• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Zuiger tunen

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
45 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
fido
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor fido » 01 okt 2006 12:24

Hey, ik heb van t weekend een nieuwe cillinder gekocht (50snel)
Maar er zit een andere zuiger bij met pen 10 omdat ie anders niet op m'n drijfstang past.
In de zuiger die bij de cillinder hoort zit wel een gat bij de inlaatpoort en bij die ik nu heb niet, nou weet ik dat dit wat slechter gaat lopen...
De vraag was dus of iemand mij kan vertellen op welke hoogte ik dat gat precies zelf kan gaan maken..
Gr Fido
Kapper Knap kapt knap, maar de knecht van kapper Knap kan knapper kappen dan kapper Knap kappen kan...

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 okt 2006 22:41

Gewoon de zuiger gebruiken die bij de cylinder is geleverd, deze is er speciaal voor gemaakt. Dat gat in de zuiger zorgt ervoor dat je inlaatpoort eerder en langer wordt vrijgegeven zodat er meer mengsel in kan stromen, waardoor je meer vermogen hebt.

Verder zorgt het membraam voor de afsluiting als je zuiger weer omlaag gaat, dus waarom zeg je dat je motor slechter gaat draaien met deze zuiger?

Edit: Niet goed gelezen van mij waarsch. :oops: Heb je nog een oud model carb op je Tos zitten die zuigergestuurd is? (pen 10 is toch oud model A3?) Tegenwoordig is drijfstang voorzien van pen 12.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fido
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor fido » 02 okt 2006 23:00

Nee mijn blok is Fido-stijl :roll:
Ik heb een A3 blok met pen 10, die volgens de brommerboer niet eens officieel is gemaakt. Verder heb ik gewoon een nieuw type cillinder(50snel), schuin spruitstuk en Dellorto 16 mm carb.
De werking van zuigergestuurd en membraam gestuurd weet ik allemaal wel..

Het probleem is gewoon dat die zuiger die bij de cillinder hoort pen 12 is en ik geen zin heb om een nieuwe drijfstang te laten persen voor 60 euro en een hoop geklooi. Daarom wou ik zelf het gat in de zuiger(pen 10) frezen oid, alleen ik weet niet hoe hoog die dan zou moeten komen...
Kapper Knap kapt knap, maar de knecht van kapper Knap kan knapper kappen dan kapper Knap kappen kan...

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 okt 2006 17:25

Je hebt het voorbeeld erbij, dus kun je met een stift op de dichte zuiger precies aftekenen waar het gat moet komen. Voorzichtig Dremelen. Lijkt me niet zo moeilijk. Let wel even op waar de uitlaatpoortmarkeringen zitten (op de kop van de zuiger een pijltje, die moet naar de uitlaatzijde staan) anders heb je straks het gat aan de onderzijde zitten en slaan je zuigerveren kapot op de spoelpoorten.

Maar kan je bromboer niet zo'n zuiger leveren met een pen 10? Lijkt me stug, want die zijn gewoon te krijgen, dunkt me.

Wb de drijfstang, alle eerder geleverde A3 modellen hebben een drijfstang gekregen voor pen 10 zuigers. Dit wordt dmv een bronzen bus in je drijfstangoog op maat gemaakt. Misschien kun je deze bus iets uitruimen zodat er wel een pen 12 in past van de meegeleverde zuiger?

Suc6.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fido
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor fido » 03 okt 2006 21:39

Helaas, ik heb de zuiger er niet bij. En uitruimen is zowiezo geen optie..
Maar ik heb nog een stuk of 6 zuigers liggen dus ik ga wel wat uitproberen...
iig bedankt

(hier kan wel een slotje op..)

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 18 mar 2019 19:06

Kan ik in een snorzuiger dan gewoon sleuven dremelen? Mij lijkt dat die dan uit balans raakt, niet? Zie echter geen direct verschil met originele bromzuigers die die sleuven standaard al hebben. Kan niet direct zien of die dan gecompenseerd zijn voor het gewicht aan de uitlaatkant.
Pretty Girls in your city

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 19 mar 2019 09:32

Sleuven kun je zelf prima in een snorzuiger maken, brom zuiger heeft geen gecompenseerd gewicht aan de andere kant.

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 19 mar 2019 16:12

Hmm, interessant, zou ik er dan ook zo'n vierkant raam in kunnen maken zoals bij die dmp zuigers of wordt dat denk je te veel van het goede?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 19 mar 2019 16:40

In welke cilinder komt de zuiger, in een originele a5 cilinder heeft dat geen nut en kun je beter 2 sleuven maken.
Dus naar de cilinder kijken hoe de inlaat is.

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 19 mar 2019 17:26

In een standaard 50 cc wel maar ik ga de inlaat poorten ook uitvijlen denk ik. Heb dat boek 2 stroke performance tuning gedownload en poortmap gemaakt. Ik wil dat schot tussen inlaat poorten uitvijlen en uitlaatpoort 4 mm omhoog uitvijlen. Andere forummers hebben het ook zo gedaan zie, wel met een dmp of airsal 50 cc maar ik heb er wel vertouwen in. Maargoed met uitgevijlde inlaat poorten kan zo'n vierkant raam in je zuiger wel zin hebben vermoed ik.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 20 mar 2019 10:51

Als je de uitlaat poort 4 mm omhoog freest heb je een blowdown die VEEL te hoog is....je komt niet meer van de plek af tenzij je mee rent naast de brommer.
Bij een originele a5 cilinder zit er af fabriek al een fout in want de spoelpoorten zitten 2 mm te laag en gaan dus niet helemaal open als de zuiger onderin is.
Als je de spoelpoorten niet omhoog kunt halen zou ik de uitlaatpoort 2 mm omhoog halen en 24,5 breed maken.

Cilinder heb ik aan de bovenkant 2 mm korter gefreesd zodat er een vul plaat van 2 mm onder kan...spoelpoorten gaan dan 2 mm omhoog waardoor ze wel helemaal open gaan in het odp.
Uitlaatpoort heb ik 24,5 mm breed gemaakt en de uitlaatpoort 2mm omlaag gefreesd omdat er een vul plaat van 2 mm onder de cilinder ligt.
Inlaat heb ik ook iets groter gemaakt.
Spoel timing 108 en uitlaatpoort op 158 blowdown is dan 25
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 20 mar 2019 13:00

met 4 mm opfrezen van uitlaat poort kom ik uit op een blowdown van 27.5. Dit is wel bij een deckheight van 2 mm (dit moet ik nog nameten). Maar als ik net als jij een blowdown aan zou houden van 25 en mijn deck height is worst case gelijk aan 0 mm, dan zou ik voor een blowdown van 25 alsnog 2.3 mm af moeten frezen.

Ik heb trouwens zelf geen frees om de kop mooi mee te vlakken. In zo'n tutorial die ik ergens op internet heb gezien gaat iemand met een slijptol te keer. Kan ik niet gewoon een schuurband gebruiken en daarna met een glasplaat en schuurmiddel mooi vlak maken?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 20 mar 2019 14:11

Het kopje vlakken deed ik vroeger met een platte vijl van 4 cm breed , de laatste 0.1 mm op een vlakke plaat met een vel schuurpapier erop gelijmd.
Hoe kom jij aan een deck height van 2 mm, normaal komt de zuiger bijna gelijk met een originele a5 cilinder.

Ik zal dadelijk eens meten met de gradenschijf wat de timing van de spoelpoorten zijn van een originele a 5 cilinder, weet dat het heel laag is omdat ze 2 mm te laag zitten.

Waar reken jij de timing mee, jaaps puch calculator?

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 20 mar 2019 14:38

Het kopje vlakken deed ik vroeger met een platte vijl van 4 cm breed , de laatste 0.1 mm op een vlakke plaat met een vel schuurpapier erop gelijmd.
Lol ok wat een werk, ik ga het wel met iets minder moeite proberen te doen.
Hoe kom jij aan een deck height van 2 mm, normaal komt de zuiger bijna gelijk met een originele a5 cilinder.
Nog niet gemeten omdat ik op bromzuiger zit te wachten, maar bij mijn 65cc was dit wel minstens 2 mm dus was ff een voorlopige aanname.
Waar reken jij de timing mee, jaaps puch calculator?
Nee ik wilde ff begrijpen wat ik aan het doen was dus heb zelf een matlab scriptje geschreven hiervoor. Heb ook met jaaps puch calculator nagerekend en kom daarmee op dezelfde getallen uit.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 20 mar 2019 15:57

Ik heb even gemeten met de graden schijf op het blok.
Heb gemeten met een nieuwe voetpakking 0,5 mm (cilinder los op het blok, moet eigenlijk vast gedraaid omdat de pakking ongeveer 0,1 dunner wordt)

Deck height 0,6 (wordt ongeveer 0,1 mm kleiner als je de cilinder vast draait)
Spoelpoorten 99 graden en uitlaat 139 graden, verschil is 40:2= blowdown van 20

Timing wordt iets lager als ik de cilinder vast zou draaien maar dat heb ik niet gedaan om de pakking nieuw te houden.
Ik heb snel op het oog gekeken of de zuiger de poort af sluit dus zelf meer tijd nemen om het nauwkeuriger te meten.

Als je de poort 4 mm omhoog haalt dan zit je rond de 162 graden en dus een blowdown van 63:2=31,5
Zet eerst eens de uitlaatpoort op 151 graden en kijk dan hoe het loopt, hoger maken kan nog, kleiner niet...vandaar beginnen met 2 mm omhoog, daarna kleine stapjes van 0,5 mm omhoog.

Deck height van mijn 65 cc Airsal ook een ramp, deck height en timing altijd meten van de cilinder waar je aan gaat tunen.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 20 mar 2019 16:29

Hoe zou jij het rijgedrag van jouw getunede ori 50 omschrijven en wat is de rest van je setup Fons?

Ik heb mijnes iets minder ruig kwa timingen en heeft goede top, tenminste, 68 op pack'r teller en die wijkt wel behoorlijk af. Draai ff meer als 9000 toeren en het oppakken vanaf de 2de versnelling zou voor het mooie net iets beter kunnen... met mijn 90 kilo iig :) (koppeling verder origineel)

Ps: Heb voor de liefhebber nog wel leuk progje voor timingen en poortmapjes en wat niet al. Even pb doen met email adres.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 20 mar 2019 18:35

1ste blokje met twv 26-26, 12mm, brom zuiger, gevlakte brom kop, uitlaat poort 23 breed en 2 mm omhoog met een Tecno circuit rijdt dat 60 op een tomos teller. Trekt vanaf 35 erg hardt naar de 50, daarna normaal tot de 60. Nadeel is de herrie van de uitlaat.

Zelfde blok met de af gefreesde cilinder loopt nagenoeg hetzelfde maar dan ongeveer 5 km/h harder.
Met een speedy snel trekken de beide cilinder normaal en haal ik maximaal de 60 km/h, is lekker stil en trekt geen aandacht.
Heb wel nagedacht om een haakse frees te kopen, maar de std cilinders zijn van giet ijzer en kost mij teveel tijd om die te bewerken.

2e blok (grote spoelers) met 26-26, 15mm en luchtfilter bewerkt, airsal 65 cc en 65 cc kopje gevlakt en een rs sigaar (puch maxi) loopt weer iets harder dan de afgedraaide cilinder, begint vanaf 50 km/h lekker door te lopen...enkel de spoelers bij de cilindervoet van de airsal wat aangepast zodat het mengsel minder botst. (squish is hopeloos)

De airsal had van mij onderin wat sterker mogen zijn, en de top een stukje omlaag, 10k begint aardig te janken.

90 kilo is bijna lichtgewicht, ben zelf 1,90 m en 102 kg.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 20 mar 2019 21:15

Kijk, da's duidelijke taal :)

Denk dat we een beetje dezelfde afwegingen maken.

Ik wilde een lekker rijdbare maar niet opvallende tomos.

Denk dat dit dan wel een beetje overeen komt met wat jij beschrijft:

https://vimeo.com/220117870

Heb daarna de vertanding iets veranderd zodat ie iets relaxter (en wat sneller) reed wat dan weer een klein beetje aan trekkracht koste bij overschakelen. Zou voor het mooie de uitlaatbocht iets kunnen verlengen om dat weer te compenseren maar a la, rijdt er zo al weer meer dan een jaar op en vind het wel best geloof ik.

Min of meer het zelfde gedaan als jij maar net ff anders:

Afgevlakte 65 cc DMP kop
Geen koppaking
Voetpakking 1,5 mm
Uitlaat verbreed en iets verhoogt (en radius aan gegeven)
Verder 15mm spruitstuk en inlaat etc netjes geflowt
En een proma city power uitlaatje die helaas niet meer te koop lijkt, ook erg stil en origineel overkomend met nette prestaties.

Staat allemaal wel in m'n topic maar da's wat onoverzichtelijk en zo kan TS misschien een idee krijgen van hoe en wat.

Misschien kan je je airsal ook afdraaien en een uitlaat met wat langere bocht gebruiken?

En ja, jij wint het met 102 kilo :D Meeste van die gassies hier zijn jong en zo dus vaak net wat minder schoon aan de haak.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 20 mar 2019 22:00

Zet eerst eens de uitlaatpoort op 151 graden en kijk dan hoe het loopt, hoger maken kan nog, kleiner niet...vandaar beginnen met 2 mm omhoog, daarna kleine stapjes van 0,5 mm omhoog.
Ja inderdaad en misschien haal ik me ook wel gewoon zo'n ophoogplaatje of laat ik er een lasersnijden uit alu. Bij alu heb je geen voetpakkingen nodig toch of wel?
Deck height van mijn 65 cc Airsal ook een ramp, deck height en timing altijd meten van de cilinder waar je aan gaat tunen.
Ja klopt maar uiteindelijk heb ik maar gewoon een zuigertje besteld dus moet eerst wachten tot die binnen is voordat ik het kan meten.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 21 mar 2019 13:10

Ik heb zelf een aluminium plaatje gemaakt van 1,5 mm dik en 2 voetpakkingen van 0,3 mm gebruikt zodat de spoel poorten helemaal open zijn.
Deze pakking kun je wat aanpassen om te testen voordat je een plaatje laat maken https://www.jmpbonderdelen.nl/puch/moto ... -maxi.html

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
45 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki