• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

bromkop op airsal 50 snel?

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
33 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
FRANK59oldie
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jun 2020 00:19
  • Citeer

Berichtdoor FRANK59oldie » 01 aug 2020 23:45

ik heb:
een originele cilinder gietijzer
Bromkop en bromzuiger
12mm carb , sproeier 50
Origineel membraam, origineel filter
Sigaar speedy uitlaat

Omdat mijn cilinder al oud is, wou ik een airsal 50 snel monteren.
De rest v.d setup wou ik zo laten, aleen de membraam die vd airsal set monteren.

Mijn vraag is : kan ik de originele bromkop hierop gebruiken?
Welke maat sproeier heb ik dan ongeveer nodig?
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 02 aug 2020 02:21

Bromkop kan prima, sproeier moet idd groter en was volgens mij bij mijn bewerkte 50 cc cilinder 56 of 57.
Dat jij nu 50 hebt is wel erg klein, zit meestal in een 9 mm carb.
Omhoog

FRANK59oldie
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jun 2020 00:19
  • Citeer

Berichtdoor FRANK59oldie » 02 aug 2020 10:10

Sproeier 50 is de enigste die fatsoendelijk wil werken met originele filter.
Met aangepast filter en groter gat in frame is het 53

Het spruitstuk,voet en kop pakking zijn lekvrij.
Nieuwe pakkingen,met beetje vloeibare pakking, nieuw rubbertje in aansluiting naar carb.

Bromzuiger komt van een nieuwe DMP 50cc cilinderset.
Als ik die cilinder er op zet, met snel membraam, loopt ie van geen kanten.
Misschien ligt het aan die membraam, ik heb geen idee.

Toen ik de originele cilinder er op deed met 12mm spruitstuk,standaard membraam, en bromzuiger van dmp ,deed het het meteen goed.

Erg lekker werkt het allemaal niet.
Omhoog

FRANK59oldie
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jun 2020 00:19
  • Citeer

Berichtdoor FRANK59oldie » 18 nov 2020 18:14

Vandaag airsal snel erop gezet.alu.cilinder

Met een originele gietijzer bromkop, gelijk koptikker.
Dat werkt dus niet, voetpakking was standaard erbij geleverd.
Zuigerveren passen moeizaam,2x gebroken veer .
Wat een rommel.

Morgen weer origihele gietijzer cilinder er op met bromzuiger,verse zuigerveren en pakkingen.

Dat werkt tenminste.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 18 nov 2020 19:22

Bij budget cilinders altijd het volgende checken.

Scherpe randen van de poorten verwijderen (bevels aanbrengen).
Zuigerveren recht in de cilinder duwen (kun je de zuiger voor gebruiken) en de slotspeling opmeten met voelmaatjes...als dat bv maar 0,1 mm is dan is dat te krap...gaat klemmen als hij warm wordt, gevolg is een warm of vastloper.
Voor je de kop monteert...eerst de cilinder met 2 moeren vast zetten (even een paar grotere moeren ertussen leggen want je komt draad te kort)
Zuiger in het odp zetten en kijken of de poorten helemaal open zijn...niet helemaal open, dan een dikkere voetpakking eronder.
Zuiger op het bdp zetten en kijken en meten of hij de kop niet kan raken, hou rekening met de dikte van de koppakking en squish van 1 mm.

Als een koppakking van 1 mm dik nog te dun is dan een dikkere voetpakking gebruiken-maken....dus geen dubbele koppakking .

Deze even op maat snijden bij de spoelers...pakking zak wel in als je een paar keer gereden te hebt....kop dus wel
https://www.puchshop.de/voetpakking-1-5 ... 5natrekken.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 18 nov 2020 21:24

Bij budget cilinders altijd het volgende checken.

Scherpe randen van de poorten verwijderen (bevels aanbrengen).
Zuigerveren recht in de cilinder duwen (kun je de zuiger voor gebruiken) en de slotspeling opmeten met voelmaatjes...als dat bv maar 0,1 mm is dan is dat te krap...gaat klemmen als hij warm wordt, gevolg is een warm of vastloper.
Voor je de kop monteert...eerst de cilinder met 2 moeren vast zetten (even een paar grotere moeren ertussen leggen want je komt draad te kort)
Zuiger in het odp zetten en kijken of de poorten helemaal open zijn...niet helemaal open, dan een dikkere voetpakking eronder.
Zuiger op het bdp zetten en kijken en meten of hij de kop niet kan raken, hou rekening met de dikte van de koppakking en squish van 1 mm.

Als een koppakking van 1 mm dik nog te dun is dan een dikkere voetpakking gebruiken-maken....dus geen dubbele koppakking .

Deze even op maat snijden bij de spoelers...pakking zak wel in als je een paar keer gereden te hebt....kop dus wel natrekken
https://www.puchshop.de/voetpakking-1-5 ... ng%201%2C5
Omhoog

FRANK59oldie
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jun 2020 00:19
  • Citeer

Berichtdoor FRANK59oldie » 18 nov 2020 22:02

Voorlopig ga ik terug een originele cilinder met bromkop monteren.
Brommer is mijn enigste vervoer,dus moet snel weer rijden.

Mocht ik later beslissen een nieuwe cilinder te monteren,zal het een gietijzeren worden.

Bij mijn andere Tomos ( inmiddels verkocht ) had ik een gietijzer Dmp cilinder die ik aangepast heb met de dremel , erop zitten, en die gaat als de brandweer.

De Airsal is niks voor mij,na 4 zuigerveren verprutst te hebben was ik het wel zat.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 19 nov 2020 12:19

Een originele cilinder is idd prima te bewerken, loopt ook stiller dan een aluminium cilinder want daar moet je cilinder rubber tussen de koelribben plaatsen om hem stiller te krijgen.
Omhoog

FRANK59oldie
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jun 2020 00:19
  • Citeer

Berichtdoor FRANK59oldie » 19 nov 2020 13:46

Die Airsal is meer voor gevorderde sleutelaars denk ik , als ik het zo lees,ik heb daar niet echt ervaring mee.
Maar ik probeer graag dingen,soms gaat het fout door mijn onkunde of ongeduld .
Maar we leren er van.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 19 nov 2020 15:31

Het is idd leuk om dingen uit te proberen, heb een tijdje geleden de 2 mm van bovenkant van een std A5 cilinder af gefreesd en de uitlaatpoort aangepast en een vulplaat gemaakt voor onder de cilinder...cilinder loopt net zo snel op top als een 65 cc airsal, koppel is natuurlijk wel wat minder van de 50 cc maar rijdt verder super.
Omhoog

FRANK59oldie
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jun 2020 00:19
  • Citeer

Berichtdoor FRANK59oldie » 20 nov 2020 20:28

Vandaag een originele cilinder,plus nieuwe bromzuiger gemonteerd.
Uiteraard nieuwe pakkingen,zuigerveren, naaldlager en nieuw membraam.
Bromkop met nieuwe pakking

Toen alles gemonteerd was en benzine in de tank,gestart.

Nog steeds hard ratelend geluid uit cilinder!?

alles er weer af, niks vreemds te bespeuren.

Na wederom opbouw, weer hard ratelen, geen koptikker..

Stukje gereden en na een paar rondjes, was het ratelen verdwenen?

Loopt erg rustig, start goed,top 45km.

Geen idee wat het ratelen veroorzaakte.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 20 nov 2020 23:25

Je hebt ruzie gehad met 4 zuigerveren, misschien iets in de krukas ruimte gevallen als je dat niet afgedekt had met bv een doek.
Ik ben al eens een ring m6 tegen gekomen bij een zundapp tussen de zuiger en cilinder....dan zit die aardig vast.
Omhoog

FRANK59oldie
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jun 2020 00:19
  • Citeer

Berichtdoor FRANK59oldie » 21 nov 2020 19:33

Ik sluit het niet uit, ondanks dat ik uiterst voorzichtig geweest ben.

Waarschijnlijk is dit de oorzaak:
Het naaldslager vd oude pistonpen miste 3 rolletjes, ik vroeg me al af waar die gebleven waren...

https://www.instagram.com/p/CHh4Ai_gFG0 ... 01sdo0qn5j

( foto 2 )
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 21 nov 2020 22:45

Pff 3 naalden kwijt, ik haal dan het blokje er onderuit en hang het op onderste boven met een grote bak eronder. Dan de krukas ruimte met met behoorlijk wat druk spoelen, daarna de opvangbak checken of er rare dingen in liggen.
Omhoog

FRANK59oldie
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jun 2020 00:19
  • Citeer

Berichtdoor FRANK59oldie » 21 nov 2020 23:08

Ik denk dat ze ondertussen opgevreten zijn ,of ze hebben zich verstopt in een hoekje ergens.
Het is dat ik afhankelijk ben van de brommer,anders haalde ik het blokje er van onder.

Ik zat te denken een reserveblok op te bouwen,dan kan ik gewoon wisselen van blok.

Alleen een e start blok met 4 spoels ontsteking is niet zo eenvoudig te vinden en vrij prijzig...
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 22 nov 2020 10:24

Naalden opvreten lijkt mijn sterk, dingen zijn veel te hardt en als die ergens tussen komen dan slaat alles kapot en vast
Zaag maar eens een naald door als je het oude lager nog kunt vinden.
Omhoog

FRANK59oldie
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jun 2020 00:19
  • Citeer

Berichtdoor FRANK59oldie » 23 nov 2020 07:35

Dat dacht ik ook, te hard.
Missschien toch een andere oorzaak van het getik?
Nu nergens meer last van.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 23 nov 2020 10:19

Ik kan niets anders bedenken dan dat er iets in de krukas ruimte heeft gezeten, misschien heb je geluk gehad en ligt het nu in de uitlaat.
Weet je zeker dat het geratel uit de cilinder kwam.
Omhoog

FRANK59oldie
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jun 2020 00:19
  • Citeer

Berichtdoor FRANK59oldie » 23 nov 2020 13:28

Ik heb tijdens de ratel aan de cilinderkop,carter rechts en links gevoeld.
Kwam volgens mij van de cilinder.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 23 nov 2020 20:11

Toevallig een ontstoorde bougie erin....zijn iets langer, geen idee of hij dan net de zuiger kan raken.
Bougie dop is al ontstoort dus geen ontstoorde bougie nodig.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
33 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.