• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Last van koude start

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
50 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 03 jul 2011 12:07

te weinig benzine, te weinig compressie,

bromzuiger/bromcarb en ontgrenst-spruitstuk en dan netjes afstellen en het is onmogelijk om dan je problemen nog te hebben

ome henk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ome henk » 03 jul 2011 13:12

Wat je nu hebt is met een kleinere sproeier te weinig benzine en teveel lucht.
Met een groetere sproeier andersom,met beide loopt ie stationair niet goed.
Met kleine sproeier de choke erop,met te grote sproeier verzuipt ie of gaat ie 4 takten.
Een originele snor moet je met de choke starten en ff laten warmlopen voor je ermee kunt rijden of je rijd een stukje met choke.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 03 jul 2011 13:17

bromzuiger/bromcarb en ontgrenst-spruitstuk en dan netjes afstellen en het is onmogelijk om dan je problemen nog te hebben
Bedankt voor je uitleg. Wat ik me wel afvraag, is hoe het komt dat 'ie zonder luchtfilter dan beter stationair liep. Extra lucht zou icm te weinig brandstof er toch juist voor zorgen dat de brommer slechter gaat lopen? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Hoe hard zou ik ongeveer gaan in echte km's (dus niet op mijn teller-met-afwijking), als ik een 15/15 carb en ontgrensd spruitstuk zou plaatsen, icm de volgende setup?
-ontsteking op brom
-bromkop
-standaard snel uitlaat
-atw 26
-ontgrensd luchtfilter

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 03 jul 2011 13:23

Met kleine sproeier de choke erop,met te grote sproeier verzuipt ie of gaat ie 4 takten.
Een originele snor moet je met de choke starten en ff laten warmlopen voor je ermee kunt rijden of je rijd een stukje met choke.
Ik begin 'm geloof ik te vatten. Dus het feit dat hij zowel met sproeier 50 afsloeg en met 52 had verschillende oorzaken? Met 50 te weinig benzine en met 52 juist te veel. Dus dan zou sproeier 51 wel goed moeten zijn?

ome henk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ome henk » 03 jul 2011 14:23

Bedankt voor je uitleg. Wat ik me wel afvraag, is hoe het komt dat 'ie zonder luchtfilter dan beter stationair liep. Extra lucht zou icm te weinig brandstof er toch juist voor zorgen dat de brommer slechter gaat lopen? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Hoe hard zou ik ongeveer gaan in echte km's (dus niet op mijn teller-met-afwijking), als ik een 15/15 carb en ontgrensd spruitstuk zou plaatsen, icm de volgende setup?
-ontsteking op brom
-bromkop
-standaard snel uitlaat
-atw 26
-ontgrensd luchtfilter
Met die setup rijd je 40/45.

ome henk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ome henk » 03 jul 2011 14:46

Ik begin 'm geloof ik te vatten. Dus het feit dat hij zowel met sproeier 50 afsloeg en met 52 had verschillende oorzaken? Met 50 te weinig benzine en met 52 juist te veel. Dus dan zou sproeier 51 wel goed moeten zijn?
Het heeft niet zozeer met je sproeier te maken maar met je inlaat van je carb en spruitstuk bij jou setup.
Een standaard snor rijd het beste met sproeier 49 of 50,maar dan start je met de choke.
Je hebt een bromkop en je onsteking op bromstand en een standaard snel uitlaat,je verbrandingsgassen gaan er sneller uit als dat er benzine/lucht mengsel inkomt,je uitlaat is nu groter als je inlaat.
Je moet je inlaat dus vergroten dmv je spruitstuk/carb
Al die begrenzers zitten erop om een snorfiets juist langzamer te laten lopen als een bromfiets.

Ik neem aan dat je niet vaak of niet goed durft te sleutelen aan je snor,je kan 1000 mogelijkheden bedenken maar met een begrensd spruitstuk zul je met jou setup altijd problemen blijven houden.
Er staan hier veel voorbeelden hoe je alles kunt doen,iedereen wil je ermee helpen dus dat is het probleem niet.
Je kunt dagen door blijven gaan met vragen stellen maar zonder ermee te beginnen schiet je niets op.
Maar goed je zult wel met een andere optie komen waarop je weer een niet bevredigend antwoord zult krijgen.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 03 jul 2011 15:00

Het heeft niet zozeer met je sproeier te maken maar met je inlaat van je carb en spruitstuk bij jou setup.
Een standaard snor rijd het beste met sproeier 49 of 50,maar dan start je met de choke.
Je hebt een bromkop en je onsteking op bromstand en een standaard snel uitlaat,je verbrandingsgassen gaan er sneller uit als dat er benzine/lucht mengsel inkomt,je uitlaat is nu groter als je inlaat.
Je moet je inlaat dus vergroten dmv je spruitstuk/carb
Al die begrenzers zitten erop om een snorfiets juist langzamer te laten lopen als een bromfiets.

Ik neem aan dat je niet vaak of niet goed durft te sleutelen aan je snor,je kan 1000 mogelijkheden bedenken maar met een begrensd spruitstuk zul je met jou setup altijd problemen blijven houden.
Er staan hier veel voorbeelden hoe je alles kunt doen,iedereen wil je ermee helpen dus dat is het probleem niet.
Je kunt dagen door blijven gaan met vragen stellen maar zonder ermee te beginnen schiet je niets op.
Maar goed je zult wel met een andere optie komen waarop je weer een niet bevredigend antwoord zult krijgen.
Ik sleutel inderdaad niet vaak, en beperk het het liefst tot eenvoudige zaken. En omdat ik niet zoveel geld heb, kies ik liever voor een goedkope oplossing dan een dure.

Overigens moet je het feit dat ik vragen blijf stellen niet zien als kritiek of dat ik jullie niet zou geloven, maar ik wil gewoon graag weten WAAROM iets werkt zoals het werkt. Dus niet zomaar onderdelen vervangen, zonder dat ik weet waar ik nu feitelijk mee bezig ben.

Bijv: Als jij aangeeft dat het probleem komt omdat mijn uitlaat groter is dan mijn inlaat en ik dus mijn inlaat moet vergroten, dan vraag ik mij automatisch af of het dat niet ook mogelijk is de uitlaat te verkleinen, en het zo op te lossen?

ome henk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ome henk » 04 jul 2011 13:34

Dan zet je er een snoruitlaat op,is je uitlaat weer kleiner.
Trekt je snor voor geen meter en rijd je ook niet meer te snel.
Wil je ook niet dus volgende vraag maar weer.
Gewoon ff sparen voor een andere carb en spruitstuk.
Lees deze onderwerpen gewoon ff door dan hoeven we het niet meer uit te leggen want alles staat hier al op de site.
viewforum.php?f=58

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 04 jul 2011 16:25

Dan zet je er een snoruitlaat op,is je uitlaat weer kleiner.
Trekt je snor voor geen meter en rijd je ook niet meer te snel.
Wil je ook niet dus volgende vraag maar weer.
Gewoon ff sparen voor een andere carb en spruitstuk.
Lees deze onderwerpen gewoon ff door dan hoeven we het niet meer uit te leggen want alles staat hier al op de site.
viewforum.php?f=58
Het is me wel duidelijk dat ik niet alles kan hebben. Met een grotere carb valt hij niet meer uit maar rijdt hij te hard naar mijn smaak. Met een smallere uitlaat zal het uitvallen ook verholpen zijn en rijdt hij minder snel, maar ook minder soepel.

Het lijkt me dus het beste om de beide mogelijkheden uit te proberen, en dan zien wat me het beste bevalt. Ik ga eerst maar een andere uitlaat er onder zetten (hoeft niet gelijk een snoruitlaat te zijn, zolang de bocht maar smaller is dan ik nu heb, wellicht is een standaard brom ook goed). Mocht het middel in dit geval erger zijn dan de kwaal, dan is het God zegen de greep en ga ik zelf een carb en spruitstuk plaatsen (of laat het doen).

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 16 aug 2011 15:29

Ik kick even mijn eigen topic. Vandaag met de Tomos terug geweest naar de bromboer waar ik 'm 2e hands gekocht had. Er zit nml nog garantie op. Doordat ik eerst zelf 3 weken met vakantie was, en daarna de bromboer, kon dat helaas niet eerder. Ik heb 'm daar nogmaals de situatie uitgelegd (koude startproblemen, en het feit dat 'ie soms zelfs onder het rijden uitvalt, zodra je gas terugneemt, ook als de motor goed warm is). Ik ben al eerder terug geweest met dezelfde klachten, maar toen konden ze niets vinden, en hadden ze het probleem ook niet geconstateerd. Dat is goed mogelijk. omdat 'ie soms 3 weken probleemloos rijd, en dan ineens weer op 1 dag kuren gaat vertonen.

Ik heb daar ook uitgelegd wat jullie mij op het forum hebben uitgelegd, dat het probleem zou kunnen komen doordat er een bromuitlaat op zit, een bromkop, en de ontsteking op brom, maar dit icm een begrensd spruitstuk en een snorcarb. De suggestie dat dit wellicht de oorzaak was van het probleem werd resoluut van tafel geveegd. Volgens de bromboer reden legio snorfietsen met dezelfde setup als ik, en gaf dat nooit problemen. Volgens hem zou een bromcarb alleen problemen verhelpen als bijv. slecht optrekken, een te lage top, of gesputter.

Hij bood wel aan om hem nogmaals van onder tot boven na te kijken, maar aangezien dat de vorige keer ook niets opleverde, heb ik er weinig fiducie in.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
50 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki