• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Moer voortandwielas + keering

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
MarkVosTomos
Pindabrein
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2013 13:44
  • Citeer

Berichtdoor MarkVosTomos » 13 sep 2013 13:52

Welke Tomos model heb je? Tomos A35
Wat is het bouwjaar? 2001
Sinds wanneer speelt dit probleem? Lang geleden
Wat is het probleem? Tomos blijft olie op ketting lekken met als gevolg vieze achtervelg
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Harder laten rijden

Welke Tomos model heb je? Tomos A35
Wat is het bouwjaar? 2001
Sinds wanneer speelt dit probleem? Lang geleden
Wat is het probleem? Tomos blijft olie op ketting lekken met als gevolg vieze achtervelg
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Harder laten rijden

Hallo mede-forummers,

Account van jaren geleden helaas niet meer terug kunnen halen, dus voor dit vervelende probleem maar weer opnieuw aangemeld. In de loop van de tijd heb ik begrepen dat sommige Tomosjes een kwaal hebben dat ze maar olie op de ketting blijven lekken, ondanks nieuwe keerringen/goed onderhoud etc.

Nou scheen er een oplossing voor te zijn:
http://www.tomoshop.nl/catalog/images/T ... tingas.jpg

Maar geen enkele webwinkel heeft ze op voorraad en het schijnt dat Tomos moeite heeft met het leveren van originele onderdelen?¿

Wie heeft voor mij een alternatief of een goed idee om dat oneindige lekken van olie op mijn ketting te stoppen. Ontluchting is gewoon goed en keerringen al meerdere keren vervangen.
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 sep 2013 13:59

Rubberen ring knippen van oude binnenband, tussen vulbus en voortandwiel plaatsen. Lekkage komt vaak door te dunne imitatie tandwielen (die met de openingen (gespaakt) rondom. Daardoor kan de moer niet ver genoeg aangedraaid worden waardoor de bus en tandwiel (wat voor afsluiting moet zorgen) speling houden ten opzichte van elkaar. Met de oude binnenbandtruuk kan je dit deels opheffen.

Overigens is die moer wel degelijk te verkrijgen online, maar dit helpt niet tegen bovengenoemde oorzaak.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

MarkVosTomos
Pindabrein
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2013 13:44
  • Citeer

Berichtdoor MarkVosTomos » 13 sep 2013 14:18

Bedankt voor je snelle reactie, heb je voor mij een linkje waar ze die moer in combinatie met keerring wel op voorraad hebben?
Ik heb een origineel voortandwiel op mijn Tomos, bij mij komt de olie ook precies door op de plek waar in het plaatje de keerring zit, alleen heb ik daar geen keerring.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 sep 2013 23:38

Ook aan die kant dan een rubbertje knippen. De olie komt tussen de aansluiting op de as en het hart van het tandwiel door.

Ik heb een site gevonden waar ze eentje hebben. Zie link hieronder.

http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=9153

Gezien de prijs van die dingen werkt mijn rubbertje op dezelfde manier en is goedkoper.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

MarkVosTomos
Pindabrein
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2013 13:44
  • Citeer

Berichtdoor MarkVosTomos » 20 sep 2013 21:33

Wij zijn er in de loop van de tijd achter gekomen dat er bij de Tomos twee soorten lekkage zijn. Die met betrekking tot het te dunne tandwiel zijn bij en onze Tomosjes al op gelost. Het probleem was nu dat er olie vanuit het blok tussen de kickstarteras en de bus door lekt, daarop is dit onderdeel dus bedacht. Het lost welliswaar de oorzaak van het probleem niet op (kapotte keerring naaldlagers), maar die moer met keerring gaat in ieder geval het lekken van olie tegen. Dus die naaldlagers zijn op den duur aan de beurt. Mijn tomos is nu lekker droog en schoon op de ketting en achtervelg!
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 12 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.