• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

70cc + 14/12 carb etc.

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 03 jul 2008 09:13

Hallo,
Paar vraagjes:

1. Hoe zou een 70cc lopen met een standaard setup qua toeren etc? En zou dat evt. zuiniger zijn dan een standaard 50cc?

2. Wat voor geluid maakt 70cc of legt het alleen aan de uitlaat?

Deze vraag los van 70cc verhaal:
3. Hoe zou mijn brommer lopen als ik een bromkop neem ipv snorkop. Rijd mijn tossie dan gelijk zuiniger + Meer kracht/snelheid?
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

blue tomos power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor blue tomos power » 03 jul 2008 13:26

70cc met een 14/12 carbarateur loopt wel hoor;). Alleen met *standaard tandwielverhouding zal hij veel toeren maken. Beter plaats je achter een kleiner tandwiel bijvoorbeeld een 28/26. (als je nog snel wilt optrekken). je kunt ook achter een tandwiel 24 of 22 plaatsen maar dat is puur voor topsnelheid.
Maar 70cc is denk ik niet zuiniger hij heeft immer een 63,7? ccm inhoud.
en het geluid; dat ligt inderdaad aan de uitlaat, (goede demper). En aan het luchtfilter;
een *standaard geeft geen herrie met zich mee, bv een powerfilter/gaasfilter wel.

wat betreft de cilinderkop, hij krijgt meer compressie met een bromkop; maar het verbruik zal niets uitmaken.
Hij heeft meer kracht zal beter optrekken en je krijgt er een paar km bij op topsnelheid. :wink:

hopelijk heb je hier wat aan. :)
Tomos Quadro E-start te koop

IxilTomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor IxilTomos » 03 jul 2008 13:41

Wat voor cilinder ben je van plan erop te gaan leggen? Houd er rekening mee dat je je spruitstuk (/carburateur) aan zal moeten passen bij cilinders voor gewone tomossen? Tip: Zuigergestuurde Puch cilinders zijn plug&play voor tomos! past als het goed is je standaard spruitstuk en uitlaat ook op. Maar als je dat laatste doet zal je weinig merken van je cilinder.

Succes ermee ;)
Mijn Projectpage! - 65cc Polini, 17,5mm Dell'Orto PHBN, Bidalot C16 :D

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 03 jul 2008 13:43

Als je er een paar km mee wint dan is er wel degelijk minder verbruik toch?

Want hij heeft meer kracht terwijl hij niet perse meer toeren zal maken. Dus hij zal niet zozeer meer mengsel aanzuigen toch?

Nee ik heb een A55 blok zat er aan te denken om dat A55 performance kit te kopen. Volgens mij van Eurokit?

Als de inhoud groter is, maar als de toeren gelijkblijven met mijn hudige cilinder, dan is er toch alleen maar snelheids/krachtwinst en geen groter verbruik?

IxilTomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor IxilTomos » 03 jul 2008 13:51

Zo'n Cobra-look cilinderkit? Vet! Maar hij zal wel degelijk meer gaan verbruiken. Die cilinder heeft een grotere sproeier nodig in de carburateur om goed te rijden en dus zal hij meer verbruiken.

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 03 jul 2008 13:58

Oh ok :)

Je kan dus niet je luchtfilter aanpassen op een kleinere sproeier ? Daar rijd hij dus niet goed op?

En ik heb nog steeds een vraag over smering. Bij mengsmering gaat de olie ook door de sproeier. Maar met een oliepompje kan hij met een arme afstelling toch niet vastlopen? of geeft de benzine een relevant koelend effecT?

IxilTomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor IxilTomos » 03 jul 2008 14:14

Hij kan bij een arme afstelling zoiezo sneller vastlopen. Luchtfilter aanpassen op een kleinere sproeier is mogelijk maar dat zal gaan knijpen, en al helemaal op een cilinder als die van eurokit.

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 03 jul 2008 14:17

Ja maar hij krijgt toch evenveel olie als bij een arme afstelling? en de olie zorgt er toch voor dat hij niet te schaal loopt? Oliepompje wordt aangedreven door de rotatie van het vliegwiel...

leerling1
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer leerling1
Website
  • Citeer

Berichtdoor leerling1 » 03 jul 2008 14:28

De verhouding blijft hetzelfde
tomos wizzrd is klaar!!

kijk>>>>viewtopic.php?f=9&t=8282<<<<

IxilTomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor IxilTomos » 03 jul 2008 14:40

Klopt, blijft inprincipe in verhouding, alleen kan je cilinder wel wat rijkere smering gaan gebruiken als je die neemt. Maar dat terzijde. In hoeverre zijn je vragen nu beantwoord? :)

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 03 jul 2008 14:43

33% benzine 33% lucht 33% olie = samen 100% mengsel (Niet correct maar als voorbeeld)
Goede afstelling

23% benzine 43% lucht 33% olie = samen 100% mengsel
arme afstelling

De olie toevoer is nog steeds evenveel dus kan hij toch nooit vastlopen? wat houdt schaal mengsel bij brommermix dan in... de olie smeert uiteindelijk... en daar gaat het samen met de benzine door de sproeier, dus kleine sproeier teweinig benzine EN olie...

:roll:

Edit: Maar volgens mij heb je mijn vraag goed beantwoord :)

IxilTomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor IxilTomos » 03 jul 2008 14:46

Hij kan altijd vastlopen. De mengverhouding hoeft alleen niet altijd het probleem te zijn! Verderest klopt het wel, smering blijft in verhouding hetzelfde en dus goed. Alleen soms moet er extra gesmeerd worden ivm. gevoeligere setup.

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 03 jul 2008 14:50

En hogere RPM's denk'k?

Dus eigenlijk ter conclusie, een nieuwere brommer met aparte olietoevoer is minder gevoelig voor een arme setup dan een brommer met zelfmengsmering.

Maar mijn vraagjes zijn beantwoord. :)

IxilTomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor IxilTomos » 03 jul 2008 15:40

Een gevoeligere setup neemt vaak hogere toerentallen met zich mee ja. Mja je conclusie heb ik mijn vraagtekens bij. Als je een cilinder in de vorm van MK of gila 75 op je revival/streetmate/funtastic zou zetten zonder extra olie aan de smering toe te voegen ben je toch wel degelijk fucked. Maargoed, waar het systeem origineel voor is ontworpen, werkt het ook wel degelijk naar.

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 03 jul 2008 16:07

Ah, maar mijn vraag over de smering was meer gericht op mijn 50cctje maar toch bedankt

Volgens mij zijn A55 blokjes toch hoogtoeriger dan de voorgangers klopt dit?

IxilTomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor IxilTomos » 03 jul 2008 16:42

Klopt, A55 blokken hebben in vergelijking met de andere tomos blokken 50% meer vermogen. Dit komt door een betere kwaliteit carburateur en meer spoeling in de cilinder.

Volty
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Volty » 07 jul 2008 21:00

Ja maar hij krijgt toch evenveel olie als bij een arme afstelling? en de olie zorgt er toch voor dat hij niet te schaal loopt? Oliepompje wordt aangedreven door de rotatie van het vliegwiel...
Je hebt dan wel een oliepomp op je brommer, maar die pompt de olie in het vlotterbakje van de carburateur.
En de sproeier bepaalt dan hoeveel benzine/olie vanuit het vlotterbakje de cilinder in gaat..
Dus als je er een andere cilinder op zet, en de sproeier is te klein, dan krijgt ie te weinig benzine en dus ook te weinig olie en zal hij vastlopen. Extra olie erbij gooien helpt niet, dan klopt de verhouding benzine/olie niet meer en gaat je bougie vet slaan. Daarom is de juist emaat sproeier zo belangrijk bij een tweetakt, ook al heb je een apart oliteankje of tank je gewoon brommix.
Een viertakt heeft daar geen last van, die hebben een eigen oliecarter van waaruit ze gesmeerd worden.

en wat het verbruik betreft.. met een 65cc KAN je zuiniger rijden dan met een afgeknepen originele tomos.
Stel je rijdt met allebei 50 km/u. De originele tomos moet vol vermogen leveren en je rijdt dus altijd volgas. een 65cc'tje rijdt met een beetje moeite 80, en hoeft dus minder 'moeite' te doen om 50 km/u te rijden. Vaak zie je dat ook terug in het verbruik. Ik zou dan wel een 15mm carburateur nemen, een 12mm kan ook best maar ik ben bang dat die meer verbruikt dan een 15mm..

Wil je een leuk voorbeeld weten? Ik heb een 50cc viertaktblokje op mijn tomos gehad. die reed met pijn en moeite 50 km/u.. verbruik was ongeveer 1:30. Nu zit er een 107cc blok onder wat natuurlijk veel harder gaat. Maar als je daar normaal mee rijdt verbruikt absoluut geen 1:30.. ik heb er zelfs 1:60 mee gehaald.. en dat kwam niet omdat ie te arm liep.
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 08 jul 2008 09:04

Dat klopt helaas niet, het slangetje van het oliepompje wordt direct naar de carburateurs uitlaat geleid. waar het spruitstuk op zit. Het zou ook eigenlijk een belabbert systeem zijn als dat niet zo was. Misschien dat andere carburateurs dit anders doen maar die van mij komt de olie direct in het benzine/lucht mengsel.

Maar het verhaal van het verbruik is wel interessant.

Volty
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Volty » 08 jul 2008 20:13

Dus het slangetje van de olie zit op de carburateur? Als hij direct op het spruitstuk zit ben ik wel benieuwd hoe hij de olie dan vernevelt.
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project

xanderz
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor xanderz » 09 jul 2008 00:54

even een (redelijk) simpel voorbeeld van wat een grotere cilinder op het verbruik voor invloed heeft.

je hebt een 50cc cilinder. hij doet 6000 toeren per minuut om 40 te rijden. met deze snelheid constant te houden kom je op verbruik van 1 op 50(wilde gok)

als je een grotere cilinder neemt. krijg je vermogen winst(hoef niet perséé toerenwinst te zijn. immers 50cc kunnen vaak hogere toeren dan 70cc) maar je inhoud neemt toe waardoor er meer brandstof moet toegevoerd worden.

je hebt een 70cc ciliinder. hij doet 3000 toeren per minuut om 40 te rijden, verbruik 1 op 60(weer gok.)
dit komt doordat de extra beschikbare vermogen er voor zorgt dat je genoeg kracht hebt om op een bepaalde snelheid te komen met een zwaardere vertanding. hierdoor neemt het toerental af.

echter. practijk en theorie verschilt vaak. een goed geflowde(geen beknellingen of begrenzingen in de vloei van het mengsel door luchtfilter, carb, cilinder, uitlaat, demper) zorgt vaak voor een betere resultaat in zowel vermogen, torque en benzine verbruik.

er is een heel hoop te zeggen over wat er zuiniger is. maar wat ik zeker weet is dat een tos gemakkelijk 1op80 kan halen geheel standaard. dan heb ik het over een snortos. door de lage toerentallen en het traag optrekken zal er minder benzine verbruikt worden. ook hoef je niet altijd te remmen. waardoor je gemiddelde snelheid dicht tegen je topsnelheid ligt.

mijn tip? wil je zuinig rijden, rij zo constant mogelijk en nooit vol gas. jammer dat het aard van het beestje is zo hard mogelijk te gaan ;)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen