• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos vooruitduwen slecht?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
jochie
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor jochie » 27 mar 2009 19:34

oke ik heb een (dringende) vraag.

laat ik maar direct beginnen:

ik zat laatst ineens met deze gedachte:

stel je duwt je tomos de tuin uit terwijl deze uitstaat. je achterwiel draait dan, dus je krukas ook (lijkt me). maar, als je krukas draait, gaat natuurlijk ook de zuiger op en neer ( :o ).nu komt het, je tomos vonkt nu alleen niet. dus als je je tomos aanzet, en stel je zuiger staat in het midden van je cilinder en je tomos vonkt direct, dan is er toch een VEEL minder hardere ontploffing dan dat je zuiger op de BDP zou staan. en je blijft met een constante snelheid rijden, dan komt je zuiger nooit op het BDP wanneer de ontploffing daar is. begrijpen jullie het nog? hetzelfde gebeurt wanneer je voor het stoplicht staat en je motor blijft lopen, je tomos blijft ontploffinkjes maken terwijl je achterwiel, en daarmee je zuiger)niet op en neer gaat. dit zou betekenen dat je op een bepaalde tijd, wanneer je wegrijdt en je ontploffing net is geweest, je ook vermogen verliest omdat je moet 'wachten' op de volgende ontploffing. nog steeds te begrijpen? nog een voorbeeld: je gaat een helling af met lopende motor: je wiel draait harder, dus je zuiger ook: maar gaan de ontploffingen ook sneller? dat je niet weer ineens met een zuiger in het midden van je cilinder, een vonk krijgt?

ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en dat jullie mijn 'vraag' kunnen beantwoorden.

alvast bedankt!

EtB
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor EtB » 27 mar 2009 22:38

je zuiger beweegt dan niet toch ?
omdat je koppeling nog niet aangrijpt

als je bv bij iemand ga aanhangen met een brommer die uitstaat dan slaat hij bij een bepaalde snelheid wel aan
met uitstaan bedoel ik dat hij niet loopt en het uitknopje wel op de aanstandstaat uiteraard

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 27 mar 2009 23:02

Met het duwen van je tomos beweegt je krukas niet, je zuiger dus ook niet, je vliegwiel dus ook niet (of je moet zo hard duwen dat je koppeling (van 2de versnelling?) aangrijpt?).

Het vliegwiel dat over de ontsteking zit is zo gemaakt dat het telkens als het op een bepaald punt komt het een vonk creëert. Aangezien je vliegwiel aan je krukas vast zit, en die weer aan je zuiger, zal je zuiger dus ook telkens op een bepaald punt staan als er ontsteking plaats vind (af te stellen door je ontsteking af te stellen).

Het is dus ook zo dat als je het gas los laat, er minder mengel komt bij de bougie, dus zal de ontploffing zwakker zijn, en zal de zuiger minder hard op en neer gaan. Als de zuiger minder hard op en neer gaat, draait het vliegwiel dus automatisch ook langzamer, en zal er dus ook meer tijd tussen ontstekingen zitten. Doordat de ontsteking en zuiger zo met elkaar in verbinding staan zal er dus telkens (mits goed afgesteld) op het juiste moment een ontsteking plaats vinden (als de zuiger op de juiste plek is).

Je zuiger staat niet direct in verbinding met het voortandwiel (of het achterwiel), dus je zuiger blijft gewoon op en neer gaan, ook als je stilstaat. Als je zuiger zou stoppen met bewegen, zou je vliegwiel ook stoppen, en zul je dus ook geen ontstekingen meer krijgen, en zou de motor dus uitvallen.

Hoop het zo goed uitgelegd te hebben, als iemand anders een fout of iets opmerkt, moet je het ff zeggen, zo zit het iig ongeveer in elkaar.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

tomosnewbie
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosnewbie » 27 mar 2009 23:03

Het eerste scenario kan ik denk ik niet uit leggen :P

Maar als je voor een stoplicht staat he, en je zou de achterkant optillen, dan zul je zien dat het achterwiel een klein beetje meedraait. Dit betekend dat je zuiger dan gewoon op en neer gaat, aangezien de koppeling dan ook aangrijpt.

En als je een helling afgaat, dan draait idd je achterwiel sneller, en gaat je zuiger ook sneller op en neer. Maar ook je vliegwiel gaat sneller draaien, de magneten daarvan komen sneller langs de pick-up en wordt er dus steeds sneller een vonk afgegeven.

Dit is mijn theorie, correct me if I'm wrong :wink:

EDIT: 1 minuut te laat :') :P
Tomos Targa

Mc. Sim
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 27 mar 2009 23:14

Ik zou zeggen, haal de carterkappen er af. Draai nu aan je vliegwiel alsof je blok loopt en kijk wat er gebeurd aan de kant met alle vertandingen, zo krijg je een veel beter beeld wat er allemaal gebeurd met je blokje wanneer hij loopt. Draai zo ook een keer aan je voortandwiel zonder carterkappen en kijk weer wat er gebeurd met de vertanding in het blok, je ziet zo dat de krukas niet mee draait.

Met een beetje inzicht is dit de beste manier om alles te leren/verklaren imo.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter

jochie
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor jochie » 28 mar 2009 16:39

oke, ik snap het, bedankt!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki