• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Opvoeren zonder dat ouders het merken

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
57 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
J1
Tomos Supporter
Berichten: 164
Lid geworden op: 01 sep 2006 14:41
Locatie: Arnhem
  • Citeer

Berichtdoor J1 » 01 sep 2006 14:52

Hallo, ik heb een vraagje.
ik heb het hele forum al afgezocht maar ik kon geen antwoord vinden.
ik heb een *standaard tomos A3, ik wil hem graag harder laten lopen zonder dat mn ouders het merken omdat zij nogal tegen opvoeren zijn.
ik hoopte dat iemand hier iets wist om hem rond de 60/70 te laten lopen
:) ik weet al wel dat je een *standaard bromuitlaat zonder S-bocht erop kan zetten om hem harder te laten lopen :roll:
Omhoog


Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 01 sep 2006 15:08

Andere cilinder (moet je hem wel even zwart spuiten)
14/12 carb erop
Brompijp
en een kleiner tandwiel achter.
Omhoog

Tomos_Power1
Vastgeroeste forummer
Berichten: 548
Lid geworden op: 23 mar 2006 17:27
Locatie: Sassenheim, Zuid-Holland
  • Citeer

Berichtdoor Tomos_Power1 » 01 sep 2006 15:40

15/15 carburateur, uitlaat met dikke bocht valt niet echt op... alleen dat er een uitlaat in de schuur ligt... :roll: , kleiner achter tandwiel(22 of 24tands)


p.s. van mijn ouders mag ik hem ook niet opvoeren maar ik heb er wel een terugloper onder, ze hebben er de ballen verstand van dus ik zeg van ik heb alleen meer trek kracht :P
***Tomos Standard 2006***
~Endy Reverse
~Standaard luchtfilter
~Ontsteking vervroegd
~Afgevlakte Snorkop
~15/15 SHA Dellorto
~12mm Spruit
~Vertanding : 26/24
Top : 60km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
Volty
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1404
Lid geworden op: 07 aug 2005 21:03
  • Citeer

Berichtdoor Volty » 01 sep 2006 20:31

Zuigertje tunen (gaatje in maken aan de inlaatkant, ter grootte van de inlaatpoort), een 12mm of 14mm carburateur erop en een sigaaruitlaat met dikke bocht. Eventueel nog tandwieltje achter kleiner kiezen, en dan is de 60-65 wel te halen met een eitje 8)
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project
Omhoog

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
Berichten: 829
Lid geworden op: 04 nov 2005 14:10
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 01 sep 2006 22:43

andere uitlaat ja brompijp met dikke bocht en anders 65cc airsal zwart gespoten heb ik ook gedaan mocht eerst ook niet opvoeren maar ging steeds meer voor kopen en toen vonden ze het wel best ;P
Omhoog

Gebruikersavatar
freaky_Tomos
Diehard
Berichten: 1623
Lid geworden op: 03 okt 2005 20:49
Locatie: ypenburg/den haag
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 01 sep 2006 23:07

let maar niet op robin met se 14/12 carb op 65 cc want robin is vand e zuinige :lol:

- membraam cilinder erop zetten
- ontsteking 2mm met de klok mee draaien, dan staat tie wel op brom waarden
- 15/15 carb
- brom pijp
- atw 26
kreidler powur in et schuurtje
Omhoog

Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 01 sep 2006 23:09

Zuigertje tunen (gaatje in maken aan de inlaatkant, ter grootte van de inlaatpoort), een 12mm of 14mm carburateur erop en een sigaaruitlaat met dikke bocht. Eventueel nog tandwieltje achter kleiner kiezen, en dan is de 60-65 wel te halen met een eitje 8)
Kan je beter een nieuwe zuiger kopen, weet je meteen gelijk dat het goed zit. Je kan niet zomaar overal gaten in maken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 01 sep 2006 23:10

let maar niet op robin met se 14/12 carb op 65 cc want robin is vand e zuinige :lol:

- membraam cilinder erop zetten
- ontsteking 2mm met de klok mee draaien, dan staat tie wel op brom waarden
- 15/15 carb
- brom pijp
- atw 26
TS zegt toch niet dat hij met 65cc rijd? Of wel soms? :roll:
Ga er vanuit dat hij met orginele 50cc rijd.
Omhoog

Gebruikersavatar
freaky_Tomos
Diehard
Berichten: 1623
Lid geworden op: 03 okt 2005 20:49
Locatie: ypenburg/den haag
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 01 sep 2006 23:15

Zuigertje tunen (gaatje in maken aan de inlaatkant, ter grootte van de inlaatpoort), een 12mm of 14mm carburateur erop en een sigaaruitlaat met dikke bocht. Eventueel nog tandwieltje achter kleiner kiezen, en dan is de 60-65 wel te halen met een eitje 8)
Kan je beter een nieuwe zuiger kopen, weet je meteen gelijk dat het goed zit. Je kan niet zomaar overal gaten in maken.
gaten zomaar ergens in maken kan Egt wel :lol:

een 65 cc met 1412 heeft totaaaaal geen nut, en houd in als de tiefus
Omhoog

Joop56
Vastgeroeste forummer
Berichten: 905
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:05
Locatie: Heelsum
Contacteer:
Contacteer Joop56
Website
  • Citeer

Berichtdoor Joop56 » 02 sep 2006 00:02

Robin is ook niet goed in lezen :P

Oplossing is
brompijp, achtertandwiel iets verkleinen, 14/12 carb erop, 12 mm spruitstuk, bromkop erop.

voila je rijd lekker
Afbeelding
Omhoog

J1
Tomos Supporter
Berichten: 164
Lid geworden op: 01 sep 2006 14:41
Locatie: Arnhem
  • Citeer

Berichtdoor J1 » 02 sep 2006 10:51

het is al een brommer die 45 gaat, geen snor, dus heb je dan wel wat aan die bromkop?
Omhoog

topleader
Vaste forummer
Berichten: 222
Lid geworden op: 10 mei 2006 18:41
  • Citeer

Berichtdoor topleader » 02 sep 2006 11:49

nee dan heb je niets aan dei bromkop.
je kan nog wel de pakking tussen je cilinder en je cilinderkop eruit halen.
dat levert een heel klein beetje meer trekkracht en snelheid op
Omhoog

Gebruikersavatar
Volty
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1404
Lid geworden op: 07 aug 2005 21:03
  • Citeer

Berichtdoor Volty » 02 sep 2006 14:42

Kan je beter een nieuwe zuiger kopen, weet je meteen gelijk dat het goed zit. Je kan niet zomaar overal gaten in maken.
Als je het gat net zo groot houdt als de inlaatpoort, en deze aan de onderkant van de zuiger uitboort is er niks aan de hand. Het is geen magie of zo..

en daarbij kan je geen eicilinder zuigers kopen met gaatje. die ori zuigers met gaatjes zijn voor de nieuwe blokken, en di ehebben pen 12 krukas in plaats van de pen 10 van eicilinders.

Trouwens, een airsal 65 of membraancilinder gaat ook niet werken. De topicstarter wil juist opvoeren zonder dat zijn ouders het zien..
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project
Omhoog

Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 02 sep 2006 17:03

Robin is ook niet goed in lezen :P

Oplossing is
brompijp, achtertandwiel iets verkleinen, 14/12 carb erop, 12 mm spruitstuk, bromkop erop.

voila je rijd lekker
Of jullie begrijpen mij niet goed en gaan dingen verzinnen die helemaal niet eens met dit onderwerp te maken heeft. :wink:
TS zegt ook niet of hij een brommer of een snor heeft. Dit is nergens af te leiden. Hij zegt dat het van een s-bocht naar een standaard brommerpijp wilde gaan, hieruit ging in vanuit dat hij een snor heeft.

Je hoeft btw geen 65cc te monteren, hij zou ook een 50cc airsal kunnen nemen die gaan ook best wel snel.
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 02 sep 2006 18:14

heb je wel eens naar een ei en membraancil gekeken? Ik denk dat het die ouders wel opvalt...

laat hem gweoon zogenaamd vastlopen, en vervang de cil
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 sep 2006 20:42

@ Volty & freaky_Tomos: A3 cylinders en dan een gaatje in de zuiger boren ter grootte van de inlaatpoort. WTF? Wie heeft dit in hemelsnaam verzonnen? :evil: Jullie denken nog teveel in die membraamcylinders. Er bestaan nog ei-cylinders voor bromfietsen. Die kun je niet in de zuiger boren, want dan is je poortmapping naar de moer.

@Tomos_Power1: Een 15/15 carb op een ei-cylinder. Hoe wil je die bevestigen?? De inlaat gaat rechtstreeks de cylinder in en is niet groter dan 12 mm. Naar mijn weten bestaan er geen 15 mm spruitstukken voor ei-cylinders.

Als je al iets om op te voeren aandraagt, zorg dan dat het hout snijdt. Aan jullie postings heeft TS geen flikker!!!! :evil:
TS zegt ook niet of hij een brommer of een snor heeft. Dit is nergens af te leiden.
Dus wel
het is al een brommer die 45 gaat, geen snor.
Lezen is ook moeilijk hier. (zucht) :cry:
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Volty
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1404
Lid geworden op: 07 aug 2005 21:03
  • Citeer

Berichtdoor Volty » 02 sep 2006 20:46

@ Volty & freaky_Tomos: A3 cylinders en dan een gaatje in de zuiger boren ter grootte van de inlaatpoort. WTF? Wie heeft dit in hemelsnaam verzonnen? :evil: Jullie denken nog teveel in die membraamcylinders. Er bestaan nog ei-cylinders voor bromfietsen. Die kun je niet in de zuiger boren, want dan is je poortmapping naar de moer.
Al eens geprobeerd dan..?

Mijn ouwe eicilindertje kreeg er vleugels van..

Zorg er gewoon voor dat het zuigergat de inlaatpoort 100% opent op het BDP, dan zit je goed.
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 sep 2006 21:01

Jouw letterlijke quote:
Zuigertje tunen (gaatje in maken aan de inlaatkant, ter grootte van de inlaatpoort)
Een A3 zuiger loopt zover omhoog dat die de inlaatpoort vrij geeft door de onderzijde van de zuiger (de "flappen"). De timing hiervan is zeer nauwkeurig. Er aan liggen rotzooien kun je meer kwaad dan goed doen. Er zit geen membraam voor die het mengsel binnen houdt zoals bij de nieuwere motoren. Dus wordt er weer mengsel teruggeblazen in de carb. op het moment dat de zuiger omlaag gaat als je een gaatje maakt in die flap aan de inlaatzijde. Gevolg: Druk in je carb en benzinetank. Loopt ie niet echt prettiger door weet ik uit ervaring. Is dit wat je TS wil aandoen?

Of heb jij een andere zuiger in je Tos gehad met langere flappen. Dan is die niet origineel geweest.

Daarbij krijg ik de indruk dat de TS (nog) niet veel ervaring heeft met opvoertechnieken, dus laat het bij simpele dingen (uitlaatje, tandwieltjes). Meteen te gaan blaten over airsal 65 cc, zuigertjes tunen en koppen vlakken is m.i. niet echt op z'n plaats. :?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Joop56
Vastgeroeste forummer
Berichten: 905
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:05
Locatie: Heelsum
Contacteer:
Contacteer Joop56
Website
  • Citeer

Berichtdoor Joop56 » 03 sep 2006 00:27

het is al een brommer die 45 gaat, geen snor, dus heb je dan wel wat aan die bromkop?
Niks dus.

Heb je een eicilinder of membraancilinder?

15/15 carburateur indien membraan + 15 mm spruit, dan tandwiel verkleinen + std snel uitlaat (dikke bocht) + evt kop afvlakken

met eicilinder, zoals al eerder gezegd, zeggen dat er problemen zijn met cilinder en dat je nieuwe moet kopen, koop cilinder , vlak evt je kop af.
Dan zie bovenstaand.
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 sep 2006 09:33


Heb je een eicilinder of membraancilinder?
Lezen Joop56, lezen. TS heeft een A3 brommer dus ei-cylinder.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
57 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.