• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

4-takten wil niet weg

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
huisje89
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2012 22:39
  • Citeer

Berichtdoor huisje89 » 04 aug 2012 00:45

Beste mede Tomos liefhebbers,

Ik heb een aantal weken terug ook weer eens een Tomos gekocht.

Welke model tomos heb je? Tomos flexer
uit welk jaar komt de tomos ? 2009
Is het een snor of een brommer? snor
wanneer ontstond het probleem? Zo gekocht van een particulier

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? zie hieronder

Wat is het probleem? Zie hieronder

Deze was toen ik hem kocht voorzien van een standaard brommer uitlaat en liep +/- 33. Op top ging hij stotteren waarvan ik eerst niet wist waarom. Na bellen met een dealer kwam ik er achter dat dit 4-takten was. Volgens hem was dit met afstellen te verhelpen.

Ik ben nu heel wat stappen verder maar zonder oplossing ik zal ze even uittypen:

Begonnen met

- Alles standaard behalve standaard brommer uitlaat. (4 takten op top)

- Toen kleinere en grotere sproeiers geprobeerd. en gaten geboord in het luchtfilter zonder resultaat.

- Een powerfilter gekocht om zoveel mogelijk lucht aan het blok te geven. Dan kon het daar in ieder geval niet aan liggen. Ook weer geprobeerd om met spoeiers goed af te stellen, niet te doen.

- Een ander achtertandwiel gekocht (origineel 33) nu zit er een 28 tands achter. resultaat; Hogere top maar nog 4-takten.

Hebben jullie nog een idee wat ik kan doen? want ik ben dat 4-takten wel een beetje zat :P Maakt toch wel een irritant geluid en lijkt me niet echt goed voor je blok. Ik hoorde dat dat 4-takten ook wel over-toeren van je blok kon zijn. Maar om dit uit te sluiten of te bevestigen hoop ik jullie hulp te kunnen krijgen.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Vincent
Omhoog


buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 04 aug 2012 01:39

er zit ook nog een buisje in je spruitstuk(begrenzer) die moet eruit en de ontsteking op bromstand zetten hier is een faq over.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 04 aug 2012 03:02

aanvullend op buitertje

welke kleur heeft de kern van je bougie ?
Heb gechecked op vals lucht ?
welke sproeier zit er nu in ?
gaten in de luchtfilter ? Dit heb je toch wel geboord waar de filterelement zit ?

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 04 aug 2012 10:45

Ik denk dat hij te veel lucht krijgt. want je heb ook gaten in het filter geboord en waarschijnlijk heeft de oude eigenaar het slangetje uit het luchtfilter gehaald? (daardoor pakt hij teveel lucht voor een snor) en welke sproeiers heb je al geprobeerd dan?
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 04 aug 2012 10:48

@ping bedankt was ik ff vergeten

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9685
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 aug 2012 17:29

Stel ook de ontsteking af (bromstand) als je dat nog niet gedaan had (kan alleen bij modellen zonder pick-up unit). Waarschijnlijk staat de ontsteking zo laat dat deze op top "achter" de zuiger aanloopt. Door meer voorontsteking te geven kan het 4-takten op top verminder en zelf verdwijnen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

huisje89
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2012 22:39
  • Citeer

Berichtdoor huisje89 » 06 aug 2012 11:11

Bedankt voor de vele reacties.

Kleur bougie: Deze was toen ik hem kocht, met brommer uitlaat/ begrenzer uit spruitstuk/ origineel luchtfilter bruin in het midden maar een beetje zwart vettig eromheen.

Nu ik hem met een powerfilter heb blijft de bougie kleur grauw wittig en is niet mooi bruin te krijgen. het 4 takten op top blijft in alle gevallen gewoon aanwezig.

Misschien dat ik dus de ontsteking op bromstand zal moeten zetten. Wat bedoel je precies met pick-up unit versie?

Met vriendelijke groet,

Vincent
Omhoog

huisje89
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2012 22:39
  • Citeer

Berichtdoor huisje89 » 06 aug 2012 11:15

Edit:

Heb even opgezocht over die pick-up unit. Zal eens even uitzoeken of ik die dan heb of niet :)
Omhoog

huisje89
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2012 22:39
  • Citeer

Berichtdoor huisje89 » 06 aug 2012 11:25

@ping
welke kleur heeft de kern van je bougie ? zie post hierboven

Heb gechecked op vals lucht ? Je bedoelt valse lucht tussen carburateur en spruistuk?

welke sproeier zit er nu in ? Ik ben verschillende sproeiers langs geweest. Met origineel luchtfilter zonder gaten en brommer uitlaat en zonder de bregrenzer in het spruitstuk reedt ik met sproeier 56. DIt was prima alleen het 4-takten op top was storend

gaten in de luchtfilter ? Dit heb je toch wel geboord waar de filterelement zit ?Ja deze gaten zitten aan de kant van het filterelement, zodat de lucht nog wel word gefilterd :D
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9685
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 aug 2012 13:10

Bedankt voor de vele reacties.

Kleur bougie: Deze was toen ik hem kocht, met brommer uitlaat/ begrenzer uit spruitstuk/ origineel luchtfilter bruin in het midden maar een beetje zwart vettig eromheen.

Nu ik hem met een powerfilter heb blijft de bougie kleur grauw wittig en is niet mooi bruin te krijgen. het 4 takten op top blijft in alle gevallen gewoon aanwezig.

Misschien dat ik dus de ontsteking op bromstand zal moeten zetten. Wat bedoel je precies met pick-up unit versie?

Met vriendelijke groet,

Vincent
Vwb het blauwe deel van de tekst: Ik zou de sproeier nog iets hoger nemen want volgens de kleur nu zou je een te arm mengsel hebben. Dan is het geen viertakten op top, maar gewoon te weinig brandbaar mengsel om kracht te kunnen leveren.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 06 aug 2012 14:26

Uit het hele verhaal begrijp ik :
dat er meerdere sproeiers geprobeerd zijn maar zonder verbetering.
bougie is nu wittig.

Uitgaande van een Snorkop met 14 / 9 carb en andere uitlaat en luchtfilter ,
zou je een sproeier nodig hebben van 52 / 54
Wanneer hij hier niet goed op loopt , kan je de ontsteking nog op brom zetten.
Wanneer die dan nog niet goed is , nogmaals op vals lucht checken.

DEO test dus : als je richting de carb en cilinder spuit met een DEO spuitbus terwijl de motor draait,
dan reageert de motor hier op als er sprake is van vals lucht.

- Als er namelijk sprake is van vals lucht , zal die nooit goed af te stellen zijn,
met welke sproeier dan ook.
- Als er vals lucht is ... kan de bougie ook wittig blijven , ook al heb je de juiste sproeier dan wel
een maatje groter er in zitten.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.