Pagina 1 van 1

Schuin spruitstuk, prestatie verlies?

Geplaatst: 30 jul 2007 19:38
door Walravens
Zoals de titel al vraagt, Heeft een schuin spruitstuk prestatie verlies tegenover een rechte???

Ik heb er nu een rechte op zitten maar als ik bij m'n carb moet zijn moet ik steeds me blok laten zakken. En ben nogal lui :) Wil er dus een schuine op zetten maar wil geen prestatie verlies..

Geplaatst: 30 jul 2007 20:22
door shadowranger
Ik merk geen verschil, maar dat zal wel komen door de nogal standaard uitvoering.

Heb je een verdiepte inlaat in je cilinder zitten icm dat rechte spruitstuk? Dan zal je mogelijk iets prestatieverlies lijden. Vaak worden die schuine spruitstukken icm de nieuwste cilinders gebruikt, dan is het inlaattraject qua lengte gelijk ivm de inlaatpuls.

Geplaatst: 30 jul 2007 21:33
door Vuile Beunkoe
Wat een dure praat voor zoiets onbenulligs, dat tomos NL er vast nog niet eens over nagedacht heeft... :')

Geplaatst: 31 jul 2007 12:56
door nearox
meestal is korte togh het snelste dus zou ik zegen ja
toen ik een kort spruitstuk had kon ik altyd mijn carb en schuin net doorheen halen zonder blok te lichten

Geplaatst: 01 aug 2007 22:43
door tm-tuning
in theorie zou recht spruitstuk idd sneller zijn werk doen. maar ik merk er in de praktijk ook niet echt veel van.

maar in combinatie met een polini membraan heb je een hele goede gasreactie en dat is dan met schuinspruitstuk minder

Geplaatst: 01 aug 2007 23:35
door Walravens
oke, thanks mensen zo te horen alleen een wat latere reactie mischien?
me brommer wordt geen sprinter ofzow dus dat zit wel goed :P
Vraagje tussendoor, ik wil er een 15mm opzetten zijn daar ook schuine pruitstukke van?

Geplaatst: 02 aug 2007 19:14
door TomBergman
oke, thanks mensen zo te horen alleen een wat latere reactie mischien?
me brommer wordt geen sprinter ofzow dus dat zit wel goed :P
Vraagje tussendoor, ik wil er een 15mm opzetten zijn daar ook schuine pruitstukke van?
schuinspruitstuk heeft een begrensring, als je die er uit haalt is het spruitstuk 15mm, ik hoorde laatst dat het schuine stuk misschien wel geen 15 mm is... maar ok

Geplaatst: 02 aug 2007 19:23
door IxilTomos
(...)ik hoorde laatst dat het schuine stuk misschien wel geen 15 mm is... maar ok
Dit is niet waar, ik heb bij het ontgrenzen van de mijne het ff nagemeten en ze zijn allebei 14,8mm groot de openingen.

Geplaatst: 02 aug 2007 20:53
door TomBergman
(...)ik hoorde laatst dat het schuine stuk misschien wel geen 15 mm is... maar ok
Dit is niet waar, ik heb bij het ontgrenzen van de mijne het ff nagemeten en ze zijn allebei 14,8mm groot de openingen.
ok danku :)

Geplaatst: 02 aug 2007 22:47
door Walravens
Ook het schuine gedeelte is dus 15mm?

Geplaatst: 03 aug 2007 12:36
door nearox
neej haha alleen het voorste stukje

Geplaatst: 03 aug 2007 14:47
door Vuile Beunkoe
schuin is 13.7

Geplaatst: 03 aug 2007 18:17
door Techneut
Even de boeken er op nageslagen en dit is de theorie achter lange en korte spruitstukken: Hoe korter het spruitstuk, hoe sneller de motor op de carburateur reageert. Hoe langer het spruitstuk, hoe meer trekkracht onderin. In de praktijk valt dit allemaal wel mee want het is maar 1 klein onderdeeltje van de hele motor. Dus echt veel merk je er niet van.

Geplaatst: 03 aug 2007 20:25
door Vuile Beunkoe
En soms kan een kort spruitstuk juist nadelig zijn...

Theorien gaan niet altijd op in de praktijk

Geplaatst: 04 aug 2007 15:50
door Walravens
Bedankt mensen! Er komt dus gewoon een schuine op :)

Geplaatst: 14 aug 2007 21:03
door prutser
prima keus!
schuin is gewoon een praktische reden door tomos nederland gekozen om het wisselen van de spoeiers te vergemakkelijken!..


mvg robin