Nougoed, ik heb dus een Tomos snorfiets gekocht, het laatste model van het oude type, met de rechte zijkappen! Nou liep hij erg slecht. Hij was warm toen ik hem voor het eerst startte, en dat ging gewoon goed. Maar stationair sloeg hij soms af en als ik gas gaf moest ik erg oppassen dat hij niet uitviel (brrroaaap). Op top stotterde hij regelmatig. Alles is verder standaard, alleen de uitlaat is anders (tomosuitlaat met snelle bocht).
Nou heb ik allereerst de carburateur schoongemaakt (de sproeier (47) was ietswat beschadigd)en de stationairschroef heb ik ietswat aangedraaid. De Tomos reed al wel wat beter maar nog niet top.
Toen heb ik het bougietje nagekeken en was bruin, maar in overleg met de brommerwinkel heb ik een sproeiertje van maatje 48 genomen, een nieuwe bougie gekocht (hittegraad 3) en niet te vergeten een nieuwe bougiedop, aangezien hij ook stroom aan de buitenkant doorgaf.
Brommer rijdt nu al een stuk beter, probleem is nu echter dat hij erg moeilijk start (ruik erg snel een benzinelucht) en de bougie is lichter van kleur dan met sproeier 47. Kreeg hem net niet eens gestart met de kickstart en heb hem aangerend. Rijdt hij eenmaal op top dan stottert hij niet en rijdt hij gewoon goed. Maar sta ik voor het stoplicht en wil ik wegrijden dan houd hij even in en daarna gaat hij pas.
Iemand een idee of ik verder moet gaan kijken naar de afstelling (sproeiermaat en dergelijken) of moet ik het verder gaan zoeken (ontsteking, contactpuntjes o.i.d.) aangezien hij moeilijk start.