• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Aanpassen van het standaard luchtfilter.

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 24 apr 2007 19:23

Vroeg me af wat men allemaal doet om het luchtfilter aan te passen voor een grotere carburateur.
De ene haald de prop eruit. De andere haald de prop eruit en zaagt het plastic buisje van het luchtfilter wat af zodat er iets meer lucht krijgt.
De andere boort er gaten in de luchtfilter kast.

Wat is echt aan te raden en hoe heb je het zelf gedaan.
Brommer rijd beter maar alles nog niet opgelost.
Omhoog


Sjaan
Tomosforummer
Berichten: 91
Lid geworden op: 11 apr 2007 13:12
Locatie: Bla'm
  • Citeer

Berichtdoor Sjaan » 24 apr 2007 19:27

dit zou ik ook graag willen weten; ik wil dit doen bij een 65 cc en standaard carb. moet ik alleen de prop eruit halen of moet ik er ook nog gaten bij boren?

iemand ervaring?
Omhoog

Gebruikersavatar
Tossie
Pro Forummer
Berichten: 1938
Lid geworden op: 21 mei 2005 15:43
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 24 apr 2007 23:12

Ik ben zelf geen fan van een power/gaasfilter, ze maken maar herrie en laten me iets teveel rommel door. Ik vind zelf als je het buisje eruit haalt dat je dan meer dan genoeg lucht krijgt om lekker af te stellen. Maar das mijn mening maar :)
Omhoog

Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 25 apr 2007 16:32

Dus je zegt dat met die inlaat van het orginele filter groot zat is (die 5mm hoogstens)


Klopt het dat als je in je luchtfilter gaat boren en je spoeier aanpast dat de luchtbenzine verhouding niet meer klopt en dus ook nooit meer goed af te stellen is.

Met de bovenste stelling ben ik het erg mee eens. Met zo`n zwart kapje is het wel makkelijker af te stellen maar het is echt een pokke herrie als je op je brommer zit. Dit is idd niet meer leuk meer om zo mee te rijden.
Met aangepaste filters ben ik van mening dat het heel je afstelling mee verkloot en dat het heel erg nog moeilijk af te stellen is.
Brommer rijd beter maar alles nog niet opgelost.
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 25 apr 2007 17:51

je kan ook een airbox bereken als je de onderdelen ervoor hebt.
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 19 okt 2007 23:35

Geachte Forum lezers,

Ik was aan `t surfen op het Forum en kwam dit artikel van 24 april `07 tegen. Zelf heb ik een artikeltje geschreven over “Hoe een snelle stille Tomos” d.d. 27 maart `07 en ik ben er ondertussen uit. En het slaat perfect op de vraag van Robin.

Het betreft: De Tomos mag geen carburateur geluid maken.

De Tomos moet veel lucht onbelemmerd binnen kunnen halen .

Wat heb ik nou (na eindeloos veel proeven genomen) ontdekt. Dat je 4 geluidsbronnen hebt. T.w. De massa (frame – ketting - afdekkappen), Het motorblok (zuiger/cilinder – koppeling – transmissie), De uitlaat, De carburateur (luchtaanzuiging)
Wel, wat de laatste twee aangaat heb ik het onder controle.
Wat de uitlaat aangaat was eenvoudig. Ik wilde niet opvallen als de politie in beeld is. Een imitatie Brompijp is een goede keus. (Kan je er ook uitkletsen als je een agent van gevorderde leeftijd treft) Natuurlijk zijn er betere, maar die passen niet in mijn opzet.
En, waar het in dit artikel om gaat, de luchtaanzuiging van de carburateur. Men neme de normale luchtfilterkast en doe het navolgende:
Boor een gat van 32mm ter hoogte, c.q. rond om het kleine tuutje aan de achterkant van de luchtfilterkast. Zorg ook dat het gat in het schuimfilter (welk in de kast zit) op 32mm wordt gebracht. Neem een stukje (70mm lang) isolatiebuis/pijp ( voor om 15mm warmwaterleiding ), snij de doorgangs diameter van 15mm op 25mm. Schuif nu het stukje isolatiebuis voor de helft door het gat in de luchtfilterkast. Het enigste wat je nu nog moet doen, is het gat in het frame iets groter vijlen. [zit een rubber manchet in en is ovaal gevormd]
De rubberen manchet mag weggelaten worden. En voor de goede orde zei gemeld: Werk precies, haal ook de bramen aan de binnenkant van het frame weg en smeer wat vet rondom het gevijlde gat. (Kan het niet gaan roesten)

Ter verbetering van de info zijn een foto`s toegevoegd.

Afbeelding
Afbeelding


Het werkt perfect. Geen aanzuiggeluid meer. Zal een grotere sproeier gestoken moeten worden, maar daar trekt hij ook beter door.

Door het isolatiebuisje kwa binnendiameter aan te passen kan je heel simpel (geluidsarm) de lucht toevoer regelen c.q. de carburateur afstellen.

Veel plezier en tot genoegen geïnformeerd
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 18 nov 2014 13:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven
Omhoog

Gebruikersavatar
hiwema
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 jul 2010 19:25
  • Citeer

Berichtdoor hiwema » 26 jan 2011 14:12

Geachte Forum lezers,

Ik was aan `t surfen op het Forum en kwam dit artikel van 24 april `07 tegen. Zelf heb ik een artikeltje geschreven over “Hoe een snelle stille Tomos” d.d. 27 maart `07 en ik ben er ondertussen uit. En het slaat perfect op de vraag van Robin.

Het betreft: De Tomos mag geen carburateur geluid maken.

De Tomos moet veel lucht onbelemmerd binnen kunnen halen .

Wat heb ik nou (na eindeloos veel proeven genomen) ontdekt. Dat je 4 geluidsbronnen hebt. T.w. De massa (frame – ketting - afdekkappen), Het motorblok (zuiger/cilinder – koppeling – transmissie), De uitlaat, De carburateur (luchtaanzuiging)
Wel, wat de laatste twee aangaat heb ik het onder controle.
Wat de uitlaat aangaat was eenvoudig. Ik wilde niet opvallen als de politie in beeld is. Een imitatie Brompijp is een goede keus. (Kan je er ook uitkletsen als je een agent van gevorderde leeftijd treft) Natuurlijk zijn er betere, maar die passen niet in mijn opzet.
En, waar het in dit artikel om gaat, de luchtaanzuiging van de carburateur. Men neme de normale luchtfilterkast en doe het navolgende:
Boor een gat van 32mm ter hoogte, c.q. rond om het kleine tuutje aan de achterkant van de luchtfilterkast. Zorg ook dat het gat in het schuimfilter (welk in de kast zit) op 32mm wordt gebracht. Neem een stukje (70mm lang) isolatiebuis/pijp ( voor om 15mm warmwaterleiding ), snij de doorgangs diameter van 15mm op 25mm. Schuif nu het stukje isolatiebuis voor de helft door het gat in de luchtfilterkast. Het enigste wat je nu nog moet doen, is het gat in het frame iets groter vijlen. [zit een rubber manchet in en is ovaal gevormd]
De rubberen manchet mag weggelaten worden. En voor de goede orde zei gemeld: Werk precies, haal ook de bramen aan de binnenkant van het frame weg en smeer wat vet rondom het gevijlde gat. (Kan het niet gaan roesten)

Ter verbetering van de info zijn een foto`s toegevoegd.

Afbeelding
Afbeelding


Het werkt perfect. Geen aanzuiggeluid meer. Zal een grotere sproeier gestoken moeten worden, maar daar trekt hij ook beter door.

Door het isolatiebuisje kwa binnendiameter aan te passen kan je heel simpel (geluidsarm) de lucht toevoer regelen c.q. de carburateur afstellen.

Veel plezier en tot genoegen geïnformeerd



ik vind het zo'n mooie oplossing, dat ik dit ook zelf heb gedaan. Heb nu een puch HD kop met 15mm dellorto, en spruitstuk ontgrenst.
Perfect, laag aanzuiggeluid, hetzelfde als met standaard
nogmaals bedankt
Tomos Youngster 2005
15mm carb. 52 sproeier
ontsteking op brom
ontgrenst inlaatspruitstuk
snelle stand. uitlaat zwart, met binnendemper
vtw / atw 26/28
Puch HD cilinderkop net Puch koppakking.
trekt lekker op, rijdt >40 km/uur
Omhoog

Gebruikersavatar
hiwema
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 jul 2010 19:25
  • Citeer

Berichtdoor hiwema » 13 mar 2011 15:22

L.S.

een aanvulling op het bovengenoemde bericht.

het buisje kan je beter voorzien van uitsparingen, zodat als het buisje je luchtfilter verder binnendringt, ..trillingen?...de luchtafvoer niet word afgesloten.

succes
harry
Herschaalde kopie van P1020831.jpg
als voorbeeld, het origineel zat alweer in mijn snor
Herschaalde kopie van P1020831.jpg (51.94 KiB) 8136 keer bekeken
Tomos Youngster 2005
15mm carb. 52 sproeier
ontsteking op brom
ontgrenst inlaatspruitstuk
snelle stand. uitlaat zwart, met binnendemper
vtw / atw 26/28
Puch HD cilinderkop net Puch koppakking.
trekt lekker op, rijdt >40 km/uur
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 23 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.