Pagina 1 van 3
Opvoeren zonder dat ouders het merken
Geplaatst: 01 sep 2006 14:52
door J1
Hallo, ik heb een vraagje.
ik heb het hele forum al afgezocht maar ik kon geen antwoord vinden.
ik heb een *standaard tomos A3, ik wil hem graag harder laten lopen zonder dat mn ouders het merken omdat zij nogal tegen opvoeren zijn.
ik hoopte dat iemand hier iets wist om hem rond de 60/70 te laten lopen

ik weet al wel dat je een *standaard bromuitlaat zonder S-bocht erop kan zetten om hem harder te laten lopen

Geplaatst: 01 sep 2006 15:08
door Robin
Andere cilinder (moet je hem wel even zwart spuiten)
14/12 carb erop
Brompijp
en een kleiner tandwiel achter.
Geplaatst: 01 sep 2006 15:40
door Tomos_Power1
15/15 carburateur, uitlaat met dikke bocht valt niet echt op... alleen dat er een uitlaat in de schuur ligt...

, kleiner achter tandwiel(22 of 24tands)
p.s. van mijn ouders mag ik hem ook niet opvoeren maar ik heb er wel een terugloper onder, ze hebben er de ballen verstand van dus ik zeg van ik heb alleen meer trek kracht

Geplaatst: 01 sep 2006 20:31
door Volty
Zuigertje tunen (gaatje in maken aan de inlaatkant, ter grootte van de inlaatpoort), een 12mm of 14mm carburateur erop en een sigaaruitlaat met dikke bocht. Eventueel nog tandwieltje achter kleiner kiezen, en dan is de 60-65 wel te halen met een eitje

Geplaatst: 01 sep 2006 22:43
door TQ Rider
andere uitlaat ja brompijp met dikke bocht en anders 65cc airsal zwart gespoten heb ik ook gedaan mocht eerst ook niet opvoeren maar ging steeds meer voor kopen en toen vonden ze het wel best ;P
Geplaatst: 01 sep 2006 23:07
door freaky_Tomos
let maar niet op robin met se 14/12 carb op 65 cc want robin is vand e zuinige
- membraam cilinder erop zetten
- ontsteking 2mm met de klok mee draaien, dan staat tie wel op brom waarden
- 15/15 carb
- brom pijp
- atw 26
Geplaatst: 01 sep 2006 23:09
door Robin
Zuigertje tunen (gaatje in maken aan de inlaatkant, ter grootte van de inlaatpoort), een 12mm of 14mm carburateur erop en een sigaaruitlaat met dikke bocht. Eventueel nog tandwieltje achter kleiner kiezen, en dan is de 60-65 wel te halen met een eitje

Kan je beter een nieuwe zuiger kopen, weet je meteen gelijk dat het goed zit. Je kan niet zomaar overal gaten in maken.
Geplaatst: 01 sep 2006 23:10
door Robin
let maar niet op robin met se 14/12 carb op 65 cc want robin is vand e zuinige
- membraam cilinder erop zetten
- ontsteking 2mm met de klok mee draaien, dan staat tie wel op brom waarden
- 15/15 carb
- brom pijp
- atw 26
TS zegt toch niet dat hij met 65cc rijd? Of wel soms?

Ga er vanuit dat hij met orginele 50cc rijd.
Geplaatst: 01 sep 2006 23:15
door freaky_Tomos
Zuigertje tunen (gaatje in maken aan de inlaatkant, ter grootte van de inlaatpoort), een 12mm of 14mm carburateur erop en een sigaaruitlaat met dikke bocht. Eventueel nog tandwieltje achter kleiner kiezen, en dan is de 60-65 wel te halen met een eitje

Kan je beter een nieuwe zuiger kopen, weet je meteen gelijk dat het goed zit. Je kan niet zomaar overal gaten in maken.
gaten zomaar ergens in maken kan Egt wel
een 65 cc met 1412 heeft totaaaaal geen nut, en houd in als de tiefus
Geplaatst: 02 sep 2006 00:02
door Joop56
Robin is ook niet goed in lezen
Oplossing is
brompijp, achtertandwiel iets verkleinen, 14/12 carb erop, 12 mm spruitstuk, bromkop erop.
voila je rijd lekker
Geplaatst: 02 sep 2006 10:51
door J1
het is al een brommer die 45 gaat, geen snor, dus heb je dan wel wat aan die bromkop?
Geplaatst: 02 sep 2006 11:49
door topleader
nee dan heb je niets aan dei bromkop.
je kan nog wel de pakking tussen je cilinder en je cilinderkop eruit halen.
dat levert een heel klein beetje meer trekkracht en snelheid op
Geplaatst: 02 sep 2006 14:42
door Volty
Kan je beter een nieuwe zuiger kopen, weet je meteen gelijk dat het goed zit. Je kan niet zomaar overal gaten in maken.
Als je het gat net zo groot houdt als de inlaatpoort, en deze aan de onderkant van de zuiger uitboort is er niks aan de hand. Het is geen magie of zo..
en daarbij kan je geen eicilinder zuigers kopen met gaatje. die ori zuigers met gaatjes zijn voor de nieuwe blokken, en di ehebben pen 12 krukas in plaats van de pen 10 van eicilinders.
Trouwens, een airsal 65 of membraancilinder gaat ook niet werken. De topicstarter wil juist opvoeren zonder dat zijn ouders het zien..
Geplaatst: 02 sep 2006 17:03
door Robin
Robin is ook niet goed in lezen
Oplossing is
brompijp, achtertandwiel iets verkleinen, 14/12 carb erop, 12 mm spruitstuk, bromkop erop.
voila je rijd lekker
Of jullie begrijpen mij niet goed en gaan dingen verzinnen die helemaal niet eens met dit onderwerp te maken heeft.
TS zegt ook niet of hij een brommer of een snor heeft. Dit is nergens af te leiden. Hij zegt dat het van een s-bocht naar een standaard brommerpijp wilde gaan, hieruit ging in vanuit dat hij een snor heeft.
Je hoeft btw geen 65cc te monteren, hij zou ook een 50cc airsal kunnen nemen die gaan ook best wel snel.
Geplaatst: 02 sep 2006 18:14
door Vuile Beunkoe
heb je wel eens naar een ei en membraancil gekeken? Ik denk dat het die ouders wel opvalt...
laat hem gweoon zogenaamd vastlopen, en vervang de cil
Geplaatst: 02 sep 2006 20:42
door shadowranger
@ Volty & freaky_Tomos: A3 cylinders en dan een gaatje in de zuiger boren ter grootte van de inlaatpoort. WTF? Wie heeft dit in hemelsnaam verzonnen?

Jullie denken nog teveel in die membraamcylinders. Er bestaan nog ei-cylinders voor bromfietsen. Die kun je niet in de zuiger boren, want dan is je poortmapping naar de moer.
@Tomos_Power1: Een 15/15 carb op een ei-cylinder. Hoe wil je die bevestigen?? De inlaat gaat rechtstreeks de cylinder in en is niet groter dan 12 mm. Naar mijn weten bestaan er geen 15 mm spruitstukken voor ei-cylinders.
Als je al iets om op te voeren aandraagt, zorg dan dat het hout snijdt. Aan jullie postings heeft TS geen flikker!!!!
TS zegt ook niet of hij een brommer of een snor heeft. Dit is nergens af te leiden.
Dus wel
het is al een brommer die 45 gaat, geen snor.
Lezen is ook moeilijk hier. (zucht)

Geplaatst: 02 sep 2006 20:46
door Volty
@ Volty & freaky_Tomos: A3 cylinders en dan een gaatje in de zuiger boren ter grootte van de inlaatpoort. WTF? Wie heeft dit in hemelsnaam verzonnen?

Jullie denken nog teveel in die membraamcylinders. Er bestaan nog ei-cylinders voor bromfietsen. Die kun je niet in de zuiger boren, want dan is je poortmapping naar de moer.
Al eens geprobeerd dan..?
Mijn ouwe eicilindertje kreeg er vleugels van..
Zorg er gewoon voor dat het zuigergat de inlaatpoort 100% opent op het BDP, dan zit je goed.
Geplaatst: 02 sep 2006 21:01
door shadowranger
Jouw letterlijke quote:
Zuigertje tunen (gaatje in maken aan de inlaatkant, ter grootte van de inlaatpoort)
Een A3 zuiger loopt zover omhoog dat die de inlaatpoort vrij geeft door de onderzijde van de zuiger (de "flappen"). De timing hiervan is zeer nauwkeurig. Er aan liggen rotzooien kun je meer kwaad dan goed doen. Er zit geen membraam voor die het mengsel binnen houdt zoals bij de nieuwere motoren. Dus wordt er weer mengsel teruggeblazen in de carb. op het moment dat de zuiger omlaag gaat als je een gaatje maakt in die flap aan de inlaatzijde. Gevolg: Druk in je carb en benzinetank. Loopt ie niet echt prettiger door weet ik uit ervaring. Is dit wat je TS wil aandoen?
Of heb jij een andere zuiger in je Tos gehad met langere flappen. Dan is die niet origineel geweest.
Daarbij krijg ik de indruk dat de TS (nog) niet veel ervaring heeft met opvoertechnieken, dus laat het bij simpele dingen (uitlaatje, tandwieltjes). Meteen te gaan blaten over airsal 65 cc, zuigertjes tunen en koppen vlakken is m.i. niet echt op z'n plaats.

Geplaatst: 03 sep 2006 00:27
door Joop56
het is al een brommer die 45 gaat, geen snor, dus heb je dan wel wat aan die bromkop?
Niks dus.
Heb je een eicilinder of membraancilinder?
15/15 carburateur indien membraan + 15 mm spruit, dan tandwiel verkleinen + std snel uitlaat (dikke bocht) + evt kop afvlakken
met eicilinder, zoals al eerder gezegd, zeggen dat er problemen zijn met cilinder en dat je nieuwe moet kopen, koop cilinder , vlak evt je kop af.
Dan zie bovenstaand.
Geplaatst: 03 sep 2006 09:33
door shadowranger
Heb je een eicilinder of membraancilinder?
Lezen Joop56, lezen. TS heeft een A3 brommer dus ei-cylinder.