• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Koppeling?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
Oak
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Oak » 15 jan 2007 14:16

Hey,

Onderweg naar een maat van me op mijn tomos a35, hoorde ik een wat afwijkend geluid.
Ik stil staan, op de *standaard, en een beetje met het gas spelen. Inderdaad een vreemd geluid. Op ongeveer half - 3/4 gas begon de brommer enorm te schokken. Stationair loopt 'ie prima, wanneer je iets gas geeft ook nog wel goed, maar wanneer je nog wat meer gas geeft, begint de brommer hevig te schokken met een harde tik. Rijden kan nu nauwelijks meer.

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Toen ik de rechtercarterkap eraf haalde, lagen er 3 vulringetjes. 2 gelijke en 1 kleinere. De kleinere is wat dikker. Op plekken moeten die ringen terug? De ringen lagen eraf omdat ik de carterkap met wat kracht eraf haalde.

Alvast bedankt,

Oak
Tomos a35

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 jan 2007 19:44

Hey,

Onderweg naar een maat van me op mijn tomos a35, hoorde ik een wat afwijkend geluid.
Ik stil staan, op de *standaard, en een beetje met het gas spelen. Inderdaad een vreemd geluid. Op ongeveer half - 3/4 gas begon de brommer enorm te schokken. Stationair loopt 'ie prima, wanneer je iets gas geeft ook nog wel goed, maar wanneer je nog wat meer gas geeft, begint de brommer hevig te schokken met een harde tik. Rijden kan nu nauwelijks meer.

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Toen ik de rechtercarterkap eraf haalde, lagen er 3 vulringetjes. 2 gelijke en 1 kleinere. De kleinere is wat dikker. Op plekken moeten die ringen terug? De ringen lagen eraf omdat ik de carterkap met wat kracht eraf haalde.

Alvast bedankt,

Oak
Klinkt mij als een gevalletje vraagtekenveer. Die is gebroken, dat veroorzaakt het schokken van de versnelling. Zat er nog wel voldoende olie in het blok?

Op je vraag waar die ringen vandaan komen, die horen als vulling tussen de lagers in de carterkap en de as van de krukas/ tussenas/ kickstartas. Het is niet slim om je carterkap er met geweld af te beuken. Ik kan je zo niet zeggen welke ring op welke as hoort. Alleen de diameter van de as en het gat in de afstandshim (zo heten die dingen) bepaald waar dat ze horen.

Grote kans dat ze op de tussenas horen, maar ik geef je geen garantie.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Oak
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Oak » 15 jan 2007 21:10

Vraagtekenveertje zorgt er toch alleen maar voor dat het overschakelen van de eerste naar de tweede versnelling goed verloopt? Of heeft een kapot vraagtekenveertje ook invloed op het rijden in de eerste versnelling?

Het probleem bij mijn tomos is nmlk. ook al bij de eerste versnelling.

Ik heb de carterolie opgevangen in zo'n platte literbak waar eerst vanille ijs in zat. Heb uitgerekend dat er ongeveer 170-180ml olie in de carter zat.

Bedankt,
Oak
Tomos a35

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 jan 2007 17:22

Het vraagtekenveertje zorgt ook voor het aangrijpen in de eerste versnelling. Als je veer gebroken is dan worden de rollen in de kooi niet meer aangedrukt. Daardoor free-wheeld het 1e vesnellingstangwiel over de as. Dat merk je dan alsof de bak in "vrij staat". Vaak in combinatie met ingesleten rollen in de kooi wil dit ook gebeuren. Je kan dan voorzichtig proberen de slijtplek in de kooi iets weg te slijpen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers