• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Nieuwe 15mm carb loopt niet goed

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
49 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 28 jan 2009 13:10

Geprobeerd is dus niet gelukt, hij blijft namelijk niet stationair lopen. Ik heb deo op het spruitstuk gespoten, lijkt me logisch. De eerste keer dat ik dit deed schoot het toerental omhoog, heb er toch nog even mee gereden, ging bagger. Dus ik de carb eraf gehaald, alles nagekeken, en weer gemonteerd. Weer gestart, deo op het spruitstuk gespoten, en hij bleef normaal lopen. Ik dus weer een testritje maken, maar hij liep even bagger, na testritje weer gekeken met wat deo, en er gebeurde niks. Vanochtend nog een keer met deo getest, en toen schoot het toerental wel weer omhoog, terwijl ik niks veranderd had.

Als hij koud is loopt 'ie goed, kan in een keer wegtrekken, zonder stotteren of iets. Alleen loopt hij niet goed stationair, heb geprobeerd het af te stellen met een kwartslag per keer, maar hij liep gewoon heel onregelmatig stationair. Zodra hij warm is en ik gas minder, en een paar seconden later weer gas geef, lijkt hij even uit te vallen, maar pakt hem dan toch na zo'n 2 seconden. Als ik stop terwijl hij warm is, loopt hij nog onregelmatiger stationair, en als ik dan een klein beetje gas geef maakt hij wel meer lawaai (lijkt hoger toerental), maar trekt hij niet. Dan kom ik soms nog wel weg door een beetje met het gas te spelen (licht met het gas spelen tot hij hem uiteindelijk pakt, dit duurt zo'n 5 seconden). Als ik dan in een keer het gas meer dan voor de helft opendoe valt hij uit. Het probleem doet zich dus alleen voor als hij warm is. Het rare is dat als hij eenmaal uitvalt, ik in een keer weer kan starten (dmv beetje gas te geven tijdens het kicken), en ook zonder gestotter of uitvallen weg kan rijden. Voor de rest start hij sowieso moeilijk als ik niet een klein beetje gas erbij geef. Ook als ik de schroef helemaal indraai, moet ik een klein beetje gas geven om hem aan te krijgen en even te houden, en oppeens pakt hij hem dan en gaat hij heel hoog stationair lopen.

Heb ook al geprobeerd zonder schuimfilter te rijden, dat had je nl ook al aangeraden, maar maakt geen verschil.

Knel gedeelte ie bij bijde 18mm, hetzelfde dus.

En ik heb gister ruim 5 uur besteed aan mijn brommer om hem aan de praat te krijgen, ik heb elke mogelijke combinatie nu wel gehad.

Bij deze ook nog even een foto van knelgedeeltes tussen m'n carb en sproeiers, de linker is die van m'n 15mm, de rechter die van m'n 14/9 (kwam ik ook achter, de vorige eigenaar had een snorcarburateur in de bromfiets gedaan).
Afbeelding
Zoals je ziet zijn ze even lang, en is die van de 15mm een grote, en die van de 14/9 een 'plastic'+rubberen ding. Ook is die van de 15mm van hetzelfde materiaal als het grootste deel van die 14/9, bij die 'pakking' zit dus geen rubber, WEL heeft die aan het uiteinde zo'n randje, net als dat rubbertje, waar die dus tegen het spruitstuk komt. En ja, ik heb ze allebei al geprobeerd in m'n nieuwe, EN m'n oude carburateur, geen verschil.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 28 jan 2009 22:42

Weet niet of het van belang kan zijn, maar herinnerde me dit net.

Toen ik afgelopen zaterdag m'n carburateur ging kopen, deed ik dus voor de bromshop m'n benzinekraantje dicht, maar deze draaide oppeens door (stak toen ook een beetje uit, het hendeltje). Heb hem er toen wel weer goed opgekregen, maar hij zit nu dus een beetje los, en ik moet hem indrukken voor ik hem draai, anders gaat ie er weer half uit en schiet ie door. Heb nu dinsdag wel al een nieuw benzinekraantje gekocht, maar deze er nog niet opgezet. Heb dat nl nog nooit eerder gedaan, en ik wou eerst mijn probleem oplossen. Kan dit er toch wat mee te maken hebben, dat er dus iets mis is met de benzine toevoer nu? Ik kan hem wel gewoon dicht doen, ook als ik dus de carb eraf haal met het kraantje dicht stroomt er geen benzine door. En aangezien hij wel start krijgt hij dus wel gewoon benzine.

Hoop dit een beetje snel op te kunnen lossen.
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 29 jan 2009 00:28

Waarde Sebastiaanki,

Ik begin maar met het laatste. De benzinekraan.
Ik ben geneigd om te zeggen dat de “kapotte” benzinekraan er wat mee te maken heeft. Omdat de symptomen zo raar zijn. Dadelijk komt het er toch door. ERGO: Kraan vervangen.

Hoe doe je dat. Eerst een langere benzineslang op je kraan aansluiten (moet je mogelijk kopen). Dan je tomos met zijn standaard op een verhoging ( 15 cm) plaatsen en hem dan voorover duwen. [Dan loopt die tank tenminste leeg] Benzinekraan op reserve zetten en leeg laten lopen in een flacon.
Met steeksleutel 14 – 15 kan je nu, rechtsom draaiend de kraan los schroeven.
Bij de nieuwe kraan moet je eerst de moer helemaal los draaien. Dan de kraan met de los zittende moer, met je linkerhand tegen het schroefdraad van de tank aan drukken. En nu met je rechterhand de moer linksom draaien, zodat die moer tegelijkertijd de schroefdraad van de tank als ook van de kraan pakt. [Als je het niet goed doet gaat hij lekken]

Tot zover de assistentie voor je eerste werk.

Die bougie ziet er normaal uit. En de tule van de 15 mm carb. is kennelijk langer om dat zwarte rubbertje te ondervangen.

Zo te lezen uit je schrijven ( ik heb het niet bestudeerd, daar was geen gelegenheid voor ) loopt hij steeds onregelmatig en al draai je geheel de stationairschroef in, het helpt niet. Wel, … er komt ergens valse lucht binnen in de carburateur. Als je het schroefje inschroeft dan druk je de gasschuif omhoog, zodat er lucht bij komt. Maar het motortje reageert niet, dus …. die lucht is er al. Kijk de dekselpakking van die carburateur is na. Of beter, maak is een nieuwe van een melkpak.

Afbeelding
Afbeelding

Zo deed ik het en het werkt meer dan perfect.

Tot zover even ass. omtrent de carb. en de tijd is daar, vriendelijk gegroet.
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 30 jul 2013 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 30 jan 2009 18:56

Benzine kraantje vervangen, geen verschil.

Serieus alles geprobeerd nu, bougie is de goede kleur, hij trekt geen valse lucht, wat kan er nog meer verkeerd zijn?
Word nu onderhand toch best ziek van deze Tomos, heb hem zo'n 4 maanden, heb al de helft van wat 'ie kostte aan allemaal onderdelen/reparaties uitgegeven. Heb er ook pas 3 keer mee hoeven te tanken (jaaa, zo vaak gebruik ik hem (lees: kan ik hem gebruiken)). Hoop dat er iemand nog met de oplossing komt :?
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 30 jan 2009 23:41

Beste Sebastiaanki,

Jij schrijft, serieus alles geprobeerd. Ik neem het even aan. Dan terug naar het begin.

Dat heb ik ook gedaan en ben alle 24 artikeltjes die over dit vraagstuk staan weer gaan herlezen. Ik hoop dat je mijn ook serieus wilt volgen. Anders kan ik je ook niet redden.

Ik heb een aantal vragen en het zou wenselijk zijn dat je daar serieus op in gaat. Het hangt wel van jou precisie af, in de antwoorden die jij mij geeft, of je probleem gevonden wordt.
1. Reed die Tomos goed toen jij hem kocht ?
2. Is dat een nieuwe 15 mm carburateur ?
3. Voordat je deze 15\15 carburateur kocht, reed toen die Tomos goed ?
4. Klopt het dat je weinig met de vorige carburateur gereden hebt ?
5. Wat voor uitlaat zat er op toen je hem kocht ?
6. Had je het laatste pijpje al groter gevijld, van het luchtfilterhuis ?
7. Heb je al met sproeier 64 gereden ?
8. Je hebt alles geprobeerd, wat heb je daar van opgeschreven ?
9. Weet je het hele kleine stationair sproeier gaatje te vinden ?
10. Kan je dat stationair gaatje door prikken ?
11. Als je nog met de 15 mm carb, gaat rijden, draai dan de plastik tule eens om ?
12. Rij ook eens zonder benzine dop. (Die kan een verstopt ontluchting gaatje hebben.
13. Heb je ook al zo`n pakking gemaakt van een melkpak ?

Zo dat waren weer wat vragen waar ik weer wat mee kan. Gelieve ze te beantwoorden.
En dan weer terug naar het begin. Hij doet het nu toch ook niet goed.
Zou je voor mij eerst weer die vorige carb. terug willen plaatsen ?
Welke sproeier zit daar in ?
Kan je de vorige uitlaat er weer opzetten ?

Ik begrijp best wel dat je niet staat te juichen na het lezen van deze vragen lijst. Maar jij vraagt om een oplossing. Wel, … ik denk dat ik een goede kans maak, maar dan zal je mijn aanwijzingen moeten volgen. Mocht je afwijken, ook prima, je bent tenslotte vrij om je eigen weg te volgen. Maar ik woon niet bij jou om de hoek, dus ik kan het niet testen, beluisteren of anderszins praktisch helpen. Ik kan alleen een testprogramma schrijven die jij uit moet voeren. En mij daar weer precies verslag van moet doen.

Tot zover mijn inzet getoond, nu ben jij aan zet

Met vriendelijke groet verblijf ik en wacht jou antwoord af
Keeshaven

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 31 jan 2009 10:10

1. Ja, een beetje hoog stationair, maar dat maakte mij niet heel erg uit aangezien hij gewoon goed reed naar mijn gevoel. pas na een weekje ofzo kwam ik erachter dat hij eigenlijk maar rond de 40 ging.
2. Ja, nieuwe gekocht bij een brommerzaak.
3. Behalve dat hij 40 ipv 45 ging, ja. Ik denk dat dit kwam omdat er een 14/9 ipv een 14/12 in zat, waarschijnlijk gedaan door de vorige eigenaar.
4. Ja, ik zelf heb er niet veel mee gereden, maar ik neem aan de vorige eigenaar wel, aangezien de carburateur er niet bepaald nieuw uitzag.
5. Er stond Proma op de demper, maar ik kreeg ook de standaard uitlaat erbij. De uitlaat die erop zat, de Proma dus, maakte vooral heel veel herrie, en had naar mijn gevoel geen invloed op de snelheid. Dus had ik de standaard uitlaat er weer opgezet, en hij reed toen inderdaad nog even hard, alleen zonder het irritante geluid (dit deed ik zo'n 3 weken voor aanschaf nieuwe carburateur). Ongeveer een week voor aanschaf nieuwe carburateur had ik de Tecno CC erop gezet, toen reed hij ong. 48.
6. Heb ik door de buurman even uit laten boren.
7. Ja, zie een na laatste post pagina 1, die foto's waren met sproeier 64. Was ik er vergeten bij te zetten, sorry.
8. Best wat, vooral hoe hij met welke sproeier reed. Maar ik ben bang dat, omdat dit de eerste keer voor mij was dat ik aan de carburateur ging sleutelen, ik hem er soms net niet goed gemonteerd heb, waardoor hij soms valse lucht trok (ene keer wel, dan weer niet etc.). Hierdoor zijn al deze aantekeningen waarschijnlijk niet erg precies/goed.
9. Als je vanaf het punt kijkt waar hij op het spruitstuk hoort, en dan die 2 gaatjes in dat staafje die je ziet als je gas opent?
10. Allebei al in geprikt, op advies van een vriend.
11. Kan niet, aan het eind van die plastic tule zit een randje (die naar binnen staat), die tegen het spruikstuk aan hoort te komen, andersom kan hij dus niet op het spruitstuk gemonteerd worden.
12. Zal ik doen, nog niet geprobeerd.
13. Nee, maar heb wel gisteren gewoon alle pakkingen vernieuwd, aangezien dit de originele zijn, lijken die me beter?

Had voorheen al die oude carburateur geprobeerd, maar grote kans dat hij toen dus ook valse lucht trok, dus zal het nog een keer proberen inderdaad. Moet er wel bij zeggen dat dit een 14/9 carburateur is, geen brom carburateur dus. Daar zit nu sproeier 53 in. Heb de standaard uitlaat wel al geprobeerd er weer op te zetten, maar nog niet icm die 14/9 carburateur, zal het eens proberen.
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 31 jan 2009 12:04

Beste Sebastiaanki,

Ik heb je antwoord gezien, maar nog niet gelezen. Dus ongezien een snelle reactie.
Ik zal mijn vragen en jou antwoorden combineren in "Word" en daar een gevolg uit trekken.
Ik weet niet of ik in de loop van deze dag al wat heb, omdat ik ook in de kelder voorbereidend werk voor een Faq heb te doen.

Ik zal in dit memo terug komen met mijn ideeën.

Vriendelijk gegroet
Keeshaven

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 31 jan 2009 14:31

Waarde Sebastiaanki,

Ik heb toch maar een nieuwe reactie geschreven, omdat er een belangrijk punt is gevonden.

Ik heb het e.e.a. samen gevoegd en gelezen. Één punt valt op, je hebt het stationair sproeiergaatje niet gevonden. En als dat dicht zit, dan krijg je hem nooit van z`n leven goed lopend. (Toevallig afgelopen week ook al zo`n verhaal geschreven)

In één van mijn reactie`s vermeld ik dat er een apart stationair circuit bestaat. (in elke carburateur)
[Die 2 sproeier gaatjes die jullie zagen is voor de hoofdbesproeiing.]

Als je motortje draait, dan is de gasschuif dicht.
ERGO: Dan kunnen de 2 sproeier gaatjes in de messing mengbuis geen brandstof leveren.
Dat hoeft ook niet, want daar heeft de fabriek het volgende op gevonden.
Ze hebben namelijk een ander (zeer klein) gaatje onderaan (beneden) in de carburateurgang geboord. En wel net voor de gasschuif, aan de spruitstuk zijde. Als dat gaatje verstopt zit en kennelijk zodanig dat jullie het niet zien, dan heb je één probleem gevonden.
Als dat gaatje van een 0,5 mm verstopt zit, dan zal hij nooit van zijn leven stationair lopen.

Mede door dat gaatje, wat naar beneden geboord is naar de mengbuis en weer in verbinding staat met het stationair luchtbuisje, wat ook weer naar beneden geboord is naar de mengbuis (Maar nu vanaf de achterkant van de carb.) is er een stationair circuit gecreëerd.
Dan hoeft er alleen nog een bepaalde hoeveelheid lucht bij, (vandaar die stelschroef) en het motortje draait, zonder dat je aan de gashendel komt.

Dit laatste luchtgaatje heeft een dubbele functie, dacht ik. Die zorgt namelijk ook voor de handhaving van de normale luchtdruk in de vlotterkamer.

Maar het is goed zo, theorie genoeg. Zoek het stationair sproeiergaatje op en prik dat door met een speld of een haar van een staalborstel.
En als je die zou hebben, een autogeen laspit boortje of raggertje.

Voor het gemak heb ik er even 2 foto`s bij gedaan. Het is wel van een gewone carburateur, maar de opzet van die 15 mm carb. zal hetzelfde zijn.

Afbeelding
Afbeelding

En nu ga ik naar de kelder, aan `t werk. Vriendelijk gegroet maar weer,
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 30 jul 2013 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 31 jan 2009 23:06

C. v. Klaveren;

Ik wou mij even mengen in deze discussie omdat ik dit wel interessant vind. Zelf heb ik alleen ervaring met mijn eigen Streetmate met PHVA carburateur waar ik van weet dat het stationair systeem apart zit van de hoofdtoevoer en half-gas toevoer. Bij mij komt op stationair toeren uiteraard nog wel 'iets' lucht door de venturi zelf (Onder de gasschuif door) en wordt de benzine op deze stationairtoeren verneveld dmv. de Stationair (Pilot Jet) sproeier. In combinatie met de fijn afstelling waar ook nog extra lucht doorkomt (De luchtschroef). Er komt dus lucht nog onder de gasschuif door, EN de rest door het luchtschroef kanaal. Daarom dat je het stationaire mengsel dus ook nog kan afstellen met deze schroef.

Ik weet ook dat de SHA carburateur (Die de meeste hier hebben denk ik) een gefixeerde benzine veneveling hebben (Dus iets minder precies als het er op aan komt, zonder vervangende stationair sproeier.). Ik neem aan dat de stationairs-lucht om het zo maar te noemen nog wel onder de gasschuif doorgaat bij de SHA's? Anders is er weinig nut om die stationairschroef te hebben. Deze regelt bij de SHA's toch ook de hoogte van de gasschuif?.

Mvg.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

twanhuijzer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor twanhuijzer » 01 feb 2009 00:08

Hallo forumleden,

Toevallig zit ik met dit probleem ook, ik heb zelf een snortomos en mijn specificaties zijn:
- Omgebouwd snorblok naar bromblok ( met vervroegde onsteking, bromkop, bromzuiger) helemaal gereviseerd met lagers en keerringen
- 14/12 dellorto sha (omdat mijn mening is dat de 15/15 niet veel toevoegd op een 50cc, alleen het benzine verbruik en moeilijker af te stellen)
- Proma gp uitlaat
- 26 - 31 vertanding (niet echt relevant)
- Sproeier 52
- *standaard luchtfilter met slang erin (dus kleiner gat)
- Bougie is donker bruin/ zwart

Het probleem is als volgt:
Mijn brommer start over het algemeen redelijk goed, ik start altijd met de choke aan en dan start hij soms in 1 keer kicken en soms na 5 keer kicken (nooit meer dan ongeveer 5 keer kicken).

Meestal rij ik dan de brandgang bij ons uit op de choke zodat hij een beetje warm loopt, hij rijd dan stapvoets. Als ik dan bij ons voor bij de straat kom, rij ik meestal rustig weg en trekt hij meteen snel op en rijd meteen weg.
Maar als ik vol gas wegrijd trekt hij meteen snel weg en meteen naar zijn top.

Dan komt nu het probleem, als ik dan net de straat uit rij en ik moet stoppen op bij een kruispunt, loopt hij goed stationair, alleen als ik dan wil wegrijden, trekt hij heel langzaam op totdat hij ongeveer rond de 20 rijd, dan trekt hij als een gek door naar zijn 50.

Dit probleem heb ik dan de gehele weg, elke keer heel langzaam optrekken tot de 20 of 30 en daarna trekt hij op als een gek.

Ik heb al meerdere sproeiers en luchtfilters geprobeert (dus ook zonder slangetje) alleen dan viel de brommer uit als ik gas gaf. Ik heb ook alles op valse lucht gecontroleert en heb nergens iets gevonden en heb alles gereviseerd.
Dus het kunnen ook geen lekke keerringen zijn.

Ik hoop dat ik mischien hiermee iemand kan helpen of dat iemand mij kan helpen.
Nu heb je ook een richtlijn welke sproeier ik heb en hoe hij daarmee rijd.

Mvg,

Twan Huijzer

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 01 feb 2009 01:01

Als je zeker weet dat je brandstof/lucht verhouding redelijk goed is en/of je hebt bijna alle hoofdsproeiers geprobeerd (Er is verder weinig af te stellen aan de SHA carb) dan moet het 9 van de 10 keer bij je ontsteking zitten.

Je hebt goede compressie? Dan ligt het daar ook niet aan. Hij vonkt gewoon? Neem aan van wel want ik hoor je daar niet over klagen. Anders zou je het ook wel merken.

Kijk daar eens na ;)

Verder kan je een verstopte uitlaat hebben o.i.d.

Je hebt duidelijk krachtverlies bij het optrekken. Misschien slipt je koppeling heel veel o.i.d. en op hogere toeren dat hij dan eindelijk vastgrijpt? Ik doe ook maar een gok :)

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 01 feb 2009 16:54

Waarde heren Forummers,

Ik heb de laatste artikelen in deze gelezen. Maar dat vraagt wat studie, voor mij. En gezien de ontwikkelingen hier thuis, zal ik heden avond geen tijd meer hebben om te reageren.

De wil is er, maar de praktijk laat het afweten. Morgen kom ik in dit blok terug. (Moe roept al om te eten)

t.a.v. Marctraider.
Geweldig verhaal van jou over de Streetmate.
Het zou die zijn, als het toch een lucht\koude verhaal (probleem) is. Ik had er ook al op gewezen, gezien mijn ervaring met een motorfiets. (in 1995)

Tot zo ver en vriendelijk gegroet,
Keeshaven

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 01 feb 2009 20:29

Erg bedankt voor de hulp en dat je toch nog even de tijd heb genomen iets te schrijven.

Was even een weekendje weg, net weer terug, dus heb nog niks kunnen doen.
Maar morgen ga ik weer aan de slag en zal dan blijven posten.
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 02 feb 2009 20:51

Ben ik weer.

Heb vandaag dus even nog een keer alles nagelopen, ook dus even alle sproeier gaatjes doorgeprikt (Kon het stationairs gaatje niet vinden, wel zit er een klein gleufje waar hij op het spruitstuk gaat, maar kon daar geen gaatje vinden, post morgen wel een foto, ziet er iets anders uit dan jouw 14/12). Maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem, toch weer even 59 geprobeerd (aangezien hij eerst dus waarschijnlijk eerst valse lucht trok). Hiermee start hij nu redelijk, rijd ook redelijk weg, maar als ik nu af rem en stop, lijkt het even of hij bijna uitvalt, laag toerental, en gaat dan weer opeens stationair lopen. Ook bij het gas geven duurt het ongeveer een seconde, dan schokt hij een keer redelijk hard, en trekt dan snel op (reed zo rond de 54).
Maar wat ik dus heb begrepen is dat stotteren (weet niet of je dit stotteren kan noemen, hij reageert gewoon wat laat, en schokt dan) op een te grote sproeier duidt, en het bijna uitvallen bij gas los op te kleine sproeier? Eigenlijk valt hij dus met deze sproeier gewoon een beetje weg (valt niet meer uit) als er een verschil in gas is.

Vandaag laat thuis dus niet veel tijd gehad, ga morgen weer verder.

EDIT: Stationairs sproeier gaatje gevonden, en even doorgeprikt. Het is nu kutweer buiten, dus zodra het opklaart (als het op gaat klaren), zal ik hem er weer op zetten, en even testen.

EDIT2: Nee, geen verschil, nog steeds zelfde problemen.. Offtopic: waarom kan ik trouwens geen posts meer maken, kan alleen wijzigen, maar 'Plaats Reactie' knopje is weg?

EDIT3: Vandaag weer even de oude carburateur erin gedaan, en rijd toch nog wel even goed als eerst. Dus ik de sproeier van de oude carb (53) in de 15/15 gedaan, en die loopt ook niet zo goed, start wel, valt bijna uit als ik gas geef.
Hieruit kan ik dus de conclusie trekken dat de luchttoevoer van de 15/15 te groot is, en dat het uitvallen bij gas daar dus door komt. Maar dan is het weer raar dat hij met sproeier 68 hetzelfde probleem heeft. Ook heb ik even op choke geprobeerd (dan zou hij dus minder lucht moeten krijgen) met sproeier 53, en 15/15, maar dan is het probleem NOG erger, start wel, loopt stationair, maar valt uit bij elk beetje gas. Dat is nogal raar toch?
Valse lucht heb ik op getest, niks, en het zou me sowieso raar lijken aangezien hij met choke slechter loopt en met 53 wel start

Nu zit ik dus met een 15/15mm carburateur (had eigenlijk m'n vader gevraagd een 14/12 te kopen, maar verkoper raadde hem aan 15/15 te kopen omdat die beter dan beter zou lopen) die niet goed loopt, en een 14/9 snor carburateur die wel goed loopt, maar dus te langzaam omdat hij voor snorfietsen is.
Hoeveel zou ik ongeveer voor een zgan 15/15 kunnen vragen? Want dan verkoop ik die en koop ik gewoon een 14/12...

Kan nog steeds niet posten in Beginners, wel in alle andere subforums.
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 05 feb 2009 09:23

Het is gewoon zo dat als je een carburateur koopt met een grotere luchtinlaat dan moet de sproeier ook gewoon groter. Ik kan niet zeggen hoeveel natuurlijk. (Denk zelf aan 2-3 sproeiermaten) Maar de verhoudingen MOETEN gewoon goed kunnen worden aangepast. Tenzij je cilinderinhoud zo klein is dat het mengsel er niet 'in past' maar dat lijkt me ook stug.

Het uitvallen van jou i.c.m. een grotere carburateur wijst echt niet op verzuipen. Zeker niet met de standaard sproeiermaat 53. Ook wat jij zegt, hij reageert traag, wijst eerder op teveel lucht. (Soms bereikt door valse lucht)

Ik zou toch echt eens gaan kijken of de aansluiting van luchtfilter of spruitstuk naar de carburateur hetzelfde is als je oude. Een klein verschil in maat o.i.d. kan al drastische gevolgen hebben.

Stel dat je hem alsnog verkoopt, het is een SHA toch? Krijg je volgens mij niet zo heel veel voor. Ik denk zo'n 30-40 euro?

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 06 feb 2009 17:27

Heb de sproeiers 53, 55, 56, 57, 59, 61, 63, 64, 65 en 68 geprobeerd. 53/55 vertonen wat symptonen van een te kleine sproeier, 68 van te groot, maar voor de rest is het probleem er met elke sproeier.

Ik zal inderdaad nog even kijken of de aansluitingen een precies even grote diameter hebben, maar lijkt me van wel. Heb alles van de 14/12 carburateur ook al op de 15/15 geprobeerd: vlotterkamer, gasdeksel, gasschuif, aansluiting voor benzine kraan en het rubbertje tussen carb en spruitstuk. Ook de deo test duidt niet op valse lucht.

De carburateur was nieuw 40 euro dacht ik, dus denk dat ik meer iets van 25-30 euro ervoor kan krijgen. Hij is dan wel helemaal zo goed als nieuw, maar blijft 'tweedehands'.

Oh ja, nog wat, het lijkt inderdaad dat hij te veel lucht krijg, maar als ik hem op de choke zet, word het probleem NOG erger (ook als ik de choke half indruk en vasthoud, zodat hij minder lucht krijgt). Ik heb trouwens ook gemerkt dat zelfs als hij koud is, hij niet rijd als hij op de choke staat (er staat 25 (2.5mm?) op de choke en dit choke luchtgaatje is kleiner dan degene van m'n 14/12 carburateur, waar 40 op staat).
Als ik dan gas geef met de choke erop gaat hij alleen maar heel veel geluid maken, alsof hij toeren maakt, en valt dan langzaam uit.

Ik heb trouwens ergens gelezen dat je brommer uit hoort te vallen als je je hand voor de uitlaat houd? Ik kan hem er namelijk gewoon zo'n 5 seconden voorhouden, heb t niet langer geprobeerd wegens bang zijn iets te beschadigen. Hij is trouwens ook helemaal stil als ik me hand ervoor houd, dus m'n uitlaat zit wel goed vast (en deze is nog helemaal nieuw), en het klinkt ook niet alsof er ergens anders lucht ontsnapt. Ik heb ook al is zonder uitlaatpakking gereden dus weet hoe dat klinkt.

Zal jullie in ieder geval op de hoogte houden.
Laatst gewijzigd door Sebastiaankl op 06 feb 2009 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

twanhuijzer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor twanhuijzer » 06 feb 2009 19:32

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een sproeier 56 gehaald en mijn luchtfilter ontgrenst en hij loopt een stuk beter, hij trekt goed op en rijd ook hard. het enige probleem is dat hij niet goed stationair loopt. maakt niet uit wat ik met de stationair sproeier doe, ik denk dat dit te maken heeft met valse lucht en dat ga ik morgen checken. Ook ga ik even sproeier 57 en 58 proberen en kijken hoe hij daar op reageert.
Maar ik heb nu geen tijd meer om te typen want ik moet weg.

tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 06 feb 2009 21:12

als je iets aan je brommer veranderd dan moet je ook je ontsteking veranderen want hij staat afgestelt op die oude setup en je gaat iets veranderen dus staat je onsteking niet meer 100%
tsss, remmen is angst.

gang is alles!

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 07 feb 2009 13:49

Nieuwe luchtfilter gekocht (standaard), probleem is nu al een stuk minder, geprobeerd met 57/59/61.
Maar ze reden toch allemaal nog wel bagger qua snelheid en optrekken. Had en heb nogal haast, dus kon ze nog niet uitgebreid testen.

Ook hoorde ik bij het achteruit de tuin uit rijden, om de paar seconden een tik/tikken uit m'n cilinder komen, had ik eerst nog niet, lijkt iets met de zuiger? Kan dat een (kleine) warmloper zijn of wat? hoor dit niet tijdens het rijden en heb nog niet bepaald veel verstand van brommers.
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 07 feb 2009 15:15

komt niet van je cilinder.
heb ik ook als ik eerst achteruit rijd is er niks en na een par meter wel.
is niet zo erg tenminste heb nog niks gemerkt met rijden.
kom waarschrijnlijk van je koppeling of vertanding.
tsss, remmen is angst.

gang is alles!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
49 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar