• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

zuiger brom/snor

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
33 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
zipper
Tomosforummer
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 apr 2005 22:13
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor zipper » 27 jun 2005 14:11

Ik heb mensen al meerdere malen horen zeggen dat er een verschil is in de zuigers van een brom en snor tomos. De brom zuiger zou sleuven hebben die een snor zuiger niet heeft. Nu zie ik op de tekeningen van http://www.esayparts.nl dat alle zuigers sleuven hebben, of ik nou bij de brom of de snor variant kijk. Het gaat toch om deze sleuven, of niet???
Afbeelding

De zuiger van mijn snor tomos ziet er precies hetzelfde uit, dus ik snap niet waarom een brom zuiger sneller zou zijn.
Omhoog


JooL
Vaste forummer
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 dec 2004 10:53
Locatie: Helvoirt
Contacteer:
Contacteer JooL
Website
  • Citeer

Berichtdoor JooL » 27 jun 2005 14:43

waar jij de pijl bij zet hebben we het niet over.
het gaat over sleuven die bij de inlaat van je cilinder zit.
NEt als bij 70cc zit er een groot gat in de zuiger.

door deze gaten staat de inlaat langer open, komt er meer benzine mengel onderin je krukas dus ook meer bij ontbranding.

Afbeelding

zoals op de foto is te zien.

Wat jij hebt aangewezen met de pijl is voor de spoelpoorten. deze kan je dus ook veranderen zodat het mengsel sneller bij de verbrandingskamer is.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Afbeelding
Omhoog

skoeddies
Vastgeroeste forummer
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:16
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 27 jun 2005 15:48

ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
jah na drie keer begint het wel te dagen..
Omhoog

zipper
Tomosforummer
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 apr 2005 22:13
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor zipper » 27 jun 2005 16:57

Dankjewel JooL, dat is duidelijk. Is het een beetje te doen zelf van die sleuven te maken?

En wat is dan het verschil tussen brom/snor zuiger? De brommers hebben origineel toch niet van die sleuven?
Omhoog

JooL
Vaste forummer
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 dec 2004 10:53
Locatie: Helvoirt
Contacteer:
Contacteer JooL
Website
  • Citeer

Berichtdoor JooL » 27 jun 2005 17:37

sorry jongens van het drie keer de internet verbinding deed raar.

Maar dit zou ik zelf niet doen. Als je goed zoekt vind je zede zuigers met 2 sleuven, dus niet zoals op de foto deze kosten 12.95 net zo duus als een gewone zuiger.

Tussen brom en snor zit het verschil van 1 gaatje bij je inlaat. Dit is een rond gaatje van ongeveer 4mm, bij snor is dit dus niet.
Afbeelding
Omhoog

zipper
Tomosforummer
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 apr 2005 22:13
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor zipper » 27 jun 2005 19:53

En zelf zo'n gaatje boren, dat moet toch wel kunnen? Of win ik daar niks mee?
Omhoog

hellbat
Vaste forummer
Berichten: 497
Lid geworden op: 30 mei 2005 01:49
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 27 jun 2005 20:06

@ jool, probleem van de 3 posten is opgelost.
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.
Omhoog

JooL
Vaste forummer
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 dec 2004 10:53
Locatie: Helvoirt
Contacteer:
Contacteer JooL
Website
  • Citeer

Berichtdoor JooL » 27 jun 2005 22:40

mooi
Afbeelding
Omhoog

zipper
Tomosforummer
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 apr 2005 22:13
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor zipper » 28 jun 2005 11:56

Heb nog op easyparts zitten kijken en heb daar wat vreemds ontdekt. Er zijn 4 types zuigers te bestellen:

Voor de snor:
27-1 Zuiger 38.0x50
27-2 Zuiger 38.5x50

Voor de brom:
27-3 Zuiger 38.0x50
27-4 Zuiger 38.5x50

Er zijn dus voor zowel bom als snor twee types beschikbaar. Is de maat die varieert de diameter van de zuiger ofzo?

Enne, kan ik nou zelf zo een gaatje boren en zo ja waar moet die ongeveer?
Omhoog

skoeddies
Vastgeroeste forummer
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:16
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 28 jun 2005 13:08

van dat gaatje kan ik je niet vrtellen..
maar ie verschil in maten is idd de diameter..
als je er een nieuwe in wilt zetten is het dus een kwestie van de diameter van de oude zuiger controleren.. en mischien ter controle de boring van je cilinder, ditis allemaal makkelijk te doen met een schuifmaat

ik weet niet of het verschil aan diameters zit in een oud of nieuw blok?? ik heb een oude en rijd met een diameter van 38.0 dacht ik.. mischien iemand die hier wat meer van weet
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 28 jun 2005 13:20

die halve maat groter is voor als je cil uigehoont is.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

JooL
Vaste forummer
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 dec 2004 10:53
Locatie: Helvoirt
Contacteer:
Contacteer JooL
Website
  • Citeer

Berichtdoor JooL » 28 jun 2005 13:46

ja het is latijd 38mm geweest.
Afbeelding
Omhoog

NikeyTomos
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 mei 2005 21:24
Locatie: Zoeterwoude
  • Citeer

Berichtdoor NikeyTomos » 28 jun 2005 19:02

@ zipper: Je kan beter twee sleuven maken in je zuiger. dit heeft meer effect als één gaatje boren. Deze zuigers met sleuven zitten meestal in de bromcilinders. Je hebt ook zuigers met één klein gaatje maar deze ben ik niet vaak tegengekomen (ik heb van dit gaatje trouwens ook twee sleuven gemaakt :D )

Het is niet moeilijk om deze sleuven te maken. Je maakt deze aan de inlaatpoort zijde. ze komen overeen met de breedte van je inlaatpoorten. ze beginnen ong 3 a 4 mm onder je onderste zuigerveer en zijn ong. 20mm lang. Het is niet veel werk en dus best simpel om deze sleuven te maken. Eerst een paar gaatjes boren en daarna vijlen maar.

Na deze sleuven gemaakt te hebben wel ff n groter sproeier erin.
Tomos, 50cc (N2C tuned), Proma, 12mm = 76 km/u
Omhoog

zipper
Tomosforummer
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 apr 2005 22:13
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor zipper » 28 jun 2005 19:11

Dat ga ik dan eens proberen.
Het moet in principe makkelijk kunnen, ik heb een complete frees-bank tot mijn beschikking, daarmee moet het wel lukken 8)

Maakt het nog uit of ik 2 sleuven maak, of 1 grote (net als op de foto van JooL?
Omhoog

zipper
Tomosforummer
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 apr 2005 22:13
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor zipper » 28 jun 2005 22:34

Ik heb eindelijk een foto gevonden van een tomos zuiger MET sleuven.

Afbeelding

Zo moet ie dus ongeveer worden.

Bedankt voor jullie reacties!
Omhoog

JooL
Vaste forummer
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 dec 2004 10:53
Locatie: Helvoirt
Contacteer:
Contacteer JooL
Website
  • Citeer

Berichtdoor JooL » 28 jun 2005 23:22

hele mooie

maar even voor de duidelijkheid, de zuiger met sleuven is immitatie
en dus niet origineel in een tomoste vinden.
Afbeelding
Omhoog

zipper
Tomosforummer
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 apr 2005 22:13
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor zipper » 29 jun 2005 00:56

Zijn er nog tips voor de precieze plaatsing van de sleuven? De breedte is duidelijk: De breedte van je inlaat.
Maar voor de hoogte en plaating in de hoogte?

Zoals ik het zie:

Hoe hoger je ze zet, hoe eerder hij zal beginnen met aanzuigen (heeft dit nadelige gevolgen?)

Hoe meer materiaal je aan de onderkant overhoudt, hoe groter de onderbreking is van het aanzuigen (heeft dit nadelige gevolgen?)

Waarom lopen de sleuven niet helemaal door tot aan de onderkant?
Omhoog

skoeddies
Vastgeroeste forummer
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:16
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 29 jun 2005 08:59

ik heb op het internet het een en ander voor een kreidler gevonden..
maar het geeft mischien een idee en mischien heb je er wat aan en kan iemand ons vertellen of deze plaatjes ook op een tomos goed zullen werken:

Afbeelding
De originele standaard (brommer) zuiger opvoeren
Door 5 mm van de zuiger af te zagen aan de
inlaatzijde, zoals op het plaatje is te zien, kun
je de motor iets sterker maken, en iets meer
toeren laten draaien. (De inlaat staat langer
open). Zorg dat je de braampjes netjes wegvijlt,
zodat er geen krasjes in de cylinder komen.


en nog een plaatje met extra poortjes:
Afbeelding
Omhoog

NikeyTomos
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 mei 2005 21:24
Locatie: Zoeterwoude
  • Citeer

Berichtdoor NikeyTomos » 29 jun 2005 17:34

@ jool: je hebt wel ori tomos zuigers met sleuven!

@ zipper: lees mijn maten maar dan komt het goed. Bij grotere denk ikzelf persoonlijk dat je zuiger in onbalans kan raken en dat deze minder "stijf" is. Bij sleuven tot de onderkant heeft je zuiger niet voldoende stevigheid meer

@ zipper: ik doe geen materiaal aan de voet van de zuiger bij de inlaatzijde weghalen omdat je zuiger dan makkelijker gaat kantelen. die kleine gaatjes hebben te maken met de vorm van de inlaatpoort bij kreidler. bij tomos kun je makkelijk langere sleuven maken. De kleine bij kreidler en soms ook bij puch zitten vaak in cils met "boost"poorten. Dit heeft dus minder nut bij tomos, hier moet je gewoon grote sleuven maken.
Tomos, 50cc (N2C tuned), Proma, 12mm = 76 km/u
Omhoog

larz
Vaste forummer
Berichten: 283
Lid geworden op: 24 jan 2006 18:01
Locatie: Barendrecht(rotterdam)
  • Citeer

Berichtdoor larz » 24 jan 2006 21:14

hey jongens ik heb een vraag...ik heb een getunde brommer cilinder gekocht...zou die goed werken met een snor zuiger(ikdacht bij aankoop dat er geen verschil was in zuigers en dat blijkt dus wel te zijn)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
33 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.