• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos bloktandwielen

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 13 apr 2007 18:26

Ik heb even een vraag. Vroeg me af of het normaal is dat een snor zoveel meer toeren moet maken om rond de 35 km per uur te lopen? ( Want ik zie zelfs een tomos op dit forum die met geheel standaard snor setup gewoon 50 haalt. :? )
Als interne blok tandwielen heb ik die van een snor.
De externe tandwielen heb ik 26/28.
Eigenlijk wil ik niet veel harder meer, maar zou graag willen dat me blokje wat minder toeren draait. Dus gewoon zoals je normaal weg rijd in het begin. Heb eigenlijk het gevoel dat dit komt door de interne tandwielen in het blok zelf omdat dit voor de snor korter zou zijn als voor de brom. Is er iemand met een bromblok die ongeveer even hard rijd op een rustiger toerental. Dit keer is het geen overtoeren meer maar moet wel erg veel toeren maken als die zo rond de 30/35 km wilt kunnen halen.
Kleiner externe achtertandwiel zie ik eigenlijk niet zo zitten want dan verschuif ik het probleem door hem alleen maar harder te laten lopen.
Klopt het ook dat de stand van de elektrisch ontsteking bepalend is voor de interne tandwielen in het blok? Dus dat de bromstand niet werkt als je snor tandwielen set heb en dus langere interne tandwielen moet hebben wil het lekker lopen. Kan iemand ook verklaren waarom een snor af en toe een zware tril heeft bij een snor blok. Komt dit omdat je met korte snor vertanding keihard probeerd op te trillen en daardoor de tandwiel het even niet meer kunnen bij benen?

Intern = De tandwielen in het blok zelf (dus 1ste en 2de traps + eindoverbrenging naar de hoofd as)

Extern = Zijn de tandwiel die het achterwiel aan drijfen.

Setup
Orginele cilinder
Snor kop
26/28 extern
14/12carb race versie met schuinen gasschuif.
Brommer rijd beter maar alles nog niet opgelost.

prutser
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor prutser » 14 apr 2007 08:14

heeft totaal niks met ontsteking te maken,...je setup is gewoon nog standaard op je caburateur na,....zorgt voor een bromkop op je cilinder...gaat ie een stuk minder gek van doen,..alleen je externe vertanding is niet orgineel
umm...45?...jewelll

Jasper11
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Jasper11 » 14 apr 2007 10:24

ik denk dat je toch een ander tandwieltje moet nemen,, heb nu hetzelfde probleem en met een ander tandwieltje gaat hij misschien max 7km/h harder rijden maar draait hij welzeker minder toeren :wink:

Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 14 apr 2007 15:53

ik denk dat je toch een ander tandwieltje moet nemen,, heb nu hetzelfde probleem en met een ander tandwieltje gaat hij misschien max 7km/h harder rijden maar draait hij welzeker minder toeren :wink:
Ja dat weet ik wel zeker, want ik zie namelijk veel snor tomosjes met een zeer klein achter tandwiel rijden omdat de blok vertanding te kort is.

Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 14 apr 2007 16:03

heeft totaal niks met ontsteking te maken,...je setup is gewoon nog standaard op je caburateur na,....zorgt voor een bromkop op je cilinder...gaat ie een stuk minder gek van doen,..alleen je externe vertanding is niet orgineel
Onsteking heeft er wel gedeeltelijk mee te maken aangezien het blok 2 verschillende waardes kent, namelijk snor stand en brom stand.
Bromstand is namelijk veel agressiever, omdat ie dan sneller getimed is.
En dit in combinatie met korte blok vertanding gaat niet werken.
Er zit wel degelijk verschil in de blok vertanding van een snor en brom. Dit is namelijk al bewezen en is te vinden op dit forum.
Een snor vertanding zorgt ervoor dat hij veel sneller uit ze powerband loopt. Omdat die dus korter is, zal de hoofdas waar de voorste externe tandwiel op zit dus minder hard draait. Hierdoor draait je krukas wel een stuk harder om nog een beetje snelheid te kunnen halen.
Met een ander extern kleiner achtertandwiel blijf je hoofdas zelfde toeren draaien, maar omdat het achtertandwiel kleiner is gaat je achter wiel wel harder draaien en loopt je topsnelheid iets langer door.

Als je je blokvertanding vervangt voor een brom set, gaat je voor tandwiel op de hoofdas sneller draaien en loopt dan langer door op een grotere achtertandwiel.

Een bromkop moet je dan zoiezo niet monteren als je snor als erg hoog toerig loopt omdat je het probleem alleen maar nog erger maakt. En dus een keer je cilinder of zuiger sloopt.

Dus mijn conclusie.
Het beste is om je snor blok vertanding te vervangen voor een brom.
De goedkoopste manier is een kleiner achtertandwiel.

Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 14 apr 2007 23:00

Welke achtertandwiel is aan te raden? zal 26 genoeg zijn?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 apr 2007 11:35

Ik heb eerder deze vraag ook al eens gesteld bij TN ivm het ombouwen van een van origine snorblok naar bromfietconfiguratie. Hun antwoord was dat er geen verschil zat in de interne vertanding van de blokken. Waarschijnlijk zal dit wel het geval zijn tussen 1-speed en 2-speed blokken.

Ik denk dat je makkelijker wat beheerster met je gas kan omgaan en een tandwieltje zwaarder nemen. Je hoeft niet per sé 50 km/uur te rijden op een snorfiets. 8)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers