Pagina 1 van 2

zuiger brom/snor

Geplaatst: 27 jun 2005 14:11
door zipper
Ik heb mensen al meerdere malen horen zeggen dat er een verschil is in de zuigers van een brom en snor tomos. De brom zuiger zou sleuven hebben die een snor zuiger niet heeft. Nu zie ik op de tekeningen van http://www.esayparts.nl dat alle zuigers sleuven hebben, of ik nou bij de brom of de snor variant kijk. Het gaat toch om deze sleuven, of niet???
Afbeelding

De zuiger van mijn snor tomos ziet er precies hetzelfde uit, dus ik snap niet waarom een brom zuiger sneller zou zijn.

Geplaatst: 27 jun 2005 14:43
door JooL
waar jij de pijl bij zet hebben we het niet over.
het gaat over sleuven die bij de inlaat van je cilinder zit.
NEt als bij 70cc zit er een groot gat in de zuiger.

door deze gaten staat de inlaat langer open, komt er meer benzine mengel onderin je krukas dus ook meer bij ontbranding.

Afbeelding

zoals op de foto is te zien.

Wat jij hebt aangewezen met de pijl is voor de spoelpoorten. deze kan je dus ook veranderen zodat het mengsel sneller bij de verbrandingskamer is.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Geplaatst: 27 jun 2005 15:48
door skoeddies
ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
jah na drie keer begint het wel te dagen..

Geplaatst: 27 jun 2005 16:57
door zipper
Dankjewel JooL, dat is duidelijk. Is het een beetje te doen zelf van die sleuven te maken?

En wat is dan het verschil tussen brom/snor zuiger? De brommers hebben origineel toch niet van die sleuven?

Geplaatst: 27 jun 2005 17:37
door JooL
sorry jongens van het drie keer de internet verbinding deed raar.

Maar dit zou ik zelf niet doen. Als je goed zoekt vind je zede zuigers met 2 sleuven, dus niet zoals op de foto deze kosten 12.95 net zo duus als een gewone zuiger.

Tussen brom en snor zit het verschil van 1 gaatje bij je inlaat. Dit is een rond gaatje van ongeveer 4mm, bij snor is dit dus niet.

Geplaatst: 27 jun 2005 19:53
door zipper
En zelf zo'n gaatje boren, dat moet toch wel kunnen? Of win ik daar niks mee?

Geplaatst: 27 jun 2005 20:06
door hellbat
@ jool, probleem van de 3 posten is opgelost.

Geplaatst: 27 jun 2005 22:40
door JooL
mooi

Geplaatst: 28 jun 2005 11:56
door zipper
Heb nog op easyparts zitten kijken en heb daar wat vreemds ontdekt. Er zijn 4 types zuigers te bestellen:

Voor de snor:
27-1 Zuiger 38.0x50
27-2 Zuiger 38.5x50

Voor de brom:
27-3 Zuiger 38.0x50
27-4 Zuiger 38.5x50

Er zijn dus voor zowel bom als snor twee types beschikbaar. Is de maat die varieert de diameter van de zuiger ofzo?

Enne, kan ik nou zelf zo een gaatje boren en zo ja waar moet die ongeveer?

Geplaatst: 28 jun 2005 13:08
door skoeddies
van dat gaatje kan ik je niet vrtellen..
maar ie verschil in maten is idd de diameter..
als je er een nieuwe in wilt zetten is het dus een kwestie van de diameter van de oude zuiger controleren.. en mischien ter controle de boring van je cilinder, ditis allemaal makkelijk te doen met een schuifmaat

ik weet niet of het verschil aan diameters zit in een oud of nieuw blok?? ik heb een oude en rijd met een diameter van 38.0 dacht ik.. mischien iemand die hier wat meer van weet

Geplaatst: 28 jun 2005 13:20
door Vuile Beunkoe
die halve maat groter is voor als je cil uigehoont is.

Geplaatst: 28 jun 2005 13:46
door JooL
ja het is latijd 38mm geweest.

Geplaatst: 28 jun 2005 19:02
door NikeyTomos
@ zipper: Je kan beter twee sleuven maken in je zuiger. dit heeft meer effect als één gaatje boren. Deze zuigers met sleuven zitten meestal in de bromcilinders. Je hebt ook zuigers met één klein gaatje maar deze ben ik niet vaak tegengekomen (ik heb van dit gaatje trouwens ook twee sleuven gemaakt :D )

Het is niet moeilijk om deze sleuven te maken. Je maakt deze aan de inlaatpoort zijde. ze komen overeen met de breedte van je inlaatpoorten. ze beginnen ong 3 a 4 mm onder je onderste zuigerveer en zijn ong. 20mm lang. Het is niet veel werk en dus best simpel om deze sleuven te maken. Eerst een paar gaatjes boren en daarna vijlen maar.

Na deze sleuven gemaakt te hebben wel ff n groter sproeier erin.

Geplaatst: 28 jun 2005 19:11
door zipper
Dat ga ik dan eens proberen.
Het moet in principe makkelijk kunnen, ik heb een complete frees-bank tot mijn beschikking, daarmee moet het wel lukken 8)

Maakt het nog uit of ik 2 sleuven maak, of 1 grote (net als op de foto van JooL?

Geplaatst: 28 jun 2005 22:34
door zipper
Ik heb eindelijk een foto gevonden van een tomos zuiger MET sleuven.

Afbeelding

Zo moet ie dus ongeveer worden.

Bedankt voor jullie reacties!

Geplaatst: 28 jun 2005 23:22
door JooL
hele mooie

maar even voor de duidelijkheid, de zuiger met sleuven is immitatie
en dus niet origineel in een tomoste vinden.

Geplaatst: 29 jun 2005 00:56
door zipper
Zijn er nog tips voor de precieze plaatsing van de sleuven? De breedte is duidelijk: De breedte van je inlaat.
Maar voor de hoogte en plaating in de hoogte?

Zoals ik het zie:

Hoe hoger je ze zet, hoe eerder hij zal beginnen met aanzuigen (heeft dit nadelige gevolgen?)

Hoe meer materiaal je aan de onderkant overhoudt, hoe groter de onderbreking is van het aanzuigen (heeft dit nadelige gevolgen?)

Waarom lopen de sleuven niet helemaal door tot aan de onderkant?

Geplaatst: 29 jun 2005 08:59
door skoeddies
ik heb op het internet het een en ander voor een kreidler gevonden..
maar het geeft mischien een idee en mischien heb je er wat aan en kan iemand ons vertellen of deze plaatjes ook op een tomos goed zullen werken:

Afbeelding
De originele standaard (brommer) zuiger opvoeren
Door 5 mm van de zuiger af te zagen aan de
inlaatzijde, zoals op het plaatje is te zien, kun
je de motor iets sterker maken, en iets meer
toeren laten draaien. (De inlaat staat langer
open). Zorg dat je de braampjes netjes wegvijlt,
zodat er geen krasjes in de cylinder komen.


en nog een plaatje met extra poortjes:
Afbeelding

Geplaatst: 29 jun 2005 17:34
door NikeyTomos
@ jool: je hebt wel ori tomos zuigers met sleuven!

@ zipper: lees mijn maten maar dan komt het goed. Bij grotere denk ikzelf persoonlijk dat je zuiger in onbalans kan raken en dat deze minder "stijf" is. Bij sleuven tot de onderkant heeft je zuiger niet voldoende stevigheid meer

@ zipper: ik doe geen materiaal aan de voet van de zuiger bij de inlaatzijde weghalen omdat je zuiger dan makkelijker gaat kantelen. die kleine gaatjes hebben te maken met de vorm van de inlaatpoort bij kreidler. bij tomos kun je makkelijk langere sleuven maken. De kleine bij kreidler en soms ook bij puch zitten vaak in cils met "boost"poorten. Dit heeft dus minder nut bij tomos, hier moet je gewoon grote sleuven maken.

Geplaatst: 24 jan 2006 21:14
door larz
hey jongens ik heb een vraag...ik heb een getunde brommer cilinder gekocht...zou die goed werken met een snor zuiger(ikdacht bij aankoop dat er geen verschil was in zuigers en dat blijkt dus wel te zijn)