• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Naaimachine

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Blokje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Blokje » 21 jul 2021 16:28

Goedemiddag,

Ik heb afgelopen week mijn tomos aangepakt.
Het is een standard snor uit 2012, voor zover ik kon zien niet ontgrenst, want nog begrenzer in luchtfilter, en reed met sproeier 54. Hij reedt 30-35 met twv 26-26.

Wat ik heb gedaan is:
Nieuwe voetpakking, koppakking, membraanpakkingen.
Nieuwe airsal zuiger, puch hd kop.
De ontsteking stond zo’n 0,5cm voorbij de bromstand, dus heb die nu op bromstand gezet (1e streepje vanaf 12 uur naar links).
Sproeier 57 erin.
Nieuwe voortandwiel keerring en nieuw tandwiel.

Nu heb ik gister hem voor het eerst gestart, wat me opviel was dat ik getik hoorde samenhangend met de touren. Ik de bougie eruit gedraaid maar lijkt niet dat die daar tegen aan komt, zit ook een normale koppaking op. En hij klinkt een beetje als een naaimachine.
Na 5 minuutjes warm draaien heb ik een stuk gereden, na 5km wisselend gas een keer kort volgas. het leek iets minder te zijn toen hij warm werd, maar heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Kan het te maken hebben met nu een HD kop en de airsal zuiger met gleuven? (Zuiger goed gemonteerd met pijl naar uitlaat). Het getik/naaimachine lijkt meer uit het blok te komen dan uit de cilinder, maar is lastig te zeggen. Hij rijdt opzich nu al best goed, goede koppel en top van 35-40. Afstellen moet nog want rijdt nu op mengsmering tot de oliepomp is ontgrenst, maar rijdt niet te arm. Ook lijkt bij meer toeren, als ik rond de 25-30 rijdt, dat de naaimachine/getik weg is.

Ik hoor graag jullie ideeën, of dat iemand anders dit misschien heeft meegemaakt.

Verder weet ik 99% zeker dat het membraan goed zit, maar stel hij zit verkeerd om rijdt je tomos dan nog? Met verkeerd om bedoel ik 180 graden gedraaid dat boven onder zit.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 22 jul 2021 13:06

Hart afstand van de m5 boutjes voor het membraan is aan de onderkant groter....dus past hij niet andersom.

Als de cilinder nog koud is met je handen links en rechts stevig tegen de koelribben drukken en luisteren of hij dan minder tik geluiden maakt....dan weet je of het geluid van zuiger-cilinder komt.

Wat kun je ontgrenzen aan een oliepomp ??

Blokje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Blokje » 24 jul 2021 11:07

Hart afstand van de m5 boutjes voor het membraan is aan de onderkant groter....dus past hij niet andersom.

Als de cilinder nog koud is met je handen links en rechts stevig tegen de koelribben drukken en luisteren of hij dan minder tik geluiden maakt....dan weet je of het geluid van zuiger-cilinder komt.

Wat kun je ontgrenzen aan een oliepomp ??
Bedankt voor het antwoord!

Ik verwachte al dat het niet kon met het membraan, vooral omdat ik dan zou denken dat hij niet rijdt. Maar dan weet ik zeker dat die goed zit.

Het drukken begrijp ik nog niet helemaal? Het klinkt voor mij namelijk alsof de kop wordt aangetikt. Maar met een normale koppakking erop moet dat onmogelijk zijn. Het gekke is ook dat bij een snelheid van rond de 25 het getik ophoudt en hij als een mooie gezonde tomos klinkt, dat verwacht ik niet bij aantikken van de kop. Ik ga dat drukken op de koelfinnen eens proberen, maar wat moet ik dan zegmaar waarnemen om te kunnen zeggen dat het daar van komt? Dat het getik minder is met zijwaartse druk?

Verder stond mijn ontsteking dus altijd op 0,5cm boven bromstand, ik begrijp niet helemaal hoe dit rijdbaar kon zijn. Maar als hij nu op bromstand staat zou dat de perfecte afstelling moeten zijn toch? Niet dat daardoor het getik kan komen?

Ik bedoelde de oliepomp ontluchten, excuus.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 24 jul 2021 14:19

Als je de handen stevig tegen de cilinder drukt werkt dat als een soort trilling demper, bij bv een aluminium cilinder helpen rubbers tussen de koelribben erg goed tegen tik geluiden....dit soort rubbers https://vorb.nl/products/zundapp-cilind ... ag_organic

Niet meer rijden als er lucht in de oliepomp zit...eerst ontluchten.

Blokje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Blokje » 17 aug 2021 15:09

Ik ben er mee aan de slag gegaan.

Ik heb de HD kop eraf gehaald, en de originele tomos snor kop weer erop gezet. Toch blijft het getik hetzelfde als met de HD kop. Wat is er dus nu veranderd? Er zit dus een nieuwe Airsal 50cc zuiger in, de ontsteking is op bromstand gezet (als je het als een klok ziet en bromstand is 22 uur, snorstand 21:00 dan stond hij voor ik van alles ging aanpakken van fabriek af aan op 23 uur). Verder is enkel de keerring van het voortand wiel vervangen. Ik heb nu wanneer de tomos koud is dus een getik wat klinkt alsof je met een steeksleutel op je cilinder tikt. Als je miniscuul gas geeft gaat het getik sneller, maar zodra je rijdt is het weg en klinkt die prachtig, en bij gas los hoor je het weer. Als hij warm is na 10 minuutjes rijden is het getik weg.

Nou kan dit de koppeling zijn, maar daar is niks aan veranderd en het lijkt me wel gek dat bij bovengenoemde dingen die zijn aangepakt toevallig de koppeling nu opeens klappert.

Dan kan ik het zoeken in de zuiger, maar dat kan ik niet verklaren met de originele kop waar die duidelijk niet tegen aan tikt.

Met de voortandwielkeerring kan ik het ook niet verklaren.

Dan blijft over de ontsteking die anders is gezet. Hij heeft beduidend meer koppel nu die op brom stand staat, maar dat het getik dan stationair is en als hij warm is dat past niet bij de ontsteking.

Ik ben dus eigenlijk een beetje door mijn kennis heen. Heeft iemand van jullie nog ideeën of tips?

Verder na alles wat ik dus heb gedaan merk ik dat ik niet meer wat rustiger kan rijden. Bij 20% gas trekt hij al snel op naar de 20-25, en bij meer gas zal die doortrekken naar de 35 wat zijn top is. Maar ik kan dus niet meer wat langzamer rijden. Het is nu eigenlijk gas los en weer gas wat ik moet doen.
Originele carb, spruitstuk denk ik niet ontgrenst maar zie geen busje erin, luchtfilter begrenst en sproeier 57.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 17 aug 2021 15:34

Je geeft geen antwoord of het geluid van het tikken minder is als je je handen tegen de koelribben van de cilinder drukt.

Blokje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Blokje » 19 aug 2021 10:18

Je geeft geen antwoord of het geluid van het tikken minder is als je je handen tegen de koelribben van de cilinder drukt.
Het geluid is niet minder bij drukken op de cilinder. Bij de HD kop had ik dat wel verwacht, maar ook daar was het niet minder. Maar nu de originele snorkop erop zit, en de 20K km hiervoor hij dit geluid nooit maakte begrijp ik het niet meer

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 19 aug 2021 18:42

Neem anders het geluid eens op en post dat hier.
Als de koppeling aangrijpt en het geluid is weg dan zit het toch in de koppeling.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers