• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Krukaslager

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
rickvd
Tomosforummer
Berichten: 162
Lid geworden op: 01 nov 2006 10:44
Locatie: Dronten

Berichtdoor rickvd » 21 apr 2007 18:37

Ik heb een A3 blok. Daar zit een krukaslagerbusje van 10 mm in. (binnendiameter) Alleen nu heb ik een andere cilinder en andere zuiger die een busje heeft van 12 mm. Is er een lager te koop die in de krukas past van een A3 blok, en een binnendiameter heeft van 12 mm?
Omhoog


Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden

Berichtdoor Paul123 » 22 apr 2007 01:15

Lijkt mij niet, want die krukas zal dan wel pas zijn voor pen10 lagertjes.
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

Bennie
Vaste forummer
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:44
Locatie: Eemnes

Berichtdoor Bennie » 22 apr 2007 10:30

nee die is er niet.enigste wat je kan doen is een a35 blok kopen....
Wie vecht kan verliezen, maar wie niet vecht heeft al verloren
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 22 apr 2007 11:29

Ik zou een andere zuiger halen met pen 10. Kun je die zuigr nog ruilen?

Meteen een ander blok kopen wat Bennie zegt is niet de oplossing. Er zijn wel pen 10 zuigers te koop met eenzelfde buitendiameter voor je cilinder (38 mm)

Overigens als je een beetje handig bent dan kun je het bronzen lagerbusje ook wel opnieuw draaien met een binnendiameter van 12 mm maar of dit lang houdt betwijfel ik. Heeft met warmte afvoer te maken.

Of je vervangt de krukas door 1 van een nieuw type waar wel een 12 mm naaldlager in kan. Maar dan zul je ook een nieuw koppelingshuis en 1e versnellingskoppeling moeten kopen want het hart daarvan is anders.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
rickvd
Tomosforummer
Berichten: 162
Lid geworden op: 01 nov 2006 10:44
Locatie: Dronten

Berichtdoor rickvd » 22 apr 2007 13:24

Dan is de goedkoopste oplossing denk ik een nieuwe zuiger. Ik moet dan ook nog zon busje ergens vandaan halen. Weet iemand waar ik dit kan vinden?

En de zuiger die ik nu heb, heeft sleuven aan de inlaatkant. Moeten deze er zijn? want de zuigers met pen 10 hebben geen sleuven.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 22 apr 2007 13:36

Is dat lagerbusje versleten dan? Die kan je wel krijgen bij bromboer, maar let op die moet nog wel nageruimt worden, want deze bus zit erin geperst.

Ik denk niet dat er pen 10 zuigers zijn met sleuven, dat kan je navragen bij je leverancier. Overigens, als je een ei-cilinder hebt zonder membraaminlaat is een zuiger met sleuven zowiezo not done.

't Is eigenlijk bedoeld voor bromfietsen (40 km/uur) en alleen voor membraam gestuurde cilinders. Verder hebben de sleuven geen enkele invloed op de prestaties.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
jroen_tomos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 jan 2006 19:48
Locatie: Grave

Berichtdoor jroen_tomos » 22 apr 2007 13:40

't Is eigenlijk bedoeld voor bromfietsen (40 km/uur) en alleen voor membraam gestuurde cilinders. Verder hebben de sleuven geen enkele invloed op de prestaties.
waarom zitten die sleuven er dan in? die zitten er toch niet voor niks in?
Tomos standard blauw snor

-50cc
-snorkop --> moet bromkop worden
-15/15mm dell
-std snel uitlaatje
-50 km/h
-atw 33 en vtw standaard
-sproeier maatje: 64
-spruitstuk onbegrensd
Omhoog

Gebruikersavatar
rickvd
Tomosforummer
Berichten: 162
Lid geworden op: 01 nov 2006 10:44
Locatie: Dronten

Berichtdoor rickvd » 22 apr 2007 13:42

Ik heb nu een A5 cilinder met membraan, kan een zuiger zonder sleuven daarin?

En dat lagerbusje heb ik proberen uit te boren, maar heb er nu niks meer aan natuurlijk omdat de diameter groter is. En wat bedoel je precies met nageruimt worden?
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden

Berichtdoor Paul123 » 22 apr 2007 15:52

dat kan wel, alleen draai je dan minder toeren.
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
rickvd
Tomosforummer
Berichten: 162
Lid geworden op: 01 nov 2006 10:44
Locatie: Dronten

Berichtdoor rickvd » 22 apr 2007 16:10

Hoeveel maakt dit ong.uit in snelheid?

Ik heb wat nieuwe onderdelen en hoe snel zou dit lopen:

50 cc Brom (dichte zuiger dan), Bromkop, 12 mm ongebrengst spruitstuk, 14/12 carb.

Wordt dan gemonteerd op een snor.
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden

Berichtdoor Paul123 » 22 apr 2007 18:23

Standaard tandwielverhouding?

Tegen de 35-40 aan met die bullet.

Beter al monteer je een zuiger met sleuven, maakt echt best wel wat verschil.
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
rickvd
Tomosforummer
Berichten: 162
Lid geworden op: 01 nov 2006 10:44
Locatie: Dronten

Berichtdoor rickvd » 22 apr 2007 22:48

Ja dat heb ik liever ook, maar die zijn er volgens mij niet met een pen 10 (mm)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 23 apr 2007 19:55

Ik heb nu een A5 cilinder met membraan, kan een zuiger zonder sleuven daarin?
Ja, dat kan. Is nml dezelfde diameter.
En dat lagerbusje heb ik proberen uit te boren, maar heb er nu niks meer aan natuurlijk omdat de diameter groter is. En wat bedoel je precies met nageruimt worden?
Daarmee bedoel ik dat je, nadat de lagerbus in het small-end is geperst, de opening met een ruimer op maat moet worden gemaakt. Dit is een speciaal stuk gereedschap dat precies voeldoet aan de specificaties van de passing tussen lagerbus en zuigerpen. Met een boor 12 maak je het gat gauw te ruim en is nooit recht.

Waarom heb je niet gewoon je zuiger omgeruild ipv die lagerbus te verrabbezakken? :oops:
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
rickvd
Tomosforummer
Berichten: 162
Lid geworden op: 01 nov 2006 10:44
Locatie: Dronten

Berichtdoor rickvd » 24 apr 2007 00:49

Dat is gewoon stom geweest van mij. Zon busje moet je dus op maat laten maken naar je zuiger die je erin hebt zitten.

Ik ga denk ik voor een goedkoop 2e hands blokje waar wel een 12 mm pen in kan, en dus ook zonder problemen mn nieuwe cilinder op past.

Iemand nog een kaal blokje zonder cilinder, carb enz.. liggen? Voor 20 euro ofzo..
Omhoog

Bennie
Vaste forummer
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:44
Locatie: Eemnes

Berichtdoor Bennie » 03 jun 2007 21:36

ok.....niet de goeie oplossing he shadowranger!:shock: wat ik dus al zei je moet gewoon een ander blok kopen! :roll:
Wie vecht kan verliezen, maar wie niet vecht heeft al verloren
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 03 jun 2007 22:11

ok.....niet de goeie oplossing he shadowranger!:shock:
Hoezo niet de goede oplossing :? :? Rick geeft toch zelf aan dat hij met een boor dat lagerbusje heeft verkloot. Beun ten top!! Wat ik al aangaf dat hij een andere zuiger had moeten halen aangezien zijn blok nog een pen 10 had. Hij had deze verkeerd meegekregen. Daarom is het zo belangrijk om je oude onderdeel mee te nemen of je moet heel goed weten wat je moet hebben. En wat betreft dit:
wat ik dus al zei je moet gewoon een ander blok kopen! :roll:
Dat is ook een oplossing, maar als zijn oude blok nog goed is kan hij ook bij de bromboer gewoon een nieuwe bus laten plaatsen. :P

BTW, oude topics omhoog kicken is ook "not done". :x
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Volty
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1404
Lid geworden op: 07 aug 2005 21:03

Berichtdoor Volty » 04 jun 2007 09:37

BTW, oude topics omhoog kicken is ook "not done". :x
Inderdaad..
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.