• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Krukaskeerring vervangen@wiki

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 30 apr 2008 08:22

Als je motorische problemen hebt, en overal al op valse lucht en lekkage hebt gezocht maar geen oorzaak hebt kunnen vinden, kan het probleem bij de krukaskeerringen zitten. Deze kunnen versleten zijn, uitgehard, of het veertje geknapt waarmee de manchet op de krukas gehouden wordt waardoor mengsel weglekt ipv dat het daar komt waar de motor het nodig heeft. Het vervangen is een eenvoudige klus, het vergt wel wat tijd vanwege sleutelwerk voordat je erbij bent. De keerringen zijn te vervangen zonder dat je het blok onder het frame vandaan hoeft te halen, maar ik kan mij voorstellen dat een los blok wat prettiger werkt of zet de brommer op een werkbank oid zodat je niet op de knieën hoeft te liggen. :wink: Als je de keerringen gaat vervangen kun je ze beter allebei vervangen, ze kosten niet veel maar het scheelt ergernis als een week of zo later de problemen weer beginnen omdat de nog niet vervangen keerring lekt. Eenmaal losgemaakte keerringen ook niet weer terugstoppen, ze zijn maar voor éénmalig gebruik!

Er zit aan beide zijden (versnellingsbak en ontstekingskant) een krukaskeerring. De ontstekingskant is het makkelijkst te vervangen. Maak je kickstartpedaal, voetsteun carterkap en vliegwiel los. Markeer hoe de ontsteking in het carter zit (dan hoef je niet weer opnieuw af te stellen) en demonteer deze door de schroefjes los te draaien waarmee de grondplaat in het carter vastzit. Nu zie je de keerring zitten. Demonteer deze door een bandenlichter tussen keerring en krukas te steken en dan de keerring eruit te trekken. Let wel op dat je de zitting niet beschadigd. Vaak kun je bandenlichters gebruiken als je hier haakse kantjes aan hebt gemaakt.

De versnellingsbakzijde vergt meer handeling. Demonteer het voetsteuntje, motorscherm en tap de olie van de versnellingsbak af. Vang deze op, eventueel kun je deze hergebruiken als ze niet te smerig is. Demonteer de carterkap, let op eventuele losse afstandsringen die blijven plakken aan de binnenkant bij de lagers. Kijk goed hoe eea zit, maak eventueel foto's hoe het onderdeel gemonteerd zit dat vergemakkelijkt de montage straks. Leg de onderdelen in volgorde weg, zodat je weet welk onderdeel waar hoort.. Nu zie je de drie assen zitten. Vlnr: Kickstartas, tussenas met vertandingen, koppelinghuis.

Maak het koppelingshuis los door de moer los te draaien en deze weg te halen. Achter het koppelingshuis zit nog een dikke ring, deze moet straks er ook weer tussen anders vreten de tanden de keerring weg. Voor de overige twee assen moet het kickstartpedaal losgemaakt worden. Daana kun je ze beiden tegelijk uit de bak schuiven. De- en montage van de keerring is hetzelfde als bij de ontstekingskant. Maak de zitting schoon en vetvrij. Zorg wel dat je de nieuwe keerring recht en gelijk met de buitenkant van de zitting monteert. Ze zijn met de hand in de zitting te drukken, of met beleid met een kunststof hamer, maar druk ze niet scheef, want dan kun je weer nieuwe kopen.

Monteer de losse onderdelen weer in omgekeerde volgorde terug in de bak, gebruik een nieuwe pakking voor het deksel en vul de olie bij totaan de controleplug aan de zijkant van het deksel. Monteer de overige losse onderdelen weer die je nog hebt en maak een proefritje.

Succes.

Add.: Ik plaats later nog wel foto's als ik gelegenheid heb.
Laatst gewijzigd door shadowranger op 26 sep 2008 10:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07

Berichtdoor Renault » 30 apr 2008 09:58

Ik voeg er even bij toe dat de maat van de keerring aan beide kanten 17x35x7 is.
De moer van het koppelingshuis kun je eruit halen dmv een zuigerstop op de plaats van je bougie te zetten. Zo blokkeer je de koppeling.

Mocht je de keerring bij je achtertandwiel ook willen vervangen, de maat hiervan is; 35x47x7.
Laatst gewijzigd door Renault op 23 jul 2008 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

bohmsje
Tomosforummer
Berichten: 173
Lid geworden op: 14 okt 2007 12:01
Locatie: Borne

Berichtdoor bohmsje » 15 jul 2008 18:28

de krukas keerring zit toch achter de koppeling? dat zwarte?

Ik heb alles eruit, koppeling,etc maar, hoe krijg ik de keerring er zelf uit? wrikken?
Mijn tomos A35B en Tomos NTX zijn te vinden in de foto-gallerij!
Nou ik ben niet de beste typer dus sommige woorde typ ik niet goed dusja naja zal wel is kijkn voor die sproeirs
En ik heb een viertakt
met een tomos....
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 15 jul 2008 18:42

Kun je eruit trekken met een haakje oid of een kleine schroevendraaier tussen keerring en krukas te steken en dan opwippen.

Btw, graag alleen relvante info toevoegen aan dit topic, voor vragen kun je beter een eigen topic openen met een linkje naar hier. :wink:
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Motorisch”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.