• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Grote Beurt

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
MiloBuur
Tomosforummer
Berichten: 101
Lid geworden op: 18 sep 2006 19:09
  • Citeer

Berichtdoor MiloBuur » 19 dec 2006 17:26

Hallo,

ik rij nu sinds ongeveer drie maanden op mijn tomosje, en daarvoor heeft hij een half jaar stil gestaan.
Aangezien ik niet het idee had dat de vorige eigenaar veel deed aan zijn brommer ben ik van plan om hem in de kerstvakantie een grote beurt te geven. (als een soort kerstcadeautje voor m'n tomos :lol: )

Nou heb ik dit handige lijstje al gevonden op het forum:

Wekelijks of elke 500 km
-bandenspanning en slijtage controleren
-ketting controleren en eventueel spannen
-verlichting controleren
-achterrem afstellen

maandelijks of elke 1500 km
-bougie schoonmaken en eventueel afstellen
-niveau carterolie controleren
-alle kabels afstellen
-spaken controleren, wielen richten

halfjaarlijks of elke 3000 km
-karterolie verversen
-kabels smeren
-ketting schoonmaken en smeren
-uitlaat ontkolen
-kontaktpunten afstellen

jaarlijks of elke 6000 km
-bougie vernieuwen
-indien ingebrand, kontaktpunten vervangen
-wiellagers op speling controleren
-balhoofdlager controleren/afstellen
-remsegmenten kontroleren/vervangen
-luchtfilter reinigen
-standaardophanging invetten



De meeste dingen spreken voor zich of heb ik al gevonden op het forum, maar over de vetgedrukte dingen had ik nog een paar vraagjes:

achterrem afstellen
Op dit moment heb ik een gewone fietsremkabel als remkabel. En de dopjes die de buitenkabel tegenhouden bij je remhevel zijn ook van een fiets. Op zich werkt het wel, alleen trekken deze dopjes een beetje krom, en is de remkabel al een keer geknapt.
Mijn vraag is wat voor remkabels jullie gebruiken, en of het iets uitmaakt voor de remkracht.

wielen richten
Hoe het achterwiel richten werkt weet ik, dat is me hier al eens uitgelegd.
Maar op het voorwiel zitten geen kettingspanners o.i.d waarmee je je wiel zou kunnen richten. Valt je voorwiel ook te richten en zo ja hoe moet dat?
En hoe weet ik als ik klaar ben of mijn wielen goed gericht zijn?

contactpunten afstellen
Hier weet ik dus helemaal niets over. Ik heb wel deze FAQ gevonden.
Is dat wat ik moet doen? En is dat een beetje te doen als ik nog nooit m'n blok heb opengemaakt?
ps. als ik de linker deksel van m'n blok er afhaal dan komt er geen olie uit toch? (weet het bijna zeker maar voor de zekerheid... )

indien ingebrand, contactpunten vervangen
Dit moet ik kunnen zien als ik de contactpunten ga afstellen.
Het probleem is dat ik niet weet hoe ze er normaal uitzien... :lol:
Mijn vraag dus: hoe ziet een ingebrand contactpunt eruit?

wiellagers op speling controleren
Betekent dit gewoon dat ik mijn wielen goed richt en strak aandraai en dat ik vervolgens ga kijken of mijn wielen heen en weer kunnen bewegen?
Als dat niet zo is hoe moet het dan wel?

balhoofdlager controleren/afstellen
Hoe werkt dit? (ik weet wel waar de balhoofdlager zit, maar niet hoe hij hoort te zijn en evt. afgesteld kan worden.

standaarophanging invetten
Bedoelen ze met standaardophanging de ophanging van de standaard? (die grote bout en de gaten waar hij doorheen scharniert)
Of bedoelen ze de standaard (als in normale) ophanging? en zo ja wat is dat?


Ik weet dat het al een hele berg vragen is, maar ik heb toch nog twee andere vraagjes over:

het vraagtekenveertje
Ik heb gelezen dat dit veertje zorgt voor een soepele overgang van de eerste naar de tweede versnelling, maar zorgt het ook voor de overgang van stilstand naar rijden? Dat gaat bij mij namelijk nogal schokkerig.
Die schokken voel ik ook soms als ik stilsta voor bv het stoplicht.(zonder gas te geven) Dan lijkt het wel of de koppeling te vroeg wil aangrijpen.
Heeft dat ook te maken met het vraagtekenveertje of moet ik daar iets anders aan doen?

pakkingen
Als ik mijn versnellingsbak open maak om bv. naar het vraagtekenveertje te kijken en ik wil hem later weer dicht doen, moeten er dan nieuwe pakkingen tussen? En zo ja maakt het uit wat voor? (kan ik bijvoorbeeld vloeibare pakking ertussen smeren, of moet er toch echt een speciale tussen?)
En heeft het nut om andere pakkingen van mijn brommer te vervangen? Of moet ik die gewoon lekker zo laten als ik niet merk dat er iets mis mee is?


Voor zover mijn vragen, ik hoop dat iemand me ermee kan helpen.
Alvast bedankt! :wink:
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
(")_('') signature to help him gain world domination.
Omhoog


Joop56
Vastgeroeste forummer
Berichten: 905
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:05
Locatie: Heelsum
Contacteer:
Contacteer Joop56
Website
  • Citeer

Berichtdoor Joop56 » 19 dec 2006 17:32

achterrem afstellen
Op dit moment heb ik een gewone fietsremkabel als remkabel. En de dopjes die de buitenkabel tegenhouden bij je remhevel zijn ook van een fiets. Op zich werkt het wel, alleen trekken deze dopjes een beetje krom, en is de remkabel al een keer geknapt.
Mijn vraag is wat voor remkabels jullie gebruiken, en of het iets uitmaakt voor de remkracht.
Gewone remkabels die je bij de bromboer haalt.
Die ervoor bedoeld zijn
het vraagtekenveertje

Ik heb gelezen dat dit veertje zorgt voor een soepele overgang van de eerste naar de tweede versnelling, maar zorgt het ook voor de overgang van stilstand naar rijden? Dat gaat bij mij namelijk nogal schokkerig.
Die schokken voel ik ook soms als ik stilsta voor bv het stoplicht.(zonder gas te geven) Dan lijkt het wel of de koppeling te vroeg wil aangrijpen.
Heeft dat ook te maken met het vraagtekenveertje of moet ik daar iets anders aan doen?
Ja dit ligt hoogstwaarschijnlijk aan het vraagtekenveertje

pakkingen
Als ik mijn versnellingsbak open maak om bv. naar het vraagtekenveertje te kijken en ik wil hem later weer dicht doen, moeten er dan nieuwe pakkingen tussen? En zo ja maakt het uit wat voor? (kan ik bijvoorbeeld vloeibare pakking ertussen smeren, of moet er toch echt een speciale tussen?)
En heeft het nut om andere pakkingen van mijn brommer te vervangen? Of moet ik die gewoon lekker zo laten als ik niet merk dat er iets mis mee is?
Het is beter van wel, maar indien gewoon nog goed eruitziet en voelt kan je deze gewoon laten zitten.
Op de rest heb ik geen zin te antwoorden, dat moet lucas maar doen
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 dec 2006 20:15

De meeste dingen spreken voor zich of heb ik al gevonden op het forum, maar over de vetgedrukte dingen had ik nog een paar vraagjes:

achterrem afstellen
Op dit moment heb ik een gewone fietsremkabel als remkabel. En de dopjes die de buitenkabel tegenhouden bij je remhevel zijn ook van een fiets. Op zich werkt het wel, alleen trekken deze dopjes een beetje krom, en is de remkabel al een keer geknapt.
Mijn vraag is wat voor remkabels jullie gebruiken, en of het iets uitmaakt voor de remkracht.
Een echte remkabel halen voor een bromfiets en bijbehorend bevestigingsmateriaal.
wielen richten
Hoe het achterwiel richten werkt weet ik, dat is me hier al eens uitgelegd.
Maar op het voorwiel zitten geen kettingspanners o.i.d waarmee je je wiel zou kunnen richten. Valt je voorwiel ook te richten en zo ja hoe moet dat?
En hoe weet ik als ik klaar ben of mijn wielen goed gericht zijn?
Voorwiel moet recht in de voorvork zitten, dwz evenveel ruimte links en rechts van de veerpoten. Bij gietwielen is er niet veel af te stellen. Dit heeft meer te maken met spaakwielen waar een slag in zit.
contactpunten afstellen
Hier weet ik dus helemaal niets over. Ik heb wel deze FAQ gevonden.
Is dat wat ik moet doen? En is dat een beetje te doen als ik nog nooit m'n blok heb opengemaakt?
ps. als ik de linker deksel van m'n blok er afhaal dan komt er geen olie uit toch? (weet het bijna zeker maar voor de zekerheid... )

indien ingebrand, contactpunten vervangen
Dit moet ik kunnen zien als ik de contactpunten ga afstellen.
Het probleem is dat ik niet weet hoe ze er normaal uitzien... :lol:
Mijn vraag dus: hoe ziet een ingebrand contactpunt eruit?
Ingebrande contactpunten zien er wat dof, grijzig uit op de vlakken die op elkaar liggen. Normaal spiegelen de oppervlakken, dus ingebrand zie je gauw genoeg. Maar dit wil niet zeggen dat je ze meteen moet gaan vervangen. Als je geen klachten hebt mbt het rijgedrag van je Tos, niets aan doen.
wiellagers op speling controleren
Betekent dit gewoon dat ik mijn wielen goed richt en strak aandraai en dat ik vervolgens ga kijken of mijn wielen heen en weer kunnen bewegen?
Als dat niet zo is hoe moet het dan wel?
Als je speling hebt op je lagers merk je dit wel. Al draai je nog zo strak aan, speling blijf je voelen door het wiel dwars op de draairichting te kantelen.
balhoofdlager controleren/afstellen
Hoe werkt dit? (ik weet wel waar de balhoofdlager zit, maar niet hoe hij hoort te zijn en evt. afgesteld kan worden.
Pak de handvatten van je stuur vast en trek deze omhoog. Als je duidelijk een "knik" voelt op het moment dat het voorwiel geen druk meer heeft, dan is je speling te groot. Kwestie van de moer onder je bovenste kroonplaat aandraaien totdat deze spelingvrij is.
standaarophanging invetten
Bedoelen ze met standaardophanging de ophanging van de standaard? (die grote bout en de gaten waar hij doorheen scharniert)
Of bedoelen ze de standaard (als in normale) ophanging? en zo ja wat is dat?
Smeren van het draaipunt van je bok, dus idd bij de gaten waar die bout doorheen loopt.

Ik weet dat het al een hele berg vragen is, maar ik heb toch nog twee andere vraagjes over:

het vraagtekenveertje
Ik heb gelezen dat dit veertje zorgt voor een soepele overgang van de eerste naar de tweede versnelling, maar zorgt het ook voor de overgang van stilstand naar rijden? Dat gaat bij mij namelijk nogal schokkerig.
Die schokken voel ik ook soms als ik stilsta voor bv het stoplicht.(zonder gas te geven) Dan lijkt het wel of de koppeling te vroeg wil aangrijpen.
Heeft dat ook te maken met het vraagtekenveertje of moet ik daar iets anders aan doen?
Je kan proberen om het toerental iets omlaag te brengen. Doordat het toerental op dit moment precies aanligt tegen het moment van aangrijpen, zoals je zelf al zegt, voel je het "kloppen" van de koppeling. Met de stelnippel aan het handvat of op de carburateur afstellen.
pakkingen
Als ik mijn versnellingsbak open maak om bv. naar het vraagtekenveertje te kijken en ik wil hem later weer dicht doen, moeten er dan nieuwe pakkingen tussen? En zo ja maakt het uit wat voor? (kan ik bijvoorbeeld vloeibare pakking ertussen smeren, of moet er toch echt een speciale tussen?)
En heeft het nut om andere pakkingen van mijn brommer te vervangen? Of moet ik die gewoon lekker zo laten als ik niet merk dat er iets mis mee is?
Pakkingen hebben niet het eeuwige leven. Het bestaat voornamelijk uit geperst karton, dat na montage en gebruik een vorm aanneemt van de materialen waar het tussen heeft gezeten. Vervangen is daarom altijd verstandiger. Waarom daarop geld besparen? Ze kosten echt niet de hoofdprijs. Zolang je geen pakkingen hebt losgehaald hoef je ze ook niet te vervangen.

Zo voldoende info? :P
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Bram112
Vaste forummer
Berichten: 404
Lid geworden op: 15 sep 2006 23:56
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Bram112 » 19 dec 2006 22:57

Ik gebruik gewone remkabels van de Halfords :D ik weet niet of het nog uit maakt als je een snor of brom hebt maar mijn remkabels zijn prima zo!
Tomos rijdt weer!
Omhoog

Gebruikersavatar
MiloBuur
Tomosforummer
Berichten: 101
Lid geworden op: 18 sep 2006 19:09
  • Citeer

Berichtdoor MiloBuur » 20 dec 2006 19:39

Zo voldoende info? Razz
toppie! :D
allemaal bedankt,
ik denk dat het allemaal wel moet gaan lukken.

Maar shadowranger, je zegt dat als ik geen rijproblemen heb, dat ik dan niks aan mijn contactpunten moet doen. Bedoel je dan uberhaupt niet afstellen of gewoon niet vervangen?
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
(")_('') signature to help him gain world domination.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 dec 2006 09:37

Maar shadowranger, je zegt dat als ik geen rijproblemen heb, dat ik dan niks aan mijn contactpunten moet doen. Bedoel je dan uberhaupt niet afstellen of gewoon niet vervangen?
Beide :wink: . Even zonder gekheid. Als je geen klachten hebt, waarom zou je dan eea gaan vervangen? Er treedt toch geen verbetering op IMO. Vaak kun je punten met een speciale puntenvijl nog wel iets gangbaar krijgen. Wel goed ontvetten hierna!!

Onderhoud aan je Tomos doe je op gevoel. Vind je het niet nodig dan laat je het. Alleen gevoelige punten, zoals versnellingsbakolie peil controleren en bijvullen, draaipunten van je zadel/ standaard smeren en afstellen van gas- en remspelingen, ja dat moet wel regelmatig gebeuren.

Als je zo te werk gaat heb je jarenlang plezier van je Tomos. :P
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
MiloBuur
Tomosforummer
Berichten: 101
Lid geworden op: 18 sep 2006 19:09
  • Citeer

Berichtdoor MiloBuur » 22 dec 2006 10:07

ok, dan laat ik het lekker zoals t is .. ook wel zo makkelijk :)
ik ga vandaag denk ik beginnen, en als ik nog vragen heb laat ik het wel weten.
Nogmaals bedankt! 8)
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
(")_('') signature to help him gain world domination.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 8 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.