• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Gebroken wiel lagerkooi

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
nebula
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor nebula » 12 apr 2012 11:39

Vorig jaar heb ik mijn eerste tomosje gekocht, een A35 (als ik het goed heb als ik de explosie tekeningen mag geloven een 'Standard Luxe') Een tweedehandsje met her en der wat 'gebruikerssporen' zal ik maar zeggen. Geen punt: ik hou van sleutelen. Al snel heb ik de verving verlengd en steps op de achteras bevestigd zodat je ook met 2 man erop kan rijden.

Na een tijdje kwam er echter flink wat herrie uit mijn achterwiel. Even gekeken: hele lagerkooi verrot gedraaid. Niet zo mooi, maar een simpel klusje om te vervangen. Probleem is alleen dat na 50km het nieuwe lager het ook al begeven had. Weer was het de rechterlager, die aan de remkant. Nu heb ik vaker lagers vervangen en complete brommers gereviseerd dus "aan mij zal het niet liggen" :-p Toch wil ik de volgende reparatie van wat langere duur laten zijn dus vraag ik hierbij om wat hulp.

Ondertussen heb ik uitgevonden dat mijn achterbrug behoorlijk wat speling had (5cm van meest links naar meest rechts); die lagerbussen ga ik dus vervangen. De 'ogen' van de brug zelf zijn nog strak dus dat moet geen probleem zijn. Verder wil ik de afstandsbus tussen de lagers even opmeten.

Mijn vraag: hoeveel ruimte mag en tussen de afstandsbus en het lager zitten en zijn er nog meer aandachtspunten om te voorkomen dat het volgende lager op het "eind van de straat" het ook weer begeeft?

Vast bedankt!

[edit]Als er trouwens behoefte is aan fotos van deze onderhoudsbeurt dan maak ik die graag. De lagerbussen heb ik al wel uit de brommer geslagen, de rest kan ik nog vastleggen[/edit]

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 12 apr 2012 11:57

Ik denk als je een nieuwe afstandsbus erin zet en dan nieuwe lagers het wel goed gaat. waarschijnlijk zat die afstandsbus er niet helemaal goed tussen en dan draai je de binnenste lagerschaal gewoon naar het midden en zo draai je dan je lager kapot.

Joren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 12 apr 2012 12:05

Als je achterwiel lager na 50km alweer aan gort is denk ik dat je lagerpassing gewoon uitgelubberd is.
Denk dat je het beste een 2e hands velgje kan halen voor minder als 20 euro.

Over de achterbrug; weet waar je aan begint. Als je die achterbrugas eruit wil hebben sta je meestal wel een half uur te meppen met 2 man voordat die eruit ligt, en dan moet je de bussen er nog uit meppen.

Ik heb het bij iemand anders wel eens opgelost door gewoon een paar M12 ringen tussen de achterbrugas en het frame te proppen, werkte ook prima.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor

nebula
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor nebula » 12 apr 2012 14:51

@15melvin15 Dat vermoed ik ook. Heb jij een idee waar ik een nieuwe bus vandaan haal of hoe ik kan zien dat mijn huidige verrot is?

@Joren Het eruit halen heb ik al gedaan. Moet zeggen dat het me meeviel in: 1.5 uur was ik klaar. Provisorische lagertrekker (draadeind en gewicht) gemaakt voor de lange bus. De kleine bussen voorzichtig doorgeslepen en eruit getikt. Ik verwacht dat het monteren een stuk eenvoudiger zal gaan!
Naar die passing zal ik nog eens kijken. Ik herinner me van de vorige keer dat die lagers er niet zomaar in gingen. Ondanks dat ik de velg had opgestookt en de lagers in de vriezer had gelegd moest ik ze nog aardig nadrijven. Klinkt alsof die passing dus wel in orde is. Desalniettemin houd ik die in het achterhoofd! Anders kan ik altijd nog er een nieuwe velg onderzetten als deze ook stuk loopt, ik heb de lagers toch al gekocht haha.

Dank voor de info in ieder geval!

nebula
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor nebula » 13 apr 2012 21:52

Net even gekeken naar de toestand van het achterwiel. Ik had het idee dat de lagers er wel erg makkelijk uitkwamen. Met name de lager aan de remzijde baart me zoregn. Deze kan ik met min vingers op 3mm na terug duwen in het lagerhuis. Lijkt me dat dat strakker hoort te zitten? Ik ga morgen eens kijker voor een vervanger. Nog tips waar ik op kan letten zodat het nieuwe wiel wel goed is?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 13 apr 2012 22:42

Een wiellager hoort idd strakker te zitten.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser