• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Slecht starten en stationair lopen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
rmb24
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rmb24 » 31 aug 2020 20:59

Een tijd geleden had ik hier een (snor)Tomos die het op dat moment het beste deed op een onwaarschijnlijk kleine hoofdsproeier (maat 47) waarbij de bougie nog wat naar zwart neigde, terwijl er standaard een sproeier 49 in hoort te zitten.
Tot voor kort heeft deze Tomos zijn werk goed gedaan, maar nu zijn er toch wat startproblemen en slecht stationair lopen.
Ook lijkt het, alsof de motor vanuit stationair gasgevend, al wat te "viertakten" hetgeen op een (te) groete sproeier wijst, maar dat lijkt mij vrijwel onwaarschijnlijk als er nu een 47 in zit. (Zijn ze nog kleiner te krijgen dan??)

Morgen krijg ik de brommer voor onderhoud dus dan kan ik meer zien en horen.
Maar zou het kunnen dat het membraan hier de (hoofd)schuldige is? Het rijden gaat wel met horten en stoten, maar stationair lukt alleen volgens de eigenaar met de choke.

Is mijn idee van de mogelijke oorzaak goed, of zijn er meer dingen waar ik op moet letten.
Voor zover ik weet, zit het spruitstuk nog met die klinknageltjes vast, dus is nooit eerder open geweest/vervangen.

Ben benieuwd wat de kenners hier van vinden.

Alvast dank voor de reacties,
Groet,
Ron

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 01 sep 2020 10:48

47 is idd klein, luchtfilter element wel origineel zodat er voldoende lucht door kan.
Als een uitlaat of demper half dicht zit loopt hij op een kleinere sproeier idd beter.

Een del carb heeft een stationair gaatje (idle jet)Dat heel erg klein is, draadje uit een staalborstel trekken en het gaatje schoon raggen en met de compressor door blazen....sproeier ff eruit zodat het vuil beter weg kan.
Afbeelding

rmb24
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rmb24 » 01 sep 2020 21:22

OK Fons, heb de Tomos net binnen, en de carburateur schoongespoeld zoals je aangeeft.
Was niet heel erg vuil, maar dat kleine gaatje met stukje draadstaal doorgeprikt en met compressor schoongespoten.

Luchtfilter zag er schoon uit.
Maar bleef alleen lopen op de choke. Heb sproeier 49 (standaard) erin gezet, en nu bleef 'ie wel lopen zonder choke, maar wel onregelmatig en stationair stelschroef bijna helemaal ingedraaid. (kan nog een halve slag meer)
Ook bij gasgeven, lijkt het erop alsof de sproeier te groot is. Viertakt gepruttel. Morgen maar weer eens verder kijken.

Uitlaat is open (type https://www.tomoshop.nl/image/cache/dat ... 60x120.jpg) en zit niet verstopt. Demper is vrijwel nieuw (iets ingekort) en de doorlaat is verder schoon.

Spruitstuk zit inderdaad nog op de originele manier bevestigd, dus is nog nooit open geweest.
Kan twee dingen doen, tank legen en de kraan eraf schroeven, of bovenste blokophangbouten lossen, en blok iets naar voren kantelen, anders gaat de cilinder er niet af denk ik.

Morgen of overmorgen (als ik tijd heb) weet ik of de membraan het heeft begeven.
Tips en ideeën zijn altijd welkom!

Groet,
Ron

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 01 sep 2020 21:44

Je kunt aan het spruitstuk zuiger dan weet je of hij goed afsluit, zuiger wel eerst omhoog zetten.

Welk type ontsteking zit erop?

rmb24
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rmb24 » 01 sep 2020 22:08

Electronische ISKRA 4 spoelen. Ontsteking staat op bromstand.
Goeie tip. ff stukje tuinslang op spruitstuk, en blazen/zuigen met zuiger bovenin.

rmb24
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rmb24 » 02 sep 2020 11:47

Je kunt aan het spruitstuk zuiger dan weet je of hij goed afsluit, zuiger wel eerst omhoog zetten.

Welk type ontsteking zit erop?
Ik vermoed toch een lek membraan.
Zuiger in bovenste stand en zuigen aan het spruitstuk laat (minimaal) lucht door.
Dat zou ook het vierktakt geluid tijdens gasgeven vanuit stationair aangeven.
Cilinder krijgt eigenlijk constant teveel mengsel, waardoor ook bij die 47 sproeier de bougie nog redelijk donker was na een ritje, maar dat 'ie dan met die 47 alleen op choke bleef lopen, spreekt dat weer tegen.
Ga eens kijken hoe ik dat het makkelijkste aanpak. Tank legen of blok laten zakken.

Wordt vervolgd....

bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 04 sep 2020 00:51

Als de cilinder een lange tijd er niet eraf is geweest kan die behoorlijk vast zitten..
En dan raad ik je ook aan om het blok te laten zakken. Want dan kom je er veel beter bij..
Maar als je weet dat de cilinder er zo eraf te halen is is het aflaten van benzine en benzine kraan de snellere oplossing.

rmb24
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rmb24 » 04 sep 2020 20:39

Als de cilinder een lange tijd er niet eraf is geweest kan die behoorlijk vast zitten..
En dan raad ik je ook aan om het blok te laten zakken. Want dan kom je er veel beter bij..
Maar als je weet dat de cilinder er zo eraf te halen is is het aflaten van benzine en benzine kraan de snellere oplossing.
Cilinder is er inderdaad niet kort geleden al een keer afgehaald. Is geen originele, maar een DMP. Weet alleen niet hoelang dat geleden is.
Nog geen tijd gehad om e.e.a. te bekijken, want ik heb nog twee Zündapp's staan, waarin een electronische Kokusan ontsteking ingebouwd moet worden.
Maar ik meld mijn bevindingen hier weer als het zover is.... Realiseer mij nu ook dat ik dan een nieuwe kop-, en voetpakking nodig heb....ff mijn lijstje aanvullen!!!

FRANK59oldie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor FRANK59oldie » 05 sep 2020 00:02

is het probleem ontstaan na montage van de DMP cilinder?
De membraam inlaat moet altijd bijgewerkt worden bij die cilinder,

De klepjes v.h .membraam raken de zijkant door de slechte (giet) afwerking.
Gat rondom wat groter maken met dremel lost waarschijnlijk je probleem op.

Dit was bij mij in ieder geval de oplossing van een gelijk aardig probleem.

FRANK59oldie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor FRANK59oldie » 05 sep 2020 00:46

ik lees ook tegenstrijdige dingen:

Het spruitstuk is er nog nooit afgeweest...met originele boutjes

Dan kan het geen DMP cilinder zijn, want die is niet origineel.
Alleen originele cilinders hebben die speciale spruitstuk boutjes.

bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 05 sep 2020 17:26

ik lees ook tegenstrijdige dingen:

Het spruitstuk is er nog nooit afgeweest...met originele boutjes

Dan kan het geen DMP cilinder zijn, want die is niet origineel.
Alleen originele cilinders hebben die speciale spruitstuk boutjes.
Het kan wel zijn dat hij de tomos ergens 2ehands heeft gekocht. En eerder nog geen problemen ermee heeft gehad en daarna dus wel.

Dus dat het spruitstuk er nooit eraf is geweest kan wellicht komen dat de vorige eigenaar deze wel eraf heeft gehad..
Maar dat de setup daarna al een tijdje zo heeft gelopen.

FRANK59oldie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor FRANK59oldie » 05 sep 2020 19:53

beetje warrig verhaal.

Is het spruitstuk nog bevestigd met de 2 originele bolvormige boutjes , die moeijk te verwijderen zijn?

Zoja, dan geen dmp cilinder.

rmb24
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rmb24 » 05 sep 2020 20:15

beetje warrig verhaal.

Is het spruitstuk nog bevestigd met de 2 originele bolvormige boutjes , die moeijk te verwijderen zijn?

Zoja, dan geen dmp cilinder.
@Frank59oldie
Ik begrijp je verwarring, en ik heb inderdaad ook niet goed gekeken. Het spruitstuk is natuurlijk wel overgezet van de oude cilinder, maar de boutjes die gebruikt zijn, zijn niet de imbusboutjes die je tegenwoordig erbij kunt bestellen, maar bolkop-boutjes met groef voor platte schroevendraaier. Doordat alles nog in elkaar zit, en ik tussendoor bij het frame heb gekeken, heb ik die groeven over het hoofd gezien, en die boutjes als origineel aangezien, Natuurlijk had ik dat zelf ook kunnen bedenken, maar Tomos is nou eenmaal niet mijn voornaamste werk.
Ik ga er binnenkort mee verder, dus kan dan meer info geven, en of de membraanplaatjes inderdaad beperkt worden door de gebrekkige afwerking van de cilinder ter plaatse.

Dank voor het meedenken, en excuses voor mijn verwarrende berichten.

rmb24
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rmb24 » 05 sep 2020 22:36

Cilinder ging er vrij makkelijk af, door benzine af te tappen en kraan te verwijderen.
Bij het membraan, zag ik dat het plaatje niet helemaal meer aansloot aan de onderkant, waar deze op een soort rubberen zitting zou moeten rusten. Dit rubber was beschadigd, waardoor er ruimte open bleef als het membraan gesloten zou moeten zijn.
Ik weet niet of het gelukt is, maar dat zou je op de foto moeten kunnen zien.

Afbeelding

Ander membraan bestellen dus, met bijbehorende pakkingen en fatsoenlijke boutjes.
Inlaat was wel netjes afgeslepen om de plaatjes ruimte te geven, maar de tand des tijds zal het leed veroorzaakt hebben.

Laat wel weer weten wat het resultaat geworden is.

FRANK59oldie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor FRANK59oldie » 05 sep 2020 23:13

mooi om te horen dat het probleem gevonden is.
Tevens duidelijk uitleg over de boutjes.

Ik weet niet of er een startmotor opzit, maar als dit zo is moet je de boutjes met gleuf gebruiken .

Succes

rmb24
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rmb24 » 06 sep 2020 21:17

mooi om te horen dat het probleem gevonden is.
Tevens duidelijk uitleg over de boutjes.

Ik weet niet of er een startmotor opzit, maar als dit zo is moet je de boutjes met gleuf gebruiken .

Succes
@FRANK59oldie: Er zit geen startmotor op deze Tomos, dus kan de imbusboutjes gebruiken.
Ik zag overigens dat de foto niet gelukt was, dus probeer ik nog eens op twee manieren:

Afbeelding
Afbeelding

In het "voorbeeld" zie ik niets, (alleen text "Afbeelding") dus dat beloofd niet veel voor het origineel!

Membraan + pakkingen en boutjes zijn besteld, dus zodra dat binnen is, gaan we weer verder.

rmb24
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rmb24 » 06 sep 2020 21:26

Zo dan???
https://myalbum.com/photo/5DbZPb2u7QWY/1k0.jpg

Maar echt een "inline" fotootje wil niet lukken...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 06 sep 2020 22:06

Je foto is prima zichtbaar hoor. Je kunt de membraan plaatjes even omdraaien maar als het rubber weg is heeft dat weinig nut. (nog nooit gezien maar wie weet)

Imbus boutjes werken toch prima, startmotor of niet?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 06 sep 2020 23:21

Dat is nog het origineel membraan, dat rubber achtig spul wat voor de afdichting zorgt gaat op ten duur idd afbrokkelen en lekken...kan waarschijnlijk geen 15 jaar lang tegen benzine.

FRANK59oldie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor FRANK59oldie » 07 sep 2020 05:25

Je foto is prima zichtbaar hoor. Je kunt de membraan plaatjes even omdraaien maar als het rubber weg is heeft dat weinig nut. (nog nooit gezien maar wie weet)

Imbus boutjes werken toch prima, startmotor of niet?
het linkse onderste, en bovenste boutje raken de startmotor ( indien aanwezig) als je imbus gebruikt.
Dan moet je bolkopjes gebruiken.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki