Vorig jaar heb ik mijn eerste tomosje gekocht, een A35 (als ik het goed heb als ik de explosie tekeningen mag geloven een 'Standard Luxe') Een tweedehandsje met her en der wat 'gebruikerssporen' zal ik maar zeggen. Geen punt: ik hou van sleutelen. Al snel heb ik de verving verlengd en steps op de achteras bevestigd zodat je ook met 2 man erop kan rijden.
Na een tijdje kwam er echter flink wat herrie uit mijn achterwiel. Even gekeken: hele lagerkooi verrot gedraaid. Niet zo mooi, maar een simpel klusje om te vervangen. Probleem is alleen dat na 50km het nieuwe lager het ook al begeven had. Weer was het de rechterlager, die aan de remkant. Nu heb ik vaker lagers vervangen en complete brommers gereviseerd dus "aan mij zal het niet liggen" :-p Toch wil ik de volgende reparatie van wat langere duur laten zijn dus vraag ik hierbij om wat hulp.
Ondertussen heb ik uitgevonden dat mijn achterbrug behoorlijk wat speling had (5cm van meest links naar meest rechts); die lagerbussen ga ik dus vervangen. De 'ogen' van de brug zelf zijn nog strak dus dat moet geen probleem zijn. Verder wil ik de afstandsbus tussen de lagers even opmeten.
Mijn vraag: hoeveel ruimte mag en tussen de afstandsbus en het lager zitten en zijn er nog meer aandachtspunten om te voorkomen dat het volgende lager op het "eind van de straat" het ook weer begeeft?
Vast bedankt!
[edit]Als er trouwens behoefte is aan fotos van deze onderhoudsbeurt dan maak ik die graag. De lagerbussen heb ik al wel uit de brommer geslagen, de rest kan ik nog vastleggen[/edit]