelijk te beantwoorden.
Ik weet alleen dat het snorfietsje wat opgevoerd is...maar ben er nog niet achter of dat ook goed gedaan of gelukt is... vindt nogal wat aanwijzingen op deze pagina dat er hier en daar nog wel wat bijgesteld zal moeten worden of vervangen.
ik heb mij laten vertellen dat ’het zo te zien’ een 70 CC cylinder zal zijn, en op de carburateur staat 14x9 Dellorto. Er zit een membraan in het spruitstuk (onbegrensde doorloop als ik het goed snap?), uitlaat is van Tecnigas met terugloop systeem.
Sproeier of tandwiel verhoudingen heb ik ook geen idee van wat er op/in zit,
moet-dat-nog-even-bekijken, het ziet er wel erg nieuw en standaard uit voor mij als leek dan.
Het ding rijdt (bijna) helemaal top maar !
- Grijs/licht grijze aanslag op de bougie en het snorfietsje word goed warm.
Als ik het goed snap kan dit zijn >> Verkeerde bougie >> te kleine sproeier >> afstelling carburateur lucht klep, of toevoer tekort van lucht uit het filter ????
- Snorfiets houd in bij top snelheid (hapert/stottert dan wat) bij 50-55 KM/P/u (volgens de snelheidmeter maar of dat klopt? kan ook 45 zijn het naaldje zwabbert nogal heen en weer).
- Snorfiets maakt een enorm hoog toerental naar mijn smaak, lijkt wel een racertje, geen idee of dit zo hoort bij Tomos? maar het heeft een geluid alsof je 100 km/p/u aan het rijden ben .
(de snor trekt normaal tot lekker pittig op). de ketting is door mij schoon gemaakt en goed gesmeerd (Tefoil spray) loopt super soepel en zonder knarsen of bijgeluiden of wat dan ook.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik net 3 jaar op en Vespa Piaggio Ciao (Old-school) heb gereden en dat de overgang misschien wat groot is qua motor geluid en van snaar naar ketting aandrijving.
Wie help mij een beetje op weg met al deze vragen ?
Groeten Koos Koets