• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Cilinder en Carter tuning

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
141 berichten
  • Pagina 1 van 8
    • Ga naar pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 8
  • Volgende
Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 23 jun 2008 17:13

Ik maak deze topic aan me de reden om je tunings werk te showen.

Post hier fotos van je tune werk aan je cilinder of carter.Zodat we er positief of negatief commentaar op kunnen geefen en extra tips als je iets fout heb gedaan.

Ook als je vragen hebt over het tunen kan je het hier stellen.


Het lijkt mij niet de bedoeling om elkaar te gaan afkraken.Maar opbouwende kritiek te geefen zoals: als je de volgende keer nou dit of dat doet zal het eindresultaat beter zijn.

Ik hoop dat er geen onzin komt in dit topic maar alleen nuttige info/antwoorden.


Hier een foto van mijn carter voor een 70cc rgd(links bewerkt rechts *standaard)
Afbeelding

@ the mods: miss handig om hier een mededeling ofzo van te maken zodat hij makkelijk terug te vinden is :mrgreen:
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog


Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 23 jun 2008 17:52

Dan zal ik maar beginnen met een vraag. Ik heb een 80cc metrakit op de kop weten te tikken. Nu ben ik nog op zoek naar een blok. Ik weet dat je de carters moet bewerken, maar moet je deze ook groter maken qua oppervlakte? Ik heb namelijk eventjes het blok van de 910-sprinter bekenen en hij heeft een grotere voetplaat dan normaal. Zo ja, hoe kun je deze groter maken :mrgreen:
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 23 jun 2008 18:05

voor een mk hoef je eigenlijk alleen maar je carter te kotteren.En voor het goede de zijkanten oplassen voor vlees voor je spoelkanalen.

En bedoelde je deze foto van 910-sprinter?

Afbeelding

Daar is zover ik kan opmaken uit de foto alleen maar aan de zijkanten van het carter extra vlees bij gelast.
En gekottert natuurlijk.
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 23 jun 2008 18:39

Ja die foto bedoel ik, er is dus een grotere voetplaat gemaakt :) Maar dit is niet nodig?
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 23 jun 2008 19:04

ja dat is wel nodig want anders heb je nietgenoeg vlees om je spoelkanalen te maken

als je je carter niet oplast zal je waar rood id geen aluminium meer hebben om de voetpakking op te kunnen klemmen
Afbeelding

want als je dit vergelijkt met *standaard tomos spoelers is het enorm natuurlijk dus enigge aanpassing is nootzakelijk
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 23 jun 2008 19:10

Aha, tnx ;) En hoe kun je zoiets oplassen? of laten doen?
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 23 jun 2008 19:14

kaal halen van poedercoat en gewoon met mig/mag of tig de zijkanten laten oplassen en dan vlakfrezen
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 23 jun 2008 19:51

Nou laatste vraag dan, waar frezen jullie die spoelers mee? Met zo'n boven frees of? Kun je zon frees ding trouwens ook in een zo'n vaste boor (weet de benaming even niet meer) doen en daarmee gaan frezen?
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Gebruikersavatar
steeksleutel
Pro Forummer
Berichten: 652
Lid geworden op: 26 jan 2007 19:17
Locatie: Oosthuizen (N-H)
  • Citeer

Berichtdoor steeksleutel » 23 jun 2008 19:51

Lassen aan je carters is met het risico van kromtrekken.
bekijk hier mijn oranje racertje:
viewtopic.php?t=5949&highlight=

En hier mijn sprinter
viewtopic.php?f=19&t=7186

Mijn Café Racer
viewtopic.php?f=11&t=10639
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 23 jun 2008 19:52

spoelers doe ik met een dremel achtig geval en een hardmetalen freesje

@steeksleutel: oja was ik vergeten te zeggen om krom trekken van carter tegen te gaan eerst goed voorverwarmen en na verwarmen


zelf gebruik ik deze freesen


Afbeelding
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 23 jun 2008 20:01

Oke, dat word dan opzoek naar zo'n setje :mrgreen:
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 23 jun 2008 20:02

http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... 0&catid=81

pagina 3 in het midden
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 23 jun 2008 20:05

Ik ga wel naar de dhz zaak, scheelt weer verzend kosten. Gierig.. :')
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Gebruikersavatar
lolo
Tomos Supporter
Berichten: 432
Lid geworden op: 03 jun 2007 12:35
  • Citeer

Berichtdoor lolo » 23 jun 2008 22:03

ik vroeg laatst hoe je je spoelpoorten kon gaan dremelen. Iemand zei dat je dan een haaks stukje voor op je dremel moest kopen. Ik die gekocht, alleen je kan dan toch helemaal niet bij je spoelpoorten. Heb je dan ook een hard metalen freesje nogdig of een slijpsteenje? :?:
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 23 jun 2008 22:10

sticky van gemaakt
Omhoog

Gebruikersavatar
lolo
Tomos Supporter
Berichten: 432
Lid geworden op: 03 jun 2007 12:35
  • Citeer

Berichtdoor lolo » 23 jun 2008 22:12

huh dat snap ik niet kun je dat wat beter uitleggen?
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 23 jun 2008 22:16

@lolo als je gaat frezen lijkt het me wel handig een freesje te kopen, dat haakse ding is alleen een hulp (/opzet) stuk voor de dremel... Ik snap niet hoe je het bedoeld dat je dan bij de spoelpoorten kan?

Sticky = dat het altijd bovenaan staat in het opvoeren gedeelte :wink: heeft geen verdere toevoeging tot jou vraag, maar tot die van Ingmar.
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 24 jun 2008 09:08

ik vroeg laatst hoe je je spoelpoorten kon gaan dremelen. Iemand zei dat je dan een haaks stukje voor op je dremel moest kopen. Ik die gekocht, alleen je kan dan toch helemaal niet bij je spoelpoorten. Heb je dan ook een hard metalen freesje nogdig of een slijpsteenje? :?:

Oke voor de duidelijkheid.Jij wilt IN de cilinder je spoelpoorten bewerken?zoja dan moet je een haakse frees hebben(om het ged te doen teminste)en een hardmetalen frees.maar die combinatie macht niet groter zijn dan.
38mm-->50cc of 44mm-->65cc anders gaat het niet passen en van het spul van dremel denk ik dat dat veel te groot is om in je cilinder te komen.

en voor verdere EXTRA duidelijkheid. als je over spoelpoorten begint zeg er dan ff bij of het in de cilinder is of aan de cilindervoet(spoelkanalen) anders is het een beetje onduidelijk.
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

Gebruikersavatar
sjaakvanvoorschoten
Diehard
Berichten: 1210
Lid geworden op: 15 mar 2008 01:49
Locatie: route 666
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 31 aug 2008 19:44

hey,

ik wil nu eens goed tunen. maar ik weet egt niet hoe je de slag en timing van zo´n cilinder kunt berekenen. ook niet na het bekijken van het proforum of de faqs. En als je deze dingen tog hebt kunnen berekenen, hoe zet je je tune idee op de cilinder.
En nog een vraag. kun je ook tunen met een veil want ik heb geen vrees en ik ben arm :mrgreen:
ik hoop dat jullie me kunnen helpen
mvg sjaak
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 31 aug 2008 19:54

De slag is gegeven. Dit is bij een tomos 43mm.

Voordat je begint met veilen en zagen ga je bedenken wat je wilt bereiken met je aanpaswerk. De een wil meer koppel onderin en de ander gaat voor een toeren beuker met een hoge topsnelheid.

Zodra je een beetje weet welke richting je op wilt (simpel gezegd: optrekken of topsnelheid) dan ga je kijken hoe je dat kunt bereiken. Cruciaal hierbij is de poortmap. Dit is je uitgangspunt waarna je kunt gaan rekenen aan je cilinder.

Heb je deze poortmap dan kun je gaan berekenen wanneer poorten openen en sluiten en wat je blowdown is. Zoals je wss al hebt uitgevonden (als je een beetje lees- en speurwerk hebt verricht) is de blowdown een maat van hoogtoerigheid van een cilinder. Nu is een lage blowdown laagtoerig en een hoge blowdown hoogtoerig (resp. waardes als 23 en 33).

Nu kun je vaststellen watvoor aanpassingen je moet maken om de gewilde prestaties te bereiken. Dit is niet het topic voor een meer gedetailleerde uitleg, maar alle info staat in het pro deel en anders kun je altijd pm-en.

Met vijltjes werken gaat uitstekend. Er zijn zelfs mensen die liever zo werken omdat je meer controle hebt over je werk. Het duurt daarentegen wel een stuk langer.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
141 berichten
  • Pagina 1 van 8
    • Ga naar pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 8
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.